Wat zouden jullie willen weten...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Wat zouden jullie willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 13:36

Over de gevolgen van kinderen krijgen op latere leeftijd?

Ik ben voor mijn studie (vak wetenschapscommunicatie) bezig met een journalistieke productie (tijdschrift) over 'oudere ouders'. Er is niet echt een gangbare definitie van wanneer je tot oudere ouders gerekend kan worden, en wat nog 'normaal' is. Voor vrouwen zou je kunnen denken aan boven de 35, voor mannen boven de 40 bij de geboorte van het kind. Dit onderwerp interesseert mij persoonlijk vooral omdat mijn vader op leeftijd is, maar ik

De doelgroep van mijn mini-tijdschriftspecial is de doelgroep van het tijdschrift J/M. Dit zijn "Ouders, voornamelijk vrouwen, in de leeftijd van 30 tot en met 49 jaar met schoolgaande kinderen."

Ik ben heel benieuwd wat met name de ouders onder de bokkers graag zouden willen weten over dit onderwerp. Hieronder staan een paar mogelijke deelonderwerpen. Ik hoop dat jullie zouden kunnen aangeven, wat je het meest interesseert, en waarom. Mocht je alles interessant vinden, ook goed, maar ook dan ben ik benieuwd naar het waarom :) . Ook ben ik benieuwd naar wiens mening/kennis hierover jullie het meest geïnteresseerd zijn (van de onderstaande opties, of anderen).

Onderwerpen
- Gezondheid van kind van oudere ouders
- Gezondheid van ouders (moeders) die later aan kinderen beginnen
- De kans dat ouders overlijden tijdens de jeugd van hun kinderen
- Verschil in opvoeding of band tussen ouders en kind wanneer de ouders ouder zijn
- Geluksgevoel van oudere ouders en kinderen van oudere ouders
- Maatschappelijke gevolgen als wij later met kinderen beginnen
- Hoe de 'tweede leg' ervaren wordt door ouders en kinderen
- Statistieken: hoeveel oudere ouders zijn er in Nederland, enz.
- Anders:

Mensen die aan het woord zouden kunnen komen
- Artsen (gynaecoloog, ouderenarts)
- Andere wetenschappers/professionals (bijv. een psycholoog)
- Kinderen van oudere ouders
- Kinderen met veel jongere (half)broertjes of zusjes
- Mensen die net ouder zijn geworden op latere leeftijd
- Mensen die op latere leeftijd ouder zijn geworden, en nu pubers of volwassen kinderen hebben
- Mensen die juist helemaal niets met het onderwerp te maken hebben, 'de gewone burger'

Ik hoop dat er bokkers zijn die hier even op willen reageren!

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat zouden jullie willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:40

Ik ben dan vooral erg benieuwd naar het risico op afwijkingen vergeleken bij jongere moeders.
Is dat verschil inderdaad groter en zo ja voor welke afwijkingen dan?

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat zouden jullie willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:02

Ik val dan wel niet in de doelgroep, maar zou ook zeker benieuwd zijn wat de (biologische) invloed van oudere vaders is, waar vaak minder naar gekeken wordt maar zeker ook risico's aan vast zitten.

Verder zou je bij wetenschappers/professionals niet alleen de psychologische kant maar ook de biologische kant kunnen laten belichten (artsen zijn vaak geen wetenschappers).

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Re: Wat zouden jullie willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 10:41

Dank voor jullie input :) . Voor biologische kant heb ik nog geen onderzoeker, maar wel aardig wat onderzoekeN die ik kan gebruiken.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Re: Wat zouden jullie willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:32

Meer mensen ideeen?