Plotseling Overlijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Plotseling Overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 20:53

Hallo lieve bokkers!

Afgelopen weekend zijn alle twee mijn ponies van 3 jaar overleden we hadden ze net 2.7 jaar en waren enorm gehecht aan deze beestjes.

Het begon allemaal op een bewuste zaterdag dat Delilah niet meer wou opstaan we hebben zo snel mogelijk de DA gebeld maar we maakte ons niet veel zorgen want het was al eerder gebeurd en toen kwam ze er goed boven op. Toen de DA er was heeft Delilah een infuus, pijnstillers en antibiotica, ze was echter al heel erg uitgeput en daarom zei de DA dat we haar eerst moesten laten rusten. Na 20 minuutjes zijn we weer gaan lopen, daarna hebben we haar weer laten slapen, toen ik s'avonds weer ging kijken ging het nog slechter met haar ze zweette heel erg en had heel erg koorts, ik heb direct de DA gebeld die vertelde dat ik met haar moest gaan wandelen dit heb ik dus ook gedaan, halverwege de wandeling ( we waren bijna thuis ) viel Delilah op de grond en is ze nooit meer opgestaan, ze raakte in shok.

Ik was ontroostbaar en hield haar maatje erbij om nog even te kunnen snuffelen. Daimond had nog helemaal niks en at en dronk gewoon, maar ongeveer na een uurtje van Delilahs dood begon hij heel raar te ademen, een soort van hyperventileren en hij begon ook te flehmen, ik ging om de 2 uur naar hem toe en om half 5 kwam ik naar hem toe hij was heel erg aan het zweten en had hoge koorts, toen hebben we de DA gebeld, toen we naar de stal liepen was het te laat, Daimond was overleden...

In het begin heeft de DA vertelt dat Delilah is overleden aan koliek, maar nadat Daimond ook zo snel ging dacht hij aan vergiftiging. Daarom hebben we een bloedonderzoek laten doen, we hebben nog geen resultaat want dat komt waarschijnlijk over een week.

Ook vertelde de DA pas op het einde dat Delilah al in shok was toen hij haar alles toe diende, en Daimond zou waarschijnlijk ook in shok zijn geweest zoals hij het hoorde.

Vrijdag heeft mijn vader de heg gesnoeid, maar naast ons staat een manege zou het misschien kunnen dat er bacteriën zijn overgewaaid?

Misschien luguber, maar toen ze dood waren waren heel hun buiken opgezwollen en waren het net van die blow - fishes...

Als iemand enig idee heeft wat het kan zijn zou u dan willen reageren? Ik ben echt stuk van wat er is gebeurd en ik zou sowieso een reden willen vinden.

Ik mis ze heel erg en ik kan het nog steeds niet geloven dat het gebeurd is...

Ik hoop op hulp.

Groetjes Roos!

Heeft iemand misschien ook nog tips voor een goede nachtrust? Of manieren om een beetje afleiding te vinden? Groetjes...
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 19-11-13 20:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Owie En Flashie *\%/*

Rust Zacht Daimie En Layla Y;(



prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:54

Jeetje, dat is niet niks :(:)
Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar wil je wel heel veel sterkte wensen :(:)

I am because you were

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:56

Wow wat een verschrikkelijk verhaal! Helaas kan ik je er niet mee helpen... Maar wel heel veel sterkte....

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:58

ED --> MD

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Plotseling Overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:00

Pff, wat vreselijk...
Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar heel veel sterkte :(

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:00


joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Re: Plotseling Overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:03

Ik denk ook aan atypische myopathie... Welke heg hebben jullie staan? Veel sterkte, moet vreselijk zijn :(

mysa

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:09

Wat erg voor jullie! Maar bij atypische myopathie komt koorts, voor zover ik weet, niet voor.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Plotseling Overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:11

hebben jullie bomen om de wei?

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

madelaine
Berichten: 383
Geregistreerd: 11-03-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:12

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, maar ik wens je in ieder geval sterkte :(:)

Lotje❤️
Miedas❤️

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:13

Heb je een verandering van voer gehad? Veel sterkte!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:13

wat voor heg hebben jullie staan dan?

niks, noppes, nada

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:14

Jeetje sterkte!

Ik zeg probeer aan de mooie dingen te denken wat je met hun heb gedaan.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:15

Was het een taxusheg? Heel giftig namelijk en de dood lijkt erg op een taxusvergiftiging.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:16

Als de heg taxus is, dat is ontzettend giftig voor paarden..
Sterkte met het verlies, vreselijk.

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:17

Veel sterkte met het verlies!

Koorts zie je eigenlijk niet bij atypische myopathie. Dit zijn de symptomen van atypische myopathie;
(even gekopieerd uit een bericht van de faculteit Diergeneeskunde)

Snel verergerende symptomen
Dier eet meestal nog wel
Myoglobinurie (koffiekleurige urine)
Bij rectaal onderzoek vaak volle blaas
Snelle dood (meestal binnen 3 dagen)Spierzwakte en stijfheid
Ademhaling sneller en/of moeilijk
Tachycardie (hoge hartslag)
Geen koorts
Spiertremoren (spiertrekkingen noem je dat? Ik kan er geen ander woord voor bedenken)
Liggen

Zelf denk ik niet dat het atypische myopathie is (gebaseerd op je verhaal).

Ik ben bang dat het snoeien van de heg meer te maken heeft met de dood van je pony's.
Wat voor heg is het? Een giftige soort? (bijvoorbeeld Taxus?)

Je verhaal klinkt alsof de pony's een vergiftiging opgelopen hadden..

Beat drums, not people!

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:20

Sterkte TS, wat erg voor je! En die arme ponnies natuurlijk!

Mijn eerste gedachten gingen ook naar AM uit, maar bij nader inzien vraag ik mij eerder af wat voor heg dat is die je vader gesnoeid heeft. Veel planten die worden gebruikt in heggen zoals liguster, laurier, taxus etc. zijn in mindere of meerdere mate giftig voor paardachtigen. Voor een shet kan bijv. 100 gram taxusblad al een lethale dosis zijn.

pmarena

Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:20

Och, dat is enorm sneu zeg... :(:)

DyonS

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:21

Jeetje wat een naar verhaal zeg, sterkte met het verlies!

Ik heb ook geen idee wat het kan zijn, de dikke buiken zijn denk ik wel normaal. Als een dier dood gaat zwelt alles van binnen op, dus ik denk niet dat dit iets met de oorzaak waarom ze zijn dood gegaan te maken heeft..

Until He's King dressuur M1+9 springen M+3 eventing L+15 :D
[RIJ-ITP] Until He's King, van dressuurprikker naar een echte crosser!

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:23

sneu :(
veel sterkte

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Geodeo
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:29

Ook mij klinkt het (met deze informatie) als een vergiftiging. (heg, planten in het weiland (of waar ze vanuit de wei/stal bij konden))
Dat er door het snoeien vd heg nu ineens bacteriën/virussen of wat dan ook over zouden waaien lijkt me niet. Er zijn eigenlijk geen infectieuze ziekten waar paarden zo plots van sterven, en zeker niet terwijl andere paarden (op de manege) niets mankeren.
Die buiken zwellen altijd heel snel. Zelfs als je een gezond dier in zou slapen terwijl het vriest zal de buik binnen 2 uur zeerzeer duidelijk zwellen, dit komt door alle bacteriën die in een paardenbuik zitten die nodig zijn voor de vertering van alle planten/gras, die blijven natuurlijk wel nog eventjes leven en gas produceren nadat je pony is gestorven, maar dit gas kan niet weg zodat de buik zal zwellen.

Eigenlijk het enige wat je nu kunt doen is rustig wachten tot je de uitslag van het onderzoek krijgt volgende week, al snap ik natuurlijk dat je het zo snel mogelijk wilt weten. Maar deze symptomen zijn eigenlijk heel algemeen en kunnen niet op 1 oorzaak duiden, dus helaas gaan wij je ook niet kunnen helpen. (en wij hebben ook minder kennis in huis dan je eigen dierenarts natuurlijk ;) )
En verder wil ik je natuurlijk heel veel sterkte wensen met dit verlies. Het is echt heel erg om niet 1, maar gelijk 2 pony's op zo'n jonge leeftijd af te moeten staan :(:)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:31

Jeetje meis, wat vreselijk dat je op één avond beide paardjes moet verliezen. Heel veel sterkte met dit verlies, kan me goed voorstellen dat je het er moeilijk mee hebt. :(:)

Het beeld van beide paardjes klinkt me als een zware koliek (slag in de darm) in de oren, flemen is bijv. ook een teken van pijn. Maar het is te 'toevallig' dat beide paardjes op dezelfde avond aan zoiets zouden bezwijken, een slag in de darm ontstaat doorgaans niet door iets wat ze eten.

Een aantal mensen noemen taxus maar taxus is dusdanig giftig dat het met een heel kleine hoeveelheid al heel snel werkt, dieren sterven vaak zelfs binnen een half uur en ook bij een taxus-vergiftiging is de koorts niet verklaard.
Ik denk dat je't best even op de uitslag van de autopsie kunt wachten. Best moeilijk, die onzekerheid, maar van gissen wordt je niet wijzer en ga je je alleen maar vervelender voelen.

Nogmaals Sterkte meissie.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Marlies1995

Berichten: 99
Geregistreerd: 03-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:32

heel erg veel sterkte!! ik zou inderdaad ook denken aan een vergiftiging

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:32

Wat een verdrietig verhaal TS. Veel sterkte gewenst daarmee.
Je vraagt tips voor hoe om te gaan met je verdriet.
Ik denk dat het heel belangrijk is om je gevoel toe te laten en er over te praten met mensen die je lief zijn.
Zo'n plotseling verlies is ook ingrijpend.
Verder is het ook wel belangrijk om wat afleiding te zoeken. Jezelf ook een beetje ruimte geven om in het hier en nu te leven. Hoe verdrietig ook dat jouw pony's er niet meer zijn; er zijn nog wel heel veel andere mensen die van je houden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:32

Dat is niet niks zeg.. heel veel sterkte.

Ben bang dat het inderdaad met de heg te maken heeft, van een giftige plant zijn enkele takjes genoeg om een paard te vergiftigen.

Als het iets op de manege was, dan waren er daar ook wel paarden ziek geworden, dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 85 bezoekers