Vragen asielhond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 11:09

Hi!

Mijn vriend en ik wonen nu zo'n 2 jaar samen en zijn het er al lange tijd over eens dat we graag een hond willen. Hoewel we besloten hadden om pas in het voorjaar van 2014 serieus opzoek te gaan, ben ik al een aantal weken het internet af aan het speuren. :o Soms kwam ik dan een hond tegen die bij ons paste, maar mn vriend vond deze dan niet leuk ( te klein, te harig, te oud e.d.)
Gisteren kwam ik echter een hond tegen waar we allebei meteen gek op waren. N Engelse Bulldog reu van 1,5 jaar oud. De omschrijving die erbij stond past precies bij wat we zoeken, Het is een lieve onstuimige hond in de omgang.Hij kan bij kinderen / andere honden / katten en kan goed alleen zijn

We gaan woensdag naar Max kijken, gewoon om eens vrijblijvend kennis met hem te maken.
Maar hoe beoordeel je n hond die je net voor de eerste keer ziet?
In de omschrijving staat dat ie met katten kan. Kan ie ook met 4 katten, of word dit teveel voor m?
Reden dat we in eerste instantie pas in het voorjaar serieus opzoek wilden gaan is dan we momenteel ook nog opvangkittens in huis hebben. Nu zullen deze met n maand naar hun nieuwe baasjes gaan, maar het idee was om eerst de rust te laten terug keren voor onze eigen katten.
Mocht Max overweg blijken te kunnen met 4 katten in huis, hoe pakken we de introductie aan? Onze katten zijn geen honden gewend. Is het realistisch?

Er zijn hier vast wel meer mensen die een hond uit het asiel hebben. Hebben jullie nog tips waar we op moeten letten? Ik hoor ook graag van mensen die katten en honden bij elkaar hebben. Hoe gaat dit samen? Hoe hebben jullie ze aan elkaar voorgesteld?

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:19

Ik denk dat je even moet vragen hoe de hond reageert op vreemde katten.
En katten op leeftijd die geen hond gewent zijn , tja....sommige katten kiezen er toch voor dat de aanval de beste verdediging is , en dat draai je niet zomaar om.

Ik zou ze testen met een hond van een vriendin die katten gewent is.

Het kan heel goed samen , als ze gewent zijn.

btw , goed dat je hierover nadenkt!!!

Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 11:30

Bedankt voor je reactie :)
Ik wil woensdag zowiso zien hoe Max reageert op de katten die daar in het asiel zitten.
Als ie daar rustig onder blijft denk ik dat het bij onze katten niet veel anders zal zijn.
We hebben er 2 van 7 jaar, 1 van 1,5 en 1 van 10 weken... deze houden we uit het opvangnestje omdat we in januari ons ouwetje hebben moeten laten inslapen.

We hebben idd wel n vriendenstel met hond en 3 katten waar alles gezellig samen leeft. Maar eens vragen of ze de hond meenemen op bezoek. Eens kijken hoe onze katten erop reageren.

Ik vind dit idd wel iets om goed te overwegen en uit te zoeken. Het is niet de bedoeling om een hond uit het asiel te halen om m vervolgens weer terug te moeten brengen omdat het toch niet samen gaat.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:35

De kat van mijn moeder zit sinds de komst van de hond bijna altijd op zolder. Pas sinds kort komt hij afentoe naar beneden voor een knuffel. Arme kat heeft er ruim een jaar over gedaan om weer naar beneden te durven.

Most ik er wel bij zeggen dat het hondje een stterbak is en graag achter de kat aanrent. Als deze bull dat gedrag niet vertoont denk ik dat het best te doen is voor de katten. Al zullen ze uiteraard tijd nodig hebben om te wennen.

Veel plezier woensdag! Ben benieuwd wat jullie van hem vinden :)

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:07

Ben je bekend met het ras Engelse Buldog en de specifieke eigenschappen en gebreken die daarbij horen?

Het zijn echte gezellige huishonden, schatten over het algemeen.
Maar let op dat er nog al wat jonge bullen worden afgedankt omdat de eigenaren de dure behandeling die zo'n hondje nodig heeft niet kunnen betalen: operaties aan ogen (cherry eye /entropion), luchtwegen etc., Demodex, poten gewrichten, huid, ingewanden... krulstaarten waarvan het puntje naar binnen groeit...
EB pups zijn duur, 1600 euro minimaal voor een goed gefokte pup, daarom zijn ze erg interessant voor de broodfok/oost-europa handel, met alle gevolgen voor de hondjes... Hoewel het niet wil zeggen dat je via een EBCN fokker altijd een gezond pupje krijgt, er zijn er die met name met erfelijke oogproblemen gewoon nog een nestje van dezelfde combinatie laten komen.

Vraag bij het asiel of de hond gezond is en of je hem door je eigen DA mag laten checken zodat je weet wat je kunt verwachten. Ingeval van een stamboom hond, vraag wie de fokker is... per PB kan ik je dan wel meer info geven.
Wat betreft de katten zou je kunnen vragen of de hond een weekendje mag logeren of een middagje op visite mag komen zodat je zeker weet dat het goed gaat thuis.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:46

Dat zijn inderdaad wel dingen om aan te denken. Een EB is al snel een grote kostenpost. Heeft in de zomer echt wat extra maatregelen nodig anders kan hij zo dood neer vallen. Handig is wel om te weten voor je gaat kijken hoe je katten op vreemde honden reageren. Een EB is hartstikke lief oha, maar zeker geen slachtoffer. Een keer een pets kunnen ze best hebben, maar ze laten zich niet koeieneren.

Hier ook een kat en hond, waar de hond (met jachtinstinct) later erbij kwam. Die is dus eerst aan de riem gebleven binnen. Nu zijn het best maatjes en liggen regelmatig bij elkaar op de bank.

Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 13:53

Max word het niet helaas... Hij woonde eerst in dezelfde woonplaats als ons en het asiel plaatst geen honden in de zelfde plaats als waar ze eerst woonden.
Jammer, maar wel begrijpelijk.

tiwi1969
Bedankt voor het meedenken en je advies.
Gezondheid is inderdaad hetgene waardoor ik in eerste instantie altijd heb gezegd dat ik geen EB wil. Max zag er op het eerste gezicht wel goed uit, heeft vrij veel neus imo voor het ras en staat niet overdreven breed op zn poten. Daardoor vond ik dat we iig wel konden gaan kijken. Maar helaas gaat het nu dan zowiso niet door.
Was trouwens pasgeleden bij de da met een van onze katten en daar was toevallig ook een EB voor me. Ik vond het zo sneu, t ding kreeg nauwelijks adem, woog volgens mij wel n aantal kilo teveel en zakte gewoon door zn poten zo krom als ze waren.

Nogmaals bedankt voor de reacties. Wij neuzen rustig verder opzoek naar een geschikte hond :)

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:58

Wel wij hebben nu een goede maand geleden een mechelse herder uit het asiel gehaald. Kan bij katten, wel ja, ze heeft zelf met 12! katten gezeten. Maar in de praktijk blijkt het dus niet zo makkelijk. Ze wordt helemaal dol als ze mijn katten opmerkt en we moeten haar echt tegenhouden (we zetten ze in de bench onder appèl). Al wordt ze nu stilaan wel sneller rustig eenmaal de katten gepasseerd zijn.
De katten kunnen dus niet meer vrij in de living rondlopen als zij er is. Eentje heeft zijn stek in de badkamer en de ander zit boven.
We hebben ze wel al eens laten kennismaken maar de hond wordt helemaal nerveus, piepen, er naartoe willen vliegen. Al kan ik ze op den duur wel wat kalmeren.
Kortom, nog veel werk aan de winkel en de hond moet echt leren dat dit de katten van het gezin zijn. Voor haar zijn dat nog steeds vreemde katten waar ze achter mag zitten. Zoals vele honden doen als ze buiten lopen...
Dus er niet zomaar vanuit gaan als de hond met katten kan, dat die zomaar jouw katten accepteert! Maar ik hoor wel verhalen van mensen dat het gewoon wennen is, kan een paar maanden duren (dikwijls zo rond een half jaar).

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:01

Quinette schreef:
Max word het niet helaas... Hij woonde eerst in dezelfde woonplaats als ons en het asiel plaatst geen honden in de zelfde plaats als waar ze eerst woonden.
Jammer, maar wel begrijpelijk.


tiwi1969
Bedankt voor het meedenken en je advies.
Gezondheid is inderdaad hetgene waardoor ik in eerste instantie altijd heb gezegd dat ik geen EB wil. Max zag er op het eerste gezicht wel goed uit, heeft vrij veel neus imo voor het ras en staat niet overdreven breed op zn poten. Daardoor vond ik dat we iig wel konden gaan kijken. Maar helaas gaat het nu dan zowiso niet door.
Was trouwens pasgeleden bij de da met een van onze katten en daar was toevallig ook een EB voor me. Ik vond het zo sneu, t ding kreeg nauwelijks adem, woog volgens mij wel n aantal kilo teveel en zakte gewoon door zn poten zo krom als ze waren.

Nogmaals bedankt voor de reacties. Wij neuzen rustig verder opzoek naar een geschikte hond :)


Huh?? Wat is daarvan dan de achterliggende gedachte?

Over een paar dagen wordt het asiel van Weert weer gevuld met hondenfoto's. Ik heb ze zojuist naar de websitebeheerder gestuurd voor upload. Misschien zit daar iets bij?
www.dierenasieldebeestenboel.nl/

(ik weet niet of dit werkt: https://www.facebook.com/#!/maartje.mer ... 496&type=3 )

Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:28

Ik neem aan omdat je de oude eigenaar dan tegen kan komen?

Heb even je links bekeken. Staan leuke honden bij, mis alleen nog n beschrijving.
Zal de site in de gaten houden. We hebben geen haast.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:41

Wat raar... als iemand afstand doet weet je toch (hoop je) dat de hond bij een nieuw baasje terecht komt...

Anyway, ik heb de beschrijvingen wel, dus als je denkt: hee die vind ik leuk! Kan ik er wel al iets over vertellen. Ik denk dat met een dag of 3 - 4 de site wel is bijgewerkt.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:44

Wij hebben nu 2x een hond uit het asiel genomen. Ik weet niet of we dat nog een keer gaan doen. Ik vind het wel beter om een oudere hond een 2e kans te geven, maar we hebben nu wel 2x een hond met gedragsproblemen uit het asiel gehaald, die pas later aan het licht kwamen. Misschien 2x bad luck, maar uiteindelijk is weet je nooit 100% de achtergrond van een asielhond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:49

Een hond in het asiel kan ook gedumpt zijn en niet meer opgehaald, kan ook afstand zijn maar dan nog zijn er mensen die de hond uiteindelijk alsnog terug willen of een heel eisenpakket aan de nieuwe eigenaren willen stellen, voor de hond kan het ook verwarrend zijn om de vorige eigenaar tegen te komen, als dat gebeurd en de hond reageert enthousiast en wil niet meelopen met de nieuwe eigenaar bijvoorbeeld dan heb je weer vorige eigenaren die kunnen gaan denken 'zie je wel, hij wil alleen bij mij zijn' en daardoor moeilijk gaan doen.
Om problemen te voorkomen snap ik wel dat ze niet in dezelfde plaats teruggeplaatst worden.
Het hoeft geen problemen te geven maar het kan wel.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:26

Amaris schreef:
Wat raar... als iemand afstand doet weet je toch (hoop je) dat de hond bij een nieuw baasje terecht komt...

Anyway, ik heb de beschrijvingen wel, dus als je denkt: hee die vind ik leuk! Kan ik er wel al iets over vertellen. Ik denk dat met een dag of 3 - 4 de site wel is bijgewerkt.


Owwww Jop!! wat schattig!
Wat erg...heb hier kruising boxer x mechelaar en een kruising windhondje,beide uit een asiel.
Ik zit te kijken naar een galgo , maar dan zie ik Jop....
Kun je daar wat meer over vertellen? als het aanbod ook voor mij geldt?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:37

Quinette schreef:
Max word het niet helaas... Hij woonde eerst in dezelfde woonplaats als ons en het asiel plaatst geen honden in de zelfde plaats als waar ze eerst woonden.
Jammer, maar wel begrijpelijk.


hoezo begrijpelijk?
Als de eigenaar hem naar het asiel brengt in zijn eigen omgeving, lijkt het mij logisch dat de hond eerder weer in dezelfde omgeving weer wordt geplaatst. Anders moet je hem buiten je woonplaats naar het asiel brengen.
Wat is er erg aan het tegen komen/bespreken van de hond van de oude eigenaar??? :?

geen aanval oef iets, gewoon echt dat ik het wil begrijpen

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:52

Nammie schreef:
Amaris schreef:
Wat raar... als iemand afstand doet weet je toch (hoop je) dat de hond bij een nieuw baasje terecht komt...

Anyway, ik heb de beschrijvingen wel, dus als je denkt: hee die vind ik leuk! Kan ik er wel al iets over vertellen. Ik denk dat met een dag of 3 - 4 de site wel is bijgewerkt.


Owwww Jop!! wat schattig!
Wat erg...heb hier kruising boxer x mechelaar en een kruising windhondje,beide uit een asiel.
Ik zit te kijken naar een galgo , maar dan zie ik Jop....
Kun je daar wat meer over vertellen? als het aanbod ook voor mij geldt?


Nou.... Jop is qua uiterlijk een schattig knuffelhondje, maar qua karakter pertinent niet.
Hij is als puppie als communiekadootje aan een kind gegeven (voel je de bui al hangen) en hij is zich hier erg dominant gaan gedragen. Denk aan speelgoedjes verzamelen en verdedigen.

Hij is dus naar het asiel gebracht en toen ook weer geplaatst, maar is teruggekomen door bijtgedrag.
We zijn dus erg voorzichtig met plaatsen.

Kanttekening is wel: de mensen die hem uit het asiel hadden, hebben een 'gedragsdeskundige' erbij gehaald en zij vond dat hij 'maar wat meer moeite voor zijn voer moest doen' en dus moesten de nieuwe eigenaren uit de hand gaan voeren 8)7
Hier is het dus fout gegaan met bijten. Bij deze mensen is hij ook gecastreerd (ze hebben wel hun best gedaan voor het diertje)

De zus van de nieuwe eigenaren echter, liet Jop veel uit, en zij was st. Bernards gewend met de bijbehorende 'no nonsens' aanpak. Bij haar deed Jop het perfect!

Hij moet dus een echte baas krijgen, iemand die hem niet vertroetelt, niet op de bank en dat soort dingen. Dan is Jop een heel relaxt en leuk hondje.

Heel verhaal, maar hij is dan ook wel erg leuk.

Oh, en hij is pas 13 maanden, dus nog jong genoeg om het gedrag wellicht weer goed te buigen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:05

Ik zit zelf zo in mn maag met Meiske. Zo'n vriendelijk lief hondje, met 13 jaar op straat gezet en nu maar hopen dat iemand haar nog een warm mandje wilt gunnen. Ze is niet knap (al zou een wasbeurt wonderen doen denk ik) beetje dovig, maar nog zo blij en vriendelijk.

Echt... het is dat ik 40 uur werk, anders had ze onmiddelijk bij mij haar laatste jaar/jaren mogen slijten.

Ik hoop ZO dat iemand haar dat nog wilt gunnen.

(sorry TS dat ik je topic een beetje kaap)

Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:22

hehe, dat geeft niet, ik was toch al n beetje klaar hier gezien max out of the picture is en ik tips heb gekregen over het stukje hond met katten.

Zo'n ouwetje in huis lijkt me ook iets heel dankbaars om te doen. N klein jack russeltje ofzo, die zie ik ook n hoop op asieldieren.com. Maar denk niet dat mn vriend daar aan wil...

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:22

Amaris , ik pb wel even , want ook van mijn kant excuses voor het topic vervuilen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:39

Privépost is altijd gezellig :)

Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:30

Quinette schreef:
Zo'n ouwetje in huis lijkt me ook iets heel dankbaars om te doen. N klein jack russeltje ofzo, die zie ik ook n hoop op asieldieren.com. Maar denk niet dat mn vriend daar aan wil...


Ik had stiekem een paar dagen geleden al 2 jackies gezien die ik wel erg leuk vond en heb het toch gewaagd om mn vriend te vragen wat hij er van vond.
Hoewel hij zichzelf liever met iets groters ziet lopen, hebben we toch besloten (of heb ik hem over weten te halen :o ) om te gaan kijken.

*\o/*

Als alles goed gaat gaan we zaterdag kijken :)
t is in Belgie, dus aan de woonplaats zal het deze keer niet liggen ;)

dierenfan
Berichten: 9612
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:36

superwoman schreef:
Quinette schreef:
Max word het niet helaas... Hij woonde eerst in dezelfde woonplaats als ons en het asiel plaatst geen honden in de zelfde plaats als waar ze eerst woonden.
Jammer, maar wel begrijpelijk.


hoezo begrijpelijk?
Als de eigenaar hem naar het asiel brengt in zijn eigen omgeving, lijkt het mij logisch dat de hond eerder weer in dezelfde omgeving weer wordt geplaatst. Anders moet je hem buiten je woonplaats naar het asiel brengen.
Wat is er erg aan het tegen komen/bespreken van de hond van de oude eigenaar??? :?

geen aanval oef iets, gewoon echt dat ik het wil begrijpen


vele asielen nemen alleen maar dieren aan uit eigen regio wegens drukte en omdat ze de plaatsen zoveel mogelijk voor dieren in eigen regio willen houden. Vandaar waarschijlijk dat er ook afstand gedaan is bij het asiel in de eigen regio. Elk asiel heeft verder weer zijn eigen regels. Wij geven bijv. al aan dat wij niet erop letten waar de hond afgestaan is en waar hij geplaatst wordt. Een goed thuis is belangrijk bij mensen die hem kunnen en willen geven wat nodig is. Verder maakt het niet uit. Ook katten die zwervend gevonden zijn worden soms wel in dezelfde buurt herplaatst. In dat geval geven we dat wel aan bij de nieuwe eigenaar dat de kat de buurt al kent en dat de kat dus zeker een aantal weken binnen moet blijven om goed te weten waar hij nu woont. Eigenlijk nooit gehoord dat er problemen door zijn ontstaan. 1x gehad dat de vinder belde dat de kat opeens weer terug was maar toen we vertelden dat deze ergens in de buurt woonde hebben wij nooit meer meldingen gehad.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Vragen asielhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:06

Ik vind het ook een raar iets van zo'n asiel. Ben blij dat je een dier bij een geschikt baasje kunt plaatsen zou ik denken.

Voor de meeste asielen is het toch vastgesteld uit welke omgeving ze moeten opnemen. Wij moeten opnemen van Venlo tot Roermond en alles daartussen.

Bij het plaatsen wordt helemaal niet gekeken naar de woonplaats van de nieuwe eigenaar, alleen of de eigenaar en dier een geschikte match zijn.