8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:53

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik weer les gehad, en er zijn ook stukjes gefilmd dus die wilde ik even laten zien in de hoop op nog wat tips.

Even wat informatie over Dublin:
- Tinker
- Ruin
- 8 jaar
- 1.395 (jaja een kleintje dus!)

Het rijden ging vandaag wel goed, zeker als je kijkt naar waar we vandaan komen en ook nog dat ik al een tijdje niet heb kunnen rijden ivm het weer. (De bak was echt niet te doen)
Waar we nu vooral aan werken zijn:
- Goed zijn rug gebruiken, hand opzoeken
- Rustig tempo en niet continu lopen stieren
- Niet naar binnen vallen
- Niet uitzwaaien met de achterhand
Heb zelf zoals op het filmpje te zien is moeite met doorzitten op hem, hij stuitert behoorlijk en loopt ook nog niet altijd even goed over de rug waardoor dit alleen maar erger wordt. Ook kijk ik vaak naar beneden en ook heb ik zoals altijd weer pianohandjes.. Merk wel dat het weer minder gaat dan voordat ik een tijdje niet heb kunnen rijden, hiervoor liep hij keurig over de rug en ontspande ook veel meer. Hij heeft erg snel spanning waardoor hij gaat stieren wat erg vervelend is, maar wel steeds beter gaat.

Hij kan ook wat dwarsig tonen op de filmpjes (schudden) aangezien we hiervoor wat geoefend hebben wat hij lastig vind waardoor hij driftig word. Ook tijdens de filmpjes zijn er momenten waarop hij weer driftig word omdat hij het ook dan lastig vind.

Dan nu de filmpjes:


en de andere kant:



Graag vriendelijk blijven en alleen goed onderbouwde meningen, anders kan ik er niets mee. ;)
Groetjes!

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:02

Je ziet inderdaad dat hij zijn rug nog niet lekker gebruikt. Daar door kan jij niet door zitten, je zit dus onrustig en dat is voor hem niet fijn. Hij zal dan ook niet gaan ontspannen want hij moet de klappen ontvangen.
Waarom ga je niet wat meer lichtrijden?

Let ook op dat je vriendelijk blijft in die binnen hand.

Verder ziet het er wel goed uit. Heb natuurlijk geen vergelijkings materiaal van waar jullie begonnen :)

Soof24
Berichten: 120
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:11

Is dit toevallig langs de A27?

Anoniem

Re: 8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:14

Is die echt 1.39? Hij lijkt veel kleiner haha! :')

Maar goed, ik zou ook meer gaan lichtrijden inderdaad, fijner en beter voor de rug.
Ook zal ik 'm wat beter aan je been houden, lijkt wel alsof hij probeert terug te vallen naar stap in de draf.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:20

Leuk klein tinkertje!
Ik weet niet wie je hier les geeft, maar ik kan me er niet echt in vinden wat ze zegt. Kneden? daar krijg ik al de kriebels van.
Ik denk dat je even te ver vooruit denkt op dit moment.
Pony gebruikt zijn rug niet, jij zit onrustig omdat je niet kan zitten en hij zal hierdoor zijn rug niet gaan gebruiken.
Dus ik zou zeggen, ga lichtrijden, dan ontlast je hem wat meer.
Daarnaast zou ik weer even terug naar de basis gaan als in: door voorwaarts te rijden (en reactie op je been verwachten hierbij) naar je hand toe en hierbij je hand gewoon netjes op de plek houden met een constante verbinding. Dan zal hij gaan zakken en over de rug gaan lopen. Ik denk dat je daar eerst even weer naar toe moet voordat je moet denken aan achterhand naar binnen, etc.

PH_Jump

Berichten: 640
Geregistreerd: 08-10-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:27

Leuk paardje!

Staat deze toevallig in eemnes/baarn? mag ook via pb
Laatst bijgewerkt door PH_Jump op 19-11-13 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:28

Klink raar, maar ik ben super blij als hij zo loopt! Normaal gezien (wat dus nu helaas niet gefilmd is en wat ik dus niet kan laten zien) rent hij in draf als een gek rond, goed tempo is dan ver te zoeken. Ook let hij niet op omdat hij alleen maar bezig is met hard gaan waardoor hij de hele tijd echt letterlijk bij iedere stap struikelt. Maar actiever mag het inderdaad, dat hoor je mijn instructrice ook zeggen in het filmpje. Hij vind dit moeilijk en als hij dan goed loopt is dat raar voor hem en wil hij inderdaad terug vallen, dan is het zaak voor mij dat ik op tijd been geef.

Hij reageert juist te heftig op been, als ik hem ook maar iets aanraak vliegt hij vooruit. En met kneden bedoelt ze het niet om hem in de krul te zagen maar om stelling te vragen. Ook moet ik een ophouding maken als hij zich sterk maakt naar buiten. (Om dus weer de stelling terug te krijgen) Achterhand naar binnen zegt ze op het moment dat hij uitzwaait, wat hij vaak doet als hij het moeilijk vind.


Bedankt voor de reacties, fijn ook dat jullie ze goed onderbouwen. Dan kan ik er wat mee! :D

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:31

wat mij meteen opviel, is dat je met doorzitten best onrustig zit, en 'bonkt'
dit is voor het paard zijn rug ook niet lekker, omdat hij ze steeds moet opvangen. en hiermee ga je de problemen niet oplossen, maar verergeren.
ga lekker lichtrijden, en ontlast zijn rug een beetje!
ik bedoel dit niet als aanval, maar als tip!

verder een leuk paardje!

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: 8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:36

Ja ik rijd meestal ook licht inderdaad omdat hij nog niet goed genoeg over zijn rug loopt en ik dus amper kan blijven zitten. Nu moest het even zo aangezien ik anders niet snel en goed genoeg voel wat hij doet en of hij versnelt. (Als hij versnelt moet ik snel zijn anders gaat hij stieren en struikelen)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:39

Ze vraagt jouw je buitenbeen naar binnen te leggen en dan kneden op de binnenteugel. Wat ik dan zie op het filmpje is dat hij zijn hoofd een beetje schuin houdt naar binnen en de buitenschouder eruit gooit. Maar jouw juf zegt dan niet dat je moet begrenzen met je buitenteugel.
Het heeft dan geen zin stelling naar binnen te vragen of de achterhand naar binnen, want als hij zijn schouder er dan uit gooit, blijft hij nog zo scheef als een hoepel lopen.
Stelling met kneden vind ik ook gevaarlijk. Kantelen kan het gevolg zijn. Ik zou eerder zeggen als je pony stelling moet leren, zet je hand opzij en let daarbij ook goed op en dat is eigenlijk nog het belangrijkst dat je aan de buitenkant de grens aangeeft met je buitenteugel tegen de hals en je buitenbeen aangelegd.
Achterhand naar binnen is een oefening waarvoor je pony mijns inziens eerst correct moet nageven.
Dat doet die van jou niet. Het lijkt me flink moeilijk voor een pony om zijn achterhand naar binnen te doen als hij zijn rug niet los laat. Dan ga je volgens mij alleen maar spierpijn kweken en dingen nog vaster zetten.
Maar goed, dit komt misschien een beetje hard over, zo bedoel ik het niet, maar het is gewoon jammer als er op deze manier lesgegeven wordt, maar dat is mijn mening.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: 8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:49

Ik vind het niet hard hoor, alleen maar duidelijk! Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Op het filmpje zegt ze op het moment dat hij naar buiten verdwijnt dat ik de volte weer in moet draaien. Eerder in de les wat niet gefilmd is heb ik ook een aantal keer met mijn zweep bij de buitenschouder gereden om hem tegen te kunnen houden op het moment dat hij naar buiten verdwijnt. Dit is een moment opname uit een lange les, hiervoor zijn we natuurlijk ook bezig geweest en zijn die dingen die jij noemt allemaal ook aan bod gekomen.

Mijn hand opzij kan ik ook niet doen want dan verdwijnt hij juist weer direct naar binnen.. Bedoel dit ook niet verdedigend maar probeer het uit te leggen. (Ben daar niet altijd even goed in, kan dus zijn dat het verkeerd over komt) :o

maaike_lotte

Berichten: 613
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:55

Ik snap de aanwijzingen van je instructrice ook niet zo goed. buitenbeen naar achter + binnenhand zou ervoor moeten zorgen dat het paard naar binnen komt. Dat is volgens mij niet wat je wil, je wil dat het paard naar binnen kijkt... Daarom inderdaad juist begrenzen met je buitenteugel, binnenhand alleen wat van de hals en buigen om je binnenbeen. Als je dat doet kun je je buitenbeen naar achter leggen zodat de achterhand niet uitzwaait. Als hij naar binnen komt wanneer jij je binnenhand van de hals doet moet je hem tegenhouden met je binnenbeen.
En ik zou inderdaad eerst zorgen dat hij loslaat in de rug tijdens het lichtrijden voordat je gaat doorzitten.

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:56

ik heb dit ook. mijn instructrice laat mij veel voltes doen, van verschillende groottes, en een gebroken lijn van K naar E, en van E naar H. oftewel mini gebroken lijnen. puur voor het buigen. ik mag deze dan ook alleen op mijn benen rijden.
ik moet mijn binnenbeen op de singel, en mijn buitenbeen er achter, en begrenzen met de buitenteugel tegen de hals. probeer dat eens :D de mini gebroken lijntjes zorgen ervoor dat jij makkelijk kunt wisselen met om je been heen buigen. dus niet je binnenbeen naar achter, maar juist je buitenbeen, en je paard om jouw binnenbeen heen buigen

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: 8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:59

Zoals hierboven inderdaad gezegd wordt, zo zou ik het ook veel liever zien.
Daarnaast denk ik nog steeds dat je gewoon eerst moet werken aan juiste reactie op je been (dat kan ook zijn niet wegstuiven want dan kun je je been niet gebruiken) en correcte nagefelijkheid en ruggebruik door eerst gewoon voorwaarts naar je hand te rijden.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:02

Ik vind het er erg onrustig uit zien, vooral op het 2e filmpje zie je dat je flink op de lepel klapt dus dat lijkt me alles behalve prettig voor je paardje.
Ook vind ik dat hij veel voorwaartser mag, hij loopt nu een beetje te sukkelen. Van achter naar voren rijden, dus eerst tempo en dan komt het voor vanzelf, niet te veel aan knutselen met kneden (dus eigenlijk een 'vriendelijkere manier van zagen) enzo, daar krijg ik ook de kriebels van. Verder ga ik mee met xZiva_, veel voltes rijden en begrens met je buitenteugel. Veel volte's, gebroken lijnen en slangenvoltes helpt, maar hou hem echt voorwaarts en rij licht! Dat zal een heel ander beeld geven :)

Edit; Def was me net voor ;)

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 21:06

Buitenbeen moet ik gebruiken omdat hij op dit moment nog als ik aanspoor met mijn binnenbeen uitzwaait. Been moet ik dus geven op het moment dat hij minder actief word of als hij alsnog uitzwaait. Binnenteugel is tegen de hals om zijn binnenschouder naar buiten te houden, haal ik deze weg valt hij naar binnen met zijn binnenschouder. Buitenteugel moet ik inderdaad tegen de hals aan doen als hij over zijn buitenschouder wegloopt.

Hij accepteert ook het been nog niet helemaal, gaat wel al beter. Toen ik hem net had ging hij ervandoor als ik alleen maar ontspande met mijn benen. (en deze dus tegen zijn buik kwamen) Nu is dit al beter maar reageert hij nog steeds wel heel heftig.

Kneden bedoelt mijn instructrice een ophouding mee, dit is niet om hem nageeflijk te krijgen maar om stelling te vragen. Ook moet ik dit doen als hij zich recht maakt, meestal is een ophouding genoeg om hem weer bij de les te krijgen en hem ook weer stelling aan te laten nemen.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: 8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:35

Laat ik het dan zo zeggen... Ik heb nog nooit gekneed om stelling bij een paard te krijgen. En niemand heeft dit mij ook als manier ooit aangeleerd of verteld. Maar goed, als jij hier achter staat moet je ermee doorgaan, dat is natuurlijk je eigen keuze.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: 8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 22:28

Maar ik denk ook als ik nu zo lees, dat het wel lastig is om als buitenstaander te beoordelen. Het is een momentopname uit een les waar ook veel lessen aan vooraf zijn gegaan. Niet alles werkt voor ieder paard hetzelfde, de dingen die er nu misschien raar uitzien doen we niet voor niets. Dat kneden bedoelt ze een ophouding mee om hem weer bij de les te krijgen en hem stelling aan te laten nemen. Doorzitten ben ik het mee eens, als ik vrij rijd rijd ik licht. Alleen als ik zoals nu deze les even wat beter moet voelen zit ik liever door ander lukt dat nog niet.

Hij kan keurig lopen, als we iets doen wat hij snapt en kent. Als we iets gaan doen wat hij lastig vind raakt hij gespannen. Wat ook aan het einde van het 2e filmpje te zien is is dat als hij het snapt dat hij dan direct ontspant.

Alles is nu nog even uitvergroot en overdreven om het hem te leren, als hij het dadelijk snapt hoeft dat niet meer en zal het er waarschijnlijk ook weer beheerster uit te zien. ;) Als het dadelijk weer terug is op het oude niveau zal ik weer een topic aanmaken met foto's en/of filmpjes. Namelijk wat jullie nu uitleggen deed hij voordat ik een tijdje niet heb kunnen rijden, hij kan het dus wel alleen moet dat nu weer even terug gevonden worden.

De les ging op andere momenten ook beter, dan snapte en ontspande hij weer.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:45

Heb je nu de filmpjes verwijderd? -O- Wilde even terugkijken naar het eind van het tweede filmpje..
Vind het jammer dat je zo snel terug trekt en eigenlijk alles verdedigd wat er gezegd wordt. Zoals over dat voorwaartse, daar reageer je niet op? Imo is voorwaarts het eerste waar je aan werkt, dus als hij heftig reageert op je been ga je aan de gang met overgangen enzo. Als je dat voor elkaar hebt zal de rest een stuk makkelijker gaan.
Je hebt les en daar doe je de dingen die je instructrice je zegt, maar als wij tip geven (waar je ook om vraagt) schiet je meteen in de verdediging. Je hoeft natuurlijk niet met alles eens te zijn maar je zou eens rustig nogmaals onze tips door kunnen lezen en daarvan wat meenemen in je eigen training? :)
We bedoelen het hier allemaal goed hoor!

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 22:49

Nee ik zal er zeker mee bezig gaan, en het verwijderen ging per ongeluk.. Heb ergens een verkeerd knopje ingedrukt?! Vind het alleen maar fijn deze tips, alleen vind ik wel dat het op sommige momenten iets vriendelijke geformuleerd mag worden. Bedoel het ook niet verdedigend, probeer alleen uit te leggen waarom het gaat zoals het gaat. ;)

Ben ook met het voorwaartse bezig geweest, hij reageert nu echt al veel beter. En inderdaad, zodra hij meer gaat ontspannen wil hij terug vallen.
Laatst bijgewerkt door donnar op 19-11-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:50

Okee prima hoor, ik zou het alleen jammer vinden als je ze verwijderd hebt omdat je dan in een volgend topic geen vergelijkingsmateriaal hebt haha :)
Probeer wat met de tips te doen, en ga vooral lekker zelf aan de gang! Buitenrijden, of dressuurmatig aan de gang om hem goed (en rustig) aan je been te houden en dan zal het vanzelf beter gaan :)

abukir

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Gran Canaria

Re: 8 jarige Tinker Dublin aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:02

Jammer idd ik was ook nieuwsgierig