paard spingt vliegende galopwissel achter na

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faya_barock

Berichten: 328
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

paard spingt vliegende galopwissel achter na

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 09:18

Ik ben sinds een maand bezig met de vliegende galopwissel, nu dacht ik dat het heel goed ging maar nu blijkt hij achter na te springen, wie weet hoe ik dit op moet lossen?

Hier filmpjes van gisteren




fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:23

Waarom oefen je om pionnen? Begin er eens met eentje, zorg ervoor dat je hem veel fijner aanhebt, en zeker ook voor meer sprong in galop.

Ik zou ook zeker instructie regelen,

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: paard spingt vliegende galopwissel achter na

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:32

Ik zou als tip willen geven om eerst voorwaartser te galoperen. Hierin sprong te krijgen en dan pas terug rijden en verzamelen. Is dit goed dan pas met wissels bezig zijn. Hij galopeerd nu niet mooi van achteruit dus het is logisch dat hij ook niet achter zijn wissel begint.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

Faya_barock

Berichten: 328
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 09:40

Bedankt alvast voor jullie tips ik ga ermee aan de slag, en zal er pas mee verder gaan als hij meer sprong heeft in de galop. Hij doet het soms wel goed maar dan vlieg ik ook bijna uit mijn zadel :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:43

Hoe gaat de eenvoudige galopwissel?
Heb het idee dat je zelf wat aan het uitproberen bent, maar ik zou er echt betere begeleiding bij zoeken. Naast alles wat hier al gezegd is: Je wilt hem toch zo recht mogelijk leren springen? Nu leer je je paard om pionnen heen kronkelen.... Niet echt logisch.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:44

hij moet eerst meer zijn gewicht terugplaatsen op de achterhand, hij loopt te veel op de voorhand. Hij springt de wissels nu ook vanuit zijn voorhand.

Faya_barock

Berichten: 328
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 09:52

Ja klinkt allemaal erg logische en kan er zeker wat mee. Ben inderdaad zelf hiermee aan de slag gegaan zonder begeleiding. De oefening om de pionnen is een onderdeel uit de Working Equitation. Maar stapje terug dus en zal zeker iemand erbij halen want wil het wel goed aanleren. Toch hoor ik nu wel dat het niet bijzonder is dat paarden ze in het begin na springen van achter, maar zo wordt het natuurlijk al snel een gewoonte.

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: paard spingt vliegende galopwissel achter na

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:01

Je galop moet veel beter zijn en je paard recht voor je aan wissels begint, alles wat hierboven gezegd is ga ik helemaal in mee, niet recht- geen sprong en niet op achter. Dan kijk ik nog even naar jou- wat doe jij in voorbereiding op een wissel? Hoe geef jij aan je paard aan dat hij verwacht wordt te gaan wisselen? Het ziet er nu naar uit dat jij om de pilonnen stuurt en afwacht tot je paard de wissel springt.
Hier door ben jij ook nog eens niet mee in de wissel met ook daar naweeën van in het moment van de wissel.
Mijn advies is dus ook; zoek iemand die je ermee vanaf de grond kan helpen. Succes!

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:06

Ik heb altijd geleerd dat je een wissel rijd uit de verzamelde galop echt een actieve sprong hebben dat mis ik hier inderdaad ook.
En dat het paard goed los gereden moet zijn en lekker los en ontspannen in het lijf voelt voordat je wissels gaat oefenen.

Hoe gaat een eenvoudige galopwissel? Was je daarmee ook begonnen?
En is je paard ook goed aan de hulpen?

En inderdaad ik ga ook mee met de rest een goede instructrice ook erg belangrijk.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:13

Het meeste is al gezegd. Wat ik wel nog even wil aanhalen is om ook echt te beginnen met één wissel en niet met een serie. Als je paard echt goede wissels springt, stelt een serie niets voor namelijk, maar andersom werkt dat niet zo.

Bedenk even dat je paard moet wisselen in het zweefmoment van je galopsprong. Dat moment is nu zo kort dat het onmogelijk is voor je paard om dit te doen. Ik zou hem daarnaast ook vooral meer door de kaak en meer door het hele lijf willen zien.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 18-11-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15908
Geregistreerd: 10-01-06

Re: paard spingt vliegende galopwissel achter na

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:18

Buiten alles wat hier boven al staat, waar is je hulp voor de wissel? Ik zie hem niet namelijk. Op het 2e filmpje lijkt het 1 keer of je je been een beetje aanlegt alleen wel aan de verkeerde kant.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: paard spingt vliegende galopwissel achter na

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:58

De hulp met het buitenbeen is goed zichtbaar op het tweede filmpje. Probleem is dat deze wel te laat gegeven wordt waardoor het voor je paard bijna niet mogelijk is om nog achter mee te springen. Verder zou je het binnenachterbeen wat vrijer moeten maken zodat die makkelijk doordringt.
Als je dit combineert met een betere galop dan gaat het vast lukken met je wissels.

Faya_barock

Berichten: 328
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 16:18

Nou de instructrice is geregeld :D as woensdag eerste les, laat er maar geen gras over groeien.

Ik geef de hulp naar mijn gevoel op tijd, maar aangezien ik het nog niet eerder gedaan heb, waarschijnlijk toch wat te laat. Mijn hulp is (ja ben iemand die op gevoel rijdt en ben niet zo goed met omschrijven) maar laat zeggen dat het het meeste lijkt op van traver naar renver.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:21

Het lijkt me juist de bedoeling dat de hulpen onzichtbaar zijn :+
Het ziet eruit of hij heel braaf wisselt op jouw hulp, alleen eerst voor.

Je ziet dat hij bij elke bocht eerst z'n schouder erin gooit. Als je licht neigt naar renvers in de bocht, schouder extra naar buiten houden, dan zal je paard wrs. eerst met achter wisselen. Makkelijker is om er eerst eentje te doen en op een iets rechtere lijn, zodat hij minder neiging heeft om alvast de bocht te maken met z'n schouder.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:23

Het is altijd wel eens leuk geleerde namen te gebruiken, maar als je ze gebruikt moet je wel weten wat en hoe hééééé.
Van een "Renver" is er nooit sprake bij het aanspringen in galop.
Een "Traver" zou idd goed de vergelijking doorstaan, je plaatst idd het buitenbeen van de ruiter 2handbreedtes achter de singel, en dan duw je een beetje de achterhand naar binnen toe (travers dus maar een echte travers is hier niet de bedoeling, maar je zou het ermee kunnen vergelijken) en je drijft aan en laat het paard aanspringen in de galop.

Faya_barock schreef:
Nou de instructrice is geregeld :D as woensdag eerste les, laat er maar geen gras over groeien.

Ik geef de hulp naar mijn gevoel op tijd, maar aangezien ik het nog niet eerder gedaan heb, waarschijnlijk toch wat te laat. Mijn hulp is (ja ben iemand die op gevoel rijdt en ben niet zo goed met omschrijven) maar laat zeggen dat het het meeste lijkt op van traver naar renver.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:28

Ik als absolute leek zie niet genoeg activiteit en een paard wat op de voorhand loopt.
Ook niet echt los en over de rug als je het mij vraagt.


zaffie
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-03-12

Re: paard spingt vliegende galopwissel achter na

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:47

er is al veel over gezegd, maar wat ik nog zou willen toevoegen is om een achter (naast meer sprong ed,) ook sneller te maken. veel schakelen maakt dat hij meer op achter kan komen, maar zorg ervoor dat je daarbij ook zorgt dat hij achter snel blijft.

Sjarina Z1+1 eindstand
Don't touch me M2 startgerechtigd eindstand
Zafira ZZ Licht eindstand


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers