Paard rond krijgen e.d

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 15:59

Hallo,

Ik open dit topic omdat ik graag van jullie tips zou willen horen, of misschien dat ik iets verkeerds doe..

Ik heb een 5 jarige haflinger merrie, die nu ruim 2,5 jaartje onder het zadel is.
Alleen helaas loop ik tegen een paar problemen op tijdens het rijden.
Ik krijg ook wekelijks les, al ligt dat nu even stil vanwege omtstandigheden.

Ze heeft een tijdje last van haar schoft/schouders gehad, door een niet passend zadel meer, nu hebben we sinds 2,5 maand denk ik ongeveer een geheel nieuw passend zadel. Ook heb ik vorige week de osteo laten komen, die heeft haar los gemaakt. En mocht rustig weer opbouwen met om de dag longeerwerk. Afgelopen weekend mochten we het weer onder het zadel oppakken, 2 dagen stapwerk, 2 dagen stap en draf werk, en dan 2 dagen stap,draf en galopwerk. Daarna mogen we weer alles doen. Wel wilde ik haar veder trainen, zodat ze lekker rond gaat lopen, nageeflijk en over d'r rug.

Helaas lukt mij het echter niet om haar nageeflijk te krijgen. Als ik dit haar vraag, dan houd ze haar hoofd juist omhoog. Ik snap wel dat als ze het nooit gedaan heeft, dat ze het ook niet snapt natuurlijk. Maar mij lukt het gewoon echt niet! In de lessen loopt ze echt super, maar zodra ik zelf alleen rijd, dan vind ik haar niet zo fijn lopen als in de lessen. Maar wil haar buiten de lessen om wel gewoon lekker door blijven trainen! Hebben jullie misschien tips voor mij hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Best moeilijk om de problemen te omschrijven, maar ik hoop dat ik jullie beetje een plaatje heb kunnen geven. Tips zijn zeer zeker welkom al is het in het topic, of als PB!

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Re: Paard rond krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:03

Nadat je les gehad hebt overleg je samen met de lesgever waar je aan kan werken en hoe je dat doet/oplost (echt letterlijk van: als hij over de buitenschouder weg valt, houdt je je buitenteugel lichtjes eraan en geef je met je buitenbeen een correctie).

Daarnaast kun je tijdens de les rijden en daarbij geeft de lesgever niet direct aanwijzingen maar kijkt ze even hoe je rijdt. Vanuit daar kan ze je zelf een paar keer "de mist in laten gaan" om vervolgens samen met haar dit op te lossen. Zo leer je wanneer je welke hulpen moet geven om iets op te lossen, maar ook BELANGRIJK: voelen wat er onder je gebeurt!

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:43


Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:55

Thanks, had dus al gezocht, maar kon helaas niet veel wijs eraan uit, sorry dus!

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:57


Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:13

xx_Lyzet schreef:
Thanks, had dus al gezocht, maar kon helaas niet veel wijs eraan uit, sorry dus!


Het is erg leerzaam juist, en goed uitgelegd. Het aan de teugel rijden is niet zo even te doen alsof het een 'kunstje' is, en het is zeker niet zo dat jouw paard dit niet 'snapt'.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:20

Weet ik ook wel dat dit niet in een keer lukt natuurlijk. Ben hier al een tijdje mee bezig, maar het lukt mij gewoon niet om door te pakken, waar ik heel erg hard van baal namelijk. Want daardoor ga ik opgeven, en gefrustreerd! :o

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:32

En als je eerst begint met longeren? Kan je naar je paard kijken en zien welk ingrediƫnt er mist. Als je paard dan lekker ontspannen met hoofdje laag kan lopen en de schoft los durft te laten evt met hulp van deskundige en een hulpteugel erbij kan je een stapje verder. Het is namelijk geen kwestie van doorpakken of aan de teugel rijden.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:37

Met pessoa longeren of gewoon zo, ontspant ze wel, rijden ook af en toe als ze echt druk is met stiek, en dan rijd ze negen van de 10 keer ook fijn en met dr hoofdje iets ontspannen!

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:42

Even heel simpel. Paard heeft 2,5 jaar lang dus niet goed haar lijf gebruikt, niet de juiste spieren getraind. Dat nu willen veranderen vereist een behoorlijk handige ruiter met zeer veel gevoel en goede timing. Kijk dus eerst eens kritisch naar jezelf. (her)ken jijzelf het gevoel van een los door het lijf gaand paard? Voel je hoe een paard onder je beweegt en merk je het als hij over de schouder valt of als hij achter niet blijft sporen? Heb je echt een stille hand die soepel meeveert met de mond van je paard en steeds eenzelfde licht contact onderhoudt?

Dan je paard. Die moet in ieder geval, altijd, voorwaartse drang hebben. Willen werken dus. Staat hij echt goed aan de hulpen? Gaat hij vooruit op je kuit en komt hij terug op je zit? Accepteert hij een stille verbinding met jouw hand? Is hij tijdens het longeren wel echt los door het lijf, beweegt hij dan echt door de rug, laat hij de hals dan vallen? Kan je in het longeren ook schakelen zonder dat hij verandert van houding?

rebecc1994
Berichten: 300
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:44

Erg vervelend, de topics hierboven zijn inderdaad erg leerzaam.

Ik mag trouwens hopen dat het een typefoutje is dat ze als 5 jarige ruim 2,5 jaar onder het zadel is...

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:54

Oh, hahaha nu je het zegt ja! In 2011 is ze van mij geworden, toen was ze dus 2,5 en in de zomer zijn we rustig aan spelendewijs gaan wandelen, en spelen in de bak, longeren... Jaartje later zijn we rustig aan begonnen met zadelmak maken, inrijden e.d

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:10

Thanks voor de reacties, ga eens rustig op het gemakje de topics doorlezen!

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:12

Je kan ook eens kijken in de hoek van het rechtrichten/klassieke/accademische rijkunst, misschien, vind je dar iets,wat jou kan helpen een beter oog en gevoel te ontwikkelen. En de daarbij behorende Timing en geven van hulpen.

rebecc1994
Berichten: 300
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:43

Gelukkig maar!

In ieder geval heel veel succes!

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:26

Om je paard rond te krijgen heb je eerst aanleuning nodig.
Dit is essentieel omdat anders het rond rijden alleen maar het in de krul rijden is.

Aanleuning krijg je in een rustige veilige omgeving, met een kalme ruiter, je paard moet vertrouwen hebben in jou en de omgeving.
Hier zal het zich kunnen ontspannen, het laat dan de hals wat zakken naar de horizontale lijn.
Van hier uit vraag je je paard de hals te strekken, doet hij dit dan geef je net zo veel teugel als hij wil nemen, uitbundig belonen.
Dit bevestig je in weken of zo nodig maanden.
Als het hals strekken bevestigd is ga je voorwaarts rijden met een lange teugel, je onderhoudt alleen maar contact.
Voorwaarts, voorwaarts, hals strekken net zolang tot dit normaal is.

Je paard zal nu langzamerhand aanleuning gaan zoeken.
Dan kun je de teugellengte beetje bij beetje beperken met een weerstand biedende hand en je paard zal steeds meer in de juiste werkhouding komen.

Maanden consequent werk.
Rustig en kalm, altijd vriendelijk, veel belonen.
Hulp vragen aan een goede instructeur;

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:53

ga eens rijden terwijl je instructriece aan de bak zit zonder dat ze meteen begint met de les. dan rij je op je eigen manier en dan ziet zij wat er fout gaat zonder dat ze begint met verbeteren/aanpassen van jou dingen zodat ze gelijdelijk aan wel lekker loopt. maar laat het eerst een goed mis gaan in/voor je les dat je instructrische een duidelijk beeld heeft van wat jij doet als zij er niet is!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:58

Hele fijne uitleg van Simpelman, duidelijk.
Lekker mee aan de slag gaan zou ik zeggen en de tijd nemen die nodig is.
Succes!

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard rond krijgen e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 13:10

Thanks Simpelman ... Ga vanavond op mn gemakje als ik de tijd heb de 2 topics rustig eens doorlezen, en met jou informatie aan de slag.... Hoop echt dat het gaat helpen. Zou bijna al zeggen, kom je mij helpen! :P