Teleurgesteld:merrie blijft te klein voor mij:hoe nu verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Teleurgesteld:merrie blijft te klein voor mij:hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:05

Mijn bonte merrie Khavanna heb ik gekocht als veulen van 6 maanden.
Haar moeder is een zwartgekleurde Fries x Haflinger kruising (die ken ik in levende lijve) en de vader is een KWPN bonte tuiger.
Khavanna is nu al jaren bij mij, en loopt dag en nacht samen met mijn negenjarige bonte Tinker x Fries kruising in de wei. Die laatste rij ik al jaren OHZ.
Ze is in mei 4 jaar geworden, maar helaas blijft zij qua stokmaat (schofthoogte dus)teleurstellend klein: ze haalt nu net de 1.40. Ik ken ook persoonlijk haar halfbroer Andor: zelfde moeder, andere vader, die is een heel stuk meer paard (groter en breder).
Ik verwacht niet dat ze nu nog erg veel in de hoogte gaat groeien, ze is nog onbeleerd want best wel een laatbloeiertje qua ontwikkeling (ook in het bolletje, zeg maar),maar aangezien ik 1.73 en rond de 60 kg weeg lijkt het mij dat ik te lang ben om er leuk op te kunnen zitten, ze is in feite simpelweg een kleine D-pony gebleven...

Dat had ik nooit verwacht, maar goed, da's het risico dat je neemt als je een veulen koopt.

Voor de rest stelt ze niet teleur: het is een mooie elegante en aansprekende meid, maar "niks voor mij" zeg maar, meer een soort damespaardje. Ook haar gangen zijn heel apart, maar niks om nou een op een wat serieuzere manier te mee gaan dressuren, (wat met Jaopie wel zeer goed kan),ze is lief, nieuwgierig, lekker pittig en het perfecte meisjeskameraadje voor mijn rijpaard Bonte Jaopie (die twee zijn zeer verknocht aan elkaar).

Ze is een stuk elastiek in de weide: de sliding stops, pirouettes, rodeo-bokken-met-4-benen -van-de grond, steiger-sessies en bedenk maar wat waanzinnige op topsnelheid uitgevoerde onzin... het gaat haar makkelijk af... als ik met Jaopie de wei uitga om te gaan rijden.
"Men", dat is dus de directe omgeving, die haar in beweging heeft gezien, heeft haar wel vergeleken met een Pinto, of met een Quarter(maar dan zonder de spieren) of spring-type, ieg geen "verzameld, barok of dressuurtype". In alles het tegenovergestelde dan Jaopie dus.

We komen nu tegen het punt aan dat ze eens OHZ beleerd moet gaan worden.

Uiteraard wil ik haar wel (eerst) zelf even gaan rijden om te weten wat ik in dat opzicht aan haar heb, en welke richting ik met haar op kan, dat laat ik afhangen van wat zij leuk vindt/haar aanleg. Western/endurance, het is allemaal mij best, maar ik ben denk ik te lang voor haar, of zie ik dat verkeerd?

Maar ik weet niet goed hoe ik eea moet inschatten en moet aanpakken, eerlijk gezegd....

Het zou leuk zijn als Khavanna nadat zij OHZ gedegen inbeleerd, er een beslist niet te zware jongedame/jongeman er iets mee zou kunnen, bijv. op termijn samen mee rijden met buitenritten?

Of kan ik haar in eerste instantie toch beter (ben ik niet te groot?!?) zelf gaan rijden?

Kan wel meteen zeggen: ze is niet te koop, en gaat absoluut niet weg, ze is Jaopie z'n vriendinnetje, de beste match die hij ooit had met een ander paard, dus dat staat buiten discussie.

Foto's van haar lukken me niet meer hier te plaatsen, maar zijn wel via de zoekfunctie en Google (op haar naam etc.) te vinden! Ook heb ik enkele eerdere topics over Khavanna geopend, anders kan men mij PB-en, dan kan ik foto's via de e-mail sturen.

Wie heeft een "idee" over eea, want ik voel mij een soort "reus" tov van het zelf gaan rijden van deze merrie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:07

Misschien gaan mennen? Of een leuk ruitertje zoeken die haar gaat rijden?

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:08

Waarom ga je niet mennen met haar?

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:08

Mijn tinker is 1.40, ik ben 1.76 (Zie profiel).

Misschien word ze wel een mooie men pony?

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:09

Ik zou zeggen wacht tot je erop zit, want wij hebben ook een te klein gebleven friesje gehad en dat bleek uiteindelijk helemaal niet zo'n gek gezicht toen er een lange ruiter op zat.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:10

Vergis je niet in wat ze nog kan groeien, ik zou het niet te snel opgeven.
Is ze een beetje breed gebouwd? Ik denk namelijk dat je er prima op kunt zitten, mits ze niet heel ielig is natuurlijk. Ik ben nu zelf bezig met de koop van een haflinger van 143 en ik ben 175 ongeveer en dat is voor het plaatje niet eens verkeerd.
Met jouw gewicht en lengte zou je op een stevige pony van 140 gewoon moeten kunnen passen lijkt me.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:11

Ik zou haar gewoon laten beleren of zelf beleren en dan kijken hoe het voelt en het eruit ziet.
Zelf heb ik een haflinger die smal gebouwd was van 1,43 gereden en dat ging voor het oog net terwijl ik een tijdje bijreed op een soort arabiertje van 1.47 en daar was ik duidelijk te groot voor en ik ben 1.78.
Als ze toch niet weg hoeft zou ik dat gewoon eens bekijken en proberen en anders voor de kar spannen en voor de rest een bijrijder zoeken :D

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:12

60 kilo is niet veel en wie weet word ze nog wat breeder dan kan het plaatje helemaal niet verkeert zijn hoor!

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:13

hoe is ze dan kwa bouw?

het stevigere type of juist niet?

Mijn tinker is ook een uk vind ik zei is net 1,49 zal hooguit nog 3 cm doen gok ik zo
ik ben zelf 1,64 en weeg 68 kg volgens mijn DA niks om druk over te maken mocht alleen niet zwaarder worden.
Laatst bijgewerkt door onley op 19-11-13 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:13

Ik vind het wel mee vallen als ik het zo lees. Het ligt natuurlijk aan haar bouw.

Mijn pony is nu 133 cm en 2,5 jaar jong en ik ben 171 cm en ik pas er straks ook op.
Het gaat hierbij om een brede haflinger :)

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:14

Ik zou ook zeggen probeer het eerst eens lekker zelf.
En anders is er vast een leuke bijrijder voor te vinden!

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:14

Ik kan heel moeilijk inschatten of je haar zelf kan inrijden. Ik zou wel kijken dat je haar onder het zadel laat beleren, altijd handig als er inderdaad iemand langs komt om samen mee te rijden. Een wat lichtere "testdummy" om er de eerste keren op te zitten is vast ook wel te vinden.

En het klinkt inderdaad als een type wat het heel leuk zal doen voor de wagen. Maar als ze absoluut niet weg gaat en je er niet op past, dan is de vraag: wat wil jij? Als jij er vrede mee hebt dat ze gewoon op de wei staat en je andere paard gezelschap houdt, zal zij echt niet klagen hoor. Niemand verplicht je om haar aan het werk te zetten.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:14

Wacht eerst maar eens tot ze in de bespiering komt dan kan het wel eens meevallen!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:20

Ik ben 1.73, weeg nu net over de 80 kg. en heb een Konik/Hucul merrie gekocht van 1.44 waar ik heel prima op pas (toen ik haar kocht woog ik heel wat meer maar heb haar bewust tot nu toe nog niet gereden, behalve bij aankoop even kort). Ik heb érg lange benen maar kom ondanks dat niet onder haar buik uit. Nu is mijn merrie wel van het 'zeer stevige' type.
Of je er wel of niet op zou passen hangt dus vooral af van wat voor type paardje het is. Typje Welsh, niet doen, typje 'Fjord', geen probleem... en alles wat daar tussen zit... gewoon even lekker afwachten en de tijd geven, zéker als ze ook tussen d'r oren nog puppy is. Er kan nog best een paar cm. bij komen, mijn Paintmerrie ging in de winter voor ze 5 werd ineens nog een stuk de hoogte in, daarna ging ze pas de breedte in, zij was ook een laatbloeier. Als ik zie wat jouw paardje aan voorouders heeft zou het toch best een stevig paardje moeten worden die jou zat moet kunnen dragen.
Persoonlijk zou ik nog lekker even afwachten en haar de winter over laten staan, dan volgend voorjaar kijken hoe ze mentaal is en er dan gewoon zelf opstappen. Voor dressuurwedstrijden zal het plaatje misschien niet ideaal zijn maar lekker een buitenrit, beetje western of TREC zou volgens mij best moeten kunnen (juist voor TREC zijn die paardjes tussen de 1.40 en 1.50 prima geschikt, 'klein is fijn' als je meerdere keren per rit/proef van je paard af moet en d'r weer op)

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Teleurgesteld:merrie blijft te klein voor mij:hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:30

Ik heb zelf ook op een merrie gereden van 143, als de merrie maar ietsje breder is kan het vaak wel qua beeld :j

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:32

Daar kan je prima op hoor, vind het persoonlijk niet mooi als je eronder uit gaat steken. Maar dat is persoonlijk.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:35

Ik snap je teleurstelling maar inderdaad groeit ze nog wel wat door en zo zwaar ben je ook weer niet, je lengte zou misschien niet zo mooi lijken maar volgens mij moet het wel kunnen.
Anders misschien zoals eerder aangegeven beleren voor de kar.
Heb wel respect voor je dat je haar niet weg doet. +:)+

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:53

Jeu wat een hoop snelle reacties al!

Ik weet: is moeilijk inschatten zonder mij op/naast haar te zien, maar de maten kloppen: ze heeft bijv. een deken nodig van ondermaat (borst-bil) 1.70, terwijl mijn Tink X Fries 205 draagt... ZUCHT....

Mijn Tink x Fries is overigens 1.64, dus dat is geen vergelijking.

Ook hoop ik dat ze natuurlijk toch nog wat gaat groeien, want ze was natuurlijk ook in de zin om er op te gaan rijden "voor mij bedoeld".

Het is zeker geen stevig gebouwde tante, ze heeft echt van die fijne pijpbeenderen, (ik noem dat "iel") als het niet zeker zou weten van haar afkomst zou ik zeggen: waar zijn die ouders (moeder Hadx Fries en vader KWPN Tuiger) van haar gebleven?!?
Ze heeft wel een flinke rug en kont, maar wat is flink?
Ze is gewoon in hoogte ook erg klein gebleven.

Begrijp me niet verkeerd: hele echt HELE leuke merrie, als ik er bijv zelf de endurance of western mee zou in "moeten" omdat haar bouw en aanleg dat aan zou geven (recreatief, ik hou niet van wedstrijden) is het mij ook goed, ik sta voor alles open.

Maar zo ik lees ben ik toch niet heel veel te lang voor haar Te zwaar zal ik zeker niet zijn.

Vervolgens krijgen we dan: wie gaat deze sensibele juf inbeleren, ik wil niet dat ze overdonderd wordt door er een zware vent of vrouw op te zetten, of ben ik gewoon veel te overbezorgd?
Of zie ik haar nou ten onrechte als een soort fragiel piepkuiken (vergeleken met Bonte Jaopie) aan?

Voor de wagen/kar weet ik niet, ik heb nul-komma-nul ervaring met mennen, dus lijkt me niet dat ik op die basis met haar moet gaan beginnen.... overigens is mijn andere paard Bonte Jaopie, die er lijf en leden echt wel naar heeft, qua karakter niet geschikt om voor de kar te lopen, ervaren menneers hebben hem bij voorbaat daarvoor op zijn aard al geweigerd (terecht: hij gaat liggen of er van door, tussenwegen kent hij niet) het is soms moeilijk te zeggen.OHZ is hij echter helemaal Meneer het Meewerkende Mannetje.

Voor Khavanna wil ik natuurlijk het beste naar haar lijf en leden en koppie, als grasmaaier en maatje voor Jaopie te laten staan in de wei is voor mij geen optie, er moet wel iets mee gedaan kunnen worden, is voor haar natuurlijk ook goed en leuk.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-11-13 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Teleurgesteld:merrie blijft te klein voor mij:hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:55

ik krijg idd de indruk omdat ze vergeleken met je andere paard zo klein is dat je haar onderschat.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:57

zet een een foto neer met jou en pony, dan krijgen we wat meer idee.
Snap dat je er nog niet op zit, maar ernaast is ook een redelijk beeld

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:05

Ik kan op de een of andere manier geen foto's via MIJNALBUM hier neergezet krijgen, dat kon eerder wel en heb ik ook gedaan, dus als je via zoekfunctie of Google haar naam Khavanna intikt krijg je ook foto's van haar.
Ook met mijn 1.64 Tink x Fries er naast.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-11-13 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

CarlitaR

Berichten: 102
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:08

Ik zou gewoon haar bespiering maar eens afwachten, en misschien groeit ze nog wel iets hoor.
Denk dat je het pas kunt beslissen als je het beeld straks ohz ziet.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:17


chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Teleurgesteld:merrie blijft te klein voor mij:hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:19

Nou normaal gezien hebben dit soort kruisingen toch aardig wat massa, in die zin zou ik me niet te druk maken. Als je zelf een goede zit hebt kun je haar gewoon zelf beleren, daar zie ik geen bezwaar in. Hoe oud is ze nu?

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:22

ik ben 1.71
heb een d pony van 1.43
past met gemak,