Stopweek pil, onveilig of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:15

De laatste tijd is er bij mij toch wat onzekerheid over bovenstaand onderwerp.
Het zit zo.

Ik gebruik de pil, daarbij had ik eerst altijd een stopweek. Hierbij vroeg mijn vriend in het begin altijd: is dit wel veilig (ivm zwangerschap)?
Ik heb hem toen uitgelegd hoe de vork in de steel zit en dat de stopweek geen kwaad kan en dat je dan niet vruchtbaar bent.
Maar nu....

Ivm bloedverlies slik ik de pil nu door. Gemiddeld zo'n 3 maanden na elkaar en dan stop ik een paar dagen en ga ik weer verder. Meestal is dat tegen het einde van de derde strip.
Echter nu liep het iets anders. Ik was op ongeveer de helft van mijn derde strip toen ik iets begon te vloeien. Heel weinig, maar toch iets (enkele druppels). Ik heb toen besloten even een dag of wat door te slikken om te kijken of het weg zou gaan. Het bleef toch wel iets dus een dag gestopt (had nog een stuk of 6/7 pillen in de strip) en toen weer begonnen (dat m'n lichaam na die dag zonder een soort hormoonboost zou krijgen).
Maar nu rees bij mij ineens de vraag, was ik die dag wel beschermt?
Ik weet niet hoe is qua cyclus zit omdat ik mijn pil meestal doorslik, dus daaruit kan ik niks opmaken. En het bloedverlies was zo vreselijk weinig dat ik het geen ongesteld zou willen noemen.
De "pech" wil dat mijn vriend en ik die dag nogal "actief" zijn geweest.

Hoe denken jullie hierover?

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:19

yup, dat lichte bloeden wat je had was waarschijnlijk een doorbraakbloeding.
tijdens die dag was je nog gewoon beschermd ;)
Laatst bijgewerkt door Rintah op 19-11-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:19

Dit betekent dat je lichaam aangeeft dat je een stop in moet lassen. Er is een ander redelijk recent topic over het achter elkaar doorslikken en doorbraakbloedingen waarin dat naar voren kwam. Misschien even opzoeken. Daarin werd duidelijk dat als je doorbraakbloedingen krijgt als je meerdere strips achter elkaar doorslikt dat je dan eigenlijk per direct een pauze moet inlassen, er zat een linkje naar een toelichting daarover. Even zoeken op doorbraakbloeding oid op bokt en anders googelen..

De reguliere stopweek is altijd veilig, tenzij je kort daarvoor bijvoorbeeld een pil bent vergeten ofzo.
En als er verder geen breaks zijn geweest - dan zou deze "stop" die je hebt ingelast in principe ook gewoon veilig moeten zijn.

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:24

maar je hebt de strip dus niet afgemaakt dan is deze toch niet meer veilig
je moet een strip altijd afmaken, in de stopweek mag je wel eerder weer beginnen met slikken maar niet later. maar je mag ook nooit je strip onderbreken

dus ik denk dat deze nu minder betrouwbaar is eerlijk gezegd.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:29

Als je voor die strip 2 strips onafgebroken heb geslikt is het geen probleem om een strip niet af te maken.
Je stopweek is altijd veilig als je in de 2 weken er voor niet meer als 1 pil vergeten bent.
In het vervolg is het misschien handiger als je eerst overlegt met de huisarts of assistent als je onzeker bent over de veiligheid.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:29

StalNollie schreef:
maar je hebt de strip dus niet afgemaakt dan is deze toch niet meer veilig
je moet een strip altijd afmaken, in de stopweek mag je wel eerder weer beginnen met slikken maar niet later. maar je mag ook nooit je strip onderbreken

dus ik denk dat deze nu minder betrouwbaar is eerlijk gezegd.


Het gaat erom hoe lang je achter elkaar hebt doorgeslikt daarvoor en dat hoeft niet persé een strip te zijn als er daarvoor 2 hele andere strips zijn geweest.. Het gaat om het aantal aangesloten dagen van 7 normaliter (meestal) en die zal ze met meerdere strips wel hebben gehaald denk ik? Maar bij twijfel de HA bellen lijkt me..

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:32

weet je dat zeker, want volgens mijn moet je toch echt een strip afmaken, anders zou 1 keer de pil vergeten niet uit moeten maken omdat je dan altijd veilig zou blijven.

ook zou je hem gewoon door hebben geslikt.
ik zou het er niet op durven wagen als je niet op zwangerschap zit te wachten.

wat zegt de HA hiervan ts die weten dit vaak wel goed uit te leggen.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:35

Ben je na die 1ne stopdag gewoon weer doorgegaan met slikken en ben je gewoon aan een hele nieuwe strip begonnen? Dan ben je volgens mij gewoon veilig, op die dag zelf en nu. Als je nu alsnog een hele stopweek houdt is deze week niet veilig.
Die 1ne dag zonder pil moet je zien als je complete stopweek; nu moet je weer een complete strip slikken voor je weer een nieuwe stopweek gaat houden.
Je hebt toch pas een stopdag gehouden in je 3e strip? Dan ben je dus al twee volledig genomen strips op weg en veilig zoals zonnebloem zegt. Ik stop ook wel eens midden in mijn 3e strip, omdat ik dan een doorbraakbloeding krijg. Maar in dat geval dan hou ik dus ruim na dat minimum van 21 dagen een stopweek, dan is het gewoon veilig om (max) 7 dagen te stoppen.

Dit alles is trouwens alleen het geval als je in de week vóór je stopdag geen pillen bent vergeten; maar uit je verhaal maak ik niet op dat dat is gebeurd.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 19-11-13 16:42, in het totaal 4 keer bewerkt

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:35

Ik weet het niet precies, maar volgens mij is een hele dag een pil niet pakken toch niet zo handig.
Je bent dan die dag nog wel veilig, maar na 7 dagen kan het mogelijk zijn dat je alsnog een eisprong krijgt. Ik zou dus de komende week het even op safe spelen (dus met condoom of even niks) en wel de pil slikken. Dan na een week weet je zeker dat het veilig is. Voorkomen is beter dan genezen of niet?
Hmm laat maar.. ik zeg iets stoms haha. Hierboven wordt het juiste verteld.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:42

Ik vind het zo droevig om te zien hoe weinig verstand vrouwen hebben van iets waar toch zo veel gebruik van wordt gemaakt en zo makkelijk iets mis mee kan gaan.

Een stopweek is altijd veilig als je de 7 dagen ervoor geen pil bent vergeten of de 14 dagen ervoor niet meer dan 1 pil bent vergeten.
Een stopweek hoeft geen week te zijn maar mag nooit langer zijn als 7 dagen, wel korter.
Je mag in de eerste en tweede week 1 pil vergeten zonder dat dit gevolgen heeft op de veiligheid.
Als je in de derde week een pil vergeet moet je eerst weer 7 dagen goed slikken voor een stopweek of die vergeten pil als eerste dag van de stopweek nemen en dan nog maximaal 6 dagen niet slikken.
Als je doorslikt is elke week die je na de eerste strip slikt de derde week, je begint dus niet overnieuw en mag elk moment stoppen met je pil voor maximaal 7 dagen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:45

Mijn huisarts zei altijd:
Slikken: Nooit korter dan 21 dagen (1 strip dus, meer mag wel)
Stopweek: Nooit langer dan 7 dagen (eens een keer een dag eerder beginnen was niet echt een probleem, zo kwam ik er laatst achter dat ik al jaren een dag te vroeg begin, gewoon een tel fout eigenlijk :+ )

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:46

Ik heb dus 2,5 strip achter elkaar doorgeslikt. Daarna ben ik 1 dag gestopt en toen ben ik weer begonnen en slik ik gewoon weer door.

Ik heb er van te voren over nagedacht en mijn huisarts/apotheek zijn hier altijd wisselend over helaas. Vandaar nu toch mijn vraag hier.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:48

Je was gewoon veilig, feitelijk ben je zelfs niet eens gestopt maar ben je 1 vergeten en heeft dit geen effect op de veiligheid.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:48

eline_di schreef:
Ik heb dus 2,5 strip achter elkaar doorgeslikt. Daarna ben ik 1 dag gestopt en toen ben ik weer begonnen en slik ik gewoon weer door.

Ik heb er van te voren over nagedacht en mijn huisarts/apotheek zijn hier altijd wisselend over helaas. Vandaar nu toch mijn vraag hier.


2,5 strip is langer dan 7 dagen achter elkaar slikken dus veilig en je bent niet langer dan 7 dagen gestopt en daarna weer begonnen dus nog steeds veilig..

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:49

Zonnebloed18, dit was ik ook van mening. Maar op één of andere manier begon ik te twijfelen ;)

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:51

Het zou mij geen prettig gevoel geven :n Ik denk dat je nu de eerste 7 dagen niet volledig meer beschermd was........



Maar zonnebloem, stel ik vergeet de pil op dag 9 van de cyclus.
Ik heb dus al 8 dagen geslikt=langer dan 7 dagen. Ik ben het gewoon vergeten en ben daarna gewoon weer doorgegaan met de strip.
Er staan dan volgens mij wel degelijk in de bijsluiter dat je kant hebt op zwangerschap. Niet zo groot als wanneer je een pil vergeet binnen de eerste 7 dagen of laatste 7 dagen. Maar die kans is er absoluut.

MarisdB
Berichten: 390
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:53

eline_di schreef:
Zonnebloed18,

die is wel heel freudiaans := :D

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:53

SAKKIA schreef:
Het zou mij geen prettig gevoel geven :n Ik denk dat je nu de eerste 7 dagen niet volledig meer beschermd was........



Maar zonnebloem, stel ik vergeet de pil op dag 9 van de cyclus.
Ik heb dus al 8 dagen geslikt=langer dan 7 dagen. Ik ben het gewoon vergeten en ben daarna gewoon weer doorgegaan met de strip.
Er staan dan volgens mij wel degelijk in de bijsluiter dat je kant hebt op zwangerschap. Niet zo groot als wanneer je een pil vergeet binnen de eerste 7 dagen of laatste 7 dagen. Maar die kans is er absoluut.


Zij heeft 2,5 x een strip geslikt dus zit ze op de tigste dag achterelkaar, een dag vergeten of stoppen is dan geen probleem want de pil is ingericht om een stopweek van 7 dagen aan te kunnen..

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:56

Oh dus dan heb ik me altijd voor niks zorgen gemaakt als ik de pil een keer vergat op mijn tigste dag :+ :')

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:59

Bij het vergeten van één pil is de kans op zwangerschap minimaal, zelfs als deze pil vergeten wordt in de eerste week van de strip.48) De huisarts adviseert de vergeten pil alsnog in te nemen en de strip af te maken. Aanvullende anticonceptie, evenals het gebruik van noodanticonceptie, is niet noodzakelijk. Ga na met de vrouw of er misschien al eerder in de strip meerdere pillen zijn vergeten. Overweeg noodanticonceptie en/of aanvullende anticonceptie als er meerdere pillen eerder in de strip zijn vergeten (afhankelijk van periode en hoeveelheid).Bespreek met de vrouw de reden waarom de pil is vergeten en bespreek de mogelijkheden om het risico op het vergeten van een pil te verkleinen.De kans op zwangerschap neemt toe naarmate er meerdere pillen vergeten zijn, vooral aan het begin van de eerste week. In de tabel is het beleid voor vergeten pillen samengevat (zie ook het stroomdiagram Noodanticonceptie op www.nhg.org).
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... iconceptie

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:00

MarisdB schreef:
eline_di schreef:
Zonnebloed18,

die is wel heel freudiaans := :D

SORRY!! Oeps

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:03

Oh := Dat had me op bepaalde momenten wel wat stress kunnen besparen :Y)

In dat geval TS: Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:07

zonnebloem18 schreef:
Ik vind het zo droevig om te zien hoe weinig verstand vrouwen hebben van iets waar toch zo veel gebruik van wordt gemaakt en zo makkelijk iets mis mee kan gaan.


Eens. En met de rest van wat je zegt.
De eerste week is de eerste week, de tweede de tweede, elke week erna moet je behandelen is een derde week.

Sowieso is het niet echt handig om achter elkaar door te slikken ivm ieniemienie kans op zwangerschap (ook als je zonder het door te hebben een dag overslaat in de eerste week bijvoorbeeld), stopweek zit er niet voor niets in dames! Ik had het echt nooit zonder stopweek willen doen, al die hormonen, blij om er een weekje vanaf te zijn. Blij dat ik nu helemaal zonder zit ook :Y) Ik hoef maar eens in de 5 jaar iets te onthouden ipv elke dag...

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:10

Ik slik juist bewust door ivm mijn hormoonspiegel end.
De meningen verschillen er nogal over, maar ik ben van mening dat een stopweek niet noodzakelijk is en dat een constante hormoonspiegel beter is voor je lichaam.
Maar mensen die een andere mening hebben een hiernaar handelen zijn hier natuurlijk vrij in!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:11

Ik slik meestal 2 maanden door. Dit is in overleg gegaan met de huisarts, dus dat blijf ik ook doen.
Langer kan ook niet want dan krijg ik doorbraakbloedingen ;)

Ik was trouwens eerder te voorzichtig dan onvoorzichtig ;)