Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 14:40

Hallo,

Gisteren is mijn jaarling hengst gecastreerd. Vandaag kwam ik eens kijken en ik zag dat er uit de wonde waar 1 van de 2 sneden waren, daar stak iets roods uit, een soort opgezwollen buisje. Ik heb de veearts geraadpleegd, en volgens hem is dit weefsel dat eruit komt en zou het af en toe eens voorkomen (en zou het gewoon vanzelf afsterven etc). Niets ergs dus.

Nu, voor de zekerheid wil ik toch even de foto hier ook plaatsen, want "je weet nooit" dat ik het slecht heb uitgelegd.. Ik maak me stiekem toch ook een beetje zorgen. Daar drupt ook nog altijd bloed van vb..
De andere wonde daarentegen, die is "mooi toe", daar komt geen bloed uit en steekt niets roods uit.

Dus, heeft nog iemand dit ooit gezien na een castratie? Ik heb nog nooit een castratie gezien dus schiet me niet af voor me zorgen te maken hé bokkers.

Afbeelding

Afbeelding

(sorry de foto is niet helemaal duidelijk, op de weide leek het duidelijk, maar nu ik het op de pc zie, is het veel minder scherp)

Groetjes

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:41

ik zou deze foto`s naar de DA toe mailen.

sterkte!

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:54

ik zou ook even de foto's sturen of nog beter even de DA langs laten komen om het na te kijken... krijgt hij ook wat voor eventuele infecties? Want het is wel een open wond

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 14:56

Ja hij had van de DA een spuitje (verschillende zelfs denk ik) gekregen tegen infecties.. Pff dit is zo lastig.. Ik wil de DA ook niet 101 keer "voor niets" bellen (want dit heb ik gisteren nl al gedaan..) maar pff.. maak me toch wel zorgen..

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:56

Ik zou ook even extra naar laten kijken, je wil daar echt geen infectie hebben, dus liever zekere voor onzekere.Kan het niet zo heel goed zien maar lijkt inderdaad wel 'open'

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:58

FjordHorse schreef:
Ja hij had van de DA een spuitje (verschillende zelfs denk ik) gekregen tegen infecties.. Pff dit is zo lastig.. Ik wil de DA ook niet 101 keer "voor niets" bellen (want dit heb ik gisteren nl al gedaan..) maar pff.. maak me toch wel zorgen..


dierenartsen hebben liever dat je ze te vaak belt als dat het al veel later is en mogelijk groter probleem word. Denk dat ze het heel niet erg vinden als je wilt dat ze even de fotos bekijken of dat je wil dat ze langskomen. Dierenartsen zijn er tenslotte voor t welzijn van de dieren.

Vind overigens ook dat het lijkt alsof het aardig nog bloed...

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:59

Ik zou toch even de dierenarts bellen en/of foto's laten zien. Desnoods even laten bekijken, liever een keer te veel dan te weinig.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:04

Mijn paard heeft ook zoiets gehad. Is inderdaad gewoon afgestorven. Ik heb er toen ook niet heel veel duidelijkheid over gekregen en me ook erg veel zorgen gemaakt, maar inmiddels zijn we 11 jaar verder en paard doet het nog gewoon ;)

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 15:06

Net een andere veearts ook eens gecontacteerd en volgens hem is dit ook heel normaal dat het opgezwollen is en rood is. Plus heb gezegd dat er nog bloed uit drupte en dat ik me daar wel wat zorgen maak, maar hij zei dus dat het maar goed is dat er bloed uit drupte want indien dit niet zou zijn dan krijg je bloedklonters.. Dus blijkbaar zou het zo een dag of 3 eruit zien en dan zou het moeten beteren...
Zolang hij "eet" moest ik me geen zorgen maken..

Nu, moet eerlijk toegeven het is exact dezelfde uitleg die mijn andere veearts me gegeven heeft.. Dus zal maar gewoon proberen te kalmeren?

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:10

ja ene kant snap ik dat t bloeden ook weer een goed iets kan zijn,zo komen ook de vuiltjes eruit...

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:14

Bloed druppelen is volgens mij niet zo een drama... pony die ik vroeger had was 's nachts na de castratie door het draad heen gegaan en was alle weilanden door gegaan en die heeft echt fors gebloed, maar ook die had daar eigenlijk niets van.

Van wat ik me in de soortgelijke situatie kan herinneren (het is lang geleden!) druppelde het bij mijn paard ook een paar dagen tot een week. Dierenarts is een paar keer voorbij komen rijden en heeft het in de gaten gehouden (lag op de route), maar uiteindelijk ging het vanzelf dicht en verdroogde het fliebertje.

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 15:15

Wat ik me wel afvraag.. Zou ik hem in deze tijd ondanks alle -leg een jaarling nooit een deken op- misschien toch geen dekentje opleggen? Dat die zijn energie gaat in het genezen en niet in het zichzelf warm houden? Het moet net lukken dat het weer regenachtig is en rond de 6 graden momenteel.. (maar volgens de veearts liet ik hem beter op de weide staan ipv op stal, dus doe ik dat braaf :) (niet dat we een stal hebben want staat gewoon 24/7 buiten :p ) )
Hij heeft wel een heel dik wintervachtje reeds, dus op zich kan hij er wel tegen, vraag het me gewoon even af..
Laatst bijgewerkt door FjordHorse op 19-11-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:17

denk dat juist ook even buiten weer goed kan zijn, even luchten, vaak is dat met wonden ook wel weer goed.

Lisette1990
Berichten: 707
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:18

Ik zou hem geen deken op gaan doen! Als hij een goede wintervacht heeft, dan heeft hij echt geen deken nodig. Succes verder met je paardje komt vast helemaal goed.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:19

Zou hem dan eerder extra ruwvoer geven (dat zorgt voor de verbranding die weer zorgt voor de benodigde energie om zich warm te houden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:20

FjordHorse schreef:
Wat ik me wel afvraag.. Zou ik hem in deze tijd ondanks alle -leg een jaarling nooit een deken op- misschien toch geen dekentje opleggen? Dat die zijn energie gaat in het genezen en niet in het zichzelf warm houden? Het moet net lukken dat het weer regenachtig is en rond de 6 graden momenteel.. (maar volgens de veearts liet ik hem beter op de weide staan ipv op stal, dus doe ik dat braaf :) (niet dat we een stal hebben want staat gewoon 24/7 buiten :p ) )
Hij heeft wel een heel dik wintervachtje reeds, dus op zich kan hij er wel tegen, vraag het me gewoon even af..


Geen deken extra hooi werkt beter. Dekens hebben bilriemen die op de wond kunnen straktrekken bij het lopen/spelen.

Dat het wat bloed kan geen kwaad. Verder idd in de gaten houden dat hij blijft eten en de tempratuur dagelijks meten.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:20

Buiten is inderdaad schoner dan binnen, of tenminste, dat is mij altijd verteld. Stalomgeving is relatief viezer en is de kans op infecties groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:21

manic schreef:
Buiten is inderdaad schoner dan binnen, of tenminste, dat is mij altijd verteld. Stalomgeving is relatief viezer en is de kans op infecties groter.

schoner en de beweging is goed tegen de zwelling :)

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:21

Mijn shetlander had dit ook, volgens de DA was het ook niks ergs en dat was het ook niet :) . Het sterft gewoon af.
Wel moet je oppassen dat er niet té veel vuil bij komt

kimmie261

Berichten: 19215
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:23

ik heb het weleens gehad bij een castraat,en dat was een zaadstreng die te lang afgesneden was...

paard had alsnog zo terug staan trekken tijdens de castratie dat ze niet hoog genoeg konden afsnijden,dat moest uiteindelijk wel behandeld worden,als dat het is,want er is een groot ontstekingsgevaar...

2bizzy
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-10-13

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:59

Bij die van mij was het ook zo maar is helemaal goed gekomen

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:03

Oef jullie verhalen stellen me wel gerust! Hopelijk komt het met mijn klein ventje ook snel goed! Vind het maar zielig om hem zo te zien lopen door de weide.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:26

Dit had mijn pony na de castratie ook, wond bewust open gelaten zodat de infectie druk minder is.
Zelfs de dierenbescherming aan de deur gehad omdat het bloed op zijn (witte) achterbenen drupte. :')

Na een week zag het er alweer een stuk beter uit.

Afbeelding

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:14

Oei dat zou het nog zijn, dat de dierenbescherming aan de deur zou staan :o Ik logeer nog net niet (letterlijk!) aan de weide omdat ik zo bezorgd ben dat er wat mis is! Tss.. tis dat ze zo verwaarloosd zijn bij mij ;)

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:17

Dit is heel normaal hoor.. :) Uiteraard wel goed in de gaten houden maar dat geldt bij elke castratie. :)