Voedingsadvies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 00:11

Hallo Bokkers,

Ik ben de trotse eigenaar van een 7 jarige ruin van 1.74 hoog. We starten nu L1 dressuur, maar nemen in de training al wat M oefeningen mee. Ik rijd 6x per week een half uur tot drie kwartier. Een keer per week vrij en de training wordt regelmatig afgewisseld door een buitenrit.

Zijn voedingsschema is als volgt:
8:00 een flinke bult voordrooghooi met 0,75 kg havens basisbrok+ driekwart 20 ml schepje fenegriek.
9:00 tot 17:00 weidegang
18:00 1,25 kg havens basisbrok + driekwart 20 ml schepje fenegriek.
20:00 een slowfeeder hooinet volgepropt met voordrooghooi
--> na het rijden een beloning: Winterpeen en schep zemelen.

- Ik merk dat mijn paard nu met de weersverandering is afgevallen, hij was eerst mooi gespierd met mooie proporties. Nu lijkt zijn lichaamsvet af te nemen waardoor zijn ribbenkast langzaamaan meer zichtbaar wordt.

- Ik ben huiverig met meer brok voeren daar krijgt mijn paard makkelijk veel energie van wat zich in kijkerigheid uit. Toch wil ik iets voeren wat goed is voor de spieropbouw, met vitaminen en mineralen en hij mag er wat van aankomen. Eigenlijk wil ik van de zemelen af dus een vervanging hiervoor is ook welkom.

- Kg ruwvoer dat hij krijgt weet ik niet precies, maar met een 300kg pak doe ik maximaal 25 dagen. Dus zeker 10 kg op een dag.

- Mijn paard staat in een buitenstal en staat dag en nacht onder een 100 grams deken deze week wissel ik naar 200 gram

Heeft er iemand ervaring met een aanvullend voeder die aan mijn eisen voldoet?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:21

Ik voer zelf Fibra, dat zou voor jou ook wel wat zijn. Het bevat alle vitaminen, mineralen en spoorelementen, heel veel structuur en wat belangrijk is voor jou een hele hoge eiwit kwaliteit. Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten, eiwitten bestaan uit aminozuren. Aan Fibra zijn naast goede kwaliteit eiwitten nog extra aminozuren toegevoegd.

De energie in Fibra is niet heetmakend en komt uit verschillende bronnen, ruwecelstof, vetten en iets zetmeel.

Nebuko

Berichten: 68
Geregistreerd: 25-04-13

Re: Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:28

Eet hij ook al zijn ruwvoer op? Zo ja, zou je kunnen proberen meer ruwvoer te voeren.
Kauwen van ruwvoer houdt de motor en kachel van het lichaam aan zonder extra te moeten vragen van het lichaamsreserve/vet. Ik zou eerst kijken of er verbetering valt te behalen in het ''constant'' (meeste paarden eten niet constant, stoppen wanneer ze vol zitten en gaan verder wanneer nodig) kunnen eten van het hooi.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:46

Ik ben nu ook even aan het rekenen geslagen met jouw ruwvoer. Jouw paard is aardig groot stel dat hij 650 kg weegt, voer je als het goed is minimaal 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan drogestof uit ruwvoer. Dat betekend dat hij 9,75 kg aan droge stof uit ruwvoer nodig heeft. Voordroog heeft gemiddeld een drogestof percentage van 70% dus zou je minimaal 9.75/0.7 is 14 kg voordroog moeten voeren! En dat is het minimale voor een gezond verteringsstelsel. Wanneer je wil dat je paard wat aankomt, zou je nog meer moeten voeren. Maximaal kan een paard ongeveer 2,5% van zijn lichaamsgewicht op.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:36

in elk geval meer ruwvoer, geef zoveel hij op kan.
en daarnaast de hoeveelheid brok omhoog gaan schroeven.
kijk even hoe het gaat met 2x daags een kwart tot halve schep er bij....en daar springt hij heus niet meteen van hoor,valt wel wat mee!
verder geen aparte muesli's of brokken gaan halen
is helemaal niet nodig...voer wat je nu hebt is prima!

de voeding trekt nu uit het gras , dus moet je wat meer ruwvoer geven en wat meer brok.

pas nu ook even je training aan, als je paard afvalt dan even wat rustiger aan gaan trainen zodat het wat beter aan komt in gewicht :j

als je een supplement wilt gaan geven, dan even kijken bij de supplementen van NAF,
die hebben ook een compleet supplement wat je zo door het voer erbij kunt geven

Bamboe1984
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:18

Citaat:
Ik ben huiverig met meer brok voeren daar krijgt mijn paard makkelijk veel energie van wat zich in kijkerigheid uit.


Dan zeker opletten met het meederen van de Basisbrok van Havens!

Mijn paard stond vroeger op 2x 1 schep Basisbrok maar was hier explosief en kijkerig op, aangezien hij dat voor het voeren van de Basisbrok niet had ben ik gaan minderen naar 2x 3/4e schep. Omdat ik hem er niet meer fijn vond uitzien en hem iets te "tam" vond lopen ben ik gaan opnieuw gaan vermeerderen en had opnieuw een kijkbom onder mij!

(Ik ben van voeding veranderd trouwens :) )

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 23:05

Bedankt voor jullie reacties!

@Levita
Ik heb even naar het voer gekeken en het klinkt erg goed, helaas zitten er geen verdeelpunten bij mij in de buurt. Ik heb altijd gedacht dat ik voldoende ruwvoer geef. Ik sta op een dhz. stal en de meeste andere paarden krijgen de helft of drie kwart van wat ik voer. Ik moet wel zeggen dat mijn voordroog ook echt heel droog is. Ik voer met de baal van 300 kg alleen mijn paard. Ik doe er zo'n 25 dagen over om het weg te voeren, maar toch zit er nooit broei in. Ik zal de hoeveelheid ruwvoer dat ik voer een keer proberen te wegen. Ik heb nu de hoeveelheid in ieder geval wat verhoogt.

@Nebuko
Het hooi in zijn hooinet eet hij allemaal op, het hooi dat hij 's morgens op de grond krijgt vaak ook maar niet altijd. Ik probeer nu nog meer voordrooghooi in zijn hooinet te proppen, maar dat lukt bijna niet. Hij eet geen stro trouwens. Hij heeft elke ochtend nog evenveel over als dat ik 's avonds opstrooi.


@ ellepel
Ik heb de hoeveelheid ruwvoer verhoogt ik ga kijken hoe hij het daar op doet. Ik ga nu geen brok verhogen, hij is nu echt precies in balans met zijn energie. Ik heb in het verleden geprobeerd meer te voeren, maar daar werd hij erg schrikachtig van. Ik heb in ieder geval ruwvoer opgeschroefd om te kijken hoe hij daarop reageert.


@Bamboe
Vorig jaar heb ik hem al overgezet van de draversbrok naar de basisbrok vanwege de overtollige energie die hij inderdaad in kijkerigheid uit. Van voeding veranderen vind ik niet persé nodig daar ik de prijs/kwaliteit verhouding wel goed vind. Wat ik wel vreemd vind is dat er meerdere pensionpaarden bij mij op stal de zeker 3 kg van de dravers variant krijgen terwijl ze veel minder zwaar in het werk staan dan mijn paard. Kan het zijn dat het type paard er ook mee te maken heeft?

Ik heb nu in ieder geval zijn ruwvoer verhoogd. Ik merk nu hij de 200 grams deken op heeft dat hij er al wat beter uitziet. Ik moet zeggen dat hij er niet verschrikkelijk uitziet. Hij heeft nog steeds body en spieren, alleen ik zie licht zijn ribben door de wat dikkere vacht en ik vind dat dat niet hoort bij zijn type. In de zomer had ik me niet zo veel zorgen gemaakt, maar aangezien hij overdag gewoon buiten staat en 's nachts in een buitenbox heeft hij toch wat reserves nodig teken de kou.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:09

Fibra kan je ook online bestellen dan wordr her thuis bezorgd. Doe ik al 2 jaar bevalt prima en kost je net zoveel per pak als dat je het bij een verdeelpunt haalt. Mijn paardje is er enorm op opgeknapt. Sterkte met je paardje