[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 07:18

Nies_ schreef:
Nou dat viel mij ook op. Stel gekken daar in België ;)

Hela... Wat is er mis met doorzitten? Ik rijd eigenlijk enkel nog licht op de verplichte stukken in mijn proef.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 07:41

__Astrid schreef:
Als jullie die proef al heel wat vinden, moet je eens kijken naar onze proef voor 5jarige paarden: :D
(4jaars is te vergelijken met B proefje, maar ook volledig doorzitten)
http://www.vlp.be/userfiles/file/D%20pr ... arigen.pdf

maar dat is gewoon PAVO-idee, dat ligt ongeveer gelijk. De vijfjarigen doe je ook niet met een HTK-paard, dat is met de jonge talenten onder de profs (bedoeld iig)

LRV B1-proef is weer heel raar, soms licht, soms moeilijk:
http://www.lrv.be/images/Proef_1_B1_paarden.pdf

Doorzitten vind ik een stuk gemakkelijk vaak, brengt veel meer rust en stabiliteit voor de jonkies. Maar dat kan aan mijn lichtrijden liggen :P

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 07:43

cp112 schreef:
In NL is het pas vanaf L2 doorzitten behalve bij middemdraf :=

L1 moet je toch steeds wisselen tussen doorzitten of lichtrijden, of is dat veranderd?

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 07:45

iet_patron schreef:
Ik startte m2 met als resultaat 191 en 190 en 2 keer een 1e prijs!

Van harte!

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:46

Urielle schreef:
cp112 schreef:
In NL is het pas vanaf L2 doorzitten behalve bij middemdraf :=

L1 moet je toch steeds wisselen tussen doorzitten of lichtrijden, of is dat veranderd?


Ik geloof dat dat veranderd is omdat ze het belastend vonden voor t paard dat het telkens veranderde. Dus nu alleen nog maar met wijken

EJV

Berichten: 336
Geregistreerd: 05-04-10
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:40

Ik meld me hier ook even! :)

Ik heb een PRE-merrie, met de stokmaat van een pony. Maar qua bouw en tonen vond ik ons niet tussen de pony's passen, ondanks dat ik zelf ook nog 17 ben. Dus wij starten ook gezellig tussen de paarden. Daarnaast vond ik het ook beetje zinloos om een jaar tussen de pony's te starten en dan weer over te gaan naar de paarden. Het bevalt ons tot nu toe prima. :j

Chantal511

Berichten: 882
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: 't Veld

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:43

Ik meld me hier ook!

Ik start een D-pony tussen de paarden. Een nogal slechte start gehad, maar nu beginnen we langzaam puntjes te rijden. En dit weekend een 2e en 1e plaats binnengesleept :))

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:46

Queelens schreef:
L1 moet je toch steeds wisselen tussen doorzitten of lichtrijden, of is dat veranderd?


Ik geloof dat dat veranderd is omdat ze het belastend vonden voor t paard dat het telkens veranderde. Dus nu alleen nog maar met wijken[/quote]
Beter! Ik vond het zo'n F_CK klasse daardoor!

Quote verknald :=

lieskehh

Berichten: 1002
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Vlijmen

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:17

iet_patron: super gefeliciteerd!!

K hou ook veel meer van doorzitten, maar snap wel dat het veel meer belastend is voor de rug van een jong beestje, wel beter dat ze dat bij L hebben veranderd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:40

als je goed doorzit hoeft dat niet. Sam loopt beter als ik door zit (makkelijker) dus lijkt me niet dat ie het zwaarder vindt.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:44

Doorzitten is voor jonge paarden nu eenmaal meer belastend :j Lichtrijden is niet voor niets uitgevonden :+

Hier is het inderdaad verschoven naar het L2. In het L1 alleen doorzitten bij het wijken.
L2 is doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd. Bij middendraf en halsstrekken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:45

Ik denk dat lichtrijden meer uitgevonden is voor de ruiter dan voor het paard hoor.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:46

Nee hoor, ook zeker voor het paard. Je moet niet voor niets ook op het goede been lichtrijden. Dat heeft allemaal te maken met balans :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:51

Wanneer je licht rijdt verleg je constant je gewicht wat het paard moet compenseren/opvangen (je komt immers omhoog en gaat weer zitten) en ipv je gewicht over je hele kont te verdelen, verdeel je die dan over je twee voeten in de stijfbeugels wat de boom dan wel nog enigszins verdeeld maar goed.

correct doorzitten houd je je balans hetzelfde.

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:12

Urielle schreef:
__Astrid schreef:
Als jullie die proef al heel wat vinden, moet je eens kijken naar onze proef voor 5jarige paarden: :D
(4jaars is te vergelijken met B proefje, maar ook volledig doorzitten)
http://www.vlp.be/userfiles/file/D%20pr ... arigen.pdf

maar dat is gewoon PAVO-idee, dat ligt ongeveer gelijk. De vijfjarigen doe je ook niet met een HTK-paard, dat is met de jonge talenten onder de profs (bedoeld iig)

LRV B1-proef is weer heel raar, soms licht, soms moeilijk:
http://www.lrv.be/images/Proef_1_B1_paarden.pdf

Doorzitten vind ik een stuk gemakkelijk vaak, brengt veel meer rust en stabiliteit voor de jonkies. Maar dat kan aan mijn lichtrijden liggen :P

Heb ik ook, met doorzitten kan ik ze net wat fijner op mn zit controleren waar ik metlichtrijden teveel in dr mond zit.

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:15

Moest doorzitten zo belangrijk zijn voor het paard zouden cowboys/westernruiters het ook doen, nee? :+
Ik heb op kamp eens 3u op een dag gereden (vm 1u, nm 2u na elkaar) op een giga paard van +1.90m.
Ik moést gewoon de hele tijd doorzitten (op een PIJNLIJK westernzadel) omdat die anders te snel liep en de shetters achterop niet konden volgen.
Serieus man, mijn rug was er helemaal aan... Elke spier in mn rug deed pijn #)

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:33

Ik vind lichtrijden juist fijner haha :)
Maar voor de klasses vanaf het M is doorzitten fijn dan krijg ik ze toch nog net iets beter voor elkaar.
Maar ik vind het wel goed hoe ze t hier hebben geregeld met de proeven ik vind t ook not done om op een jonkie allemaal door te zitten en B vind ik net losrijden en dan is doorzitten ook nergens voor nodig

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:55

Nou is de E ook niet echt voor de jonkies hoor. Ik heb ooit staan kijken bij het losrijden (ik moest daar zelf starten in een hogere klasse) en daar was iemand bij het losrijden wissels om de drie aan het doen... dat kunnen mijn vierjarigen helemaal niet :+

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:22

Ayasha schreef:
Wanneer je licht rijdt verleg je constant je gewicht wat het paard moet compenseren/opvangen (je komt immers omhoog en gaat weer zitten) en ipv je gewicht over je hele kont te verdelen, verdeel je die dan over je twee voeten in de stijfbeugels wat de boom dan wel nog enigszins verdeeld maar goed.

correct doorzitten houd je je balans hetzelfde.


Heel even gauw offtopic reactie nog: Lichtrijden komt niet doordat jij zelf gaat staan en zitten en dus het gewicht verleggen, maar omdat je de beweging van je paard volgt. Als je al je spieren loslaat en je volgt zo simpel mogelijk de bewegingen van je paard word je automatisch 'omhoog gegooid' en dus is lichtrijden veel natuurlijker voor een paard imo.

Astrid: Als jij met het lichtrijden haar teveel in de mond zit en met doorzitten niet, zegt dat meer over jouw eigen balans dan over die van je pony. :)

Maar dat terzijde.... Ik vind ook de proeven in Nederland logisch opgebouwd en ze vragen een geleidelijke vooruitgang in de verschillende scala van africhting. Wel vind ik de overgang M1/M2 erg groot.
Hebben jullie voor jullie pony eigenlijk maat full shabrakken of niet? Cob vind ik namelijk niet mooi onder mijn zadel passen, maar een Full shabrak verdwijnt mijn poown zo en lijkt ie zo weinig paard te zijn. :+

_Michelle__

Berichten: 3980
Geregistreerd: 06-04-05

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:27

Ik heb full dressuur er onder liggen.
Vind ik mooier passen dan cob.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:29

lisannee93 schreef:
Maar dat terzijde.... Ik vind ook de proeven in Nederland logisch opgebouwd en ze vragen een geleidelijke vooruitgang in de verschillende scala van africhting. Wel vind ik de overgang M1/M2 erg groot.
Hebben jullie voor jullie pony eigenlijk maat full shabrakken of niet? Cob vind ik namelijk niet mooi onder mijn zadel passen, maar een Full shabrak verdwijnt mijn poown zo en lijkt ie zo weinig paard te zijn. :+


DAT (!!!) probleem zit ik nu ook mee op dit moment voor aankomende zaterdag :')

Ik heb net een Anky gekocht via bokt en zal ff aan mn oma vragen of ze deze wat in kan korten :))

lieskehh

Berichten: 1002
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Vlijmen

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:37

Ik heb ook full dekje heb die van eskadron platinum :j Mag hem ook zeker in full hebben want heb hem al 1 keer gewassen en is iets gekrompen :=

lieskehh

Berichten: 1002
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Vlijmen

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:37

Nicole: heb je de tijden al voor zaterdag? en wat moet die nu precies doen dressuur of springen?

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:40

lieskehh schreef:
Nicole: heb je de tijden al voor zaterdag? en wat moet die nu precies doen dressuur of springen?


Ja startlijsten staan online, word een latertje zaterdag D B heeft 19 combinaties en totaal B is 32 dacht ik en half 6 beginnen ze en ze zeggen 8 in een uur.
Ik moet nog even helemaal uitrekenen maar hij zal rond 8 uur moeten. Hij gaat dressuren :) springen mag hij per 1 april 2014 pas hij is 3.5
Ik start hem trouwens niet zelf zaterdag mijn startpas zal pas 2014 geldig zijn :)

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:43

Ik heb hier full :j

Ik ben zaterdag de eerste in mn klasse := Heb daar zo'n hekel aan.