Goed longeren met bijzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe kun je je paard het beste longeren?

Los, zonde bijzet en zonder hoofdstel
6 (9%)
Lammert Haanstra touwtjes
15 (23%)
Pessoa
14 (21%)
Katoenen longeerhulp
10 (15%)
Gewone bijzet
8 (12%)
Anders
11 (17%)

Totaal aantal stemmen: 64


Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 22:16

Omdat ik nu even niet kan rijden ivm gebroken arm zitten ik en mijn paard voorlopig vast aan longeren :z
Als ik los longeer, gaat mijn paard als een malle rondjes racen in de longeercirkel -op zich goed voor haar conditie, maar gymnastiseren kun je het niet noemen :o Als ik haar bijzet racet ze niet, maar vind ik dat ze steeds wat te veel op haar voorhand loopt. Dit doet mijn paard als ik met touwtjes longeer, maar ook met de 'longeerhulp' (touw dat over de rug loopt en dan tussen de benen naar de mond) en met de pessoa en met de gewone bijzet.

Hoe longeren jullie je paard zo dat hij wel zijn achterbenen mee neemt en de rug ontspant maar ook zijn hoofd omlaag brengt? Of vind je dat je dat helemaal niet met longeren kan bereiken? Ik heb een poll toegevoegd ;)

dapperedodo

Berichten: 400
Geregistreerd: 28-03-08
Woonplaats: purmerend

Re: Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:18

Ow ik volg even goede vraag kan ik ook wel tips in gebruiken

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:19

Met kaptoom. :) Klein beginnen en in stap, zo kun je de juiste stelling/buiging vragen en de nageeflijkheid komt vanzelf. Met de zweep kun je evt vragen om wat verder onder te treden. Loopt het paard in de juiste lengtebuiging dan kun je steeds wat meer lijn geven. Zorg ervoor dat je zelf mee loopt zodat het rondje niet te klein wordt. Als dat goed gaat kun 'm laten draven etc.

En anders evt dubbele longe, maar als ze stijf is dan werkt dat alsnog niet. Want buiging vragen is vrij moeilijk.

xalm

Berichten: 418
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: Perth Australia

Re: Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:21

Ik gebruik de katoenen bijzet teugel, dus die over de rug en dan tussen dr benen door. Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik een enorm sensibele merrie heb die echt moet leren ontspannen, het voordeel bij haar is dat ze van nature haar achterhand eronder zet. Vandaar mijn keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:21

Ik longeer mijn merrie sinds kort met de bijzettouwtjes van Harry's Horse (http://www.harryshorse.com/nl/catalogus ... .28400071/)

En moet zeggen dat ik dit ontzettend fijn vind werken!
Ik heb haar nu lang en laag ingesteld en ze gebruikt haar lichaam een stuk fijner.
Moet ik wel zeggen dat ik een merrie heb die van zichzelf de achterhand er al fijn onder zet en goed doorloopt, waardoor ze minder snel naar voren kukelt en sloft, dus ik denk ook veel schakelen en tempowisselingen maken om d'r achterbeen goed eraan te houden.

Ik zal morgen proberen te filmen en foto's te maken van hoe ik m'n pony longeer voor een wat duidelijker beeld :)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:33

Ik longeer mijn paard afhankelijk van mijn bui met de pessoa of met dubbel longe.

Longeerhulp is voor mijn paard echt niks, hij gaat al gemakkelijk voorwaarts neerwaarts, en met de hulp gaat hij bijna in de touwen staan (pessoa is ook middel afgesteld en niet neerwaarts). Touwen zwiepen ook alle kanten op dan. Vind het alleen geschikt voor sterrenkijkers, daarbij zal het een fijne hulp zijn.

Gewone bijzet gaat ze snel in hangen, dus niet wenselijk.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:36

Ik wissel af met de longeerhulp en de touwtjes van Lammert.
De eerste gebruik ik bijv na een dag hard werken om m'n paard ontspannen en wat laag over de rug te laten lopen en met de touwtjes van Lammert zet ik hem meer aan het werk.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:37

Ik longeer die van mij altijd gewoon met touwtjes. De manier hoe je een paard het best kan longeren verschilt per paard en per mening

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:40

Mijn paard heeft ook de neiging om heel erg op de voorhand te lopen dus heeft mijn leraar me aangeraden om hem een tijdje 2-3 per week met de pessoa te longeren. Tot nu toe heb ik hier nog steeds het beste resultaat mee :)

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:51

Ik doe dat met een simpele bijzet en dan heel veel overgangen en schijnovergangen maken. Iedere minuut moet er toch wel minimaal 1 gemaakt worden, in een filmpje heb ik even geteld, ik zat wisselend tussen de 3 en de 6 schijnovergangen per minuut.

Farno

Berichten: 28
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Garderen

Re: Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:00

Ik vind het werk met de dubbele longeerlijnen altijd super. In het verleden een paard gehad dat altijd ging racen in de longeerbak en was ook niet met touwtjes of bijzet te longeren. Met de dubbele lijnen kon ik hem beter controleren en train je tevens de achterhand erbij. Succes ermee!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:09

Ja, de dubbele longe vind ik op zich ook wel fijn, maar ook lastig te hanteren.
En het is wel handig als je dat van iemand leert die er goed mee om kan gaan.

annutjuuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Afferden, paardjes in Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:24

Dubbele longe :j Maar dat is voor jou misschien lastig met je gebroken arm.. ;)
Pessoa kan ik ook fijn mee longeren, maar heb dan vaak het probleem dat je moeilijk stelling/lengtebuiging kunt houden.. Tips??
Verder longeer ik ook vaak met bijzet en dan aan de binnenkant longe vanaf de singel door het bit voor stelling te vragen wanneer nodig. Maar mijn merrie loopt erg makkelijk nageeflijk en gaat niet hangen, dus bij haar werkt de bijzet fijn! Mijn andere paard gaat zich er erg op vastzetten en hangen dus hem kan ik beter met pessoa of dubbele longe doen. :)

Dit was die van mij 2e keer met dubbele longe, ze is nu al veel meer bevestigd. Filmen en dubbele longe is trouwens ook een kunst! :D Maar hier zie je dus eigenlijk hoe ze loopt als ik de lijnen alleen maar vasthoud ;)


En dit was laatst met bijzet en longe aan de binnenkant

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:37

Met kaptoom en losse bijzet.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 08:34

@Lara silver; waarom werk je liever met kaptoom? Ik vraag me af of dat voor mijn paard zou werken, aangezien er in kaptomen zo'n hard metalen ding bij de neus zit en mijn paard nogal gevoelig is op de neus.

@annutjuh; jouw paard lijkt zijn achterbenen idd nog wel mee te nemen. Ik moet zeggen dat ik mijn paard wel strakker bijzet dan dat jij dat doet.

Dubbele longe vind ik zelf niet fijn, omdat -tenminste als ik het gebruik- de longe zo loopt te schokken in de mond. Daarnaast hangt het hele gewicht van de longe dan steeds in de mond.

Ik zal vanavond kijken of ik een filmpje kan maken van longeren met en zonder bijzet, dan kunnen jullie het verschil zien :)

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:17


Fotoveertje

Berichten: 178
Geregistreerd: 30-10-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:18

Ik denk zelf dat er niet iets het beste is wat je kunt doen. Het is vooral wat je zelf fijn vind denk ik! :D Ik zelf longeer mijn paard gewoon helemaal los, zonder halster of longeerlijn. Hij vind dat fijner, hij wordt er meer ontspannen van, ik ook. Heb alleen een longeerzweep nodig, anders vertikt hij het om door te lopen. :P

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:24

Hinke schreef:
@Lara silver; waarom werk je liever met kaptoom? Ik vraag me af of dat voor mijn paard zou werken, aangezien er in kaptomen zo'n hard metalen ding bij de neus zit en mijn paard nogal gevoelig is op de neus.

@annutjuh; jouw paard lijkt zijn achterbenen idd nog wel mee te nemen. Ik moet zeggen dat ik mijn paard wel strakker bijzet dan dat jij dat doet.

Dubbele longe vind ik zelf niet fijn, omdat -tenminste als ik het gebruik- de longe zo loopt te schokken in de mond. Daarnaast hangt het hele gewicht van de longe dan steeds in de mond.

Ik zal vanavond kijken of ik een filmpje kan maken van longeren met en zonder bijzet, dan kunnen jullie het verschil zien :)


Met kaptoom kantelt het paard minder snel het hoofd en aangezien er een ring midden op de neusriem zit kun je veel beter stelling vragen dan dat de longe aan het bit bevestigd is.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:59

Hinke schreef:
@Lara silver; waarom werk je liever met kaptoom? Ik vraag me af of dat voor mijn paard zou werken, aangezien er in kaptomen zo'n hard metalen ding bij de neus zit en mijn paard nogal gevoelig is op de neus.


De mijne is uit neopreen, minder stabiel maar iets wat zachter. Ik werk liever met een kaptoom omdat ik dan niet aan zijn mond zit, dzw dat hij geen éénzijdige druk heeft op het bit, wat helaas bij de meeste optomingen niet te voorkomen is. De bijzetteugels zitten wel vast aan het bit. Deze dienen als begrenzing, maar zijn los genoeg, hij kan dus omhoog komen en zakken als hij dat wenst. Longeer ik hem zonder bijzet is het gewoon losgooien aan het touwtje, ik heb namelijk nog niet de kunde hem correct te laten buigen zonder hulpmiddelen aan de longe en dan loopt hij ook maar wat rond te sukkelen. Met de begrenzing van de bijzets kan ik hem een echte training geven waarbij de tempowisselingen als het ware toch opgevangen worden en vooral zijn buitenkant begrenst is, binnenkant heb ik meer in de hand met de kaptoom.

_SantOs_

Berichten: 1369
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:05

Wij longeren sinds een maand of 2 met de longeerhulp. Paard loopt zonder teveel druk/pushen heerlijk ontspannen en over z'n rug. Meestal is hij na 20/25 minuten moe. Voordat we deze longeerhulp gebruikte hadden we een een slof als bijzet. Dan was hij na 40 minuten nog hyper.

http://img686.imageshack.us/img686/9421 ... 815333.jpg

Ik ben er erg over te spreken!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:05

Ik longeer mijn paard aan het hoofdstel zonder bijzet. Ook dan kan ik hem goed voorwarts neerwaarts krijgen, zonder geklapper van bijzet (waar hij in kan gaan hangen of achter de teugel kan gaan lopen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:16

Ik longeer met (academisch) kaptoom, omdat ik daarmee makkelijker stelling kan vragen. Soms laat ik het bij alleen kaptoom, soms gebruik ik ook een pessoa, die klik ik dan op de zijkanten van de kaptoom vast. Met pessoa op bit vind ik hem scherper inwerken (en moeilijker dan activiteit te houden) en mis ik ook de mogelijkheid netjes stelling te vragen.
Dubbele longe ben ik zelf nog niet handig genoeg in om nuttig te gebruiken, dus daar oefenen we wel mee maar dat is meer werken voor mij dan voor ponymans :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

CarlitaR

Berichten: 102
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:27

Ik longeer graag met een dubbele longe. Vind het fijn dat ik de stelling nou net iets meer in de hand heb, de mijne houdt gemakkelijk vast in dr nek en wil er dan net niet helemaal doorheen, dit kan ik zelf met een dubbele longe wel bereiken.

Ts op welke manier bedoel je het schokken en het gewicht in haar mond?

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:31

Mijn vorige paard longeerde ik met Slof en dan zo als de touwtjes van lammer haanstra, pessoa of met Gogue.

Mijn huidige paarden heb ik nog niet met hulpmiddelen gelongeerd.
Dit vooral omdat de jongste eerst op eigen benen moet leren lopen (is nog niet ingereden en kent het longeren dus ook nog niet zo goed)
En mijn Tinker heb ik eigenlijk nog nooit echt gelongeerd in het half jaar dat ik haar heb. Nog niet aan toe gekomen. Keren dat ik haar op een cirkel in beweging heb gezet was het los in een afgezette round-pen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Goed longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:38

Ik ben met die van mij ook begonnen met dubbele longe. Ze pakt het heel braaf op en ik kan het redelijk, maar moet nog een beetje oefenen. Ik loop alleen tegen het probleem aan dat ze op haar moeilijke kant soms stiekem omdraait en dan zit ik wel een beetje in de knup haha. Als ik haar gewoon longeer met touwtjes dan neemt ze haar achterhand niet voldoende mee dus longeer wel liever met dubbele longe.