Vriend of paard...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
eeeeef_x
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-08-12

Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 21:01

Hallo,
Ik heb een vraagje.
Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste pony verkocht en heb dat gedaan omdat ik met mijn vriend ben gaan samenwonen.
Nu woon in door de weeks weer in mijn eigen woonplaats, en begint het weer heel erg te kriebelen om weer een paardje te nemen.
Qua geld moet het mogelijk kunnen zijn, qua tijd ook.
Ik werk elke donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Dit zullen dan 15 uren zijn per week. 4x15 = 60 per week = 240 per maand. Stalling is 170 euro. De dagen dat ik werk heb ik een bijrijdster.


Ik zit ontzettend te twijfelen om weer een paardje te kopen. Gewoon omdat ik er zoveel liefde uit kan halen.

Weet iemand misschien wat goed is om te doen?
Is het verstandig?


Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:06

eeeeef_x schreef:
Hallo,
Ik heb een vraagje.
Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste pony verkocht en heb dat gedaan omdat ik met mijn vriend ben gaan samenwonen.
Nu woon in door de weeks weer in mijn eigen woonplaats, en begint het weer heel erg te kriebelen om weer een paardje te nemen.
Qua geld moet het mogelijk kunnen zijn, qua tijd ook.
Ik werk elke donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Dit zullen dan 15 uren zijn per week. 4x15 = 60 per week = 240 per maand. Stalling is 170 euro. De dagen dat ik werk heb ik een bijrijdster.


Ik zit ontzettend te twijfelen om weer een paardje te kopen. Gewoon omdat ik er zoveel liefde uit kan halen.

Weet iemand misschien wat goed is om te doen?
Is het verstandig?


Hier klopt iets. niet. of je rekent 2x een week of je werkt 4 dagen lang minstens 15 uur per dag?

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:10

Ik denk dat die 4 euro haar uurloon is. Dan zijn die 60 en 240 ook euro's.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 18-11-13 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenore van Gipsy Spirit

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:10

Heb je nog wel steeds vriend waarvoor je de pony heb verkocht? En kan je dit paardje dan wel aanhouden ook al is er een vriend in beeld? Heb je de pony verkocht omdat het financieel niet kon?

Ik neem aan dat die uren euros moeten zijn.
Als je dan maar zo weinig over houd per maand dan heb je te weinig voor de overige kosten. Dierenarts, hoefsmid enz. En dan je eigen kosten zoals verzekeringen enzo

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

eeeeef_x
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 21:10

haha nee. ik reken €4 euro x 15 uur !!

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:11

Dus op dit moment woon je niet meer samen met je vriend, of wel?
Ik zou voor jezelf nagaan hoeveel het totaal kost om weer een paard aan te schaffen, dus niet alleen stalling, maar ook voer, hoefsmid en veearts. Pas als je dat hebt gedaan zou ik over de lange termijn nadenken, hoe ziet jouw toekomst eruit? Ga je nog verhuizen, hou je nog even veel tijd over?
Mocht je er niet genoeg geld voor hebben of zit het er in de toekomst weer in dat je het paard weer moet verkopen, dan zou ik er niet aan beginnen. Zo'n dier gaat gemiddeld wel 10 jaar mee, zelfs nog langer. Dan is het niet eerlijk tegenover het toekomstige paard dat je die weer moet verkopen, net zoals de vorige.

Je zou er ook over kunnen nadenken om een verzorg/bijrijd paard te nemen? Wel de lusten, niet de lasten en je hebt toch nog iets met paarden.

Lezen, schrijven en de realiteit

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:11

As het zo nipt is zou ik het niet doen nu, stel je hebt er een gekocht en het gaat niet moet het paard weer weg.
Je bent 17 dus misschien een jaartje sparen eerst, tijd zat :)
Waarom lease je niet, kun je kijken of die kosten al haalbaar zijn en je zit niet vast aan een paard. Heb je een beetje een idee.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:12

Ow zo, dan klopt het wel :P

je moet ook na gaan of je de komende jaren voor het beestje kan zorgen! je kunt hem moeilijk over 6 maanden weer weg doen..

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:14

gaat je niet lukken:-) zijn altijd zoveel bijkomende kosten..je wilt het niet weten. Als je beestje ook nog iets mankeert trek je geld maar bij de DA

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:17

Eerlijk gezegd, ik zou nooit een paard verkopen omdat ik iets anders wil. Dan ga ik wel puzzelen en vogelen met geld, werk en tijd maar dat dier gaat er écht niet uit. Was ook totaal niet ter sprake toen ik (noodgedwongen) ging samenwonen. Mijn vriend heft mij altijd gesteund met mijn grote liefde en werkt er net zo hard aan en in mee.

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

eeeeef_x
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 21:25

Ik heb mijn pony verkocht omdat ze ook te klein voor me werd. Niet alleen omdat ik ging samenwonen hoor hihi.

Ik weet hoe het zit met de DA en de hoefsmid. Maar daar heb ik een spaarpotje voor :)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:29

als het kan, een beetje meer werken en je droom niet loslaten. Dat is wat ik zou doen.

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:08

LZP -> PP

Kaartje23
Berichten: 349
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 06:56

Wat vind je vriend ervan? Betaalt hij dan alles voor het huis, eten, verzekeringen etc? Vindt hij dat goed?
Reken inderdaad ook je kosten voor dierenarts, nieuwe spullen als iets kapot is, hoefsmid etc mee. Houd je dan nog geld over om een keer nieuwe kleren voor jezelf te kopen of een kadootje voor een verjaardag?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het goed is om je financiële situatie te bekijken. En dan ook kijken naar de toekomst; ga je meer werken, wil je mooie reizen maken, wil je een auto? En praat ook met je vriend, misschien wil hij wel wat extra bijdragen zodat je meer geld voor je paardje heeft, maar misschien ook niet want wil hij wel graag een mooie vakantie of eigen auto?

Let op! Dit is mijn mening en dus misschien niet jouw mening. Als we het met elkaar eens zijn kunnen we wel onze mening delen.
Mening: de mening zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: ['menɪŋ] Verbuigingen: mening|en (meerv.) wat je vindt, je gedachten over iets

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 07:01

Met een inkomen van 240 euro per maand zou ik het nooit doen. Zorg eerst dat je naast alle kosten die je hebt, minimaal 500 euro over heb. En waarom een bijrijdster, als je heb gewerkt kan je toch als nog naar je paard. Bespreek het ook met je vriend, maar wat mij betreft heeft mijn vriend niet veel te zeggen over mijn hobby...

Wondergirl ZZ-licht +1
Roy ZZ-licht +3 & B+10 springen
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... halen.html

Kaartje23
Berichten: 349
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Randstad

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 07:08

Vriend heeft in zoverre wat te zeggen als het zijn geld is (dus als hij meer moet betalen voor het huis of mee moet betalen aan het paard). En ik vind het normaal om in een relatie rekening met elkaar te houden, dus ook te praten over wat iemand wil. Hij houdt rekening met mijn paardenhobby, ik met zijn auto hobby en we zorgen allebei dat we voldoende geld over hebben voor vakanties. Als ik geen rekening met hem zou houden is hij snel weg hoor!

Let op! Dit is mijn mening en dus misschien niet jouw mening. Als we het met elkaar eens zijn kunnen we wel onze mening delen.
Mening: de mening zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: ['menɪŋ] Verbuigingen: mening|en (meerv.) wat je vindt, je gedachten over iets

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 07:20

Dit is gewoon onmogelijk. Wie betaalt jouw andere kosten??? Telefoon, zorgverzekering, vervoer, kleding enz enz???

eeeeef_x
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 20:13

Het zit zo. Als ik bij mijn vriend in ga trekken:
240 euro loon + 271 euro stufi + 90 euro zorg= €601,-
Daar gaat van af:
€124,- zorgverzekering
€50,- abbo
€170,- stalling
€10,- verzekering
€100,- boodschappen
= €147 euro over.

Daarvan gaat elke maand 50 euro op de spaar.

Is te doen toch? :)

xMarloes

Berichten: 4236
Geregistreerd: 14-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:15

Ik vind sowieso dat je al heeel weinig verdiend...
En met dat lijkt alles wel heel krap, zeker omdat je al samenwoont. (of je met een rijke vriend hebben :+ )

xMEGAN___95

Berichten: 141
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:18

ten eerste klopt je verhaal niet, je zegt dat je je paard hebt verkocht omdat je ging samenwonen en hierboven zeg je als ik bij mijn vriend ga intrekken..
een 147 euro per maand over is zeker niet realistisch.
zeker niet als je ook nog eens 50 euro gaat sparen per maand.
dan houd je minder dan 100 euro over..
er zijn zat onvoorziene kosten en al helemaal als je samen gaat wonen met iemand.
ik zou eerst meer gaan werken voordat je een nieuw paard gaat aanschaffen.

Tilly my little love!

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:22

Ik heb een beetje de indruk dat je voor jezelf al hebt besloten dat je een paard gaat kopen en het op wat voor manier ook zo probeert te draaien dat het mogelijk lijkt. Ik zou het je toch sterk afraden. Zeker omdat er nu van alles gaat veranderen in je persoonlijke situatie en je nog maar moet afwachten hoe dat gaat uitpakken. Als je alles een beetje op de rails hebt en je weet zeker dat je per maand genoeg overhoudt kan je altijd nog een paard kopen. Tot die tijd kun je misschien wel ergens een paard bijrijden :)

Fenore van Gipsy Spirit

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 06:48

je vergeet de hoefsmid je vervoer kleding spullen voor je paard >>> geld is op. En als je bij iemand intrekt krijg je niet automatisch meer je 90 euro zorgtoeslaG dat zou ook nog omlaag kunnen gaan.

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:52

Ik denk ook niet dat je het gaat redden. Wat dacht je van kleding van jezelf, huur van het huis, stroom, gas, water? Verder is de aanschaf ook flink wat geld, en met de stalling ben je er ook nog niet. Zadel, hoofdstel, dekens, hoefsmid, entingen, onverwachte (enorm hoge) da rekeningen...
Denk dat je het erg krap maakt voor je zelf. Je wil ook een verzorger voor de dagen dat je werkt zeg je, kan je dan niet beter zelf een paard verzorgen/bijrijden op de dagen dat je niet werkt? En daar desnoods een bijdrage voor geven?

Life is like a dressage test. If you're too busy thinking about your last move, the next one won't be any good either.

jetwii
Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:32

ik sou het niet doen.
straks woon je weer samen en je hebt je pony verkocht omdat je bang was komende 2 jaar geen tijd te hebben
plus als je weer bij hem in gaat trekken en pony gaat mee grote kans dat je weer verhuisen moet

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Re: Vriend of paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:34

Volgens je andere topic woonde je ten tijdje van je laatste bericht al bij hem.
Heb je uiteindelijk een paard aangeschaft of niet?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ravie2013 en 34 bezoekers