Cavia's te dik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Cavia's te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 16:51

Ik heb 2 cavia's en die zijn te dik. Maar mijn vraag is hoe kan ik ze laten "afvallen" zonder ze te verhongeren? Ze hebben altijd hooi en water en s'morgens krijgen ze 1 schepje eten, weet alleen niet precies hoeveel dat is.


Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:06

Waarop baseer jij dat ze te dik zijn? Hoeveel wegen ze? Krijgen ze ook groente?

Life isn't about finding yourself. Life is about creating yourself.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:18

Enkel cavia's in de fokkerij kunnen te dik zijn. Dieren in showconditie (ook al show je niet met ze) kunnen niet te dik zijn :) Er moet zoveel voer in het bakje liggen dat het de ochtend erop leeg is. En dat je onbeperkt hooi/water voert is goed. Krijgen ze ook elke dag wat groenvoer?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-13 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 17:18

Bon_ita schreef:
Waarop baseer jij dat ze te dik zijn? Hoeveel wegen ze? Krijgen ze ook groente?

Ze hebben echt een hele dikke buik, mensen zeggen dat vaak ook. Ze wegen rond de 1,2/ 1,3 kilo. Als we groenten hebben krijgen ze dat. 1x in de 2 dagen hebben ze zoiezo groente.

Elke ochtend is het bakje bijna leeg er liggen dan alleen nog de brokjes in die ze niet lekker vinden.

Mallorka

Berichten: 196
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:37

Je caven hoeven echt niet af te vallen hoor. Ik vind het prima gewichten, zelfs voor zeugjes. En het ene rasje is wat forser dan het andere.
Mijn dames zitten zelfs nog hoger en die zijn absoluut niet te dik. Cavia's horen een lekkere ronde buik te hebben; een teken dat de darmpjes goed gevuld zijn.
Dus je hoeft je niet ongerust te maken over wat mensen van je caafjes zeggen. Maar blijf ze vooral goed voeren.

groetjes, Sandra
Vrienden voor het leven, ik zoek de warmte bij jou ook. Vrienden voor het leven, jij vijzelt mijn humeur weer op. Soms is er wel onenigheid, maar dat duurt gewoon maar even. Ondanks alles zijn wij vrienden voor het leven.

LiannePuthzy

Berichten: 6940
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Cavia's te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:39

das echt niet te dik hoor :)
ik gadf mijn cavia'sn veel meer eten (1 vol bakje per dag,1 appel per dag, 1 broodje per dag, en de rrestjes groente van die dag en heel veel hooi, en natuurlijk water) en ze waren nog niet dik

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:49

Ik heb een kleinschalige cavia fokkerij en al mijn dieren (ook die ik niet gebruik voor de fokkerij) zitten tussen de 1,1 en 1,5 kilo. Ze krijgen hier allemaal dagelijks groente, een volle bak caviabrok met vitamine C, hooi en natuurlijk water. Cavia's lijken gauw wat dikkig, kunnen zij ook niks aan doen haha.

Dit is overigens mijn zwaarste cavia, een echte lobbes. Hij schommelt tussen de 1,5 en 1,6 kilo.
Afbeelding

Life isn't about finding yourself. Life is about creating yourself.

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Re: Cavia's te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 17:54

Oke, bedankt. Ik zal straks wel een foto maken van hun bolle buikjes.

melody7

Berichten: 13684
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:54

Ik heb altijd geleerd dat ze te dik zijn als ze vetkwabben achter de oksels hebben, maar of dat klopt? :+

Wat ze zo neerzet als voer lijkt me niet dat dat teveel is, juist niet.. Hier hebben ze onbewerkt hooi, water en brokjes en ze krijgen elke dag groenvoer (meestal ongeveer drie dingen bv. paprika/komkommer/andijvie/appel/wortel etc.) Dus dat is een stuk meer, en deze zijn zeker niet te dik (wel breed, niet dik :+ )

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:03

Lekker los laten lopen, dan vallen ze wel af. Hier hebben ze een grote ren, dus ze rennen wat af en ik merk wel dat ze steviger aanvoelen en niet meer van die dikke buiken hebben. En sommige zijn nu eenmaal wat voller dan de ander.

Mallorka

Berichten: 196
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:28

Amy495, hoe lang heb je ze al? Als het zeugjes zijn, zal je niet de eerste zijn die 'n paar zwangere caafjes krijgt :\
Als een cavia hoogzwanger is, dan hebben ze idd soms zeer dikke buiken.

groetjes, Sandra
Vrienden voor het leven, ik zoek de warmte bij jou ook. Vrienden voor het leven, jij vijzelt mijn humeur weer op. Soms is er wel onenigheid, maar dat duurt gewoon maar even. Ondanks alles zijn wij vrienden voor het leven.

Mallorka

Berichten: 196
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:39

Bon_ita schreef:
Cavia's lijken gauw wat dikkig, kunnen zij ook niks aan doen haha.

Daarom ben ik ook zo gek op die beestjes en kan ik niet zonder. Heb al heel m'n leven knaviaas, soms een nestje (wat ik dan weer niet weg kan doen) dus dat zijn er al heel wat geweest! Mijn zwaarste was een zeugje van 1800 gram. Niet dik, gewoon een beetje uit de kluiten gewassen :+ Gave lobbes heb je trouwens

groetjes, Sandra
Vrienden voor het leven, ik zoek de warmte bij jou ook. Vrienden voor het leven, jij vijzelt mijn humeur weer op. Soms is er wel onenigheid, maar dat duurt gewoon maar even. Ondanks alles zijn wij vrienden voor het leven.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Cavia's te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:42

Laat je ze los lopen? Dat helpt ook wel :j dan worden ze in elk geval niet te dik.

Wat ik doe bij m'n gerbils (okee is wel heel wat anders :+ maar is vast ook van toepassing) is ze hun eten niet zomaar in het bakje geven maar het een beetje verstoppen, dan moeten ze ernaar opzoek, hebben ze wat extra lichaamsbeweging... Of het eten verpakken in een keukenpapiertje, dan moeten ze daar eerst doorheen knagen en kunnen ze dat fijn slopen en in hun bedje stoppen :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

melody7

Berichten: 13684
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:46

Magrathea schreef:
Laat je ze los lopen? Dat helpt ook wel :j dan worden ze in elk geval niet te dik.

Wat ik doe bij m'n gerbils (okee is wel heel wat anders :+ maar is vast ook van toepassing) is ze hun eten niet zomaar in het bakje geven maar het een beetje verstoppen, dan moeten ze ernaar opzoek, hebben ze wat extra lichaamsbeweging... Of het eten verpakken in een keukenpapiertje, dan moeten ze daar eerst doorheen knagen en kunnen ze dat fijn slopen en in hun bedje stoppen :)


Bij cavia's eten in keukenpapier stoppen lijkt me geen strak plan, hier zouden ze het dan dus gewoon met papier en al opeten en dat lijkt me niet gezond :=

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Mallorka

Berichten: 196
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Cavia's te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:47

Yep, zijn net geiten. Eten alles!

groetjes, Sandra
Vrienden voor het leven, ik zoek de warmte bij jou ook. Vrienden voor het leven, jij vijzelt mijn humeur weer op. Soms is er wel onenigheid, maar dat duurt gewoon maar even. Ondanks alles zijn wij vrienden voor het leven.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:48

_O- Echt?
Beter niet dan :+

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:50

Zoals al gezegd, een cavia is niet zomaar te dik. Een fokzeug kan te dik zijn, maargoed dan moet je er niet mee fokken. Verder geen dieetgrappen uithalen, gewoon hooi groenvoer en caviabrok. Ik zou me er niet te druk om maken en ze lekker zo laten dik zijn. :D
Bij de ene cavia oogt het buikje trouwens boller dan bij de andere, dat verschilt een beetje met de bouw, geeft niks :)

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Cavia's te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:54

ik zou persoonlijk veel meer groenvoer geven, en hetzelfde of minder aan brok.
Hier krijgen ze dagelijks een zakje gemengde sla (de goedkoopste uit de aldi enzo), aangevuld met iedere keer iets anders. (soms geraspte wortel, hele wortel eten ze nl niet, peer, appel, banaanschillen, ananasschillen, meloenschillen, komkommer, selder, bloemkool, andijvie,witloof, etc)

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:58

nou dan zijn mijn cavia's vergeleken de jouwe wel heel dik. Alleen de mijne zijn dan ook wel heel groot :+
maar wij geven ze elke ochtend en avond een stuk groeten. We geven ze ook hooi en dan ook echt als het op is weer bijvullen en dan ong. elke dag of om de dag een kopje voer.
ze hebben elke dag water en krijgen soms een stick (met honing ofso)

maar ze staan bij ons binnen en krijgen genoeg beweging omdat ze moeten springen voordat ze bij hun voer komen en ze zijn nog steeds super actief en al 5 jaar :D

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 19:14


Kimbers

Berichten: 5101
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Cavia's te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:16

in wat voor kooi zitten ze dan en kunnen ze uberhaupt wel lekker lopen?


amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Re: Cavia's te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 19:19

100 cm lang, 50 cm van de voorkant naar de achterkant zegmaar en 45 hoog.

moyra

Berichten: 9656
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:22

Hoelang heb je ze al ?
Zijn het zeugjes ?

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 19:26

moyra schreef:
Hoelang heb je ze al ?
Zijn het zeugjes ?

Ja het zijn allebei zeugjes en ik heb ze al een jaar of 2.

Mallorka

Berichten: 196
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Cavia's te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:28

Net wat ik vroeg ja. Dat ene cavia's buikje heeft wel uitstulpingen >;)

groetjes, Sandra
Vrienden voor het leven, ik zoek de warmte bij jou ook. Vrienden voor het leven, jij vijzelt mijn humeur weer op. Soms is er wel onenigheid, maar dat duurt gewoon maar even. Ondanks alles zijn wij vrienden voor het leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 bezoekers