Problemen met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Belgiƫ

Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 15:38

Hallo,

Sinds enkele weken vertoont mijn paard gedragsproblemen en om eerlijk te zijn weet ik er totaal geen raad meer mee.

Op zaterdag 5 oktober heb ik mijn paard op de weide aangetroffen met ernstige kolieksymptomen. Meteen de dierenarts gebeld en tegen de tijd dat deze aangekomen was, kon mijn paard nauwelijks nog op haar benen staan. Nadat de dierenarts geweest was, was er nog geen enkele verbetering te zien, integendeel. We hebben niet getwijfeld en Retjet meteen naar de paardenkliniek gebracht. Ze bleek een gezwel in haar buik te hebben en dat gezwel heeft de dunne darm gekneld waardoor er een deel afgestorven was. Tijdens de operatie is anderhalve meter dunne darm verwijderd.

De operatie was goed gelukt, mijn merrie is goed uit narcose gekomen, maar het was nog steeds bang afwachten of die darmen weer aan het werk zouden gaan. Op dag 6, net toen we op het punt stonden om haar te laten inslapen, is alles plots gekeerd. Er was geen hoop meer dat mijn paard erdoor zou komen, dat die darmen uiteindelijk nog aan het werk zouden gaan en toch is dit gebeurd. Sindsdien is ze stilletjes aan vooruit gegaan, hier en daar nog een kleine achteruitgang, maar ook daar is ze weer helemaal boven gekomen. Na 3 weken in de kliniek gestaan te hebben, mocht Retjet eindelijk naar huis komen! Ondertussen is mijn paard al bijna 4 weken thuis.

De problemen zijn begonnen toen mijn paard weer thuis was.
Wanneer ze aan het eten is en je de stal binnen komt, bijvoorbeeld om de stal te mesten, legt ze meteen haar oren in haar nek en draait ze zich met haar hoofd jouw kant op. Ook komt het vaker voor dat ze hapt. Vroeger durfde ze dit wel eens te doen, maar nu is het werkelijk altijd.

Dat happen doet ze ook tijdens het verzorgen van de buikwond (deze genas slecht, maar is nu al aan de betere hand) en het komt ook steeds vaker voor dat ze stampt wanneer we de wond verzorgen. In het begin deed ze dit totaal niet.

Aangezien Retjet nog niet mag draven of galopperen en gewend om dagelijks op de weide te lopen, haal ik haar elke dag buiten zodat ze aan de hand kan grazen en we wandelen ook een stukje op straat.
Gisteren is ze tijdens het wandelen zelfs beginnen te steigeren naar mij, niet extreem hoog, maar dan nog. Ik heb geen flauw idee waarom ze het deed of wat de aanleiding kon zijn. Ze stak haar hoofd in de lucht en liep me omver. Verder heeft ze echt overal aandacht voor, behalve voor mij.

Ik veronderstel dat een deel van dit gedrag te maken heeft met een teveel aan energie, maar ze moet zich nog zeker een maand rustig houden.

Hopelijk kunnen jullie me helpen met dit gedrag om te gaan. :)

Groetjes Shana.


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:37

Wat ik nog wel eens zie bij eigenaren van zieke paarden is dat ze zoveel medelijden hebben met hun paard dat ze niet meer hun grenzen bewaken en zich hierdoor onderdanig opstellen naar hun paard. Heel logisch natuurlijk want je gaat een paard dat pijn heeft niet streng straffen. Maar door helemaal geen grenzen meer te stellen raakt het paard natuurlijk nog meer in de war en kun je, samen met heel veel energie die er niet uit kan, dit soort ellende krijgen. Ik kan je dus aanraden, wel gevoelig, toch je grenzen goed te bewaken en haar, geduldig, te straffen voor stout gedrag. Tuurlijk mag ze boos zijn maar trappen gaat echt te ver en dat mag ze best weten!

Verder, ivm haar energie, heb je haar voer aangepast? Ze heeft nu natuurlijk veel minder behoefte aan energie dus brok en dergelijke zullen nu eerder kwaad dan goed doen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:37

Ik ben het eens met troi.

Iets sterker, wees duidelijk dominant, pik niets dat niet door de beugel kan ook al is je paard in jouw ogen "zielig", voor hem is er niets veranderd in de rangorde.
Paarden zijn heel hard voor zwakkeren.

Je paard heeft vooral in zijn zwakke periode behoefte aan een duidelijke leider, hierbij voelt hij zich veilig.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 19:49

Ik zal zeker opletten dat ik mijn grenzen bewaak. Hebben jullie misschien nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ze wordt gestraft als iets niet door de beugel kan. Het probleem is echter dat een ferme tik amper iets uithaalt. Meestal gaat ze zich dan nog meer tegendraads opstellen en happen en zelfs lichtjes steigeren.

Voor de voeding hebben we het advies van de kliniek opgevolgd. Ze kreeg 2 kg Cavalor Strucomix Original en 3.5 emmers Compact Gras van Hartog. Die hoeveelheid Strucomix had ze nodig om die wond goed te laten genezen, maar ondertussen is dat afgebouwd naar anderhalve kilogram per dag. Ik ga het later nog afbouwen naar 1 kilogram.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 8 bezoekers