Platvoet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PoucyWouce

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Kingswood

Platvoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 12:59

Ik heb een merrie op het oog. Het enige dat "mis" met haar is, is dat ze links voor een platvoet heeft. Meerdere paarden hebben dat, maar in hoeverre heeft een paard daar last van? En hebben jullie ooit gemerkt dat dat erfelijk is?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?


damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Platvoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:37

Ligt er een beetje aan hoe erg het is. Heel veel paarden hebben ongelijke voeten en volgens mijn hoefsmid zien ze dit de laatste jaren steeds vaker. Ik denk dus wel dat er een erfelijk component in zit. Maar vaak betekent ongelijke voeten ook een ongelijk paard. De asymmetrie in de voeten is een asymmetrie die doorwerkt in de rest van het paardenlijf.Er loopt nu een onderzoek bij de universiteit onderzoek naar de gevolgen van die ongelijke voeten.

PoucyWouce

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Kingswood

Re: Platvoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 14:25

Dat is interessant, dat onderzoek. Weet je daar meer van?
Mijn DA wees ook op die ongelijkheid (die heb ik net gebeld). Ik ga wel foto's laten maken van haar voeten en benen.


Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Platvoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:57

Platvoeten zijn niet erg en wel erfelijk.
1 (duidelijke) platvoet en 3 normale voeten zou voor mij geen optie zijn om te kopen.
Daarnaast is deze scheefheid altijd zwakker, voor bv peesblessures.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:54

PoucyWouce schreef:
Dat is interessant, dat onderzoek. Weet je daar meer van?
Mijn DA wees ook op die ongelijkheid (die heb ik net gebeld). Ik ga wel foto's laten maken van haar voeten en benen.


http://rosmark.nl/Cap%20April%202013%20 ... voeten.pdf

Volgens mijn weten is het onderzoek nog niet afgerond. In 2012 hadden ze een oproep gedaan voor paarden met ongelijke voeten om deel te nemen aan het onderzoek.

Wat Ashley al zegt, 1 duidelijke platvoet of steile voet heb je meer kans op problemen. ik weet ook niet of je dat op een foto kunt zien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duality, Icelandshet, joosje1193, Jossie, Kempi001, Pientje39, pippie123 en 35 bezoekers