Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 15:25

Inmiddels ben ik al anderhalf jaar bezig met de opleiding tot hoefsmid en stilletjes aan ben ik een beetje aan het rondkijken voor een auto.
Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer..!

Ik zoek een auto die ruim genoeg is om alle spullen in kwijt te kunnen, zoals een oven, aambeeld, smeedspullen en een voorraadje ijzers. Ook moet er tzt plaats zijn voor een boormachine en eventueel ook een tapmachine. Daarnaast moet de auto voorzien zijn van een trekhaak en minimaal 1300 kilo kunnen trekken, wat het maximale laadvermogen van mijn trailer is. E rijbewijs is aanwezig, dus dat is verder geen probleem.

Ik denk dat ik het beste een auto op benzine kan nemen, aangezien ik zeker de eerste tijd nog niet zakelijk wil gaan rijden, maar prive.
En om het allemaal nog moeilijker te maken: ik ben op zoek naar een tweedehands auto, en heb niet zo'n heel ruim budget.

Ik ben dus op zoek naar een auto die kan voldoen aan de eisen, met de beste prijs/kwaliteit verhouding die ook nog eens zo zuinig mogelijk rijdt.

Wie o wie heeft dé tip?!

Alvast bedankt!


friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:26

Poeh..ik weet dat de hoefsmid die bij ons op stal komt in een busje rijdt. Van groot formaat ook. Is zoiets een optie? Weet geen merk of prijsklasse daarvan hoor maar wellicht past het in je budget.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:28

Mijn ene smid heeft een grote terreinwagen met speciaal overdekt karretje erachter waar al zijn werkspullen inzitten. De andere smid had een bus waar alles inzat. De klep gaat omhoog open, zodat hij ook droog staat als hij een ijzer moet smeden.

Hilli

Berichten: 22946
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:29

De hoefsmeden die ik heb (gehad) rijden allemaal een bus. De eerste een VW (transporter?), de tweede een Mercedes Vito en de derde en Hyundai H100 of H200, daar wil ik vanaf zijn. Je hebt met je hoefsmederij-spullen (incl. voorraad ijzers) natuurlijk best een flink gewicht aan boord, dus behalve ruimte om het kwijt te kunnen moet je ook het laadvermogen hebben. In hoeverre de hiervoor genoemde smeden de trekhaak ook gebruik(t)en weet ik niet.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:31

De mijne rijdt ook in een bus, helemaal aangepast met alles erop en eraan, boormachine, frees/slijpmachine, uitschuifbaar aambeeld, uitdraaibare oven incl. gasfles. Dit zit allemaal achter de klep, zodat hij ook droog staat als het regent! Achter de zijdeur zit dan zijn voorraad ijzers. Ik heb geloof ik wel ergens een foto ervan, maar geen idee waar...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:33

Mijn hoefsmid had voorheen een Hyundai busje maar die was in een paar jaar helemaal op, nu heeft hij een VW Transportere, diesel, 4x4 en die bevalt hem een stuk beter. Hij moet toch ook veel in the middle of nowhere zijn (bij mij bv :+ ) waar je in de winter blij bent met je 4x4!
(Als ik het zo lees, heb ik dezelfde smid als kleinvosje *haha*)

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:34

Maar kijk bij een bus enorm goed uit of je niet over het maximale laadvermogen heen gaat. Mijn smid rijdt dus géén bus, maar een dikke 4x4 met een 3,5 tons aanhanger, omdat-ie meer dan 1x de weegbrug op mocht en te zwaar bleek. Een bus mag in totaal niet meer dan 3,5 ton wegen, daar heb je meestal net iets meer dan 1 ton laadvermogen in. Een 3,5 tons aanhanger heeft minstens 2,5 ton laadvermogen.


kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:36

Morrie schreef:
Mijn hoefsmid had voorheen een Hyundai busje maar die was in een paar jaar helemaal op, nu heeft hij een VW Transportere, diesel, 4x4 en die bevalt hem een stuk beter. Hij moet toch ook veel in the middle of nowhere zijn (bij mij bv :+ ) waar je in de winter blij bent met je 4x4!
(Als ik het zo lees, heb ik dezelfde smid als kleinvosje *haha*)


Is 'ie blond en loopt ie op klompen?

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

chanicha

Berichten: 12135
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:37

De ex van mijn nichtje is ook hoefsmid en die heeft een Vito gekocht en omgebouwd van binnen. Hij was er zeer over te spreken.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:54

Mijn oude smeden reden vw of mercedes bus.
Zelf zou ik eerder kijken voor auto met aanhanger. Aanhanger gooi je eraf en je hebt gewoon een auto, een bus is altijd (te?) zwaar beladen en daar rij je dan ook prive mee rond...

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:21

Ibbel schreef:
Maar kijk bij een bus enorm goed uit of je niet over het maximale laadvermogen heen gaat. Mijn smid rijdt dus géén bus, maar een dikke 4x4 met een 3,5 tons aanhanger, omdat-ie meer dan 1x de weegbrug op mocht en te zwaar bleek. Een bus mag in totaal niet meer dan 3,5 ton wegen, daar heb je meestal net iets meer dan 1 ton laadvermogen in. Een 3,5 tons aanhanger heeft minstens 2,5 ton laadvermogen.

Tja, blijkbaar komt het niet in ze op om gewoon een iets grotere bus met een iets zwaarder onderstel te nemen; C-rijbewijs erbij en klaar-is-de-hoefsmid. Mercedes Sprinter is er ook in een 5-tons uitvoering. Ziet er hetzelfde uit als elke sprinter, maar mag wel 4500kg wegen........

Het is maar een tip, J_Onne........

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:33

De meeste hoefsmeden rijden in een busje (VW transporter oid) maar ken er ook 1 die rijd in een dikke rangerover of defender met een grote aanhanger erachter.
Maar je wilt geen diesel en er prive mee gaan rijden dan denk ik dat je het beste een 4x4 op benzine kan kopen en een aanhanger vol zet met de spullen die je nodig hebt als hoefsmid.
Maar houd dan wel rekening mee dat de aanhanger niet te zwaar is en dat je niet teveel kilometers maakt op een jaar want dan kan je beter diesel gaan rijden.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 17:55

Ik wil het liefst alles in de auto hebben, want een aanhanger kan ik thuis niet kwijt. Anders was dit wel een optie geweest!

En ik hoef geen 2000 kilo mee te nemen hoor! ;)

Aambeeld weegt maar een kilo of 35.. Ik heb het bij de smid waar ik stage loop nagevraagd en die dacht dat ik aan een kilo of 300 moest denken. Dat zou iedere auto dus wel mee moeten kunnen nemen..
Wat wel waar is, is dat een personenauto natuurlijk heel anders gebouwd is dan een bestelauto of busje, en dat de personenauto niet gemaakt is om altijd 300 kilo in de achterbak te hebben liggen..

En een klep is inderdaad heel handig, maar tweedehands moeilijk te vinden. De meeste busjes hebben deuren achter. En de meeste busjes zijn op diesel...
Dus mocht ik iets met een klep kunnen vinden dan is dat heel mooi meegenomen, maar anders is het jammer..
En dan is een kleinere auto ook weer een optie, want dat is weer makkelijker overal binnen te rijden..

Dilemma, dilemma..

En Ikke: ik wil dolgraag nog een keer mijn vrachtwagen rijbewijs gaan halen, maar ik vrees dat als ik dat nu doe ik én geen auto én geen vrachtwagentje meer kan betalen.. ;)

Ik zit zelf nog te denken aan een volkswagen touran, of iets in die trant..

Anoniem

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:00

Ik zou inderdaad voor een busje gaan, hoeft geeneens zo heel groot te zijn. Wij hadden zelf een VW transporter om spullen naar Zweden in te vervoeren, en daar kon ongelofelijk veel in.

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:34

Mijn smid is heel bewust over gegaan van bus naar aanhanger.
Dit omdat hij bij pech aan zijn bus niet kon werken, terwijl de aanhanger prima achter een andere (degelijke) trekauto kan.
Is wellicht ook iets om toch in je achterhoofd te houden, ook al geef je nu aan geen plek voor een aanhanger te hebben.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:37

Ik denk dat je smid en jij zich verkijken op wat niet alleen je aambeeld, maar ook je brander, je boorstandaard voor stiftgaten, je gereedschap en vooral je voorraad ijzers weegt. Kofferbak zou ik niet eens aan denken - wil je daar iedere keer je aambeeld uittillen?

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 00:24

Kofferbak was een beetje bij wijze van spreken.. ;)

Het aambeeld wil ik graag op een rails.
En misschien verkijk ik me op het gewicht hoor, en heb ik meer laadvermogen nodig.
Mijn smid heeft zo'n 800 kilo bij zich, maar het meeste daarvan gebruikt hij nooit. Hij heeft eigenlijk een veel te grote voorraad bij zich. Wat denk ik veel smeden doen!

Ik denk dat het wel handig is om een klein voorraadje bij te hebben, maar om nu heel de inboedel iedere keer mee te nemen.. Ik denk dat dat veel loos gewicht is, waardoor je ook weer een stuk minder zuinig rijdt..

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:31

Een touran is veel te klein! Daar krijg je, in de koffer, net de wandelwagen van een kind in. Gasoven/fles, aambeeld en het staat al vol. Kijk liever naar een grote bus met klep (lijkt me lastig als het in je oven regent en die schuiven de meesten toch naar buiten, toch wat ik tot nu zag).

laura1987

Berichten: 7128
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:31

Is een VW Daddy niks?
Ze zijn aardig ruim, niet zo groot als een transporter en ik vind ze heerlijk rijden.
Uiteraard 1 met laadbak en geen banken achterin.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:32

Dus dan moet je elke keer je hele auto leeghalen, gaan nadenken welke paarden je die dag bekapt en beijzerd en dus bedenken welk ijzer je nodig hebt. Komt er een spoedklus tussendoor en heb je dat ijzer niet mee die dag... Moet je eerst weer langs huis. En zit je thuis dus met een voorraad. Ik denk dat de meeste smeden niet voor niks hun hele voorraad ijzers in de bus hebben. Of in elk geval heel veel. Je weet op voorhand toch nooit wat je die dag nodig hebt? Nee, lijkt mij niet handig zo weinig in je bus.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:37

Mijn smid heeft geen bus maar een "normale" auto, hij komt vrijdag dan zal ik even kijken welke precies.

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 00:41

@Zilfstar: Daarom wil ik ook wel een kleine voorraad meenemen, omdat je inderdaad niet altijd weet wat je mee moet nemen op een dag. Maar het is natuurlijk onzin om bijvoorbeeld een hele doos 3x0 ijzers mee te nemen, aangezien je die bijna nooit gebruikt. Dat bedoelde ik te zeggen..

Volkswagen Caddy heb ik ook wel eens aan gedacht ja, daar ga ik me nog even in verdiepen! :)

laura1987

Berichten: 7128
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:44

J_Onne schreef:
@Zilfstar: Daarom wil ik ook wel een kleine voorraad meenemen, omdat je inderdaad niet altijd weet wat je mee moet nemen op een dag. Maar het is natuurlijk onzin om bijvoorbeeld een hele doos 3x0 ijzers mee te nemen, aangezien je die bijna nooit gebruikt. Dat bedoelde ik te zeggen..

Volkswagen Caddy heb ik ook wel eens aan gedacht ja, daar ga ik me nog even in verdiepen! :)


Let op je hebt de normale en de maxi, de maxi is flink wat langer en dus groter.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:30

Mijn smid had vroeger een Caddy nu heeft hij een Transit. De andere smeden die ik ken hebben of grote bussen of een 4x4 met aanhanger. Ik heb nog nooit een smid gezien met een 'gewone' auto.

Ik had zelf een Vito met klep en die kon zelfs open met de trailer er achter, erg handig op wedstrijden :) Je kunt ze gewoon met klep of deur bestellen hoor

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Mabu
Berichten: 101
Geregistreerd: 29-04-13

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:57

Mijn man(hoefsmid) rijd een opel vivaro, super fijne bus, alles is ingebouwd. Vraag anders eens aan collega hoefsmeden of je de inrichting mag bekijken om ook hiervoor ideeen op te doen. mijn man heeft zijn gehele inrichting zelf gemaakt ipv laten maken. scheelt een hoop geld en je voelt zelf beter aan waar je alles wilt hebben

leer van gisteren, leef vandaag en droom van morgen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sdacostab en 63 bezoekers