wel of geen wortelkanaalbehandeling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

wel of geen wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 12:16

Haiiii lieve Bokkers! *\o/*

Zoals de titel al zegt vraag ik mij af of het verstandig is om toch een wortelkanaalbehandeling te ondergaan... het volgende ging eraan vooraf:

Al een tijdje had ik last van een bult link bovenaan mijn tandvlees. ik had geen ontstoken tandvlees of kiespijn, dus ik dacht dat het vanzelf wel over zou gaan. Omdat ik echt een ontsettende bange poeperd ben voor de tandarts ben was ik 2 jaar niet op controle geweest. Kwam ook omdat ik de laatste keer dat ik wél geweest was een wortelkanaalbehandeling heb ondergaan waarbij de zenuw ontstoken was en niet te verdoven viel, toen heb ik echt veel pijn gehad.

vorige week maandag begon echter de kiespijn wel.. kloppende tanden en ik wist gewoon niet waar ik het zoeken moest. Toch maar een tandarts gebeld, volgende week vrijdag kon ik terecht (de 22e) . Ik zou het wel volhouden *ahum*

vorige week woensdag werd mijn wang dik en slikte ik 8 tot 10 paracetamol op een dag zonder dat deze echt goed werkte. Op aandringen van mijn vriend heb ik de spoedtandarts gebeld maar ik kon niet langskomen, met 3 keer 600 mg ibubrofel per dag zou ik de nacht door moeten komen. *inderdaad, 600 mg ibubrofen hielp tegen de pijn*

vorige week donderdag kon ik terecht bij de tandarts... de uitslag: een zenuw die dood was gegaan in de kies en mijn lichaam die de pruttende zenuw weg wilde werken. Dit ging alleen niet omdat de dode zenuw mijn kies niet uit kon, daarom kreeg ik een ontsteking in mijn wang. Verder geen gaatjes, weinig tandsteen , geen ontstoken tandvlees en ik hield alles prima bij.

De oplossing: het abces open snijden om de troep eruit te laten en een wortelkanaal behandeling om de zenuw te verwijderen.

Door het opensnijden van het abces heb ik nu geen pijn meer, de druk is eraf. Ik heb dus ook geen kiespijn meer *\o/*
De tandarts heeft een begroting gestuurd van de wortelkanaalbehandeling... € 700. Dat kan ik nu niet missen en volgens mij vergoed mijn verzekering dit ook niet en het geld kan ik nu echt niet ophoesten!

Wat is wijsheid? Toch een zenuwbehandeling en dokken? of hopen dat de pijn wegblijft en pas oplossen als het weer opspeelt?

*beetje een lang verhaal geworden.. sorry! *

:+


marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:20

Goedkoper is er uit laten halen, ik had het vorig jaar en er was geen garantie dat het zou helpen dus heb ik hem er uit laten halen. Anders zou het niet werken en was ik een hoop geld kwijt voor niks. Maar in jou geval zou ik er wat aan laten doen, anders heb je kans op een wortel ontsteking. En dan moet je naar de kaakchirurg.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:25

Ligt aan waar de kies zit, ga bellen met je verzekeraar om te zien water voor een wortelkanaalbehandeling vergoed wordt. heb je geen Tandartsverzekering dan ben je snel klaar. Overigens kies eruit is een gat wat alleen kan worden opgevuld met een brug of een solitair implantaat. Beiden erg duur. Met een wortelkanaalbehandeling behou je je kies en kan er in de toekomst een kroon op. Als je lang blijft lopen met zo'n kies en hij gaat "rommelen" niet handig. Resultaat heel veel pijn en uiteindelijk een gat.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:32

Niet doen nu. Als je geen last hebt, lekker laten zijn. En een goede verzekering voor volgend jaar, zodat je het dan kunt laten doen.

09/10/2023 <3

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:33

Zo kwam ik bij de kaakchirurg omdat ik dacht ach laat maar het doet nu geen zeer. Geen last wil niet zeggen dat er niks zit, als je al bang bent zou ik nu gaan voor dat het erger wordt.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:35

Er uit halen is nu inderdaad goedkoper. Maar het is niet altijd een goed(koop) idee op lange termijn. Wat doet het ontbreken van deze kies met de rest van je gebit? Ligt er natuurlijk aan welk element (kies) het is. Dat zou ik toch eens goed navragen.
Sommige tandartsen willen best meedenken met het financieren van het kostenplaatje. Eventueel een tandartsverzekering voor volgend jaar afsluiten en kijken of hij/zij het volgend jaar pas wil declareren? Voor je klaar bent met deze behandeling is het bijna eind van het jaar. (Ik neem tenminste aan dat hij hier twee zittingen voor gebruikt met zo'n grote ontsteking.)
Deze ontsteking laten zitten omdat het nu geen pijn doet is geen goed idee. Er zit toch een ontsteking in je lichaam! Voor hartpatiënten zelfs erg gevaarlijk.

In ieder geval fijn dat je nu even van de pijn af bent. Succes met je beslissing.

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:37

Voor volgend jaar een goede tandartsverzekering afsluiten en zodra je daar kan declareren (even nakijken of dat in januari dan al kan, denk van wel) de behandeling uit laten voeren.
700 euro is veel geld en als je het zo op kan lossen lijkt mij dat het handigst. Er van uit gaande dat je huidige verzekering dit niet vergoed én de pijn wegblijft (en je TA denk dat het verder geen extra schade oplevert).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:40

Ik zou een begroting vragen aan de tandarts om te zien hoe hij aan dat bedrag komt. 700 euro is echt heel veel geld voor een wortelkanaalbehandeling. Er zouden zoveel andere dingen bij moeten komen om dat bedrag te halen.

Edit: met die begroting zou je ook een andere tandarts om advies kunnen vragen.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:43

Als er een ontsteking onder zit die open gesneden moet worden zou ik me laten door verwijzen naar de kaak chirurg. Vaak al een stuk goedkoper, maar hebben ook meer ervaring met snijden en eventueel hechten.
700 euro dat is nogal een bedrag zeg :o Dat heb ik nog niet betaald toen ik Kronen kreeg :0

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:46

700?? Dat is bizar veel. Ik heb er laatst helaas ook 2 ondergaan (zelfde reden, ik ben een schijterd wat de tandarts betreft en de pijn verdween steeds weer om uiteindelijk te blijven bestaan natuurlijk, sukkel..).
Ik was zo'n 400,- per kies kwijt.

Je moet er niet bij doorblijven lopen want het kan andere wortels aantasten en dan ben je dus het dubbele kwijt.

Een hogere verzekering voor tandheelkunde betekent vaak dat er een verklaring van een tandarts ingediend moet worden waarom staat dat het gebit in orde is nu. Dus tja..

Dus, ik zou de tandarts nog is vragen of die 700,- wel klopt (bel evt is met je verzekering, leg het uit en vraag daar is wat het normaliter kost) en of het anders verstandiger is een goedkopere tandarts te zoeken.
Maar, wel laten behandelen!!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 12:48

Wat een fijne adviezen!

janderelegaa: De begroting heb ik via de mail binnen gekregen en ik kan precies zien waar deze kosten uit zijn opgemaakt.. ik heb alleen geen idee of dit duur is of dat het een gemiddelde is voor een zenuwbehandeling.

Het wachten tot volgend jaar en ondertussen mijn verzekering aanpassen zodat het vergoed word vind ik ook echt een goed idee, hier had ik nog niet aan gedacht!

De kies verwijderen... is ook een optie. Helaas heb ik niet veel kiezen meer in mijn mond staan:

- linkonder 3 kiezen
- rechtsonder 1 kies
- linksboven 3 kiezen
- rechtsboven 3 kiezen

als ik de kies die vervelend doet laat verwijderen heb ik linksboven na mijn snijtand nog 1 kies, dan een gat en dan de laatste kies. Als de kies verwijderd wordt zie je het gat als ik lach...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:50

Het is duur.. maar je wordt goed verdoofd en je behoudt je kies!! *\o/*

Zie mijn post over het wijzigen van je verzekering..
ik heb nl hetzelfde geprobeerd ooit.
Ik heb me toen dus eerst laten behandelen en daarna de verzekering verhoogd.

Vergelijk toch is met een andere tandarts.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: wel of geen wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 12:54

IMJ.. lastig als ik inderdaad mijn verzekering aan wil passen.. zal toch eens even bellen vanmiddag!

een andere tandarts wordt ook lastig, alle tandartsen in de buurt nemen geen nieuwe patienten meer aan en de tandarts die ik nu heb is heel fijn voor bange poeperds zoals moi.

Verdoven zou niet eens nodig zijn omdat de zenuw dood is volgens die tandarts, maar als ik rustiger ben als de boel verdoofd wordt, verdoven ze wel

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: wel of geen wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:58

Nou.. bij mij moest het toch echt verdoofd hoor!
Maar is het een kies die al is behandeld is dan?
Wil hij vanuit de kies of wil hij het doen vanuit het tandvlees? (apexresectie)

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:00

wiebke schreef:
Wat een fijne adviezen!

janderelegaa: De begroting heb ik via de mail binnen gekregen en ik kan precies zien waar deze kosten uit zijn opgemaakt.. ik heb alleen geen idee of dit duur is of dat het een gemiddelde is voor een zenuwbehandeling.

Het wachten tot volgend jaar en ondertussen mijn verzekering aanpassen zodat het vergoed word vind ik ook echt een goed idee, hier had ik nog niet aan gedacht!

De kies verwijderen... is ook een optie. Helaas heb ik niet veel kiezen meer in mijn mond staan:

- linkonder 3 kiezen
- rechtsonder 1 kies
- linksboven 3 kiezen
- rechtsboven 3 kiezen

als ik de kies die vervelend doet laat verwijderen heb ik linksboven na mijn snijtand nog 1 kies, dan een gat en dan de laatste kies. Als de kies verwijderd wordt zie je het gat als ik lach...

Geen verzekering accepteert jou met deze staat van je gebit. Overigens is het zorgelijkst dat je rechtsonder zo weinig kiezen hebt omdat ze daardoor rechtsboven kunnen gaan zakken.

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: wel of geen wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 13:01

mijn kiezen kunnen rechtsboven gaan zakken? Die snap ik niet..

De tandarts wil de behandeling vanaf de kies doen, dus open boren en eeh.. zijn ding doen

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: wel of geen wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:12

Ja je kiezen van boven zakken en die worden door de kiezen onder tegen gehouden dat is wat mijn tandarts mij vertelde. Zo is een van mijn bovenste kiezen eruit gehaald omdat die op het tandvlees van mijn onderkaak drukte waar dus geen kies meer zat.

Broken crayons still color

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: wel of geen wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 13:14

zo.. da's ook raar Boompje! Nog nooit van gehoord. Voor zover ik weet zijn mijn kiezen nog niet aan het zakken boven het gat..

jeetje.. ik word er niet echt vrolijk van *kijkt sip*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:23

wiebke schreef:
zo.. da's ook raar Boompje! Nog nooit van gehoord. Voor zover ik weet zijn mijn kiezen nog niet aan het zakken boven het gat..

jeetje.. ik word er niet echt vrolijk van *kijkt sip*

Heel zwart/wit gezien blijven je kiezen in je bovenkaak zitten omdat de kiezen in de onderkaak ze aandrukken. Heb je dat niet dan vallen ze er na verloop van tijd uit. Mijn geld zou naar een brug rechtsonder gaan. Sowieso geen gek idee om de andere open plekken ook aan te pakken. Eet makkelijker ook trouwens.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:24

€700?! Krijg je er een gouden kroon bij?!

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:25

Tegenwoordig staan de prijzen weer vast http://www.tandarts.nl/tarieven-verzekering/tarieven/de_tandarts_tarieven_in_2013 dus je betaalt bij elke tandarts hetzelfde. Trekken in inderdaad goedkoper dan een zenuwbehandeling, maar alleen op de korte termijn omdat je anders dan toch een brug (duur) moet of een implantaat (nog duurder).

Daarbij komt ook nog dat zowel brug als implantaat lastiger schoon te houden zijn, en dat kan op den duur weer leiden tot nieuwe ontstekingen. Met alleen trekken zonder opvulling heb je kans dat alles gaat verzakken en scheef trekken.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:26

Als er boven of onder kiezen ontbreken valt de tegendruk weg en gaat het element zakken.
Misschien beter om met je tandarts een toekomst prognose te bespreken gezien je leeftijd en conditie van het gebit. Linksom of rechtsom dit wordt een dure grap.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:28

Lithya schreef:
€700?! Krijg je er een gouden kroon bij?!

Kroon kleine (valse) kies rond de 520,-

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:32

sallandval schreef:
Tegenwoordig staan de prijzen weer vast http://www.tandarts.nl/tarieven-verzekering/tarieven/de_tandarts_tarieven_in_2013 dus je betaalt bij elke tandarts hetzelfde. Trekken in inderdaad goedkoper dan een zenuwbehandeling, maar alleen op de korte termijn omdat je anders dan toch een brug (duur) moet of een implantaat (nog duurder).

Daarbij komt ook nog dat zowel brug als implantaat lastiger schoon te houden zijn, en dat kan op den duur weer leiden tot nieuwe ontstekingen. Met alleen trekken zonder opvulling heb je kans dat alles gaat verzakken en scheef trekken.

De vraag is of een implantaat wel kan. Waarom zijn er op deze leeftijd al zoveel elementen weg?

marie83
Berichten: 336
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:34

Wanneer je kort voor de wortelkanaalbehandeling een antibiotica kuur mag starten van je tandarts, kan hij/zij je wel verdoven en voel je niks van de wortelkanaalbehandeling. Ik heb pas een keer of 3 een wortelkanaalbehandeling gehad en ook eens een kaakontsteking vanwege een te lang uitgestelde ingreep. Nou dat nooit meer ! Dus gewoon ff aan je tandarts een receptje voor antibiotica vragen en wanneer je deze een week gebruikt die afspraak voor die behandeling plannen ! Succes !

BWP Valentino en ik: L1 + 8


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 30 bezoekers