Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 23:42

Wat het onderwerp dus al zegt... Ik heb een slecht gevoel over mijn nieuwe verzorgpaardje. Na een jaar of drie een ontzettend leuk paard te hebben mogen verzorgen en rijden, is deze verkocht. Via via vroeg iemand me of het me leuk leek een schrikkerig arabiertje bij te rijden, dat leek me wel wat.
Vandaag ben ik langs geweest en een paar dingen stonden me toch een beetje tegen. Paard liet zich moeilijk vangen in het weiland, kon vrijwel niet vaststaan (gelijk en halstertouw gesloopt...) en was niet heel respectvol naar mij en haar eigenaar toe. Nouja dat zijn geen bijzonderheden helaas :P
We hebben een tijdje gepraat over hoe de merrie normaal wordt gereden e.d. en toen mocht ik erop, eerst maar even in de bak, maar ik mocht ook wel gelijk de weg op. In de bak ingestapt met helemaal lange teugel, omdat het paard erg stijf is (wat ook zeker wel te merken was toen ik haar oppakte en stelling vroeg).
Wat me echt tegen staat, is dat ze best lekker liep, tot ik aandraafde en daarbij deed ze gelijk haar hoofd omhoog en drukte ze (voor mijn gevoel) haar rug weg. Ik dacht dat ze misschien nog stijf was, maar na meer dan een half uur rijden deed ze dit nog steeds zo. Ik vroeg aan de eigenaar of het misschien kon zijn dat haar paard pijn in de rug had, maar ze antwoordde dat ze het niet wist. Ook heeft ze me verteld dat haar paard galop een fijnere gang vindt en meestal niet meer wil draven wanneer ze gegaloppeerd heeft.

Kunnen dit 'symptomen' zijn van een paard dat last heeft van haar rug?
Het is een arabiertje van rond de 15 jaar oud.

Mellanca
Berichten: 686
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Koersel, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:45

Wat jij nu beschrijft... Ik heb ook zo'n paardje.
In de wei moeilijk laten vangen,
Tijdens rijden hetzelfde...
Maar dit is een paardje met een verleden.
Perfect gezond ondertussen.
Maar eenmaal je weet hoe je hem moet rijden, loopt hij fijn ontspannen...

Na 1,2,3 x rijden weet je niet hoe een paardje ineen zit...
Je moet elkaar leren kennen en de juiste weg zoeken.
Rome is niet op 1 dag gebouwd...

Edit: zie nu je vraag pas,,
Kan zijn van pijn of gewente...

Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 23:51

Ja ik vind het ook een beetje stom om na één keer rijden gelijk een oordeel te hebben, ik ben geen expert ofzo 8) maar ik vind het wel verontrustend zegmaar..

edit: banketstaafje weggehaald

Mellanca
Berichten: 686
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Koersel, BE

Re: Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:58

Ik zou als ik van jou was, een paar x gaan rijden, dan kan je nog zien...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:02

Ik begrijp dat het dier al een tijd niet gereden is? Of als ze gereden is, dan alleen maar mocht crossen?

En dan verbaas je je erover dat ze stijf is?

In dit dier zit een behoorlijke portie werk. Eventueel zal ze gecorrigeerd moeten worden. De vraag is, heb jij dat geduld en die kennis wel die daarvoor nodig zijn?

Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Re: Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 00:03

Ze wordt iedere week ongeveer 5 keer gereden. Volgens mij word ze dan alleen meegenomen op buitenrit. Dus het verbaasde me alsnog wel een beetje dat ze zo stijf is ja.
Ik heb het geduld en ik ben bereid les te nemen, durf ook wel te zeggen dat ik een beeeetje kan rijden :P

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:21

Een paard dat verkeerd is gereden en niet geleerd heeft over de rug te lopen ga je daar niet zomaar brengen. En alleen maar rechtuit zorgt misschien voor conditie maar nog niet voor correct spiergebruik. Dat zou je, als je een beetje kunt rijden, dienen te weten en dan hoef je hier de vraag niet te stellen of het dier last heeft van zijn rug.

Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Re: Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 00:38

Okeeeee, sorry voor dit topic I guess...

Anoniem

Re: Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:54

Cassidy moet je niet al te serieus nemen hoor, die word een dagje ouder en net als zo veel bejaarden, net zo sago... He Cassidy? Want als we toch allemaal les van jou hadden gehad, had bokt zeker ook nooit bestaan?
Ik denk ook dat het duid op pijn, rug/zadel klachten, misschien een idee om dat samen met de eigenaar uit te gaan zoeken? Doe je uiteindelijk het dier alleen maar een plezier mee... Succes!

Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Re: Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 01:12

Ohjajoh6, bedankt voor je advies!

Het is ook meer dat ik bevestiging zoek, denk ik.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 01:31

Wat ik me afvraag, wat heb je precies geprobeerd om haar ontspannen te laten lopen?
En een paard wat stijf is voor langere periode (kan heel veel oorzaken hebben, meestal komt het door verkeerd rijden) krijg je in een half uur waarschijnlijk niet ontspannen.
Misschien is het paardje ook wel gewoon eenkennig, dat komt vaak voor bij arabiertjes, dat zou ook de oorzaak van de algehele spanning kunnen zijn, ook qua hangen en niet willen komen.
En het zijn gewoon gevoelige beestjes, misschien was het spanning vanwege een nieuwe ruiter..dat is allemaal moeilijk te zien vanaf hier, dat kun je alleen weten als je een langere periode bezig bent.
Maar de beste manier om een ontspannen dier te krijgen is toch vooral op een goede manier trainen, want een osteo alleen helpt niet als het beestje niet op een goede manier getraind wordt.
Dan zou ik beginnen met eens lekker gaan longeren. :j

Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Re: Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 01:41

MirandaFuego, ik ga voorlopig ook in ieder geval longeren. Zijn inderdaad meerdere redenen waarom ze niet ontspande... Bedankt voor je kennis :D

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 03:00

ohjajoh6 schreef:
Cassidy moet je niet al te serieus nemen hoor, die word een dagje ouder en net als zo veel bejaarden, net zo sago...

Mwah, van Cassidy heb ik de laatste jaren toch heel veel geleerd. Ervaring en kennis komt ècht met de jaren.
Wie kent er niet de uitdrukkingen van opa en oma die uiteindelijk toch waar zijn?

ohjajoh6, wees eens dapper en zeg gewoon eens eerlijk hoeveel kennis heb jij overgenomen van "ons oudjes"?

Anoniem

Re: Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 03:36

Jullie oudjes? Alsof ik ooit met je geknikkerd heb zeg... En ik zal de laatste zijn die Cassidy haar kennis en ervaring in twijfel trekt en daar gaat het ook niet om;
Ik heb dit al eens eerder tegen haar gezegd;
Ze zeggen dan wel; wijsheid komt met de jaren, maar ben je bejaard dan is dat mooi verjaard en komt het kleine kind weer naar boven...'
Is blijkbaar nog steeds van toepassing, net als die andere dooddoener; niemand is ooit te oud om te leren...

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Slecht gevoel over nieuw verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:14

Slotje voor overleg.