knie op slot mini appaloosa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JackyBono
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Beek gem montferland

knie op slot mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 22:29

Wat kan je het beste doen als een knie van een mini op slot springt.
het is niet dat het steeds zo is,, hij heeft het voornamelijk als hij van stal komt..
dan is het in de ochtend aantal keren naar daar na gaat het wel weer goed met de knie..
hebben jullie misschien tips of wat ik zou kunnen doen met hem


JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:55

De medische benaming voor een 'op slot' springende knie is patella luxatie en/of patella fixatie. (Patella is de knieschijf of kniebanden).
Zoek daar maar eens op:
http://www.bokt.nl/wiki/Patella_luxatie

http://www.bosdreef.be/info_paard/patel ... xatie.html
[MD] Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Zie google en bokt-zoekmachine voor meer info en ervaringen.

Is er al wel eens een DA bijgeweest? Er zijn nl. verschillende gradaties qua ernst.

Verder heb ik wel altijd gehoord dat voldoende beweging (als de knie niet al op dat moment op slot staat) er voor kan zorgen dat de knie minder vaak of vrijwel niet op slot gaat.

JackyBono
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Beek gem montferland

Re: knie op slot mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 00:03

Dierenarts er bij geweest.
maar hij zegt dat hij anders bekapt moet worden,
dit gebeurt ook al 2 jaar.
maar toch blijft hij het houden als hij van stal komt,, zit er aan te denken om hem een weekje op proef buiten te laten lopen snachts,, om te kijken hoe het dan gaat.
en voor de rest ben ik sinds kort veranderd van stal nu heb ik geen balken meer waar hij overheen zou kunnen voor de bespiering van zijn achterhand,,, dat verliep toen wel een beetje.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:11

ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Friesje.
Het is een probleem wat sowieso vrij veel voorkomt bij Friezen en een glijpartij bij een waterbak heeft er bij haar ook geen goed aan gedaan.
De hoefsmid heeft haar, om het in Jip en Janneke taal te zeggen, vanuit een O-been stand in een X-been stand gezet.
Dit kon bij haar gewoon met stapsgewijs bekappen, als het erger was geweest had ze op aangepaste ijzers gemoeten.
Daarna heb ik veel rechte lijnen met haar moeten rijden en veel overgangen, het probleem is eigenlijk weg *\o/*

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: knie op slot mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:12

ik ga er overigens vanuit dat je mini niet onder het zadel is.
Maar ook aan de hand denk ik dat je de achterhand goed kunt trainen

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:27

(veel) op stal staan doet dergelijke aandoeningen zowiezo niet goed. 's nachts naar buiten lijkt me een goed plan. Ik weet niet hoelang hij per dag op stal staat, maar zou hem toch zoveel mogelijk buiten proberen te houden. Daarnaast ruim voldoende beweging. Hoe oud is de pony?

Je zou veel kunnen gaan wandelen en fietsen met hem. Verder qua longeren rustig opbouwen, evt. dubbele longe en daarbij ook z'n achterhand trainen d.m.v. balkjes/cavaletti's in stervorm op de longeercirkel te leggen, en veel te schakelen qua gangen.

Op bepaalde manier bekappen 'onderdoor zetten' e.d. en zodoende iets proberen de beenstand te veranderen wil idd ook nog wel eens helpen. Overleg daarom goed met hoefsmid en DA.

JackyBono
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Beek gem montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 00:36

JoyCiej007 schreef:
(veel) op stal staan doet dergelijke aandoeningen zowiezo niet goed. 's nachts naar buiten lijkt me een goed plan. Ik weet niet hoelang hij per dag op stal staat, maar zou hem toch zoveel mogelijk buiten proberen te houden. Daarnaast ruim voldoende beweging. Hoe oud is de pony?

Je zou veel kunnen gaan wandelen en fietsen met hem. Verder qua longeren rustig opbouwen, evt. dubbele longe en daarbij ook z'n achterhand trainen d.m.v. balkjes/cavaletti's in stervorm op de longeercirkel te leggen, en veel te schakelen qua gangen.

Op bepaalde manier bekappen 'onderdoor zetten' e.d. en zodoende iets proberen de beenstand te veranderen wil idd ook nog wel eens helpen. Overleg daarom goed met hoefsmid en DA.



hij is 3,, het is wel de bedoeling om hem voor de kar te zetten,,
maar daar wil ik van de zomer pas echt op gaan richten.
hij staat toch nog 12 uur buiten iedere dag..

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:41

Dan zou ik idd niet al te hard van stapel lopen vwb. training en beweging gezien zijn leeftijd, en v/h zomer pas beginnen voor de wagen lijkt mij ook niet verkeerd.

Toch zou je wat meer kunnen gaan wandelen en fietsen misschien? Longeren ook, zou ik alleen niet té veel doen, max. 1 á 2 x per week even heel kort, want dat is op die leeftijd nog best belastend voor ze.

JackyBono schreef:
hij staat toch nog 12 uur buiten iedere dag..

Als je het zo zegt klinkt het misschien 'best veel', maar 12 uur buiten per dag betekent óók 12 uur per dag binnen staan, op een klein oppervlak tussen 3 muren........ en dat is heel erg veel. Op stal kunnen ze weinig. Zet je hem op een weide/grote paddock met aan de éne kant z'n hooinet en helemaal aan de andere kant z'n waterbak/liksteen, dan zal hij zowiezo uit zichzelf een stuk meer lopen en bewegen.

Ik vind 12 uur per dag op stal veel, al helemaal voor zo'n jong dier, en ook nog eens voor een dier die last van patella luxatie heeft.
Deze aandoening komt overigens best vaak voor onder mini-appaloosa's en (mini)shetten. Schijnt volgens mij nog erfelijk te zijn ook.

JackyBono
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Beek gem montferland

Re: knie op slot mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 00:46

Dit is alleen in de winter periode dat hij op stal staat.
de herfst/lente/zomer staat op stal..
ik zet ze iedere ochtend al zo vroeg mogelijk buiten en savonds zo laat mogelijk binnen.
maar ik ga nu gewoon proberen hem op de weide te laten,,,
kijken hoe het dan gaat.
fietsen doe ik al wel geregeld met hem 3 a 4x in de week.. een kleine ronde.


MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:48

Mijn shet heeft ook slechte kniebanden, maar gaat nooit op slot, hij wordt ook kruislings bekapt en staat 24/7 te scharrelen, dat is wel het proberen waard.
Als je bedoelt wat je moet doen op het moment dat hij op slot staat, dat is achterwaarts zetten dan komt de knie los.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

JackyBono
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Beek gem montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 00:49

MirandaFuego schreef:
Mijn shet heeft ook slechte kniebanden, maar gaat nooit op slot, hij wordt ook kruislings bekapt en staat 24/7 te scharrelen, dat is wel het proberen waard.
Als je bedoelt wat je moet doen op het moment dat hij op slot staat, dat is achterwaarts zetten dan komt de knie los.

okee thanks! dat is ook wel handige tip om achterwaarts te zetten!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:53

Deze vraag kan het best beantwoord worden op medisch, ik ga het topic daar dus heen verplaatsen ;).

SMP-->MD

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: knie op slot mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:06

Maan (mijn paard van 1.75m) heeft dit gehad van 2,5 tot 3,5 jarige leeftijd, op advies van de dierenarts begonnen met longeren en lange lijnen om hem sterker te maken, hij is ook lang binnendoor bekapt geweest en uiteindelijk ook op ijzers gezet. Hij had het overigens alleen links achter. DA heeft toendertijd gezegd dat als dit niet werkte (training & bekappen) de kniebanden ingespoten zouden moeten worden, en als uiterste optie een operatie. Gelukkig is het bij ons nooit zo ver gekomen en is hij er door spiertraining en goed bekappen overheen gegroeid. :)

Als hij op slot stond moest ik hem inderdaad ook achteruit zetten, als dit niet werkte achteruit zetten en druk uitoefenen op de knieschijf.

Qua training: Begonnen met leren longeren, veel wandelen (ook in het duin wat bij ons om de hoek lag), toen hij sterker werd dubbele longe en later zo veel mogelijk rechtuit met dubbele lijnen (lange teugelen)

Suc6!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: knie op slot mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:18

Voor mij helaas ook een bekend verhaal. Mijn shet heeft er nu sinds enige tijd geen last meer van.

De knieschijf verplaatst, door te slappe kniebanden.

Ook zij wordt 'binnendoor' bekapt. Daarnaast staat ze 24/7 buiten in een ruime paddock waar op twee plaatsen gevoerd wordt (dit stimuleert de beweging). Door de spieren rondom de knieschijf te trainen gaan deze als het ware de functie van de kniebanden een beetje overnemen.
Als ze het heeft moet ze inderdaad achteruit gezet worden, dan 'schiet' de knieschijf weer terug op de plek (wel recht achteruit zetten!)
Druk op de knieschijf uitoefenen zoals hierboven gezegd wordt, zou ik alleen doen als de DA het een paar keer voorgedaan heeft. Naast dat het voor het paard oncomfortabel en mogelijk zelfs pijnlijk is, kun je het ook geheel verkeerd doen.

Spieren trainen bij voorkeur op lange rechte stukken, bijvoorbeeld naast de fiets of aan de hand. Longeren werd mij door de DA afgeraden vanwege ongelijke belasting tussen linker en rechterkant. (ook als je regelmatig wisselt van hand, heb je tijdelijk meer belasting op de binnenkant. De DA zei bij ons dat dat eigenlijk niet wenselijk is bij een patella fixatie of luxatie).
Daarnaast zei de DA dat ze er ook wel overheen groeien. Op het moment dat ze wat meer training krijgen gaat het eigenlijk vanzelf als het ware wel over.

Kniebanden inspuiten is echt een laatste redmiddel en wordt vooral gebruikt als de knie bijna 24/7 op slot zit. Door het inspuiten wordt er littekenweefsel gevormd, waardoor de kniebanden korter worden en de knieschijf beter op zijn plek kunnen houden. Dit heeft natuurlijk ook invloed op het gebruik van de kniebanden. Vaak (niet altijd) wordt inspuiten alleen gedaan als het paard toch geen toekomst meer heeft als rij- of karrenpaard, omdat de kniebanden ook duidelijk slechter worden.

Nu staat onze shet regelmatig voor de kar en wordt de achterhand duidelijk sterker. Het afgelopen jaar heeft ze nergens last van gehad :)

Succes!

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:24

Compleet met je eens BernetteO :) Helaas had ik een jonge hengst waarmee het in het begin nog niet echt mogelijk was om veel rechtuit te lopen... Vandaar waarschijnlijk het advies van mijn DA. Over de druk op knieschijf: indd heeft de dierenarts dat goed voorgedaan voor ik het zelf deed, en deed ik alleen als hij echt niet meer los kwam. Operatie & inspuiten waren inderdaad het laatste redmiddel
Laatst bijgewerkt door ArGieVai op 18-11-13 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:27

Onze mini appa had dit ook, word iedere bekapbeurt binnendoor gezet en het is nu eigenlijk over, word verder niks met het beestje gedaan is alleen de mascotte van stal.

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

JackyBono
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Beek gem montferland

Re: knie op slot mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 16:09

Thanks voor de tips! Ga er gelijk mee aan de slag. Vanacht laat ik hem buiten lopen kijken hoe dat gaat!

2bizzy
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-10-13

Re: knie op slot mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:03

Mijn shetlander heeft het oon sinds dat hij een half jaar is. In utrecht met hem geweest en sinds die tijd wordt hij naar binnen bekapt. In de zomer heeft hij er zo goed als geen last van en met de stalperiode iets meer.

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: knie op slot mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:05

Mijn pony heeft het ook,
nu word hij binnendoor gezet en heeft er eigenlijk geen last meer van.
Wel als hij een aantal dagen binnenstaat, dan heeft hij opstart problemen.

Vivaldi v. Pamal reserve clubkampioen 2012 + Reserve kringkampioen & in 10 wedstrijden de B en L1 door + reserve bestgaand rijpony 2013 *\o/* Kringkampioen outdoor 2013 *\o/*
L2: +11 PR: 204 punten! M1 debuut 03-11-13
Easy Target v. Valeron
Afgevaardigd brabantse kampioenschappen ''13
Tornado v. Le matsjo Wedstrijd debuut 1 September

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: knie op slot mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:56

Mijn shet heeft het ook, DA bijgeweest en zij dat het niet veel nut heeft om er iets aan te doen, er gebeurt verder ook niks met de kleine man aangezien hij rond de 20 is.

imke_sunny

Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:59

Bij ons op de manege moet je zo hard met Zorro ( shet ) Rennen dan schiet ie los. Voor Zorro is het goed en werkt het. Ik heb geen idee of dat altijd bij elke pony helpt

Youri <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: massiemas, pol013, rowindie en 103 bezoekers