Hond op dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 21:16

Ik zit met een vraagje. Mijn hond is vorig jaar rond deze tijd van brok over gegaan op kvv. Het is een ontzettend moeilijke eter. Je zou echt niet zeggen dat zijn moeder een labrador is.
Vorig jaar woog hij 33 kilo en dat was echt te mager. In overleg met de dierenarts heb ik hem toen op 800 gram per dag gezet. De bedoeling was om hem zo rond de 37 kilo te gaan krijgen. Van de zomer nog gewogen en toen woog hij 36 kilo, op zich netjes dus ik had bedacht dat hij rond deze tijd zou moeten gaan minderen met voer. Toevallig deze week weer gewogen en tot mijn schrik was hij ineens 42 kilo! Dus met haast op dieet!
Maar nu, mijn dilemma: ik heb 1/3 van zijn voer afgehaald. Dat betekend dat hij 520 gram op een dag krijgt, 260 gram per voeding. Als hij het op heeft, staat hij heel sip in zijn bakje te kijken en likt het hele ding helemaal schoon. Wat hij hiervoor nooit deed. Ik wil dat hij afvalt, maar ik wil hem ook niet de hele dag met een honger gevoel laten zitten. Zou ik er toch weer een beetje bij moeten doen? Dat hij 600 gram per dag gaat krijgen? dus 1/4 van de oorspronkelijke hoeveelheid afhalen? Of is het gewoon een beetje wennen voor hem en maak ik me onnodig zorgen?
Snoepjes krijgt hij haast niet. Hij krijgt 's avonds voor het slapen gaan 1 frolicje. Dat wil ik hem ook niet afnemen. eigenlijk is het vreemd dat hij zoveel is aangekomen, want we zijn sinds de zomer meer gaan wandelen. Ik vraag me ook af waar die laatste kilo's ineens vandaan gekomen zijn. Hij heeft wel een dikke en volle vacht en ik wist dat hij wel een beetje aan de zware kant was, maar ik dacht dat het rond de 39 a 40 kilo was. Dus er moeten echt wat kilootjes vanaf.

Mijn vriend vind me een overbezorgde moeder :') maar ik wil de hond geen honger laten lijden. Misschien maak ik me ook wel onnodig zorgen hoor, het zou zo maar kunnen. ;) Iemand tips?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:20

Ik vind met 1/3 verlagen inderdaad best drastisch... Misschien toch 1/4 eraf halen en dan eens aankijken wat er gebeurt? Hier verlaag/verhoog ik zelfs per 100 gram, dat kan echt al een verschil maken!

Anoniem

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:12

Het is op zich niet zo heel moeilijk.

Het ideale gewicht van je hond ligt denk ik rond de 35, 36 kg en dan is het een behoorlijk grote reu (een teef moet onder de 30 zitten).

Daar geef je 2% van aan kvv. Dan zit je ongeveer op 700 gram per dag. Even kijkend naar je verhaal lijkt dat ook aardig te kloppen. 600 gram is te weinig.

Je wilt niet dat je hond gaat jojo-en, dus ik zou adviseren om hem de ideale hoeveelheid voer te geven, en goed laten bewegen. Ook niet minder geven, dan krijgt hij vitamine-tekorten (voer en zeker kvv is meer dan alleen maar calorieën).

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 00:03

Dus jij zegt opschroeven naar toch de 700 gram? Hij is nu 61 cm hoog.
daar valt hij dan wel van af?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:14

Yamcha, die hoeveelheden zijn richtlijnen hé! Maar ik zou ook 700 gr gaan geven en het aankijken. Te snel afvallen is voor honden ook niet goed.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:06

Valt reuze mee, honden zijn niet zo gevoelig voor "snel" (wat noem je snel?) afvallen.
Ken een casus van een moddervette husky (denk strandbal vorm, niet overdreven) die in een dierenkliniek op het dieet "van de hel" is gezet; water met vit/mineraal supplement, tot hij z´n normale gewicht had bereikt.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:36

Ik stel zelf samen , en geef 1 dag naar hun gewicht , de volgende dag het dubbele zodat ze een enorm voldaan gevoel hebben , en de dag daarna een dagje vasten.
Voor mijn hond van 27 kilo betekend dat 700 gram/1400 gram/o gram
Ik probeer haar zo slank mogelijk te houden vanwege slijtage aan knieën en heupen.
Ze is inmiddels 13,5 jaar , en gedraagt zich met vlagen nog als een jonge hond. Je kunt haar ribben zien[sommige mensen vinden haar te mager...]

Door het zelf samen stellen , kan ik het vetgehalte laag houden , doordat ik dat gewoon niet geef.

Ik doe dit al jaren zo , en op de dag vasten ''zeuren'' de honden ook niet om eten. Ze weten het inmiddels wel.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 13:48

is 700 gram niet erg veel voor een hond van 27 kilo? want die van mij woog 33 en moest aankomen en is daardoor op 800 gezet.
dagje vasten zit er hier niet in. als hij te lang niets in zijn buik heeft geeft hij over.
kuggur, ik denk dat ze alleen dat soort extreme maatregelen zullen nemen bij extreme gevallen?
wat is eventueel een extra vitaminesupplement? dat ik hem op 600 gram zet met extra vitamines voor de komende periode en als hij het gewenste gewicht gaat benaderen even kijk of hij meer eten moet krijgen? of is dat geen goede oplossing?

kimmie261

Berichten: 19214
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:51

ik heb hier 2 honden van 50 + kilo die 400 gram vlees per dag eten,die willen best hebben wat de richtlijnen zeggen hoor,haha,dan kan je ze alleen rollen...

en je kan evt boontjes door het vlees doen,dan zit de maag voller :)

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:00

Boontjes lust hij niet....ik ben al helemaal blij dat hij het vlees wel eet. hele kieskeurige vent. dat maakt het allemaal zo lastig.
jeetje, 50 kilo en dan 400 gram per dag :oo dat ze het er op doen :') maar ja, niet elke hond is hetzelfde natuurlijk. verwachten dat ze allemaal het goed doen volgens een richtlijn is ook een beetje vreemd uiteraard ;)

kimmie261

Berichten: 19214
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:08

en dan zijn ze nog niet dun hoor:

400 gram hondje reu ( 55 kilo):
Afbeelding

400 gram hondje teef ( 57 kilo):
Afbeelding

zoals je ziet ,zien ze er niet zielig uit,als ik hun naar richtlijn vlees moet gaan geven,dan ben ik bang dat ik ze helemaal kan rollen...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:22

Hier een hond van 26 kg die 550 gram BARF krijgt en eentje van 33 kg die nu op 1100 zit. Oftewel: richtlijnen zeggen vrij weinig!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:00

Ik zou ook kijken naar welke kvv je geeft. Er zijn vettere en minder vette soorten. Ik ben zelf dus meer fan van magerder gaan voeren en niet alleen maar minder. Vanwege de vitaminen en mineralen.
Er zijn verschillen in soort kvv (zo zijn Lotgering & Smuldier wat vettere soorten) en ook nog per diersoort.

Je voert naar het ideale gewicht van je hond, welk percentage jouw hond nodig heeft zul je een beetje in moeten schatten. De 'richtlijn' voor een hond met een ideaal gewicht van 37kg is 740g per dag. Maar jouw hond komt daar dus teveel van aan. Dus zal een percentage van ong. 1,7% ongeveer goed zijn. Dan kom je dus inderdaad rond de 600 uit.
Terwijl mijn hond van 26 kilo richting winter meer rond de 600g BARF per dag krijgt, in de zomer 500g.

Wat je kan doen is het eten in een kong doen. Zo is je hond er langer mee bezig en dus ook verzadigder. Afhangende van welke kvv je geeft (de meesten kunnen best wat extra spiervlees gebruiken) zou je ook 1 of 2 BARFdagen kunnen inlassen waarin je dus bot + mager spiervlees en een keer bot + pens geeft. Is je hond toch verzadigder, zonder extra calorieën. Ook beter voor de tanden ;)

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 09:23

Bedankt voor de tip. Ik heb me nog niet verdiept in barf.. Misschien toch maar eens gaan doen. Stomme vraag, maar waar haal je dat? Slachter of een speciale leverancier?

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:29

Via barfplaats.nl (kun je ook meteen inlezen) regelen mensen samen vaak dat er een 'lijntje' door het land gereden wordt. Dan kun je heel goedkoop (orgaanvlees ong. 1 euro/kilo, spiervlees ong. 2,50 en bot rond de 2 euro/kilo afhangende van wat je wilt hebben allemaal natuurlijk) vlees krijgen doordat er groot ingekocht wordt bij een groothandel of slager.

De meeste slagers hebben wel wat bot over, sommigen orgaan, maar spiervlees zul je toch bij een speciale leverancier moeten kopen. (Even googlen wat bij jou in de buurt bezorgd of waar je af kan halen)

Isis_Ywen
Berichten: 291
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Midden nederland

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:42

Misschien goed om in gedachten te houden dat spierweefsel zwaarder weegt dan vetweefsel. Als je meer bent gaan trainen kan hij daarom dus best opeens wat zwaarder geworden zijn.
Ik voer ook op het oog. Hond van 18 kg krijgt 400 gr barf per dag. Mijn uitgangspunt is : ribben zijn gemakkelijk voelbaar, niet zichtbaar.

kimmie261

Berichten: 19214
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:36

maar die leveranciers van spiervlees halen dit ook gewoon bij slachters/slchthuizen... :)

wij halen ook veel vers bij een slachter en echt heel veel spiervlees ( overigens ook wel heel veel goedkoper als die 2,50 de kilo) ,echt vlees waarvan je af en toe het idee hebt dat je zelf nog wel in je pannetje kan gooien zo mooi..

wij betalen overigens daar ook voor wat voor vlees ook,van welk dier dan ook rond de 1 euro de kilo...en botten zijn gratis,zoveel meenemen als je wil...

gewoon slachterijen afbellen,en zeggen wat je zoekt,en dan hoor je vanzelf wel of ze dat hebben ja/nee...

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:43

Mag ik vragen wat voor soort kvv je geeft?
Want er zijn diverse merken die net even wat vetter zijn dan de andere.

Of idd overstappen naar barf (www.barfplaats.nl) hierdoor hebben ze langer een voldaan gevoel.

Betreft qua hoeveelheid, voor met je ogen. De gewichten die je geeft zijn richtlijnen.
Toen mijn beide honden nog op kvv en barf stonden moesten ze volgens de "richtlijnen" samen 1000 gram hebben. Als ik dat zou voeren waren ze broodmager. Hier kregen ze samen 2000 gram per dag en dan waren ze nog steeds niet dik.
Nu zijn ze samen best actief en bewegen veel.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 11:59

Hond is 3 jaar trouwens en buiten heel actief. Binnen een rustige mandligger. zodra je met hem speelt racet hij wel alle kanten op. Zichtbaar is hier niks door de dikke vacht. Zelfs toen hij 33 kilo woog zag je niks, totdat je hem in het water gooide. Nu voel je toch wel dat zijn ribben wat beter beschermd zijn zullen we maar zeggen ;) dus er zit toch wel een speklaagje op.
Hij krijgt smuldier op het moment. Dit omdat het hier makkelijk verkrijgbaar is en ik (nog) geen grote vriezer heb. Dus echt groot inkopen wordt nu even lastig. Ook heeft smuldier veel verschillende smaakjes. Afwisseling werkt bij onze hond beter, dan eet hij het makkelijker.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:05

als maagvulling en ter vervanging van de hoeveelheid die je wilt minderen kan je spercibonen geven, gewoon blik, goed afspoelen want ze zijn voorgekookt met zout, gewoon door het vlees. de meeste honden eten ze wel.

is ook een manier om honden af te laten vallen.

NoName126
Berichten: 1001
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:11

Ik geef mijn tollerteefje van 18 kg (zou 16 mogen zijn...) per dag 240 gram kvv van Carnibest. Ze zou 320 tot 480 gram mogen hebben volgens de richtlijnen. Als ik dit doe, wordt ze moddervet. Ik gaf eerst 300 gram per dag, maar ik zag haar dikker worden, dus zijn we wat terug gegaan. Ze krijgt dit overigens in 2 voerbeurten. Verder krijgt ze tussendoor ook nog af en toe een kauwbot van kophuid of een dentastik.

Edit: de dierenwinkel waar ik de Carnibest haal, gaf ook aan als je de richtlijn zou volgen, ze tonnetje rond worden...

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:21

Klopt hoor NoName, Carnibest is ook een wat vettere kvv.
Maar ook kvv waar bv lam, eend, zalm etc inzit zijn vetter

In principe als je wilt dat je hond wil afvallen ga je uit van het ideale gewicht, en daar bereken je de percentage's op.
Is het verschil een stuk minder dan bouw je dat langzaam af, niet meer dan 100 gram per keer verlagen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:31


Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:13

speurneusc schreef:
als maagvulling en ter vervanging van de hoeveelheid die je wilt minderen kan je spercibonen geven, gewoon blik, goed afspoelen want ze zijn voorgekookt met zout, gewoon door het vlees. de meeste honden eten ze wel.

is ook een manier om honden af te laten vallen.


Ik koop meestal de diepvries doperwten/sperciebonen , 450 gram voor 59 cent bij de jumbo.
Daar zit geen zout in.

Onze kleine hond , 11 kilo eet 300 gram per dag.
Ik schrik echt van de kleine hoeveelheden kvv die gegeven worden , blijkbaar is dat toch veel vetter dan barf.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:44

Nammie schreef:
speurneusc schreef:
als maagvulling en ter vervanging van de hoeveelheid die je wilt minderen kan je spercibonen geven, gewoon blik, goed afspoelen want ze zijn voorgekookt met zout, gewoon door het vlees. de meeste honden eten ze wel.

is ook een manier om honden af te laten vallen.


Ik koop meestal de diepvries doperwten/sperciebonen , 450 gram voor 59 cent bij de jumbo.
Daar zit geen zout in.

Onze kleine hond , 11 kilo eet 300 gram per dag.
Ik schrik echt van de kleine hoeveelheden kvv die gegeven worden , blijkbaar is dat toch veel vetter dan barf.

Welke KVV geef je, want ook in kvv is een verschil in vettige soorten zeg maar