Weer naar school of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Weer naar school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:50

Ik ben na 3 jaar thuiszitten weer met een opleiding begonnen vorig jaar september (2012). In het begin ging het goed, ging elke dag naar school tot de herfstvakantie. Toen ben ik meteen 3 weken niet meer naar school geweest. Ik was vaak moe en eigenlijk was dit ook niet de juiste opleiding voor mij. Ik twijfelde heel erg en wist niet meer wat ik moest.
Ik deed de opleiding commercieel medewerker (mbo), het leren ging prima, maar ik kreeg ook vakken als communicatieve vaardigheden, daar was ik niet goed in. Achteraf was het niets voor mij die opleiding, omdat het omgaan met mensen centraal staat. Ik ben geen verkoper, het past niet bij mij.
Tot februari ging het wel weer goed, maar door omstandigheden thuis moest ik tijdelijk weer stoppen. In april een gesprek gehad op school en ik mocht verder met een soortgelijke opleiding op niveau 2 (logistiek medewerker) Dit beviel mij wel beter, omdat de nadruk hier niet lag op het omgaan met klanten, maar magazijnwerk. Ik kreeg een leuke stageplek bij een ruitersportwinkel, maar ben die ook gauw weer kwijtgeraakt doordat ik niet bij het bedrijf paste. Ik heb bijvoorbeeld moeite om mensen aan te spreken.
Zo'n leuke stageplaats kon ik niet gauw meer vinden en heb besloten om te stoppen met de opleiding.
Ook omdat ik vaak moe was, ben naar de huisarts geweest en heb een bloedonderzoek gehad, maar dat was verder allemaal goed.

Ik wil in ieder geval niet weer mbo doen wegens slechte ervaringen(bol dan, misschien wel bbl of volwassenopleiding). In januari wil ik de 21+ toets doen voor het hbo, ik kies voor het hbo, omdat ik een studie wil doen waar het gaat om presteren en niet om 'hoeveel uren je aanwezig bent op school'.
Ik twijfel tussen verschillende opleidingen, namelijk:

diermanagement
veehouderij/dierhouderij
vrijetijdsmanagement
bestuurskunde
financial services management
facility management
vastgoed & makelaardij

En nog een paar andere opleidingen, maar deze lijken mij het leukst. Vaak staat erbij dat je goede communicatieve vaardigheden moet hebben, dit is nou net mijn zwakste kant. Welke opleiding past het best bij introverte/verlegen mensen?

School heeft me uitgeschreven eind september. Ik heb de stufi niet stopgezet, omdat ik €350 eigen risico moest betalen vanwege een operatie afgelopen zomer waar ik niets aan kon doen...
Rond de 24e ofzo wordt dit altijd uitbetaald, moet ik het nu stopzetten of niet? Want ik krijg €90 zorgtoeslag en betaal €110 aan zorg en nog een telefoonabbo van €35. Alleen zorgtoeslag is dus niet genoeg om de uitgaven te betalen. Ik heb ook bericht gekregen van de duo dat ik niet meer sta ingeschreven dus, maar ik ben aan het sparen om de boeken en collegegeld straks te betalen, want ik wil in februari toch graag aan een opleiding beginnen. Lastig allemaal, kan iemand vertellen hoe dat zit?

Toch twijfel ik, liefst ben ik gewoon thuis bij de paarden en mijn zusje van 1 jaar, ik doe het huishouden bij mijn familie en help mijn ouders. Dat is al 'een baan' opzich. Ik ben bang dat het straks veel te druk wordt voor mij. Diep in mijn hart wil ik gewoon fulltime moeder worden en gelukkig worden met een man. Maar mijn verstand zegt dat ik moet gaan studeren, ik ben slim, waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken?

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Weer naar school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:02

Ik weet niet hoe oud je bent maar moeder worden en een huisje boompje beestje leven dat herken ik wel in mijzelf uit eerdere jaren. Je bent gewoon je plek nog niet tegen gekomen op de wereld en het is ook moeilijk om daar doorheen te komen.

Als ik jou was zou ik toch gaan studeren al is het maar voor het papiertje. Momenteel is het moeilijk om aan werk te komen, al doe je iets dat je gewoon leuk vindt, je hoeft er later geen baan in te vinden. Ik studeer momenteel ook mbo puur omdat ik geen werk kon vinden, de opleiding vind ik niet leuk en ik ben ook al drie weken niet geweest. Inmiddels contact gehad met school en volgende week een gesprek over het eventueel overstappen naar een andere studiekeuze. Het is lastig om je draai te vinden als je niet weet wat je wilt en hoe je er moet komen.

Neem de tijd en blijf studeren, zeker als je nu geen baan hebt om je dingetjes van te kunnen betalen.

Ik heb wel een vraagje... hoe lang duurde het eer jouw school je had uitgeschreven? En ik neem aan dat als je je stufi niet stop zet je dan een boete krijgt of in ieder geval schuld?

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:04

Zet je stufi zo snel mogelijk stop, anders moet je dan ook terugbetalen, je kan dan beter een afspraak maken met je zorgverzekeraar om het bedrag in termijnen terug te betalen.

Wat de opleidingen betreft kan ik je niet helpen ik weet alleen dat je je het beste zo vroeg mogelijk aan kan melden bij een opleiding voor de 21+ toets je bent al snel te laat en ze laten je tegenwoordig niet heel snel meer toe.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:06

O en bedenk wel dat je met het HBO en een hardere stof hebt om te leren en je zult ook zeker weer vakken tegen komen waar je niet goed in bent of die je niet leuk vindt. Met twijfels zou ik dus persoonlijk niet aan hbo beginnen, daarom heb ik gekozen voor een mbo opleiding met oog op eventueel ooit hbo. Ik ben haast 24 maar heb wel geleerd dat leeftijd en tijd er nu even niet meer toe doet..zo lang je maar bezig blijft en niet stil blijft zitten.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:06

Wat je nu onterecht aan Stufi ontvangt houden ze straks weer in, dit is met het ene gat het andere vullen dus (of hoe zeg je dat ook alweer? :P ). Je laatste alinea, luister alsjeblieft naar je verstand. Je wilt straks ook niet afhankelijk zijn van een man (wat nou als het niet meer gaat samen?) lijkt mij, toch?

Ik ben zelf ook wat verlegen, maar je zult hier toch aan moeten gaan werken ben ik bang. Vraag op school of ze cursussen hebben, of ergens in de stad/je dorp. Je ziet het nu als reden waarom je opleidingen niet gelukt zijn, dat zou goed kunnen, maar ga proberen deze reden weg te nemen!

Qua opleidingen: wat mij betreft zouden diermanagement en vrijetijdsmanagement meteen afvallen. Van de eerste weet ik dat er geen baan te krijgen is, de tweede lijkt me dat ook. Met veehouderij op HBO kun je een heel eind komen. Ik heb zelf agrarische bedrijfskunde gedaan en de baankansen zijn hier prima. Van mijn lichting (afgestudeerd 2012) is vrijwel iedereen aan het werk, volgensmij zelfs iedereen. De financiele sector heeft dacht ik ook prima baankansen, en vastgoed lijkt mij ook zo gek nog niet, maar daar moet je wellicht even zelf (onafhankelijke! genoeg nationale onderzoeken) info over opzoeken.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:11

Zonder baan kun je nooit zelfstandig worden. Teren op de zak van een ander is nooit slim. Huisvrouw worden en verwachten dat je man alles betaald is van de vorige eeuw. Ik zou zeggen: pak aan en leer een vak, zodat je in ieder geval jezelf kunt bedruipen.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:13

Je stufi heb je geen recht op als je geen opleiding volgt.
Ik denk dat je bij de opleidingen die je nu opschrijft ook goed moet kunnen communiceren, ik zou als dat mogelijk is daar hulp voor gaan zoeken zodat je dat ontwikkelen kan.
Dan kom je al een heel eind verder.
Misschien kan je verder nog hulp krijgen qua opleidingkeuze?
Voor mij is het natuurlijk moeilijk te zeggen wat het beste bij jou past.
Als je moeite hebt gehad met het mbo zou ik niet zo snel voor het hbo kiezen, en zeker niet met de instelling dat je op hbo meer uren kan missen.
Ik zou nu gaan studeren, thuiszitten kan je daarna altijd nog, maar als je wensen dan veranderen, heb je iig een diploma.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Weer naar school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:20

Ik zou zeker weer gaan studeren! Na mijn SPW 4 opleiding ben ik gestopt om te gaan werken en toen na een paar jaar mijn kinderen kwamen ben ik gestopt na een conflict met de werkgever. Inmiddels ben ik een aantal contracten en ontslagen verder (tijdelijke contracten die wegens het niet-flexibel zijn mijnerzijds en de crisis anderzijds) en ben ik nu op 35 jarige leeftijd alsnog gaan studeren en ik vind het zo leuk! Ja, het kost veel tijd om het gezin, stage, vrijwilligerswerk, huishouden en paard te combineren met alle thuisstudie en 2 avonden naar school maar op termijn moet het echt lonen. Met mijn huidige MBO+ diploma kom ik bijna nergens aan de bak, achteraf had ik direct mijn HBO papier moeten gaan halen, maar da's achteraf :) . Ook met je papier kun je nog fulltime moederen en van je kinderen gaan genieten maar als je de kans hebt om nog te studeren zou ik het met beide handen aanpakken. Veel succes met je keuze!!

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:25

ik ga dit even volgen! Het lijkt namelijk enorm alsof ik dit heb getypt... Ik zou zeggen laten we samen gaan leren en 21+ toetsen gaan maken. Want wat voor jou de reden is voor hbo is het ook zeker voor die van mij.. Al kan ik wel verkopen en ligt commercieel mij zeker goed. Maar ik heb ergens ontdekt dat het lesgeven mij heel veel energie geeft en ik hierin wil ontplooien :)

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:31

Ik zou zeker weer naar school gaan, maar dan toch MBO. Je geeft zelf al aan dat je thuis veel moet doen. Dan is het MBO toch wat praktischer. Wat ik zelf mee maak in het HBO (deeltijd) is dat er toch heel veel communicatie bij komt kijken. Presenteren enzo.

En hou in gedachten: je zit niet op school omdat je overal makkelijk hoge cijfers voor haalt. Je bent er om te leren en jezelf te verbeteren, zodat die hoge cijfers later ook wel komen. Laat je niet demotiveren door een paar lage cijfers.

Klinkt allemaal leuk, huisje, boompje, beestje, maar wat als je relatie stuk loopt en je met een kind op straat staat? Zonder opleiding kom je dan niet ver.

De opleidingen in je lijstje geven niet allemaal even veel kans op een baan. Hou dat in de gaten bij je studiekeuze.

Over de stufi kan ik je niks zeggen. Duo bestond nog niet, toen ik ooit stufi ontving.

Edit: tikfout aangepast

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Re: Weer naar school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:35

Presenteren kan je leren. Ik ben ook van een muurbloem naar een goede presentator geworden :)

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 23:20

Bedankt voor jullie reacties :)

Urion wat bedoel je precies met 'je bent je plek nog niet tegengekomen op de wereld' ? Zou dat het dan toch zijn, ik weet inderdaad niet wat ik eigenlijk wil. De ene maand is het dit en de andere maand weer dat.
Hiermee bedoel ik, ik weet zeker dat ik graag een pensionstal/manege wil later, maar een maand later denk ik: ik wil graag werken bij een bank en weer een maand later denk ik: ik wil de politiek in. Zo weet ik eigenlijk nooit wat ik nou wil... Mijn familie zegt ook vaak tegen mij je weet gewoon niet wat je wilt.

Wel is het duidelijk dat ik iets wil met dieren/agrarisch of economie. Zeker niet techniek, zorg, onderwijs of een kunstopleiding. Hier denk ik trouwens ook al jaren hetzelfde over. Ik was op de mavo in alle vakken goed, behalve Engels was matig. Ik kan goed zelfstandig leren en plannen, het beste kan ik mij concentreren op mijn eigen kamer, vandaar dat ik liever hbo wil doen. Maar ook door goed op te letten tijdens de les, begreep ik dingen al snel. Ik heb gehoort dat je naar school gaat om colleges te volgen en te werken aan projecten, klopt dat?

zonnebloem18: eigen risico is al afgeschreven vorige maand

Astaloca: Hoe ga jij voor de toets leren? Ik ga denk ik maar een oefenexamen Engels maken, dit vind ik wel moeilijk. Volgens mij is het op havo niveau

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:34

Misschien is het een idee om eens met iemand van de verschillende studies mee te lopen? Vaak heb je dan vrij snel een idee of het je wel of niet aanspreekt.

Zoals je misschien begrepen had uit bovenstaande vind ik dat je zeker moet gaan studeren. Je kunt het papiertje maar beter hebben en niet gebruiken dan dat je over een paar jaar jezelf voor je kop slaat dat je destijds niet bent gaan studeren. Verder vraag ik me inderdaad af of het verstandig is om HBO te doen ivm meer theoretisch leerwerk. Je redt her waarschijnlijk niet als je drie weken niet op komt dagen. Ik denk ook dat er geen studie te vinden is waarbij je communicatieve vaardigheden niet worden getest, omdat ze je in jouw studie voor willen bereiden op het leven van de werkenden en je er niet onderuit komt te communiceren in het dagelijks leven.
Er worden in het algemeen genoeg cursussen aangeboden die je hiermee kunnen helpen. Verder zou ik eens met je school gaan praten over eventuele mogelijkheden die er zijn om bijvoorbeeld colleges terug te kunnen luisteren en bij studievertraging een aanvullende beurs wbt studiefinanciering.. Misschien kunnen zij je op verschillende gebieden tegemoet komen waardoor je thuis nog steeds een bepaalde rol kunt vervullen.
Ik maak hier zelf dankbaar gebruik van op dit moment, dus als je meer informatie wilt mag dat via pb.

Veel succes met het maken van een keuze!

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:03

Gucci_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)

Urion wat bedoel je precies met 'je bent je plek nog niet tegengekomen op de wereld' ? Zou dat het dan toch zijn, ik weet inderdaad niet wat ik eigenlijk wil. De ene maand is het dit en de andere maand weer dat.
Hiermee bedoel ik, ik weet zeker dat ik graag een pensionstal/manege wil later, maar een maand later denk ik: ik wil graag werken bij een bank en weer een maand later denk ik: ik wil de politiek in. Zo weet ik eigenlijk nooit wat ik nou wil... Mijn familie zegt ook vaak tegen mij je weet gewoon niet wat je wilt.

Wel is het duidelijk dat ik iets wil met dieren/agrarisch of economie. Zeker niet techniek, zorg, onderwijs of een kunstopleiding. Hier denk ik trouwens ook al jaren hetzelfde over. Ik was op de mavo in alle vakken goed, behalve Engels was matig. Ik kan goed zelfstandig leren en plannen, het beste kan ik mij concentreren op mijn eigen kamer, vandaar dat ik liever hbo wil doen. Maar ook door goed op te letten tijdens de les, begreep ik dingen al snel. Ik heb gehoort dat je naar school gaat om colleges te volgen en te werken aan projecten, klopt dat?

zonnebloem18: eigen risico is al afgeschreven vorige maand

Astaloca: Hoe ga jij voor de toets leren? Ik ga denk ik maar een oefenexamen Engels maken, dit vind ik wel moeilijk. Volgens mij is het op havo niveau


Ik lees agrarisch en economie.. misschien een gekke gedachte van mij, maar is de opleiding groene handel dan niet wat voor je op het MBO is dat?
Verder heb je natuurlijk HBO waar je alle kanten mee op kunt.. Daar ben ik zelf nog mee bezig, waar mijn echte hart ligt en het lef om mij daadwerkelijk aan te melden voor de toelatingstest.. Ik dacht aan veel oude examens maken en vooral doorlezen wat hun aanraden om te leren :)

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Weer naar school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:06

Agrarisch en economie op HBO niveau, dan is Agrarische Bedrijfskunde ideaal. Ik vond het een erg leuke studie, gevolgd aan het VanHall in Leeuwarden, maar ze hebben hem ook in Velp en Wageningen geloof ik :)

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:14

Ik ben ook na 2 jaar met mijn opleiding HBO Verpleegkunde gestopt, omdat ik vanaf het begin al niet zo goed kon meekomen en het ook niet leuk vond. Toen heb ik een jaar gewerkt (tussen HAVO en verpleegkunde heb ik ook al een jaar gewerkt) en nu ben ik sinds september begonnen met HBO Communicatie. Iets waarvan ik eigenlijk hele andere verwachtingen had, maar goed, ik merk nu al dat ik me onwijs ontwikkel. Op verpleegkunde was ik altijd een beetje een meelifter en een muurbloempje. Nu ben ik zo ongeveer een streber en een betweter :P
Als je echt de juiste keuze qua opleiding hebt gemaakt, kom je echt wel over je "angsten" heen! Ik ben ook heel introvert/verlegen en onzeker, maar de afgelopen tijd zit ik iedereen uit mijn projectgroepje achter zijn kont aan ~~}>
Dus mijn advies zou zijn, kies iets waardoor je je zwakke plekken kunt ontwikkelen (wel binnen je comfort zone natuurlijk)!

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Re: Weer naar school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:06

Gucci_ schreef:
Welke opleiding past het best bij introverte/verlegen mensen?

Dat hangt er vanaf wat je er zelf mee wilt. Uit je post maak ik op dat je het liefst zoveel mogelijk je opleiding en verdere leven aanpast aan je verlegen persoonlijkheid, in plaats van andersom. Ik ben zelf ook verlegen en introvert, maar duik wel gewoon overal in tegenwoordig en dat werpt zeker zijn vruchten af. Nog steeds moet ik wel direct een klik hebben met iemand wil een gesprek o.i.d. voor mijn gevoel lekker verlopen, maar ik stap wel makkelijker op mensen af. Juist zo nu en dan buiten je comfort zone stappen zorgt ervoor dat je steeds meer gaat ondernemen en makkelijker contacten legt. Je ontkomt nou eenmaal niet aan interactie met andere mensen.

Ik sluit me verder bij purple aan: als je eenmaal op je plek zit, zul je merken dat de rest van de puzzelstukjes ook steeds meer op hun plaats gaan vallen.

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Re: Weer naar school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:32

TS Weet je inmiddels al wat meer wat je wilt gaan doen? :)

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 19:07

Ik ben er inmiddels door de open dagen al achter gekomen welke studie het wordt. Alhoewel ik nog wel twijfel tussen Vrijetijdsmanagement & Financial services management. Daarom heb ik me voor beide opleidingen ook aangemeld voor een meeloopdag. Maar ze zeiden wel dat je bij vrijetijdsmanagement echt mensen moet leidinggeven en goed moet zijn in engels, twee vaardigheden die ik mis...
Wel vind ik het leuk om met cijfers te werken.
Die andere opleidingen kun je niet mee beginnen in februari, maar die zijn te commercieel voor mij en facility management is ook weer zo'n opleiding waar je moet leidinggeven. En het is een eind reizen.

Een op een gesprekken heb ik niet zoveel moeite mee (hangt ook van de persoon af), maar voor meerdere mensen spreken, daar heb ik echt moeite mee...
Maarja, ik wil er wel graag vanaf, thuis kan ik wel normaal praten, dus waarom zou ik het bij 'vreemden' niet kunnen? Communicatieve vaardigheden leer je ook op school had ik gezien.

Ik ben al begonnen met leren (had nog oude havo boeken) Teksten oefenen voor Engels & Nederlands. En ik zal nog oefenexamens maken. Ik moet dan ook een test doen voor economie.

Voor engels had ik gemiddeld een 6 op het eindexamen, dus ik kijk er wel tegen op.
Op Nederlands had ik een 7, hier twijfel ik ook nog over. Gewone toetsen op school (en mbo vorig jaar) had ik meestal iets in de 8 of 9. Alleen teksten vind ik altijd moeilijk, vaak twijfel ik dan tussen 2 meerkeuzevragen en kies ik net de verkeerde. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan meerkeuzevragen :D
Op wiskunde en economie had ik op het eindexamen gemiddeld een 8, maar toch twijfel ik, het is al weer een hele tijd geleden dat ik die vakken had...
Op het gewone schoolexamen had ik veel hogere cijfers dan het centrale, daardoor vielen mijn gemiddelde cijfers ook weer lager uit. Ik ben altijd zenuwchtig voor dat soort dingen, bang om te falen, omdat er veel van je verwacht wordt.
Kortom ik ben er best wel onzeker over, ik zou het erg jammer vinden dat ik het niet haal door de zenuwen. Ik heb er wel zin in om aan het hbo te studeren, maar weer naar het mbo, daar zie ik tegen op en heb daar eigenlijk geen motivatie meer voor.

LOVESUSHI

Berichten: 1561
Geregistreerd: 21-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:15

-
Laatst bijgewerkt door LOVESUSHI op 02-02-22 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Weer naar school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:24

je weet dat je alles wat je onterecht aan studie financiering krijgt gewoon mag gaan terugbetalen???? Ik weet niet hoeveel je per maand krijgt en hoeveel maanden je al uitgeschreven bent maar het werkt net als zorgtoeslag. Kan aardig oplopen en mag je zo terugbetalen. Niet zo slim dus

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Re: Weer naar school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 04:14

Ik denk dat een diploma wel iets belangrijker is..

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Weer naar school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:49

Als ik alle je posts zo lees denk ik dat je de verkeerde keuze maakt.

Ik zou ook gaan voor Agrarische bedrijfskunde. Hoewel ik twijfel of HBO niveau haalbaar is. Ik lees best veel negativiteit. Je zou ook een baan kunnen zoeken die je leuk vindt en je bij een BBL opleiding aanmelden ;)

Ik heb ook MBO gedaan (eigenlijk gewoon omdat ik te lui was om maar wat te doen op de MAVO, achteraf spijt natuurlijk). Nu doe ik een HBO opleiding naast mijn fulltime baan. Ja dat is zwaar en heel pittig op bepaalde momenten, maar als je iets echt heel leuk vindt dan lukt dat gewoon.