kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rb_1990

Berichten: 214
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: ergens in Nederland

kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:33

Hallo bokkers,

Mijn paard staat momenteel stil vanwege een flinke peesblessure. Per dag mag ik 2x 10 minuten met haar stappen en een paar passen aandraven. Nu bijna 4 weken verder is het bijna onmogelijk om rustig met haar te stappen. Ze komt omhoog, bokt en probeert er tussenuit te peren. Vandaag ging ze bijna onderuit, maar kon ze zichzelf nog maar net staande houden. Niet echt bevordelijk voor haar pees :s.

Nou zou ik haar graag iets willen geven waardoor ze wat rustiger wordt. Het moet wel iets zijn wat langere tijd gegeven mag worden. Op internet ben ik verschillende producten tegen gekomen, maar hoor graag wat in de praktijk echt werkt.

Al vast bedankt!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:21

Ik heb geen ervaringen met kalmeringsmiddelen maar heb goede verhalen gehoord over de concord leader. Misschien een idee om naar te kijken en te overwegen?
Succes met het herstel!

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:28

Wat voer je haar?

Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:33

Ik lees op bokt steeds verhalen over 'muisjes geven'. Geen idee wat het is, maar daarmee houden ze de paarden ook rustig bij langdurige rust. Misschien kun je daar even op zoeken.

Off-topic: watvoor blessure heeft jouw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:34

Even de DA bellen voor informatie en ideeën? Die heeft het paard gezien en kent de ernst van de blessure. Misschien is het een optie om het paard buiten boxrust te geven? Dus een paddock van 4x4 goed afgezet met eventueel een buurpaard er naast? Veel paarden met boxrust willen op de manier al een stuk fijner in omgang worden.

Misschien is het een type paard wat van mentale uitdaging ook fijner word? Bijvoorbeeld niet belastende vrijheidsdressuur aan leren, targeten en een voerbal gebruiken? Mogelijk het voer aan passen en heel arm ruwvoer gaan voeren zodat het paard langere tijd bezig is met het eten?

Niet direct antwoord op je vraag, maar persoonlijk zou ik eerst andere oplossingen proberen voor echt kalmeringsmiddelen te gaan gebruiken. Kans is groot dat je zo een half jaar verder bent en paard elke keer meer nodig heeft om fatsoenlijker in de hand te zijn.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:07

Je kan tranquigel proberen, dat mag langere tijd gegeven worden. Ze worden er niet dood van, maar het haalt het randje er vanaf.

Mijn merrie staat ook op boxrust en toen ze die periode kreeg dat ze ging bokken de stijgeren heb ik haar aan een longeerhulp (een touw wat over de schoft tussen de voorbenen door naar het bit of halster gaat) gestapt, dat is een poos erg gied gegaan en heeft haar koppie iets meer bij het werk gehouden. Daarna is het bokken en.stijgeren minder geworden. Ze is nu vrij rustig. Soms een bok momemt, stijgeren doet ze bijna niet meer.

Ik kan het haar ook niet kwalijk nemen dat ze druk is. Ik zou ook helemaal gek worden.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:22

volgens mijn fysio kan gedroogde kamillebloesem helpen. Verder raad de DA altijd iets azan opbasis van acetomeprazine (of iets in die aard).
Calmivet zijn de korreltjes
placivet een oplossing die IV IM gespoten mag worden maar evengoed werkzaam is oraal.

Het laatse gebruik ik voor het scheren. 1ml/100kg levend gewicht in de mond spuiten. Voor het stappen kan de helft meer dan voldoende zijn. Die staat bij 0.5ml/100kg levend gewicht al vrij suf erbij en is nochtans een heel fel type. Heb recent ook een orale pasta gehad (denk andere dosering) eigenlijk geregistreerd voor honden, heb maar 1/4de vd aangeraden dosering gebruikt. Paard was nog steeds alert, maar is voor het eerst sinds lang zonder stress en droog op transport geweest (rit van 2.5h) ipv badend in het zweet.

rb_1990

Berichten: 214
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: ergens in Nederland

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 18:31

Heel erg bedankt voor Alle tips! Longeerhulpen ed wil ik niet gebruiken aangezien że absoluut niet bijgezet kan worden. Ze is van zichzelf extreem sensibel en is erg gemakkelijk over de zijk geholpen. Op het moment krijgt że nauwelijks brok gevoerd. Iets ter afleiding zou wel wat kunnen zijn. Op de stal waar że nu staat heb ik niet de beschikking om haar in een kleine paddock te zetten. Het liefst zou ik haar bij mijn andere ponys op het land zetten en naar een half jaar maar zien. Maar aangezien het steeds kouder wordt vind ik dit nu geen optie.

Bamboe1984
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:23

Ik heb goede ervaringen met "Excellent Stress Mix".

Heb dit gebruikt bij een paard die, na een operatie, enkele weken boxrust moest hebben en daarna heel gecontroleerd en beheerst moest stappen aan de hand.

Zowel tijdens de boxrust (om ervoor te zorgen dat hij geen bokkesprongen ging maken op stal) en tijdens het stappen gaf ik dit dagelijks bij zijn voer.

Hielp super! Paard was heel rustig en braaf in omgang!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:45

Overleg het even met je VA, heb ik ook gedaan en zij schreef me Tranquigel voor. Ik heb het bij mijn paard een tijdlang dagelijks gebruikt voor hij de wei inging. Onder het zadel was hij eng maar nog redelijk te hanteren maar in de wei had ik er geen invloed op dus wilde ik hem iets rustiger hebben. Werkt goed, en ook al is het een flinke jongen, aan 1 streepje had hij genoeg..

rb_1990

Berichten: 214
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: ergens in Nederland

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:44

Volgende week donderdag moeten we weer naar de kliniek voor een 3e echo. Ik zal dan de dierenarts meteen om raad vragen. Ik wil iets geven dat langere tijd gevoerd mag worden. Ze hoeft geen kasplantje te worden, maar het hete mag er net af. Het verschilt heel erg per dag hoe że zich gedraagt, maar er hoeft in de omgeving maar iets kleins te gebeuren en że is meteen over de flos. Ik zal nog even laten weten wat het uiteindelijk is geworden ;).

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:55

Magnesium (Groene Os). Werk rustgevend en tevens goed voor de lever wat de peesblessure weer ten goede komt!

Himawari

Berichten: 268
Geregistreerd: 29-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:06

Ik weet dat Calmivet hiervoor soms gegeven wordt (korreltjes)

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:15

heb goede ervaring met kalmi-ject.

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:30

Magnesium voeren of audevard Zenn via de dierenarts.

rb_1990

Berichten: 214
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 11:06

Ik heb gisteren een zak pavo nerv control gehaald. Dat kan ik straks gewoon blijven geven. Ook heb ik de longeerhulp besteld. Wil hem alleen aanpassen zodat hij los schiet in een paniek situatie. Nu maar hopen dat woensdag bij de dierenarts alles er weer beter uit ziet.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:14

Ik heb die van mij vorig jaar 3 maanden moeten stappen. Dat was echt een drama. Ik heb toen van de da "muisjes" mee gekregen. Werkte perfect. Het is vetranquil granulaat. Het is een soort anijshagel als je het ziet. Vandaar de naam muisjes.

Ik heb de dosering juist kunnen afbouwen naar mate ik meer aan het stappen was.
Verder had ik ook een voerbal in mijn stal liggen waaruit hij zijn beetje brokken kreeg. Dit hield hem mentaal ook een beetje bezig. Nu was zijn blessure ook niet zo erg dat hij nauwelijks mocht draaien. Anders deed hij dat toch wel. (Heb een boxloper).
Laatst bijgewerkt door liedjuh2 op 24-11-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:14

Mijn paard heb ik een tijd muisjes moeten geven (vetranquil).
Best heftig spul, maar helaas ging zij er dwars doorheen. Sommige paarden kunnen gewoon niet omgaan met boxrust. Daarom heb ik haar na paar maanden, iom dierenarts, in een inloopstal gezet met kleine uitloop, zodat ze zelf haar beweging kon doseren. Met haar lopen was echt levensgevaarlijk, ook met concord leader etc.

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:40

Het is misschien al voorbij gekomen en je doet het vast: geen krachtvoer geven, wel een goede vitaminen/mineralenmix.
En Concentration Impulse is misschien een idee?

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:44

Wat bij mijn paard hielp was om in de binnenbak te gaan stappen. Minder afleiding voor het paard. En misschien niet zo hard uit als buiten op de stenen, maar altijd beter dan de blessure te verergeren door idoot gedrag. Bij mij was de limit bereikt toen m'n paard polonaise ging lopen in mn nek.. :+

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:46

Frensie schreef:
Mijn paard heb ik een tijd muisjes moeten geven (vetranquil).
Best heftig spul, maar helaas ging zij er dwars doorheen. Sommige paarden kunnen gewoon niet omgaan met boxrust. Daarom heb ik haar na paar maanden, iom dierenarts, in een inloopstal gezet met kleine uitloop, zodat ze zelf haar beweging kon doseren. Met haar lopen was echt levensgevaarlijk, ook met concord leader etc.


Ik heb de mijne met peesblessure ook muisjes moeten geven. Die ging onwijs stijgeren enzo. Het hielp bij de mijne wel erg goed. En dat terwijl hij voor hechtingen ofzo heel veel verdoving nodig heeft.

Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:03

Gaf de mijn paard Tranquigel en dan maar een zeer kleine dosering, dus 1/2 - 1 streepje. Echter hebben sommige paarden dan al wat problemen met coordinatie! Dus zeker niet voor ieder paard geschikt

rb_1990

Berichten: 214
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: ergens in Nederland

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 20:25

Haha in de binnenbak hoef ik nu helemaal niet te komen. Daar stikt het in een normale situatie al van de bakkabouters :p. En ik moet op het verharde stappen. Als het goed is krijg ik morgen de longeerhulp binnen, dan kan ik die ook eens uitproberen. Ben heel erg benieuwd hoe het trailerladen woensdag gaat. Krachtvoer krijgt ze uberhaupt bijna niet. Joy is extreem sensibel. Zie er ook echt tegenop om er straks weer op te kruipen. Voor haar blessure heeft ze 7 weken bij Doreen proos in training gestaan en heb ik erg veel gelest bij haar. We konden eindelijk lekker rijden samen en dan gebeurd dit..

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:30

Toen mijn merrie 2 jaar geleden een blessure had vond mijn DA het zelfs verstandig om er gewoon op te gaan zitten en ermee te gaan buitenrijden. Zij is ook enorm sensibel en onder het zadel zou ik volgens hem de meeste controle houden. We hebben al met al bijna 8 weken onder het zadel gestapt, waarvan de laatste 2 weken bijna 4 km per dag. Maar nooit een stap verkeerd gezet en ik kon haar zo weer oppakken toen we weer mochten starten met het echte rijden.

rb_1990

Berichten: 214
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: ergens in Nederland

Re: kalmeringsmiddel voor paard met peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 21:39

Dat is voor ons geen oplossing. Ook mag ik nu maar 10 min stappen. Dus erop gaan vind ik de moeite niet.