Mentuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 21:33

Hallo,

Wij zijn voor onze Tinker aan het kijken voor een nieuw tuig, gezien wij een nieuwe kar aangeschaft hebben.
Nu twijfelen we tussen kunststof en leer, en zijn benieuwd naar de ervaringen. Ik ben zelf bijvoorbeeld met zadels geen fan van kunststof, maar misschien dat dit met mentuigen anders is.

Ben benieuwd,
Groetjes!


Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:14

HAR>AR

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:16

Gebruik de zoekfunctie eens

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:24


:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:04

Ik wil nooit meer anders als kunsstof. Waarom?
Het wordt niet stug door zweet
er blijft geen huidsmeer aan hangen wat schuurt
even afspuiten en schoon, met cockpitspray zelfs glanzend schoon. Nooit geen zand in je gespen
altijd soepel ook al ben je eerder door de regen gereden of bij vrieskou
geen huid van een ander dier op mijn dier
mijn tuig is voor een ander niet te onderscheiden van leer van een afstand
lichtgewicht

Do i need to say more?

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:28

Eens met Napie! Alleen blijft mijn Eurotech tuig bij de lichtogen zo stug, dat ik vaak wel hulp nodig heb van mijn man om ze dicht te krijgen..

:¨·.·¨:
`·. Pinkeltje en Reus ❤

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:32

Ik heb Zilco....enkelspan en tweespantuig. Ben er érg blij mee!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

_Marjola

Berichten: 760
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:44

Ik was ook altijd anti kunststof (kom ook bij ohz vandaan), omdat het er zo nep uitzag. Dus mijn eerste mentuig was van leer. Tegenwoordig is dat vaak versterkt met nylon ertussen, nou dat was dus zo stug dat ik het niet zelf vast kreeg (hoe vaak ik het ook heb ingevet). Daarnaast is het leren tuig vrij zwaar (heb een C pony).

In september een nieuw tuig aangeschaft: ideal eurotech (kunststof) en ben er echt super blij mee. Kan nu alles er zelf ophangen zonder hulp (en is lekker licht van gewicht). Ik heb trouwens geen probleem met de lichtogen zoals Bix (tip: de boel niet los laten hangen als je de spullen opruimt, zodat de vorm er een beetje inkomt).

Daarnaast is het zo veel fijner in het onderhoud. Nu kan je de blubber (bv. van een wedstrijd of buitenrit) er gemakkelijk afhalen met wat water i.v.m. de olie uit de kast te moeten pakken. Daarnaast hebben de kunststof tuigen echt sprongen vooruit gemaakt qua uiterlijk.

Heb ook laatst een Zilco kunststof tuig in de winkel gezien en dat voelt heel soepel en ziet er goed uit. Helaas zijn die ook pittig aan de prijs, dus daarom heb ik voor ideal gekozen.

ment met Sam (Welsh Mountain): dressuur M+4 | vaardigheid Z+9 | samengesteld mennen L+2
Reservekampioen Z Vaardigheid Hippiade 2017 | Kampioen Z Vaardigheid District West 2017 | Kampioen M Vaardigheid District West 2015

groom van Absoluut (KWPN tuigpaard): dressuur M+2 | vaardigheid L+3
Volg de avonturen van mijn team: Dressuur & Menteam Barendregt

Shenavallie
Berichten: 11548
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:54

Wij hebben op het werk kunststof geprobeerd, maar waren binnen twee weken terug naar leder. Leder wordt alleen stug of krijgt scheurplekken als je het niet goed onderhoudt, maar als je het iedere keer na gebruik afneemt met een warm sopje van groene zeep (glycerine), dan blijft het tuig heel lang goed, mooi en sterk. Vooral zorgen dat de zweetplekken en zand weg zijn.
Als je een licht paardje hebt en maar een enkele keer per week een uurtje ment met een lichte wagen, dan is kunststof geen enkel probleem. Het wordt echter wel zeuren als je meerdere keren per week, zo niet dagelijks, het tuig voor meerdere uren achtereen gebruikt bij een zwaar gebouwd paard in combinatie met een zware wagen/koets, althans, dat was onze ervaring.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:35

Als je goed kwaliteits tuig neemt, zoals zilco of ideal. Is er niets mis met kunsstof. Integendeel zoals hierboven, veel gemakkelijker! Met mennen, zeker als je t bos en door modderplassen gaat, wordt je tuig behoorlijk smerig, je zadel wordt nooit zo smerig. Je (leren) tuig moet je goed schoonhouden en onderhouden om t veilig te houden. Kunsstof is veel minder werk.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Shenavallie
Berichten: 11548
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:03

Maartje1990: Wij hebben op het werk het kunststof tuig van Ideal gebruikt, dus zeker kwalitatief goed. Echter, als je even goed leest: bij gebruik MEERDERE UREN achter elkaar, MEERDERE DAGEN per week en bij een ZWAAR GEBOUWD paard hebben wij ervaren dat het niet werkt. ;) Ik keur het zeker niet af, omdat het er heel netjes uit ziet. Het onderhoud is echter net zoveel werk. Althans, zo hebben wij het ervaren. Je blijft zweetplekken houden en zand, dus dat moet er toch af. Bovendien is het tuig in koude dagen erg stug en met warm weer rekken de strengen nogal uit en kun je alles weer extra op maat zetten. Dit hebben wij dus ervaren op basis van hetgeen in grote letters staat. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 11:25

We zijn inmiddels voorzien, een prachtig kunststof tuig van Zilco! Iedereen bedankt voor het reageren!

wph1

Berichten: 611
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:55

Goede keus!!!Veel mooie menkilometers plezier ermee

For some there's therapy, for me there's my horse...
[ITP] Fotoshoot spooky met Fries
Je gaat nog meer van je beesten houden als je de mens beter leert kennen!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers