Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
ashley1

Berichten: 2616
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 19:48

Na lang twijfelen toch maar besloten een topic te openen.

Onze hond is een zo goed als 2-jarige Chihuahua reu en om eerlijk te zijn: ik heb nog nooit een hond gezien die zò kieskeurig is met eten als deze :roll:
Van de fokker kregen we toentertijd een zak Royal Canin Chihuahua puppy brokken mee, deze kreeg hij daar ook en omdat ik toen geen andere Chihuahua pups kende heb ik die zak maar opgevoerd, zonde om weg te gooien tenslotte. Ik had al wel besloten (voordat we hem in huis haalden) dat hij op KVV zou gaan, dat sprak me gewoon aan.
Ook met KVV is hij énorm kieskeurig, ik heb al de volgende merken gevoerd: Duck, Smuldier, Carnibest en nu voer ik Tinlo en Lotgering.
Hij eet soms wel, soms niet. Zo eet hij gerust 2 of 3 dagen achter elkaar niks. Iedere keer zet ik hem weer braaf iets lekkers voor en dan loopt hij er gerust op af, snuffelt er uitgebreid aan en haalt vervolgens zijn neus op en loopt weg. _-:(
Dit durft hij ook gerust met plakjes ham, kipfilet e.d. te doen die hij van mijn vriend krijgt als hij z'n brood smeert. Ook laat hij gerust een vers stukje gehaktbal liggen als het meneer niet zint.

Bij andere mensen op bezoek: denk maar niet dat hij iets aanneemt. Om gèk van te worden, enige voordeel is dat hij lekker slank is haha.
Verder ziet hij er echt super goed uit, mooi slank, hij glimt als een spiegeltje, poept goed en barst van de energie. Hondenkoekjes e.d. krijgt hij eigenlijk bijna niet want hij heeft prima eten in z'n bak liggen, dan eet hij dat maar op.

Nu is mijn vriend het beu met al dat vlees dat steeds blijft liggen en niet opgegeten wordt en wil hij dat de hond gewoon op brokken overgaat maar welke brok? De afgelopen 2 zomers was ook een ellende eerlijk gezegd, met dat vlees buiten de koelkast.
Ik zat te denken aan brok als Acana, Orijen, Taste of the Wild. Best prijzig moet ik zeggen, duurder als KVV volgens mij. Maar ik wil wel goede brok, iets waar veel vlees in zit.

Welke brok is aan te raden en niet al te belachelijk duur? Voordeel van zo'n kleine hond is dat hij natuurlijk ook niet zoveel brok per dag hoeft hihi :P Hij weegt precies 3.0 kg, vorige week bij de dierenarts gewogen.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 17-11-13 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:52

Dat renske spul eten ze vaak ok goed, dat is gestoomd.
Maar een van die 3 brokken is ook prima, geoon even kijken of je proefzakjes ergens kunt krijgen, kun je wat uitproberen

Goedgekeurd onderschrift :)

ashley1

Berichten: 2616
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 19:53

Ja daar zat ik ook aan te denken, misschien dat ik ergens een proefverpakking kan krijgen? Al lijkt 't me niet zo goed om iedere 3 dagen bijv. van brok te wisselen maar om gelijk een 5 kg zak te kopen voor een hondje van 3 kg om alleen uit te proberen.
Renske heb ik nog niet geprobeerd, zal het eens gaan opzoeken op google. Bedankt.

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:03

Renske ben ik niet zo tevreden over. Mijn hond *labrador/schapendoes kruising van ruim 40 kilo ;) * krijgt op het moment smuldier. Hij is ook gruwelijk kieskeurig. In de zomer erger als in de winter.
Toen we op vakantie gingen heb ik Renske meegenomen. Maar zijn ontlasting werd er slechter van en hij wilde dat eigenlijk helemaal niet eten. Brokken liet hij ook gewoon rustig 3 tot 4 dagen staan. Smuldier gaat er redelijk in, maar wel elke voeding een ander smaakje en geen kip. Ons eten lust meneer dan wel weer graag, maar dat is omdat het verboden is denk ik :')
Kan je niet gewoon bij de fabrikant proefverpakkingen bestellen? of bij een dierenwinkel hebben ze misschien wel zakjes van 1 kilo. Daar zal je met zo'n klein hondje ook wel een paar dagen mee doen denk ik? misschien twee zakken halen?

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:04

Ik las ergens dat Purizon vrijwel gelijk is aan Taste of the wild. Bij Zooplus verkopen ze daar 400 grams zakjes van. Misschien is dat wat voor je.
Mijn honden eten af en toe renske en daar blijft de ontlasting prima op. Normaal voer ik smuldier en brok door elkaar...

Goedgekeurd onderschrift :)

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:07

Farmfood.nl Dit merk is voor ongv 80% op gedroogd vleesbasis. Zijn kleine brokjes. Ook heb je de Glutenvrije variant.

ashley1

Berichten: 2616
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 20:08

Smuldier eet die zeikerd al helemaal niet, Duck ook niet. Carnibest raakte hij op uitgekeken en toen Lotgering gekocht samen met Tinlo konijn. Dat ging een hele poos goed en vooral konijn was zijn favoriet en at hij eigenlijk altijd wel maar daar is hij inmiddels ook al weer op uitgekeken. Gek zou je van die hond worden.

Ja misschien eens wat fabrikanten mailen. Alhoewel je toch ook van die vers-houd-bakken heb om voer luchtdicht af te sluiten? Maar met kleinere zakjes kan ik wel makkelijker afwisselen qua smaak.
Echt eerlijk waar, onze katten waren verdorie zelfs niet zo kieskeurig.
En ik denk gerust "jaaa doeii... als je honger hebt eet je vanzelf wel!" maar na iedere keer 3 dagen niet te eten ga ik daar toch ook aan twijfelen haha.

Erg bedankt voor de reacties in ieder geval en het meedenken, ik zou hem liever op KVV houden maar hij eet daar gewoon te slecht voor.
Het liefst heb ik dat hij dat gewoon binnen een uur op eet als ik het neerzet. Nou ik kan het gerust een hele dag laten staan en hij loopt er gewoon straal langs.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 17-11-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:12

Gewoon na 10 minuten weghalen en 's avonds weer aanbieden. Als er altijd eten staat wordt hij nog minder gretig.

Goedgekeurd onderschrift :)

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:19

Dat heb ik bij die van mij ook geprobeerd Billy...maar nadat meneer 5 dagen niks gegeten had, heb ik dat ook maar opgegeven ;)


ashley1

Berichten: 2616
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 20:21

Dat doe ik al vaak want ik wil het niet een hele dag buiten de koelkast laten staan.
Kan het wel nog eens proberen. Bij mijn schoonzusje eet 'ie wel, maar dan houden we de andere hond er bij aan zijn halsband en dan wordt hij hebberig natuurlijk en dan eet hij het meestal wel op.

Edit: inderdaad PineApple, dat maakt hier helaas ook geen indruk..

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:23

Sja, ik laat ze dan idd gewoon een week vasten, maar dan ook geen tussendoortjes. Ze weten anders snel zat dat je toch wel toegeeft...krengen zijn het :D

Goedgekeurd onderschrift :)

ashley1

Berichten: 2616
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 20:26

Ja sekreten hè haha. Een verschrikking is het.
Ik ga eens prijzen vergelijken van brokken.

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

xZiva_

Berichten: 3991
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:29

ik las het, en dacht even dat je mijn hond aan het beschrijven was.
mevrouw krijgt duur vlees( gekookte biefstuk, bieflap enz.) ze heeft brokken en krijgt soms natvoer. ze snuffelt er even aan en loopt vervolgens weer lekker door, soms eet ze ook hele dagen niet helaas :n . ze glimt goed (we wassen haar niet) ze poept goed, en heeft energie voor 10.
oftewel: precies hetzelfde. op het chihuahua gedeelte na..

ik lees dus even mee :D

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

ashley1

Berichten: 2616
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 20:38

Ja wat moet je er mee hè...
Op zich doet hij het prima maar gewoon het hele 1-keer-per-3-dagen-eten spreekt me niet zo aan èn het feit dat ik iedere dag prima vers vlees weer in de prullenbak moet kieperen begin ik ook een beetje beu te raken eigenlijk.
Want hij ziet er super uit hoor en je merkt verder helemaal niks aan hem. Ik zou hem zo prima kunnen laten maar ja, het voelt niet helemaal goed.

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:30

Renske is smakelijk en heeft kleine portieverpakkingen van hun versvoer. Je kan proefverpakking bestellen via hun webwinkel.
Ik heb acana, orijen, purizon, totw,... geprobeerd. Ook applaws voor de kat en niets had goede nromale ontlasting. Altijd wat dunnig. Nu krijgen ze dog lovers gold passion. Daar doen ze het super op.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:07

Die van ons heeft ook vrij veel voerwisselingen gehad (i.v.m. allergie, we kunnen onze vinger er niet op leggen, maar nu op smuldier gaat het weer goed *knock on wood*). Orijen heeft 340gr zakjes, dus dat is vrij makkelijk proberen. Maar dan is het wel helemaal duur voer natuurlijk dus gelukkig hebben ze ook grotere zakken om verder te voeren. Een chihuahua eet gelukkig niet zo veel, dat scheelt. Ook Acana heeft zakjes in die maat.

Van acana moet je hond zo'n 50gr krijgen.
Van orijen zo'n 40gr.
Taste of the Wild zo'n 60gr.
Dog Lovers Gold zo'n 60gr.

In jouw geval zal ik dus echt kijken of je Orijen kunt krijgen en anders acana. Dit omdat hij dan zo min mogelijk hoeft te eten om toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:23

dat zijn idd wel de "betere" merken brok
maar... denk je niet dat als hij op kvv staat en veel afwisseling kan kiezen en dat al niet eet dat hij dan wel van zijn brokken blijft eten die elke dag het zelfde zijn?...

je kunt ook proberen het voeren spannender te maken, verstop het in een kong, verstop de kong zelf etc

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:39

Ik heb ook een kieskeurige kruising labrador x herder.... Vers vlees heb ik hem nooit gegeven, vind het duur ze gaan ervan stinken, ik vind t stinken en het is slechter voor t gebit. Ik heb ook allerlei brokken gevoerd, ben uiteindelijk op selection croc van Royal canin uitgekomen, de basislijn van Royal canin. Dit is een echt prima brok! Weet alleen niet of deze ook in klein verpakking er is. Het een paar dagen niet eten, niet te ongerust over maken. Bij honger komt dit vanzelf, wel goed laten drinken!

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:43

jammer dat je je niet verdiept hebt udo....
je kan het net zo duur of goedkoop maken als je zelf wil, ze gaan er juist NIET van stinken en van brok wel ;) (bewijs zijn hier 3 grote honden die je niet ruikt, tot dat mijn teef een zak royal canin brok veroverd had die er stond als beloningsbrokjes, de geur was niet te harden, over de gigantisch grote hopen stront maar te zwijgen...) het is heel goed voor het gebit gezien het de tanden niet aantast en brok wel ;)

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:49

Ik vrees dat brok het probleem niet gaat oplossen, want ook daar zal ze al snel weer op uitgekeken zijn.

Dat vers vlees slecht voor het gebit is, is de grootste onzin die ik ooit gehoord hebt. Honden die op kvv of barf staan hebben 99% een schoner gebit dan brokken honden. Dit omdat brok veel meer aan de tanden blijft plakken dan vlees. Vergelijk het maar als je zelf zo'n kleine kinder liga eet.
En stinken van vlees? Nou de honden die ik ken die stinken qua vacht en scheten is bij 90% van de brokken honden.

Voor sommige honden is afwisselen de oplossing, helaas zie je wel op brok dan meer problemen dan wanneer je vers geeft.
Is het niet een optie dat je het bv zelf gaat samenstellen? Dan kan je per dag afwisselen in vleessoorten.
OP bv barfplaats of natuurlijk rauwvoeren is hier best wel veel informatie over te vinden.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:53

Ach tja, meningen verschillen essiesilly... Ieder zo zijn eigen ervaringen niet waar?

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:53

Mijn hond kreeg vanuit de fokker een zak voer van eukanuba mee. Hartstikke duur en past niet helemaal bij mij. één voordeel, ze wou het ook absoluut niet eten. Ik heb echt onwijs veel soorten hondenvoer geprobeerd en eigenlijk was cavom het eerste wat ze wel wou eten. Verder kreeg ze ook van die worsten inderdaad van carnibest en later een ander merk. Met een grote kilo worst deed ze vaak 2 dagen en dan pakte ik elke dag een andere smaak, sommige hoefde ik ook echt niet mee te nemen want dat vondt ze gewoon niet lekker. Verder kreeg ze afentoe met mooi weer nog een pens om op te vreten, maar kan me voorstellen dat dat een beetje te veel is voor je ukkie.

Edit: ook mijn hond stonk absoluut niet. alle honden die ik ken en stinken staan allemaal op dure brok merken.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 18-11-13 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6556
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:54

Ik heb 4 grote honden en toen mijn vriezer er stiekem mee ophield (had er twee staan, zag het dus niet gelijk. De geur toen ik hem opendeed wil je niet weten), ben ik noodgedwongen op brok over gegaan. Ik voer nu Natures Health Carnivore, zit geen graan in, en ik geloof iets van 75% vlees. De zakken kosten 65,- per 15 of 20 kilo, ik voer hier 2 weken van, als ik ze meer aanbied zijn ze verzadigd. Uiteindelijk is goedkoop duurkoop.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:56

Udo2001 schreef:
Ach tja, meningen verschillen essiesilly... Ieder zo zijn eigen ervaringen niet waar?


je zegt zelf dat je het nooit heb gegeven dus ervaring heb je er niet mee, en dus verkondig je dingen die niet waar zijn. wat ik zei, zowiso hoeft het helemaaal niet duur te zijn, ze gaan er niet van stinken en vers is niet slechter voor het gebit

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:02

Cavom is op zich geen geen verkeerde brok. Het is wel een brok die wat zwaarder op de maag ligt. Hier hebben de honden het in het verleden ook gehad. Deden het er redelijk goed op. Alleen spuugde ze er beide vrij vaak van.
Na een halve dag kwam er nog een bruine drab smurrie uit (letterlijk uit elkaar gevallen brok).

Hier hebben we ze altijd op vers gehad (combi van barf en kvv) maar doordat er hier eentje een auto immuum ziekte heeft en sindsdien rauw slecht verdraagt zijn we noodgedwongen over gegaan op brok.
Mijn voorkeur ligt nog steeds bij vers, maar als je hond het er niet goed op doet dan houd het op. Want ik zat letterlijk met enige regelmaat bij de da met een hond die opzwol als ballon.
Maar ik zie aan de andere kant wel duidelijk de negatieve dingen van brok.
Veel meer ontlasting
Heel erg veel drinken
Ruiken meer uit hun bek
Vacht is vetter

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freyr, Majestic-12 en 32 bezoekers