Oud en nieuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 19:27

Hallo,

Ik vraag mij eigenlijk nu al af wat ik kan doen met mijn paard met oud en nieuw.. Nu word er al af en toe vuurwerk afgestoken en hier schrikt hij dan ook van. Onze pensionstal ligt direct aan een woonwijk en de stal van mijn paard is open aan de voorkan en heeft ramen en staat ook met de open kant naar de weg. In de omliggende weilanden word met oud en nieuw ook altijd karbiet afgestoken dus dat word rondom knallen met oud en nieuw!

Wat doen jullie met de paarden met oud en nieuw, en dan ook wat doen jullie met rijden rond en op oud en nieuw?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen,
Groetjes!


Raineri
Berichten: 6196
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:14

Lekker hard muziekje aan en binnen zetten!

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Cynt_K

Berichten: 179
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:36

Paardje genoeg eten geven zodat hij lekker de hele avond/nacht kan eten. Desnoods in een hooinet of ruif dat hij er lekker veel moeite voor moet doen... Muziek werkt ook erg goed.. Doe k ook altijd met me oude merrie van 18 jaar...

<3 Nikita & Pacifico

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:39

Lampje aan in de stal, radio aan (niet te hard). Misschien er zelf bij zitten? Als ze echt heel erg zenuwachtig is zou je kunnen vragen of de dierenarts je paard iets zou kunnen geven. Ook zorgen dat ze iets te doen heeft, hooi in een hooinet, snoepjes in zo'n hangbal.

Rijden deed ik alleen ooit met een echt heel erg bomproof paard, dit jaar rijd ik op een andere en die ga ik gewoon een weekje longeren denk ik. In ieder geval niet rijden.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 17-11-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt


xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:41

Rijden doe ik niet rond oud en nieuw.

Mijn paarden gaan rond 10 uur op stal, met het licht aan, de bovendeuren ook dicht en voldoende hooi. Rond 12 uur kijk ik even bij ze of alles goed gaat. (ze staan aan huis) Rond een uur of 2 laat ik ze dan weer naar buiten.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:46

mijn paarden staan 24/7 buiten dus ook met oud op nieuw, staan op een pensionstal. staleigenaar gaat bij ze kijken rond 12 uur, vorig jaar waren ze aan het rennen maar toen hij floot kwamen ze bij hem staan en was het ok.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:50

Ik denk dat het allemaal vanzelf wel goed gaat! Gewoon op stal met hooi, de eerste paar klappen zullen ze van schrikken maar na vijf minuten wennen ze er vanzelf wel aan!

<3

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:54

Niet teveel paniek er van maken. Hier staan de paarden gewoon op het land en schieten ze ook genoeg af maar het went vanzelf voor de paarden.

Dus gewoon op tijd op stal zetten als je dat fijn vindt. Hooi erbij, lampen aan, eventueel muziekje aan en rond 12 uur even gaan kijken als dat tot de mogelijkheden hoort.

Ik ben een god, een heuse pipetteergod _O-

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 21:38

Ja, we wonen er 5 minuten vandaan dus kijken zullen we zeker! We dachten zelf misschien aangezien de stal open is aan de voorkant en het ook niet dicht kan, om hem bij kennissen van ons te stallen die in een buitengebied wonen. Ook misschien mocht dat mogen, bij mijn verzorgpaard. Gezien zij ook in een woonwijk wonen, maar wel een stal hebben die gewoon dicht kan. (hoewel dit laatste waarschijnlijk niet kan)

Bedankt alvast voor de reacties!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:39

Die van mij staan gewoon buiten en 's avonds op stal, zoals altijd. Hier ook vuurwerk en carbid vlakbij. Soms schrikken ze, maar er breekt gelukkig geen blinde paniek uit en ik ga wel een aantal keer kijken hoe het met ze gaat. De laatste keer zelfs om 12 uur 's nachts stonden ze vrij rustig op stal.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Kreeft668
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:01

:j Die van ons staan ook buiten en snachts op stal .
Ook in het centrum met vuurwerk en carbied .
Ze wennen snel aan de knallen de eerste 3x zijn eng en daarna reageren ze niet meer.
Dus bij ons blijven ze lekker buiten overdag en s'avonds heerlijk binnen zonder poes pas.
Daar worden ze alleen maar onrustig van.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:47

Het enigste dat wij anders doen dan anders is de paarden laat op oudejaarsavond nog een pluk hooi geven.
Bij het karbietschieten wat hier in de omgeving ook veel gebeurd doen wij niets anders met de paarden. Ze staan dan ook gewoon buiten en ook rijden wij dan.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:06

hoe oud is je paard??? Hij heeft vast wel vaker oud en nieuw meegemaakt! Hij overleeft het wel denk ik!

FD_horses

Berichten: 1254
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Achterhoek

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:10

Wij plakte altijd de ramen af, muziekje aan, stallen dicht, en veel hooi. Die van ons reageren er (bijna) niet op :).

Paarden armbanden en sieraden van paarden haar in opdracht! Zie http://www.Lavitana.com voor paarden sieraad, alles over vrijheidsdressuur, groeps's en privé lessen, workshop's, show's,fotografie, én veel meer!
Info@lavitana.com

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 11:30

Hij is 8/9 jaar, dus heeft het zeker al vaker mee gemaakt. Maar het verschil is nu dat hij waar hij vandaan komt heel achteraf stond en nu staat hij tegen een woonwijk aan.

Inderdaad in ieder geval de radio aan en hooi, misschien dat ik hem evt ook bach rescue spray geef mocht hij stressen. Maar wat dus het punt is, is dat zijn stal niet dicht kan en met de open kant naar de woonwijk staat. Als dat nou dicht kon had ik het geen probleem gevonden, dan hadden we gewoon alles dicht gedaan met de radio aan.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:52

Misschien kan je er wat voor zetten oid

Marleenloveu
Berichten: 833
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren die in Friesland wonen!

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:57

Een van mijn shetlanders stond zijn eerste keer hier strak van de zenuwen en kletsnat van het zweten. Nu is hij een echt mietje dus zou hij bijna over het tussenschot springen. Met het licht aan word het al beter, zo kunnen ze de "flitsen" ed minder goed zien. Ook een muziekje op werkt goed en onbeperkt hooi.

Famke

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:04

Ik zorg altijd dat er wat te eten is maar die van mij staan meestal te kijken naar de lucht :') :+

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Kreeft668
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:11

Als je de radio aan zet heb je om 12uur ook altijd knallen van vuurwerk erop.
Als je het zo eng vind zou ik er lekker bij blijven slapen.
Gezellig ook voor je paard
Is die altijd zo schrikachtig dan?

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 19:58

Ja het is wel een zenuwpees ja, dat is dus ook waarom ik mij zorgen maak..

sueann

Berichten: 64
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:56

ik hou ze gewoon altijd op stal met muziek aan! en slobber zodat ze iets tedoen :Y)

be yourself there are enough others!!!!

CarlitaR

Berichten: 102
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:13

Zoals de meeste al zeggen. De radio wat harder, paardje op stal en lekker wat te knabbelen.

~ There are many wonderful places in the world. My favourite is on the back of my horse ~

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:00

De radio harder, genoeg eten geven(ruwvoer), evntueel lampen aanhouden.

Mijn oude verzorgpaard staat in een buitengebied, die krijgen alleen extra eten. Staan in een schuilstal, dus kunnen niet naar binnen. Gaat ook altijd gewoon goed.

Es_ther

Berichten: 18706
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:01

De mijne geven er helemaal niks om :').
Ze krijgen extra hooi, maar staan gewoon buiten.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Appelina
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-11-13

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:41

Geef ze wat om op de kauwen. Muziek aanzetten werkt vaak ook. Lampen ook aanzetten zodat ze het buiten niet zo snel opmerken. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers