Past dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 21:05

Hallo,

Ik heb vanavond een zadel op gehaald voor mijn verzorgpony. Ik vind dat hij eigenlijk best goed ligt.

Wat vinden jullie ?

Afbeelding

Afbeelding

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:06

Hier moet je een zadelmaker voor laten komen.
Daarbij hebben we aan deze foto niks, gaat erom hoe hij op de rug ligt enz.

sloffiee

Berichten: 2305
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:07

ik vind hem persoonlijk te ver naar beneden liggen... aan de achter kant mag hij wel iets hoger ;)

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:08

Op deze manier kan je eigenlijk niet zien of een zadel past. Het totaal plaatje mist, er is niet te zien of het zadel los ligt of niet en op de 2e foto heeft de pony zn hoofd naar beneden.
Hier moet je een zadelmaker/passer bij halen.
Mijn eerste ingeving is dat het zadel niet past omdat het te lang is.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:08

Zelfde als Sloffiee. Heb het idee dat het zadel ''achterover'' ligt.

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:09

Vgm mag hij idd aan de achterkant wat meer omhoog liggen, hij ligt nu beetje naar onder aan de rechterkant...

_Balou
Berichten: 2976
Geregistreerd: 04-05-12
Woonplaats: Rheeze (Hardenberg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:10

Hier voor zijn we wel wat meer foto's nodig :) Probeer zelf goed te kijken of die mooi recht ligt als je er achter staat, en ook of die bij de schoft goed ligt, knelt die niet en schuift die niet? Het zadel mag ook niet voorbij de 18e rib komen. En natuurlijk goed kijken of het zadel overal mooi ligt, en ook eens kijken hoe je pony reageert als je aansingelt. Als dat goed lijkt kan je misschien eerst even longeren met zadel op, als er overal zweet is ligt die haast wel goed, als er plekken helemaal droog zijn niet :)
Laatst bijgewerkt door _Balou op 15-11-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:10

Los van het feit of het goed ligt of niet, hoe is de vulling? De kussens zijn zo dun, dat ik me niet voor kan stellen dat het voor de rug van je pony fijn aanvoelt. Ze zien er niet zacht en veerkrachtig uit.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 21:11

Ik haal er ook een zadelmaker bij hoor, maar die komt van de week pas. Daarom dit topic, alvast bedankt voor de meningen!

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:11

Ik vind de kussens (persoonlijk!) te rond (omhoog) lopen aan de achterzijde.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:27

Past niet. Zadel ligt ver op de schouders, helt licht achterover, is best een aardig stuk te lang... Je zal opzoek moeten naar een ander zadel, vrees ik!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:43

StableDoor schreef:
Past niet. Zadel ligt ver op de schouders, helt licht achterover, is best een aardig stuk te lang... Je zal opzoek moeten naar een ander zadel, vrees ik!


Mee eens!

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:28

aerdenhout1 schreef:
StableDoor schreef:
Past niet. Zadel ligt ver op de schouders, helt licht achterover, is best een aardig stuk te lang... Je zal opzoek moeten naar een ander zadel, vrees ik!


Mee eens!


Sluit ik me bij aan.
Daarnaast snap ik niet dat je niet eerst de zadelmaker laat komen!
Dan nog afgezien het pas-feit de vulling is zeer belangrijk!!! Ik zie nu a zeer dunne kussens en propjes in een wolgrvuld zadel zijn zo aanwezig....

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 09:37

Ho ho, rustig maar, ik heb hem er alleen opgelegd. Verder niks. Bedankt voor de tips! Ik zal er heus niet mee gaan rijden als ik niet zeker weet of ie goed is ja of nee. En niet iedere zadelmaker heeft zin om op zaterdag te komen. Dus ik moet gewoon even op hem wachten.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:51

Eens met de anderen, te lang. Als je nieuwe fotos maakt en het zadel goed legt, dus niet meer op de schouder zoals nu, zal je dat zelf denk ik ook zien.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:56

Dit zadel ligt niet goed, de boom is te smal. Een van de richtlijnen: De beugelriemen moeten vanaf de ophanging kaarsrecht naar beneden hangen. Dat is bij dit zadel duidelijk niet geval. Je ziet ook dat het diepste punt van de zitting ver naar achteren ligt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:59

Het is vrij lastig om dit vanaf foto's te bepalen.
Het is in elk geval meer een springzadel, springzadels hebben nog vaak wat dunnere kussens voor meer contact met je paard.
Punt is dat dit zadel erg oud is, en het kussenkanaal zeer waarschijnlijk veel te smal is voor de rug.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:58

Koekeroekus schreef:
Ho ho, rustig maar, ik heb hem er alleen opgelegd. Verder niks. Bedankt voor de tips! Ik zal er heus niet mee gaan rijden als ik niet zeker weet of ie goed is ja of nee. En niet iedere zadelmaker heeft zin om op zaterdag te komen. Dus ik moet gewoon even op hem wachten.



EEEH....rustig... wie moet er rustig zijn? Jou vraag word beantwoord en niemand zegt dat je verder verkeerd bezig bent toch??

Ilona_Mambo

Berichten: 560
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:55

Is inderdaad moeilijk te zien zo, maar mijn pony heeft ook een vrij lang zadel ( in verhouding ongeveer net zo lang als deze ((als je kijkt naar de rug))), en die is voor haar op maat gemaakt, dus ik denk dat het wel kan, maar ik zou de zadelmaker vertrouwen. :)

anjafopma
Berichten: 319
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:06

Wij laten de zadels altijd met IR bekijken, geeft goede kijk op belasting van het zadel op de rug.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:09

je zal waarschijnlijk om te beginnen dit zadel al een 10 cm naar achter moeten leggen om hem niet op de schouder te leggen... dan is dat achteroverleunen denk ik wel opgelost, maar dnek niet dat het past. sorry.
probeer wel te letten hoe je je ( wel passende door zadelmaker gechekt) zadel neerlegt ;) niet op de schouder :D

anjafopma
Berichten: 319
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:54

Ik begrijp deze discussie nooit zo goed. Het zadel moet voldoende beweging toelaten en moet geen weefselschade toebrengen. De vorm, grootte en dikte maakt allemaal niet zoveel uit. Hij moet voldoen aan de gestelde wensen. Hoe kun je dat controleren door te zien of het zadel geen schade aan het paard toebrengt en dat kan op niet zoveel manieren en zeker niet op het blote oog. Dit kan alleen met een zadelpad met druksensoren of met IR thermografie. De een is wat duurder dan de ander.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:20

anjafopma schreef:
Ik begrijp deze discussie nooit zo goed. Het zadel moet voldoende beweging toelaten en moet geen weefselschade toebrengen. De vorm, grootte en dikte maakt allemaal niet zoveel uit. Hij moet voldoen aan de gestelde wensen. Hoe kun je dat controleren door te zien of het zadel geen schade aan het paard toebrengt en dat kan op niet zoveel manieren en zeker niet op het blote oog. Dit kan alleen met een zadelpad met druksensoren of met IR thermografie. De een is wat duurder dan de ander.


De gestelde eisen zijn dan??????En iemand met jaren ervaring kan vaak al zien op het moment dat er een zadel word opgelegd of het past of niet!!
Druksensoren zeggen mij niets, paard kan jammer genoeg niet zeggen of het fijn voelt of niet!

anjafopma
Berichten: 319
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:20

Dus zul moeten meten of het paard er geen last van heeft en dat zie niet aan de buitenkant.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:32

Te lang=te lang en te smal=te smal, daar heb je geen (duur) druksensorenonderzoek of thermografie voor nodig.

Ontopic; ik kan het niet goed zien, maar ik denk dat er sowieso wat werk (en dus geld) aan zit om het goed te krijgen, mocht de boommaat en lengte goed zijn. Misschien een idee om een aantal paszadels op te scharrelen voordat de zadelmaker komt. Het zou zonde zijn, als je dit zadel niet past en je vervolgens niks hebt.