Afmetingen konijnenhok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flosje_

Berichten: 276
Geregistreerd: 30-05-10

Afmetingen konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 17:41

Hallo allemaal,
Nadat ons konijn in maart is overleden, missen wij thuis het inmiddels toch wel weer en zijn we aan het kijken voor een nieuwe.
inmiddels zijn we er achter dat je ze beter met zijn 2en kan houden, dit willen we dan ook gaan doen.
Dan komen we echter bij het volgende probleem:
We willen dan eerst een dwerghangoor (goede ervaringen mee en is gewoon 'ons ras' zeg maar :')) mannetje nemen en deze dan laten castreren. Zodra dit dan allemaal is gebeurd (en de wachttijd na de castratie over is), willen we er een vrouwtje bij, omdat op deze manier de kans van slagen het grootste is.

Nou willen we voor deze winter dan een binnenhok hebben. Het konijn zou toch op het begin zeker veel aangeraakd/opgepakt ed moeten worden en om hem nou iedere keer van het koude buiten naar het warme binnen te slepen is ook niet verstandig.
We twijfelen nu echter tussen twee formaten. Aan de ene kant, hoe groter hoe beter, maar aan de andere kant, hopelijk is dit hok maar voor 1 winter (misschien daarna in enkele gevallen), waarvan het grootste gedeelte er nog een konijn in zit en een tijdje een tweede.
Het gaat om een hok van of 100 cm, of 120 cm, voor de rest ontlopen ze elkaar niet heel veel.
Het konijn komt dan bij mij op de kamer te staan, waar ik ook een groot deel van de tijd ben, dus hij zou er zeker ook regelmatig uitkomen.

Zomers gaan ze dan samen naar buiten, we zijn van plan een rennetje aan het hok te bouwen (moeten nog even precies kijken hoe en wat) zodat ze ook op het gras kunnen lopen. Daarnaast mogen ze, zodra we ze een beetje vertrouwen, ook los in de tuin lopen (wel onder toezicht).

Welke afmetingen zouden jullie adviseren voor het binnenhok?
EN dan nog een vraagje, ons konijn stond altijd op houtvezel icm stro, hier zijn wij opzich altijd tevreden over geweest. Nou waren we id dierenwinkel naar hokken aan het kijken en daar stonden konijn op strokorrels. Daar waren ze erg over te spreken, ook dat het erg stofvrij blijft. Welke bodembedekking zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt en als jullie extra informatie nodig hebben hoor ik het wel :)

ps. we willen wel per se jonge konijnen. Je hebt heus wel lieve konijnen uit de opvang, maar we willen toch het liefst ze totaal naar eigen hand kunnen zetten. Met ons vorige konijn hebben we ook erg postieve ervaringen, als die in de tuin mocht loslopen, sprong hij toch liever op de bank om naast je te zittten :'), beet nooit, was makkelijk op te pakken, nagenoeg zindelijk en nouja, gewoon totaal geen problemen eigenlijk.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Afmetingen konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:46

Waarom neem je geen broer en zus (of 2 zussen) uit 1 nest?
Hoef je helemaal niet te koppelen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:47

Als het maar voor één winter is, zou ik een hok van 100cm nemen en er met van die goedkope hekjes een rennetje aan bouwen. Tenminste, neem aan dat 100cm hok + hekjes alsnog stukken goedkoper is dan 120cm hok, maar heb verder geen idee wat voor hok je bedoelt dus welke prijzen er aan verbonden zijn.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Afmetingen konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:48


Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:49

Beste kan je die van 120 nemen en daar nog een rennetje voor maken, zodat die 1 m2 speelruimte heeft. Jonge konijntjes hebben veel energie en moeten deze dan ook kwijt kunnen.

Als je hem nu binnen zet kan die rond April / Mei naar buiten, afhankelijk natuurlijk van de temperaturen.

Je hebt allerlei bodembedekkers. Zelf heb ik nu voor de cavia die deze winter binnen zit geperste papieren korrels (back-2-nature), is volledig stofvrij en absorbeert goed. Je zo ook Bedxcel (oftewel ecobed).
Maar je hebt nog véél en véél meer bodembedekkers.

Trouwens,... bij de opvang hebben ze ook vaak jonge konijntjes hoor :). We hebben zelf nu nog een oeps-nestje hangoortjes zitten van 7 weken die met de hand zijn grootgebracht. Mams kwam hier zwanger en accepteerde ze niet.

Is trouwens inderdaad makkelijker om eerst één mannetje te nemen en daar een bijpassend vrouwtje bij de zoeken. Want broer en zus gaat ook niet altijd goed. Konijnen kennen geen familiebanden.

MarjoleinvdB
Berichten: 191
Geregistreerd: 29-11-12

Re: Afmetingen konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:52

Wij hebben gewoon het buitenhok van 2 verdiepingen binnen staan in de winter, groot genoeg voor onze 2 Hollanders. Je idee over eerst het mannetje en dan het vrouwtje is erg slim, zou willen dat iedereen dat bedacht voordat ze 2 broers ofzo aanschaffen.

Flosje_

Berichten: 276
Geregistreerd: 30-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 17:54

Gaat dat sowieso goed dan? Hoor nl vaak dat de kans nogsteeds groot is dat naar mate ze ouder worden ze elkaar alsnog niet uit kunnen staan.
En wat moet je doen tijdens overbruggingsperiode? Want castreren kan toch pas zodra ze ook kunnen dekken (noem je dat eigenlijk zo bij konijnen?) en dan zou je daarna toch ook nog een maand na de castratie moeten wachten voor het 100% zeker is? Dit is tenminste wat ik altijd geleerd heb. Als het niet klopt mag je gerust verbeteren hoor :)
Dit is de eerste keer dat ik er 'bewust' bij ben met konijnen kopen. Vorige keer was ik een jaar of 10 nl dus dan let je nog niet op zoveel dingen.

*ziet net de andere reacties*
Hok van 100 was 35€, 120 bijna het dubbele (oke, die van 100 was net in de aanbieding, maar toch). Hekjes moet ik hier nog hebben liggen van vorige konijn.
Maar wat kan je met een rennetje het beste op de grond nog doen? Aangezien ze niet zindelijk afgeleverd worden en de opties hier in huis op tapijt, of iets van laminaat oid zijn, en me dat niet ideaal lijkt icm konijnenplas.

Ga zo dat topic even lezen!

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:56

Flosje_ schreef:
Hallo allemaal,
Nadat ons konijn in maart is overleden, missen wij thuis het inmiddels toch wel weer en zijn we aan het kijken voor een nieuwe.
inmiddels zijn we er achter dat je ze beter met zijn 2en kan houden, dit willen we dan ook gaan doen.
Dan komen we echter bij het volgende probleem:
We willen dan eerst een dwerghangoor (goede ervaringen mee en is gewoon 'ons ras' zeg maar :')) mannetje nemen en deze dan laten castreren. Zodra dit dan allemaal is gebeurd (en de wachttijd na de castratie over is), willen we er een vrouwtje bij, omdat op deze manier de kans van slagen het grootste is.

Nou willen we voor deze winter dan een binnenhok hebben. Het konijn zou toch op het begin zeker veel aangeraakd/opgepakt ed moeten worden en om hem nou iedere keer van het koude buiten naar het warme binnen te slepen is ook niet verstandig.
We twijfelen nu echter tussen twee formaten. Aan de ene kant, hoe groter hoe beter, maar aan de andere kant, hopelijk is dit hok maar voor 1 winter (misschien daarna in enkele gevallen), waarvan het grootste gedeelte er nog een konijn in zit en een tijdje een tweede.
Het gaat om een hok van of 100 cm, of 120 cm, voor de rest ontlopen ze elkaar niet heel veel.
Het konijn komt dan bij mij op de kamer te staan, waar ik ook een groot deel van de tijd ben, dus hij zou er zeker ook regelmatig uitkomen.

Zomers gaan ze dan samen naar buiten, we zijn van plan een rennetje aan het hok te bouwen (moeten nog even precies kijken hoe en wat) zodat ze ook op het gras kunnen lopen. Daarnaast mogen ze, zodra we ze een beetje vertrouwen, ook los in de tuin lopen (wel onder toezicht).

Welke afmetingen zouden jullie adviseren voor het binnenhok?
EN dan nog een vraagje, ons konijn stond altijd op houtvezel icm stro, hier zijn wij opzich altijd tevreden over geweest. Nou waren we id dierenwinkel naar hokken aan het kijken en daar stonden konijn op strokorrels. Daar waren ze erg over te spreken, ook dat het erg stofvrij blijft. Welke bodembedekking zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt en als jullie extra informatie nodig hebben hoor ik het wel :)

ps. we willen wel per se jonge konijnen. Je hebt heus wel lieve konijnen uit de opvang, maar we willen toch het liefst ze totaal naar eigen hand kunnen zetten. Met ons vorige konijn hebben we ook erg postieve ervaringen, als die in de tuin mocht loslopen, sprong hij toch liever op de bank om naast je te zittten :'), beet nooit, was makkelijk op te pakken, nagenoeg zindelijk en nouja, gewoon totaal geen problemen eigenlijk.


als ze oud genoeg zijn kan je ze buiten laten
ik had ook hangoor konijnen en die zitten nu vrolijk buiten

hoe oud zijn ze?

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:57

Je zou ook kunnen kijken voor een tweedehands binnenhok op marktplaats ofzo. Dit ontsmetten en je hebt een hok :).

Is nooit zekerheid als je broer en zus neemt. Aangezien beide in de puberteit gaan komen en beide dus de baas willen gaan spelen.
Mannetjes zijn met 12 weken vruchtbaar, dus vanaf 12 weken zou die dan bij het vrouwtje weg moeten. Dan castreren en na 2 weken kan hij er dan weer bij.

Zou er dan wel één bij een erkende en goede fokker nemen, er zijn zoveel broodfokkers actief.
En dan een konijntje dat pas met 8 weken het nest mag verlaten. Want de meeste halen ze al met 5 weken weg bij de moeder en de broers/zussen en dat is natuurlijk niet goed.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:59

Bij veel goede fokkers zijn de mannen die niet voor de fok zijn ook al vrij jong gecastreerd (voordat ze gaan sproeien), als ze dan nog met hun nestgenoten samen zitten zie je zo of ze het met elkaar kunnen vinden. Wij hadden een broer en zus die tijdelijk na het spenen (heet dat zo bij konijnen?)met een gaasje ertussen zaten, zo vervreemden ze niet van elkaar en kon na de castratie het gaas ertussen uit.
Idem voor zussen. Ik heb er goede ervaring mee.

Garantie dat het op latere leeftijd altijd goed blijft gaan heb je hoe dan ook niet.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:00

ik heb 2 zussen en ze hebben een hok van meer dan 1 meter en nog eens tuk afgezet doel is om huiskamer konijnproof te maken zodat ze kunnen loslopen

MarjoleinvdB
Berichten: 191
Geregistreerd: 29-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:08

Sizzle schreef:
Bij veel goede fokkers zijn de mannen die niet voor de fok zijn ook al vrij jong gecastreerd (voordat ze gaan sproeien), als ze dan nog met hun nestgenoten samen zitten zie je zo of ze het met elkaar kunnen vinden. Wij hadden een broer en zus die tijdelijk na het spenen (heet dat zo bij konijnen?)met een gaasje ertussen zaten, zo vervreemden ze niet van elkaar en kon na de castratie het gaas ertussen uit.
Idem voor zussen. Ik heb er goede ervaring mee.

Garantie dat het op latere leeftijd altijd goed blijft gaan heb je hoe dan ook niet.


Doorgaans sproeien de vrouwtjes meer dan de mannetjes. Wat je inderdaad wel kunt doen is het mannetje castreren en buiten in een hok zetten (als het nog niet te koud is) en dan dat vrouwtje ernaast met gaas ertussen, en dan elke 2 dagen wisselen van hok, zo wennen ze aan elkaars geur. Ik heb hier moeder dochter gehad, dat ging echt heel goed, waren ontzettend klef met elkaar. Nu heb ik een gecastreerd mannetje met de dochter. Dat voedstertje laat ik in februari weer dekken. Niet voor het geld, maar om een extra voedstertje erbij te hebben. De mannetjes en eventuele extra voedstertjes gaan weg, maar ik vind het gewoon zo geweldig die kleintjes. Bovendien zijn mijn Hollanders extreem hanteerbaar en mensgericht, super tam (wellicht omdat k er dan 24/7 mee bezig ben). Ze gaan hier bovendien ook pas met 8-10 weken oud weg bij mama. Dus mocht iemand in april een zwartwit of bruinwit hollandertje willen (wel raszuiver, ram en voedster komen allebei van de hobby kleindierfokker in Griendtsveen, google Rodentia), dan kun je naar Eindhoven toe komen hahah.
Ohwjah, het mannetje wordt gedurende de zwangerschap en jonkies-periode apart gehouden natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door MarjoleinvdB op 17-11-13 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

aniquegraaf
Berichten: 647
Geregistreerd: 02-12-12
Woonplaats: Overijssel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:10

Ik zou voor de bodembedekking stro of krullen nemen en er dan een toilet bij zetten met van die kattenbak korrels. Die toilet moet je dan op de plekken zetten waar ze hun boodschap doen. Zo voorkom je dat je hok snel vies wordt en door die korrels gaat het ook niet zo stinken. En kun je snel even de toilet schoonmaken zonder het hele hok te doen.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:17

aniquegraaf schreef:
Ik zou voor de bodembedekking stro of krullen nemen en er dan een toilet bij zetten met van die kattenbak korrels. Die toilet moet je dan op de plekken zetten waar ze hun boodschap doen. Zo voorkom je dat je hok snel vies wordt en door die korrels gaat het ook niet zo stinken. En kun je snel even de toilet schoonmaken zonder het hele hok te doen.


belangrijk is dan wel het toilet mee verplaatsen waar ze de boodschap doen want in het begin weten ze niet dat ze het toilet moeten gebruiken je kan ook de drollen in het toilet doen zodat ze een bekende geur hebben en weten dat daar een toilet is

aniquegraaf
Berichten: 647
Geregistreerd: 02-12-12
Woonplaats: Overijssel.

Re: Afmetingen konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:25

Ja klopt, bij jonge konijntjes gaat het sneller dan bij de oudere.
Als ze het gewent zijn heb je er veel gemak van.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Afmetingen konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:30

Ik laat vrouwtjes inderdaad ook altijd castreren ivm sproeien, maar dat mag pas later dan met mannetjes.
Bovendien hebben ze dan minder last van zichzelf, sommige blijven uit frustratie het mannetje 'verkrachten' , meestal van de verkeerde kant met het risico dat het mannetje de buik kapot bijt.
De kans op kanker is ook aanzienlijk kleiner bij geholpen voedsters en ze worden niet schijnzwanger.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:50

Flosje_ schreef:
Hok van 100 was 35€, 120 bijna het dubbele (oke, die van 100 was net in de aanbieding, maar toch). Hekjes moet ik hier nog hebben liggen van vorige konijn.
Maar wat kan je met een rennetje het beste op de grond nog doen? Aangezien ze niet zindelijk afgeleverd worden en de opties hier in huis op tapijt, of iets van laminaat oid zijn, en me dat niet ideaal lijkt icm konijnenplas.


Gewoon een zeil met daar bodembekking over die vocht opneemt.

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:01

Ik heb hier 6 konijnen uit de opvang (3 koppeltjes), waarvan er 3 zeer hand-tam en aaibaar zijn. Van oppakken zijn ze niet gediend maar dat is ook volledig te begrijpen. Een konijn uit de opvang betekent dus niet per definitie dat je een 'wild' konijn in handen krijgt. Opvangcentra's weten vaak heel goed de karakters van hun opvangkonijnen en kunnen jou vanuit daar vast en zeker ook helpen aan een wat ouder, tam konijn.

Wat je ook kan doen is (zo heb ik het ook bij 1 van de koppels gedaan) een broer en zus uit hetzelfde nest nemen, waarvan het mannetje al gecastreerd is. Bij mij ging het om 2 nederlandse dwerghangoortjes van ruim 13 weken oud. Hartstikke mooie leeftijd om te adopteren, het voordeel was dat het mannetje al gecastreerd was en dat we niet meer hoefde te koppelen. Ging top! En fijn om te weten: ook deze konijnen kwamen uit de opvang.

Zoals al aangegeven kan je je voedster ook laten castreren. Hebben wij hier ook met 1 voedster gedaan omdat deze behoorlijk last had van haar hormoontjes. De andere 2 voedsters willen we na onze verhuizing laten castreren, zodat dit de kans op baarmoederkanker weg neemt.

Betreft de afmetingen: normaliter voor dwergkonijntjes is dat minimaal 1m2 per konijn. Voor een koppel kom je dus uit op minimaal 2 vierkante meter.