ondertreden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 21:22

Hallo allemaal,
ik heb sinds kort een nieuw paardje.
Heel leuk beestje, maar ik zou hem graag wat beter trainen.
Met name de achterhand. Hij loopt totaal niet onder. In z'n sukkeldrafje komt hij zeker 2 hoeven achter. Als ik hem wat vlotter vraag (longe) dan gaat het beter en komt hij meer onder maar nog steeds niet helemaal. Hij is hier nooit op getraind geweest. Ik zou dit wel graag willen trainen, maar ik weet niet hoe. Ik heb nog geen zadel, zadelmaker moet nog komen. Kan je dit trainen met gewoon longeren ( slingeren) of met pessoa, touwtjes, bijzet etc ... ? Of kun je de achterhand ook met balken sterker maken ?
Ik hoor graag jullie meningen.


boottjv

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-12-10
Woonplaats: Pijnacker

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:36

Hoi, ik heb zelf een fries waarbij de achterhand ook sterker moet worden voor zijn knieen! Ik heb dus van alle kanten veel tips gekregen waarvan ik er een paar veel gebruik omdat ze goed werken! Wanneer je inderdaad balkjes of cavailletjes loopt met hem kan je de achterhand goed trainen! Wat ook goed is om te oefenen is achterwaarts lopen! Of evt heuveltje klimmen! Successs!

when you have a house, it doesn't mean you have a home !

Amigooo, mijn lieve hafpown ! <3

Super lieve, brave Fries te koop, pb me!

Roweentje89

Berichten: 1561
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:38

En overgangen!
Elke overgang die je maar kan bedenken is goed voor het activeren van de achterhand!

It's Just his Horsinality.
Being what he is bred to be!

Hear and you forget; see and you remember; do and you understand.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:50

Dat ze een paar hoeven achter lopen hoeft niet te zeggen dat ze hun achterhand niet goed gebruiken. Mijn pony heeft ook moeite met de achterhand echt onder het lichaam brengen, toch is de achterhand wel actief.
Afbeelding
Om hem sterker te maken rij ik veel overgangen, zijgangen en probeer steeds meer te verzamelen. Alles wel met kleine stapjes natuurlijk, je moet de kracht opbouwen.

Your love is like a soldier, LOYAL till you die <3
Jumper ~ Toska
Jumper M2+2

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 07:40

Oké, en kan ik dit nu al beginnen trainen aan de longe, met drafbalken, en cavaleties ? Hoe bouw je eigenlijk zoiets op ? Of kan ik meteen beginnen met bv 2O minuten drafbalken aan de longe en tussendoor veel overgangen ?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:23

Beter ondertreden, is beter dragen, is het horizontaal evenwicht onder de ruiter herstellen.
Dit bereik je door je paard te leren de hals te strekken.

Hiermee ontspant het zijn permanent aangespannen rugspieren
Het zal nu per pas zijn buikspieren intensiever gaan gebruiken om de achterbenen verder onder te plaatsen om zijn horizontaal evenwicht te herstellen.
Als je paard gaat strekken drijf je hem rustig maar duidelijk voelbaar voorwaarts.

Zo beweegt je paard correct.
Je houdt alleen maar een contact teugel, géén krul, laat hem zelf de halslengte bepalen.
Van hier uit ga je, in maanden, langzamerhand de lengte van het strekken beperken maar je zorgt dat je paard altijd maar door zou willen strekken.
Dit heet voorwaarts neerwaarts rijden, dat doe je zelfs in een verzamelde draf.
De aanleuning komt dan van zelf, je krijgt die er gratis bij.
Pas als je het strekken bevestigd hebt en er ontstaat aanleuning kun je aan nageeflijkheid gaan werken.
Het help om veel buitenritten te maken dat ontwikkelt je paard op een natuurlijke manier.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 19:27

Oke, buitenritten gaan we zoeiso maken dus dat komt al goed. Verder bedankt voor de tips hier kan ik heel veel mee. Ik heb nu nog geen zadel, zadelmaker moet nog komen. Kan ik hem longeren met pessoa zodat hij ontspant in bovenlijn en zo misschien beter gaat ondertreden ? Of kan ik hem beter los longeren zonder iets, enkel een longeertouw en dan veel balkjes lopen en overgangen aan de longe ? Ik merk dat hij na 15 minuten al ruimer loopt als'k hem actief houd. Als ik hem zonder iets longeer kan hij dan waarschijnlijk ook wel ontspannen en in de houding lopen die voor hem het fijnste is ? Hij loopt dat niet hoog met z'n hoofd en ook niet extreem laag, maar redelijk ontspannen. Ik hoor het graag, sta vooral open voor zeer veel tips.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:40

Een Pessoa is een correctieteugel, die gebruik je dus alleen als je iets moet corrigeren.
Vraag hier ter plaatse deskundig advies over.

Als je gewoon netjes rijdt en je houdt aan het Scala der Africhting heb je geen correctie middelen nodig.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:26

Wat ik fijn vindt werken is die longeerhulp over de schoft, tussen de voorbenen door. Heerlijk ontspannen. Misschien is dat een idee?

Je bent erg bezig met het ondertreden, maar ga gewoon lekker aan de gang, veel voorwaarts en terug, pak af een toe een paar balkjes mee en verder gewoon lekker rijden. Als je gaat lessen komt het vanzelf goed. :)

Your love is like a soldier, LOYAL till you die <3
Jumper ~ Toska
Jumper M2+2

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 19:53

Ik wist niet dat de pessoa een correctie teugel was... die heb ik dus niet nodig. En een longeerhulp laat die het paard mooi ontspannen van achter naar voor lopen ?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:41

Nu vraag je weer of een longeer hulp (hoor je het woord hulp), het is niet verkeerd zelf bezig te zijn met je paard, maar te veel mensen denken hun paard even snel en vooral goedkoop zelf te gaan trainen, af en toe een privé-lesje of een cursus volgen maar regelmatig toch een profesionele trainer raadplegen helpt fouten te vermijden en echt ook de basis er in te krijgen.
Hulpteugels zijn niet verkeerd, ze zijn idd speciaal gemaakt voor een bepaalde reden, maar zomaar wat gaan uitproberen en dit dan vaak veel langer dan nodig is blijven gebruiken maakt eigenlijk meer stuk dan je goed maakt.
Of je nu een speciale teugel of gewoon een eigen stukje koord ergens tussen knoopt, het is een hulpteugel, en dus bedoelt als hulp als er iets mis aan het lopen is om het weer goed te krijgen, met in het achterhoofd houdende dat dit dus van heel korte duur moet zijn, enkele dagen tot een paar weken, maar nooit als iets dat uiteindelijk als standaard gebruikt blijft worden.
Trainen doe je met een doel, daarbij moet je altijd een volgorde in het oog houden, en daar bovenop verschilt het idd van paard tot paard.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 22:22

Ik heb een doel, en ik ben er van nature nogal op gebrand om me daarvoor in te zetten en zoveel mogelijk te weten te komen. Natuurlijk ga ik niet aan de slag zonder proffesionele hulp ! Maar ik ben gewoon zelf al wat aan het opzoeken om m'n paardje beter aan het lopen te krijgen wat dan hopelijk de kwaliteit in het rijden en misschien ook z'n levenskwaliteit kan helpen verbeteren. Het maakt mij niets uit dat m'n paardje niet als de beste loopt, anders had'k hem niet gekocht, maar ik wil wel graag dat hij correct loopt, en ben bereid om daar veel voor te doen.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:00

felintje schreef:
Ik wist niet dat de pessoa een correctie teugel was... die heb ik dus niet nodig. En een longeerhulp laat die het paard mooi ontspannen van achter naar voor lopen ?


Ja, bekijk dit filmpje maar als voorbeeld:

Your love is like a soldier, LOYAL till you die <3
Jumper ~ Toska
Jumper M2+2

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:20

Ik zou je aanraden om vooral veel oude topics door te lezen en overal je informatie vandaan te halen TS, want ook hier praten mensen weer erg vanuit hun eigen kaders...

Voor elke methode zijn voor- en tegenstanders. Ik vind zelf een pessoa geen correctiemiddel dat je niet als gewone training zou mogen gebruiken. Meestal wordt genoemd dat de achterhand hierbij meer gestimuleerd wordt dan bij hulpteugels die alleen van voren inwerken, zoals ook de longeerhulp. Ik gebruik de pessoa graag. Nadeel van beiden (wat men zegt) is dat als je hem streng afstelt, het paard elke pas die hij zet voelt in z'n mond.

Maar elke methode heeft zijn fans en zijn tegenstanders, dus of je van bokt nou zoveel wijzer wordt op dit punt...

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 08:47

tossielove schreef:
felintje schreef:
Ik wist niet dat de pessoa een correctie teugel was... die heb ik dus niet nodig. En een longeerhulp laat die het paard mooi ontspannen van achter naar voor lopen ?


Ja, bekijk dit filmpje maar als voorbeeld:
[ Video ]


Dit is een uitstekend hulpmiddel dat ik op heel veel verreden paarden met succes heb toegepast.
Het leidt heel snel tot ontspanning.

Maar, zet hem vooral niet vast aan het bit maar aan een halster.
In het voorbeeld is de hulpteugel iets te kort ingesteld.

Wat we hiermee zoeken is namelijk ontspanning en vertrouwen en niet aanspanning, dat komt later.


Je kunt overigens ook een bijzetteugel tussen de voorbenen door aan de zadelsingel bevestigd gebruiken, scheelt geld.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 09:47

Ik wil het beste voor m'n paardje, en wil niet halsoverkop er vannalles aan gaan hangen zodat hij ''mooier'' zou lopen. Ik vind dit erg moeilijk want iedereen heeft z'n eigen ervaringen en meningen. Voor ik spullen aanschaf wil ik echt zeker weten dat ik het ga gebruiken. In het ene topic lees ik dat een paard na het eens met pessoa gelongeerd is geweest de volgende keer als een zonnetje liep, en bij de andere lees ik dat het een correctie teugel is dat je zeker niet aan ieder paard hangt. Erg verwarrend. Ik ga gewoon al eens beginnen met het longeren met balkjes, zonder bijzet of wat dan ook en dan overleggen met toekomstige instructrice. Lijkt mij het verstandigste.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:55

Met longeren kom je een heel eind om hem actief te krijgen, alleen moet je niet alleen een horizontale balans in de gaten houden maar vooral de verticale balans loopt ie op 2 schouders en vooral met longeren vallen ze nog wel eens naar buiten of binnen omdat een paard een voorkeurs kant heeft (links of rechts gebogen) en dit los je niet even op met er een "hulpteugel" aan te hangen.
De site www.atletischerijkunst.nl hier staat veel info op.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:23

Ik had hier zelf ook reeds al op gereageerd en toen zei ik dat het een hulpteugel betreft, en dat is het volgens mij ook echt wel.
Maar als je dingen wil veranderen, dingen wil verbeteren moet je idd wel zo'n dingen gaan gebruiken, het is niet verkeerd die dingen te gebruiken met het doel even te helpen bij het aanleren van ...., of bij het corrigeren van ...., zolang je maar weet wat je precies wil bereiken en dat je ook oog hebt voor de manier waarop en hoe het paard reageert.
Een hulp moet een hulp zijn en blijven, en is dus bedoelt voor een korte periode, (enkele dagen tot een paar weken) , ik ken veel mensen die het hulptuig wat dan ook, als gewoon standaard uitrusting gaan gebruiken, en dat is altijd verkeerd,
Je moet je training er zo naar richten dat het paard als het ware zelf de goede houding gaat aannemen, maar om zover te geraken moet je soms idd die dingen tijdelijk gebruiken.
Belangrijk is weten wat je wil bereiken
weten wat haalbaar is met het betreffende paard
het paard moet zo gestimuleerd worden dat hij zelf de actie gaat bedenken
hulpmiddelen zijn dus voor een korte periode
Maar je zegt dat je het samen met je nieuwe instructie wil gaan aanpakken, indien instructie goed is , is dit zeker de beste manier van werken, geloof er dan ook in.

felintje schreef:
Ik wil het beste voor m'n paardje, en wil niet halsoverkop er vannalles aan gaan hangen zodat hij ''mooier'' zou lopen. Ik vind dit erg moeilijk want iedereen heeft z'n eigen ervaringen en meningen. Voor ik spullen aanschaf wil ik echt zeker weten dat ik het ga gebruiken. In het ene topic lees ik dat een paard na het eens met pessoa gelongeerd is geweest de volgende keer als een zonnetje liep, en bij de andere lees ik dat het een correctie teugel is dat je zeker niet aan ieder paard hangt. Erg verwarrend. Ik ga gewoon al eens beginnen met het longeren met balkjes, zonder bijzet of wat dan ook en dan overleggen met toekomstige instructrice. Lijkt mij het verstandigste.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:25

Waarom zou je volgens jou, aeolusnr1, een pessoa wel voor een paar weken kunnen gebruiken maar niet standaard eens per week? Als je hem vriendelijk afstelt werkt hij af en toe in als geheugensteuntje voor het paard, waarom is dat "altijd verkeerd" in jouw stellige overtuiging?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:21

Tjaaaa dat zijn altijd moeilijke dingen om een uitleg aan te gaan geven he.
Maar ik zal proberen te zeggen hoe ik het zie, uiteraard moet ieder voor zich uitmaken wat er voor ieder paard of iedere mens van toepassing is, ieder ziet het toch op zijn manier, en ik ben heel zeker niet diegene die alles weet, ook ik maak heel zeker fouten.
We willen een paard die licht is op de hulpen, dus een heel zachte beenhulp en heel zachte hand, en voor de rest gewichtshulpen en dergelijke.
Iedereen weet dat wanneer je een tijdje een ruiter op je paard laat rijden die niet zacht rijdt, dat je dat na heel korte tijd zal ervaren dat het ook bij jou nodig zal zijn om idd strenger door te komen, en het is dan nog steeds wel mogelijk door intensief te trainen het paard weer zachter te maken, maar dat is verdomde moeilijk, die hardere hand is heel vlug een gewoonte geworden waar het paard op een zachtere niet meer zal reageren.
Dit is dus een gevolg van desensybilisatie, het ongevoelig maken voor .......(in dit voorbeeld de zachte hulpen)
Een pessoa drijft idd die achterhand een beetje extra naar voren, omdat idd de meeste paarden dit ervaren als iets dat achter hen aan komt, eigenlijk trachten ze een beetje als het ware er voor te vluchten, en dat gaan we dan als positief ervaren want we wilden in dit geval idd die achterhand meer naar voren, en dat gebeurt dus ook.
maar hoe meer keren je dit gaat gebruiken, hoe meer het paard dit gewend geraakt, en het paard komt er heel vlug achter dat het geen enkele reden is om ervoor te vluchten, het desensybilisatie proces doet zijn werk, uiteindelijk na een hele periode gaat het dus bij de meeste paarden net hetzelfde effect geven alsof er helemaal geen pessoa aanwezig was, en eens we daar zijn tjaaa dan is de pessoa dus nutteloos geworden, dan hebben we er geen voordeel meer van.
Bij elke training moet je er altijd aandachtig voor zijn , je mag hulpmiddelen gebruiken, je mag dwangmiddelen gebruiken, maar het doel moet zijn dat het paard uiteindelijk zelf het frame gaat opzoeken, en dat je die hulpmiddelen dus niet meer nodig hebt.
Je moet het paard leren zich zelf te dragen, en te reageren op de allerkleinste hulpen, en dit is veel moeilijker dan het eerst lijkt.


IngeK schreef:
Waarom zou je volgens jou, aeolusnr1, een pessoa wel voor een paar weken kunnen gebruiken maar niet standaard eens per week? Als je hem vriendelijk afstelt werkt hij af en toe in als geheugensteuntje voor het paard, waarom is dat "altijd verkeerd" in jouw stellige overtuiging?

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:05

Met het verhaal van de pessoa kan ik me wel wat bij voorstellen, wat je zegt aeolusnr1. Maar ik gebruik altijd de longeerhulp als ik longeer, dat is ongeveer 1 x per 2 weken. Ik kan me niet voorstellen dat dat verkeerd is? Mijn paard gaat daar heel lekker van lopen, door heel z'n lijf. Als ik er niks aan hang is hij niet nageeflijk en op de voorhand, en gebruikt hij zijn lichaam dus niet goed.

Your love is like a soldier, LOYAL till you die <3
Jumper ~ Toska
Jumper M2+2


aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:22

zoals je zelf al zegt
als je er niks aanhangt gebruikt hij zijn lichaam niet goed, gaat hij meer op de voorhand, .....
dus dan heeft het paard eigenlijk niets geleerd van de training met de hulpteugels, hij doet het wel braaf als ze er zijn, maar zijn ze er niet tjaaaa dan is er ook niets van al het goede te zien.
Daarom is het ook belangrijk dat je vooruitgang moet maken, een training moet niet gebaseerd zijn op het ideale plaatje, een training moet opbouwend zijn.
Nogmlaals het paard moet zo getraind worden dat hij er zelf gaat voor kiezen in het juiste frame te lopen, zolang je er (dwang)middelen moet aanhangen is dat dus nog niet zo.
Hou als voorbeeld een beetje de training in gedachten , bv van de paarden van de Spaanse Rijschool, ik bedoel hier niet mee dat iedereen dit niveau moet nastreven of het zou verkeerd zijn, zeker niet, maar het geeft wel een beeld weer dat het echt wel kan.
De meeste mensen zoeken enkel naar de makkelijkste oplossing, en het kan steeds beter, zou ik denken.
succes verder.

tossielove schreef:
Met het verhaal van de pessoa kan ik me wel wat bij voorstellen, wat je zegt aeolusnr1. Maar ik gebruik altijd de longeerhulp als ik longeer, dat is ongeveer 1 x per 2 weken. Ik kan me niet voorstellen dat dat verkeerd is? Mijn paard gaat daar heel lekker van lopen, door heel z'n lijf. Als ik er niks aan hang is hij niet nageeflijk en op de voorhand, en gebruikt hij zijn lichaam dus niet goed.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:20

aeolusnr1 schreef:
zoals je zelf al zegt
als je er niks aanhangt gebruikt hij zijn lichaam niet goed, gaat hij meer op de voorhand, .....
dus dan heeft het paard eigenlijk niets geleerd van de training met de hulpteugels, hij doet het wel braaf als ze er zijn, maar zijn ze er niet tjaaaa dan is er ook niets van al het goede te zien.
Daarom is het ook belangrijk dat je vooruitgang moet maken, een training moet niet gebaseerd zijn op het ideale plaatje, een training moet opbouwend zijn.
Nogmlaals het paard moet zo getraind worden dat hij er zelf gaat voor kiezen in het juiste frame te lopen, zolang je er (dwang)middelen moet aanhangen is dat dus nog niet zo.
Hou als voorbeeld een beetje de training in gedachten , bv van de paarden van de Spaanse Rijschool, ik bedoel hier niet mee dat iedereen dit niveau moet nastreven of het zou verkeerd zijn, zeker niet, maar het geeft wel een beeld weer dat het echt wel kan.
De meeste mensen zoeken enkel naar de makkelijkste oplossing, en het kan steeds beter, zou ik denken.
succes verder.


Wat jij bedoeld is dus dat een hulpteugel de juiste houding aangeeft voor je paard, en je paard later uit zichzelf in deze houding moet gaan lopen zonder hulpteugel? Bij het rijden is dit zeker het geval, omdat er dan een aanleuning ontstaat, en het paard daardoor uitzich zelf nageeflijk wordt. Maar bij longeren kan ik me niet voorstellen dat een paard zonder hulpteugel in de houding gaat lopen? :o

Your love is like a soldier, LOYAL till you die <3
Jumper ~ Toska
Jumper M2+2

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:33

Er zullen wel meer dingen zijn die je je niet kan voorstellen hoor
Toch kan het wel

tossielove schreef:
aeolusnr1 schreef:
zoals je zelf al zegt
als je er niks aanhangt gebruikt hij zijn lichaam niet goed, gaat hij meer op de voorhand, .....
dus dan heeft het paard eigenlijk niets geleerd van de training met de hulpteugels, hij doet het wel braaf als ze er zijn, maar zijn ze er niet tjaaaa dan is er ook niets van al het goede te zien.
Daarom is het ook belangrijk dat je vooruitgang moet maken, een training moet niet gebaseerd zijn op het ideale plaatje, een training moet opbouwend zijn.
Nogmlaals het paard moet zo getraind worden dat hij er zelf gaat voor kiezen in het juiste frame te lopen, zolang je er (dwang)middelen moet aanhangen is dat dus nog niet zo.
Hou als voorbeeld een beetje de training in gedachten , bv van de paarden van de Spaanse Rijschool, ik bedoel hier niet mee dat iedereen dit niveau moet nastreven of het zou verkeerd zijn, zeker niet, maar het geeft wel een beeld weer dat het echt wel kan.
De meeste mensen zoeken enkel naar de makkelijkste oplossing, en het kan steeds beter, zou ik denken.
succes verder.


Wat jij bedoeld is dus dat een hulpteugel de juiste houding aangeeft voor je paard, en je paard later uit zichzelf in deze houding moet gaan lopen zonder hulpteugel? Bij het rijden is dit zeker het geval, omdat er dan een aanleuning ontstaat, en het paard daardoor uitzich zelf nageeflijk wordt. Maar bij longeren kan ik me niet voorstellen dat een paard zonder hulpteugel in de houding gaat lopen? :o

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 35 bezoekers