Stalbenen: Back on track/kentucky recuptex vs. Equicrown

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Stalbenen: Back on track/kentucky recuptex vs. Equicrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:46

Hello hello,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met de stalbeschermers Back on track, de Kentucky recuptex en de 'steunkousen' van Equicrown. Even een kleine situatieschets, we hebben een 6 jarige merrie die snel vochtophoping in de benen heeft. In de zomer is dit alleen wanneer ze hengstig is, maar nu ze wat meer in stal staat door het slechte weer heeft ze het veel meer, stalbenen dus. Ze komt wel nog de "hele" dag buiten (van 9.00-het donker wordt) maar op een kleiner stukje als zomers. Verder wordt er 's ochtends een half uur met haar gewandeld en 's middags wordt ze gereden/gelongeerd. Ze staat daarnaast in een box van 3x5 om ook in de box wat meer te kunnen bewegen. Omdat ik merk dat ze 's ochtends toch wel wat stijver uit stal komt en die dikke benen minder makkelijk weg kan zetten ben ik op zoek om toch de vochtophoping een beetje tegen te gaan. Ze is al gecontroleerd door de dierenarts, er is geen medische oorzaak voor de stalbenen en ze wordt optimaal gevoerd dus ook daar ligt het niet aan. Helaas een gevalletje van moeders geërfd.

Zouden jullie kunnen meedenken wat een goede oplossing hiervoor zou kunnen zijn? Ik heb een beetje onderzoek gedaan en ben uitgekomen op de stalbeschermers van Back on track of die van Kentucky, alleen vraag ik me af of je deze langdurig zou kunnen gebruiken. Als ze deze de hele nacht om heeft, zou het dan niet te warm worden eronder?

Ik heb ook nog de 'steunkousen' van Equicrown gevonden, dit concept lijkt me ook wel wat (ook al heb ik een keer echt het slechtste verkooppraatje ooit van hun gehoord), maar het is een gevoelig paard, zal die rits dan niet gaan irriteren? En deze moeten neem ik aan gelijk om na beweging, want als de benen al wat opgelopen zijn passen ze denk ik niet meer?

Aangezien ik echt mijn spaarpot hiervoor zal moeten plunderen ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van andere mensen!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Stalbenen: Back on track/kentucky recuptex vs. Equicrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:47

Na overleg verplaats ik dit topic van MD naar HAR.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Stalbenen: Back on track/kentucky recuptex vs. Equicrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:52

Heb geen ervaring met de kousen..maar heb wel eens gelezen dat bier daar goed voor zou zijn. Is veel over op internet te vinden.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Stalbenen: Back on track/kentucky recuptex vs. Equicrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:59

Ik zou het ook eerder van binnenuit gaan oplossen. Denk dat als je het van buitenaf gaat doen, dat er meer druk en warmte in de pezen komt en je alleen maar verder van huis.

Om toch te antwoord te geven op je OP, ik heb de BoT, maar daar wordt het wel warm onder.

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Stalbenen: Back on track/kentucky recuptex vs. Equicrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 22:31

Bedankt voor je antwoord Roxxiejj, echter weet ik niet meer wat ik van binnenuit nog kan oplossen tegen dit probleem. Ze is op alles onderzocht en er is geen oorzaak te vinden. Over de beschermers, wordt het alleen warm eronder of echt té warm dat jij ze niet de hele nacht om zou laten? Had wel gelezen dat zij het product voor optimale werking het liefst zo lang mogelijk op laten..

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Stalbenen: Back on track/kentucky recuptex vs. Equicrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 01:18

Het wordt er warm onder in de zin van peesbeschermer-warm, zonder te zweten. Paard wat nu met peesblessure staan zette ik nog wel eens een nacht in die dingen, als ik geen tijd of mogelijkheid had om te kleien. Moet wel zeggen, benen kwamen er mooi droog (slank) onderweg :j

Van binnenuit bedoel ik meer een supplement. Blijkbaar heeft het paard wat meer moeite met stofafvoer. Na een cross voerde ik idd mijn paard ook wel eens donker bier en vriendin voert dit ook als haar ruin de koker vol vocht heeft. Maar misschien is een simpele poeder als Gelatinaat wel voldoende :)

Floortje_89
Berichten: 208
Geregistreerd: 25-06-11

Re: Stalbenen: Back on track/kentucky recuptex vs. Equicrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:44

Ik heb ook de Back on Tracks en heb daar hele positieve ervaringen mee! Ik doe na het werk eerst de ice vibes erom heen (om te koelen) en dan s nachts in de Back on Tracks. Het been wordt dan idd warm, maar dat is ook de bedoeling (je moet het lichaam wel eerst een paar dagen laten wennen). Of het ook voor stalbenen helpt dat weet ik niet.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Stalbenen: Back on track/kentucky recuptex vs. Equicrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:50

Bij mijn merrie hielpen drainage compositium druppels altijd als een trein. En oud bruin bier heb ik ook vaker gehoord inderdaad. Ik heb geen ervaring met de dingen die jij opnoemt.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:37

Floortje_89 schreef:
Ik heb ook de Back on Tracks en heb daar hele positieve ervaringen mee! Ik doe na het werk eerst de ice vibes erom heen (om te koelen) en dan s nachts in de Back on Tracks. Het been wordt dan idd warm, maar dat is ook de bedoeling (je moet het lichaam wel eerst een paar dagen laten wennen). Of het ook voor stalbenen helpt dat weet ik niet.


Ik gebruikte idd ook vaak eerst de ice vibes en daarna de Back on Tracks voor de nacht :j

De warmte geeft eigenlijk de bloeddoorstroming aan :j

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Stalbenen: Back on track/kentucky recuptex vs. Equicrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 14:57

Die drainage compositum heb ik al geprobeerd maar heeft niks geholpen, bruin bier zou ik nog kunnen proberen.

@floortje_89, heb jij de Back on tracks om alle 4 de benen? En mag ik vragen wat voor jou de reden was om ze aan te schaffen?

Floortje_89
Berichten: 208
Geregistreerd: 25-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:51

Ik gebruik ze alleen voor de achterbenen, en dan voornamelijk na een zwaardere training (niet na een half uurtje loswerken, maar bijvoorbeeld na de les e.d.). Ik heb ze aangeschaft ter preventie, net als de ice vibes.

Maar ''van huis uit'' gebruiken we ze al jaren, een ouder paard (leeft inmiddels al jaren niet meer) had een peesblessure en die had toen ook BoT lappen om zijn geblesseerde been, en zijn been werd er droger/minder gallig van. Maargoed, het echte effect binnenin is natuurlijk lastig vast te stellen..