Plassen bij begroeting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 11:13

Het is een soortgelijk thema als hij als eens de revue passeerde van het paard dat steeds moest plassen tijdens het rijden, maar ik had een vraag over mijn ene paard dat me altijd vriendelijk en luid begroet als ik aankom op stal en dan gaat plassen...

Ik sta op een stal waar we alles zelf moeten doen van verzorging, dus het is niet zo dat ik elke keer aankom om te werken met hem en dat hij daarom automatisch denkt "ik zal maar ff snel de blaas ledigen :j ". Toch gebeurt het 8/10 keer dat hij me ziet, hinnikt, benen opent om te plassen en dan happy aan komt lopen. Zowel op stal als buiten.

Wat moet ik me hierbij in godsnaam voorstellen, denken jullie? Dominantie? Stress, opluchting,... ?
Ben wel eens benieuwd.

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:16

Poeh dat is een goede....
Enige wat bij mij opkomt is een vorm van opluchting...

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:18

plassen is een stress signaal...
als je moet vluchten is het belangrijk dat daar je energie heengaat en niet naar bijvoorbeeld de vertering van voedsel.

edit: vaak plassen paarden ook als ze eten krijgen.
geef je hem altijd direct eten als je komt?

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:28

Een slim paard wat een lege blaas wil voordat hij aan het werk gaat :+ Die van mij doet het ook.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:42

mijn merrie en ruin doen het ook. Als ik kom voor ze eten te geven. waarom ze dat juist doen weet ik niet.

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 21:15

Happy16 schreef:
plassen is een stress signaal...

edit: vaak plassen paarden ook als ze eten krijgen.
geef je hem altijd direct eten als je komt?


Ja dat gebeurt inderdaad heel vaak.

Enig idee waarom ze dat doen?

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:44

Mijn paard doet het ook maar alleen als ik haar uit het land haal niet wanneer ze in haar stal staat

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:46

nee ik weet niet waarom ze plassen als ze gevoerd worden.
ik vraag het mezelf ook af...

sabrina1983

Berichten: 252
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Onderaan d'n diek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:53

Nu ik er over na ga denken..... Mijn pony doet het altijd als ik `s avonds laat de laatste ronde hooi kom brengen. Kan er de klok op gelijk zetten....

Mijn merrie doet het bij voorkeur als ik net de stal heb opgestrooid. Zal ze wel lekker vinden, haar blaas legen in een schoon toilet....... :D

misschien een vorm van opluchting?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:57

Mijn paard doet dit vaak als ik met het eten afkom en als onze we onze les beƫindigd hebben wanneer we onderweg naar huis stappen telkens op hetzelfde plekje, mijn instructeur komt dan meestal voorbijgereden en zegt dan: "decompressie"

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 11:00

Ik weet van mezelf dat ik vroeger als kind (en nu soms ook nog hoor) als ik opgewonden was over iets, moest plassen. Bijvoorbeeld bij verstoppertje spelen had ik steeds pech. Ik kon niet langer dan 3 minuten verstopt blijven of ik moest snel een toilet zien te vinden. Dat zou je dan stress kunnen noemen.

Maar dit jaar op Equitana (was mijn eerste keer) was ik ook zo overdonderd door de omvang van die hele beurs dat ik ook helemaal positief opgewonden werd en dat sloeg ook meteen op mijn blaas.

Laat ik maar hopen dat mijn paard eerder opgewonden is over iets dan dat hij stress heeft als hij me ziet...

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:44

Het kan ook zijn dat de paarden weten dat ze naar buiten mogen en dan nog even snel plassen in de stal omdat dat het minst spettert.

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 11:31

Dat gaat in mijn geval niet op want ze hebben een uitloopstal :)

Sachet

Berichten: 607
Geregistreerd: 13-02-12

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:35

Wat apart zeg heb er eigenlijk nooit van gehoord.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:39

Hier ook zo, paard staat gewoon buiten, en gaat elke dag meteen als ze me ziet plassen. Wordt verder niet heel veel gereden dus het stukje plassen zodat ze met een lege blaas gereden kan worden gaat hier niet op
Vaak gaan de andere meteen erna ook plassen, staan er 3 plassende paarden terwijl je aankomt, volgens mij steekt dat aan of zo?

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:01

Oklahoma schreef:
Dat gaat in mijn geval niet op want ze hebben een uitloopstal :)

Hmmm >;) . Als mijn merrie 's nachts in de loopstal staat begint ze ook te plassen zodra ik 's morgens het hoekje om loop...ze plast dan ook gewoon op de straat (terwijl ze een vlasbed in stal heeft) dus dat is een hoop geklater en gespetter..Volgens mij heeft het nog het meeste te maken met dat ze verwachten dat er voer komt? Misschien dat ze met een lege blaas meer kunnen eten? :=

*Edit* zie hier (figuur 2, orgaan nummer 24) dat de blaas wel klein is en ver naar achter ligt, dus of dat zoveel gaat uitmaken? Mysterie nog niet opgelost :( .

Weet wel dat plassen ook een teken van opwinding kan zijn (zie hengstige merries die contact maken met ruinen...), dus misschien opwinding over het feit dat er weer eten komt? En het werkt inderdaad aanstekelijk, ze gaan hier meestal het rijtje af :j
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 18-11-13 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:05

Mijn merrie doet dat ook. Eerst een luide hinnik, en dan gaat ze plassen. Ze staat altijd buiten met een schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:43

Ik liet mijn paard ALtijd eerst op stal plassen eer ik ging rijden of met de trailer weg. Sommige paarden plassen alleen op stal of op de wei en niet in het zand of onderweg.

Mooi aangeleerd gedrag als een paard plast als hij je ziet en weet we gaan wat doen...

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 12:46

Wel leuk eigenlijk dat er nog mensen zijn die dit gedrag herkennen en dat ik niet de enige ben met zo'n gek paard. (geen ander paard op stal doet het bij ons, ook mijn ander paard niet dus die aanstekelijkheid kan ik ook niet over meespreken :D)

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:49

Zou het niet een soort van opwinding inderdaad kunnen zijn, zoals honden ook wel eens doen?

Skundi08

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-12

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:39

Ja een soort opwinding of opluchtig zou ik zeggen. Wat grappig ik ga er ook eens opletten zoiets is me eigenlijk nog nooit opgevallen ;) En misschien is hij er ook een beetje aan gewend geraakt dat het een soort reflex is geworden?

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:45

Haha en ik maar denken dat ik zo'n bijzonder paard heb. Die van mij begint ook te plassen als hij mij ziet... ;-) en laatst leek het erop dat mijn pony dat ook ging overnemen, maar die doet dat maar sporadisch.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:52

Mijn 2 ruinen doen het ook als ze me zien! de ene is gewoon slim en doet altijd plassen en poepen voordat ie aan het werk moet. {en mij associeert ie duidelijk met werk} en mijn jonge ruin aapt hem na.

Inkie1990

Berichten: 30
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:44

Herkenbaar! Het paard van mn vriend doet dat ook, geen idee waarom eigenlijk. Ik zal eens aan hem vragen of hij weet waarom ze dat doet. Misschien gewoon opluchting en blijdschap dat je er bent of dat ze eten krijgt?

xxanoukxx1
Berichten: 279
Geregistreerd: 13-02-12

Re: Plassen bij begroeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:13

mijne moet altijd tijdens springles of springwedstrijdjes plassen, en dan gaat hij ook heel stout doen stijgeren enzo omdat hij eerst wil plassen voordat hij gaat springen