Steriliseren merrie verandering gedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 11:13

Ik heb mijn paard vanaf augustus aan de regumate. Echter als ze hengstig wordt blijft ze link onder het zadel.
Afgelopen zaterdag zelfs zo stijgeren met resultaat tanden door de lip!!!!
Zo is ze super maar na bv 10 min kan ze opeens exploseren, op haar donder geven dan weer even normaal en zo spontaan weer levenslink omhoog en bokken.
Ze is denk ik as dinsdag weer van haar hengstigheid af, hoop ik!!

Wat kan ik nog doen? De regumate heeft het gewenste effect niet. Ze krijgt 13 ml.
Ze is echt zeer extreem in die periode onder het zadel.

Als ik toch overweeg om haar te steriliseren zou ze dan weer in het geregel lopen?
Ze heeft echt last.

Ze heeft een veulen gehad voor ze zadelmak gemaakt werd tien ze 5 was. Ze is nu 7

Ik wil geen veulen geen plek en geld voor.

Wat moet ik doen? Zal sterilisatie een oplossing kunnen zijn dat ze normaal te rijden is zonder dat gevaarlijke stijgeren en bokken of bestaat de kans dat ze dat blijft doen?
Als ze niet hengstig is is ze super!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:19

Ik zou overleggen met je DA. Misschien is een knikker een oplossing ipv een sterilisatie.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:19


MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:23

Mag ik je even tip geven? Laat eerst naar de tanden kijken voordat je verdere stappen neemt. Meerdere merrie 's gezien die problemen hadden met de tanden. Daardoor voor niet goed verteerden en hormonale problemen gaven.

Carmelina
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Koewacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:28

Ik heb ook problemen gehad met mijn merrie, heb ze toen op aanraden van de DA laten behandelen met idd knikkers. Dat hielp perfect nadat ze eruit zijn gehaald bleef ik resultaten houden, heb het dus maar 1 keer gedaan daarna nooit meer. Het enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat mijn merrie het jaar erna een hele zomer melk heeft gelekt zonder dat er een veulen was.

Ik zou het zo weer doen! De ingreep is niet pijnlijk voor het paard en geeft weinig risico's.

Carmelina

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 11:30

Ik heb een hele goede tandarts en deze is recent geweest net zoals de osteopaat en zadelmaker

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 11:37

Een knikker heeft dus meer effect qua rijden dat ze te rijden is?
Ze slaat compleet door de regumate totaal geen verbetering!
Buiten haar hengstigheid is ze super te rijden!!

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 14:39

Met het plaatsen van een knikker houdt dat extreme onhandelbare gedrag dan onder het zadel op? Dat ze gewoon te rijden is of kan ze daar ook doorheen breken?

Wat zou de beste oplossing zijn ?
Ze heeft er zoooo veel last van!

paarden369
Berichten: 115
Geregistreerd: 09-06-13
Woonplaats: zutphen

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:41

Ik hoop dat het goed afloopt

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 14:50

Wat zal het beste zijn met de beste resultaten
Knikker of sterilisatie?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:05

Ik heb een merrie onder behandeling die ook niet te rijden was met de hengstigheid. Extreem hengstig vooral in najaar en winter. Ook voor de hengstigheid erg last, ze was maar een week in de maand normaal te rijden.
Ze is door mij met homeopathie behandeld en nu is ze niet hengstig meer en gewoon te rijden!
Deze merrie had overigens al diverse behandelingen van dierenarts gehad, incl regulatie en een knikker, maar dat hielp niks!

Kortom met homeopathie bij hormonale storingen is veel te bereiken!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:09

Ik heb maar 1 ervaring met steriliseren dus veel is het niet, maar het paard in kwestie was daarna nog even moeilijk en de baas enkel een hele hoop centen armer.
Had geen effect op dat paard dus.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:13

Sterriliseren helpt niet. Je laat de eierstokken da immers zitten en daar worden de hormonen die dit probeem veroorzaakt met name gemaakt.

Catreren is in dit geval werkzamer. Ik zou over leggen met de DA want het is nogal inrijpend.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:16

Ik bedoelde ook castreren in geval van mijn voorbeeld waar het niet hielp, hele zaakje is verwijderd.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:18

en als je iemand anders erop zet die je paard niet kent, blijft ie dan ook lastig.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:40

Je hebt het er over dat ze anders is tijdens het rijden, maar merk je verder ook veranderingen bij der?

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:46

ze is wat baldadiger op stal maar in omgang verder merk je niets aan haar.

ik rij haar samen met mijn zusje (Z2 ruiter) Ze kan haar wel aan maar ik op die momenten niet. Ik kan haar bokken en steigeren niet uitzitten.
Mijn zusje heeft afgelopen zaterdag de tanden door de lip gekregen door haar gesteiger.

Ik ga woensdag naar de kliniek.

@leetje wat geef jij!
Laatst bijgewerkt door Hillebill op 18-11-13 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:46

Leetje schreef:
Ik heb een merrie onder behandeling die ook niet te rijden was met de hengstigheid. Extreem hengstig vooral in najaar en winter. Ook voor de hengstigheid erg last, ze was maar een week in de maand normaal te rijden.
Ze is door mij met homeopathie behandeld en nu is ze niet hengstig meer en gewoon te rijden!
Deze merrie had overigens al diverse behandelingen van dierenarts gehad, incl regulatie en een knikker, maar dat hielp niks!

Kortom met homeopathie bij hormonale storingen is veel te bereiken!

wat geef jij haar dan?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:53

Jovanny schreef:
Leetje schreef:
Ik heb een merrie onder behandeling die ook niet te rijden was met de hengstigheid. Extreem hengstig vooral in najaar en winter. Ook voor de hengstigheid erg last, ze was maar een week in de maand normaal te rijden.
Ze is door mij met homeopathie behandeld en nu is ze niet hengstig meer en gewoon te rijden!
Deze merrie had overigens al diverse behandelingen van dierenarts gehad, incl regulatie en een knikker, maar dat hielp niks!

Kortom met homeopathie bij hormonale storingen is veel te bereiken!

wat geef jij haar dan?


Ik behandel individueel, dat wil zeggen gericht op dit individuele paard.
Het is vaak ook de combinatie van middelen die het hem doen.

Gezien ons hele leuke wetgeving mag ik niet zeggen dit middel bij dat probleem.
Dit kan vaak ook niet, omdat vooral de combi van middelen of de sterkte afgestemd op het individuele paard werkt.

Wil je gericht meer advies pb me dan kan ik kijken wat ik voor je kan betekenen.

ellenmarina
Berichten: 67
Geregistreerd: 09-04-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:02

Ik zou de hulp inroepen van Jeanette van Horse Body Balans.
Zij doen homeopathie ik heb er super ervaringen.

Er is duidelijk een verstoring in de hormoon huishouding.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 15:10

Hoe lang duurt het met homeopathie dat je resultaat merkt?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:29

Wanneer is ze naar de tandarts geweest? Regumate moet helpen, zo niet dan heeft sterilisatie ook geen zin. Als ze lange tijd iets heeft gedaan als gevolg van een verstoorde hormoon balans dan kan het nu zijn dat de hormonen normaal worden en het gedrag blijft omdat dit aangeleerd is. Zodra ze aanstalten maakt om omhoog te komen meteen opzij trekken flink in de stelling en voor binnenbeen opzij zetten. Dit zijn ze heel snel zat. Verder kan ik je www.paardenkraker.nl aanraden, hij heeft vaak tips voor merries met hormoonproblemen. Sterilisatie zou voor mij echt het laatste redmiddel zijn..

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 15:41

Ze is in oktober nog bij de tandarts geweest.
Ze doet het puur in de hengstige periode zo uit het niets.
Zo is ze super aan het lopen / trainen en plots BAM omhoog en bokken.
Flink naar voren trappen al bokkend. Dan is ze weer normaal en lekker te rijden en dan weer BAM!

Als ze haar periode gehad heeft is ze perfect te rijden. Dan alleen protest als ze iets heel moeilijk vind maar dat is nog uit te zitten, paar bokjes. Maar niet zo link en gevaarlijk als ze hengstig is.

Je voelt het niet aankomen het is gewoon zo plots omhoog!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:56

Jovanny schreef:
Hoe lang duurt het met homeopathie dat je resultaat merkt?


Kan heel snel gaan hoor! Meestal merk je direct iets. Dan is het niet in 1 klap weg, maar verbeterd het wel in een stijgende lijn.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Steriliseren merrie verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 18:49

Vandaag bij de kliniek geweest. Wederom is ze gescand om te kijken hoe de baarmoeder was en de eierstokken. Er zat iets vocht in de baarmoeder (ze is net hengstig geweest) maar niets verontrustend te zien. Omdat ze door de regumate heen breekt (13ml!!) hebben ze haar 3 buizen bloed afgenomen welke gecontroleerd gaat worden in Duitsland op hormonen (hoeveel mannelijke, vrouwelijke en nog iets?)

Ze is een extreme merrie met haar gedrag, dit hadden ze nog nooit eerder zo mee gemaakt met een merrie welke op regumate staat.

Volgende week uitslag!

Dus ik geef haar vanaf nu geen regumate meer, ze is hoop ik nu weer 18 dagen normaal. Volgens mijn berekening wordt ze rond 5 december weer hengstig dus hoop ik voor die tijd de oplossing te hebben!


De DA had het over:
Spuiten tegen hengstigheid
Iets van een goedje, olie in de baarmoeder? weet zo niet de naam meer.
en als laatste een knikker

maar eerst de uitslag afwachten