Paard INrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BalouLovertJ
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-07-13

Paard INrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 10:42

Heyy
Ik mag binnenkort een paard gaan inrijden.
Iemand tips???

Alvast bedankt!!

Don't Think, Just Do It
Feel It.


Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Paard INrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:43

Als je geen ervaring hebt, doe het niet of onder hele goede begeleiding.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:44

Haal er iemand bij die er verstand van heeft, en ga niet zelf aanmodderen als je het niet weet.

Is niet als aanval bedoeld hoor, maar als tip :)

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

BalouLovertJ
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Paard INrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 10:45

Nou, het is niet dat ik er geen verstand ven heb hoor, maar ik vraag gewoon om tips :P

Don't Think, Just Do It
Feel It.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:45

Goede begeleiding? Les?
Is dit wel verstandig?
Een 12 jarige een paard laten inrijden lijkt me nou niet echt verstandig.

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

BalouLovertJ
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Paard INrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 10:46

het gaat nioet om leeftijd maar om rijervaring en ik rijd al best lang en ik kan het ook aan

Don't Think, Just Do It
Feel It.

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:46

Nou, ik ben ook 12 en ik zou echt niet willen inrijden, straks verpest je het paard helemaal
En ik rijd ook al 7 jaar

BalouLovertJ
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Paard INrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 10:47

Daarom vraag ik dus om tips :)

Don't Think, Just Do It
Feel It.


Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:47

Voordat er al teveel gesneerd gaat worden, lees even het profiel van TS.

TS:

Is het paard al bekend met zadel en hoofdstel?
Wordt het al gelongeerd?
Heb je een volwassen persoon met paardenkennis die m de eerste keren vast kan houden en aan de longeerlijn kan doen?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:47

BalouLovertJ schreef:
Nou, het is niet dat ik er geen verstand ven heb hoor, maar ik vraag gewoon om tips :P

Je bent 12, rijd pas 3 jaar (volgens je profiel). In mijn ogen heb je dan niet genoeg ervaring om een paard goed in te rijden.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:48

BalouLovertJ schreef:
het gaat nioet om leeftijd maar om rijervaring en ik rijd al best lang en ik kan het ook aan

En krijg je er goede begeleiding bij? Ik denk dat een goede instructeur je beter kan helpen dan wij vanaf bokt..

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:49

En wat als het paard je er zo hard vanaf bokt of met je aan de haal gaat?
Ik zou het niet doen, leeftijd maakt zeker weten uit, je bent veel te jong en verantwoordelijkheid hebben de meeste nog niet met deze leeftijd. Dus lekker laten staan en door iemand doen die er ervaring mee heeft.

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:50

kiki1976 schreef:
Je bent 12, rijd pas 3 jaar (volgens je profiel). In mijn ogen heb je dan niet genoeg ervaring om een paard goed in te rijden.


Ik kom uit een boerendorpje en wij reden de pony's vroeger allemaal zelf in. *\o/*
Wie moest het anders doen?

Het allerbelangrijkste is wel dat je echt goede begeleiding krijgt TS.
Je moet echt iemand op de grond hebben die je mee kan helpen, die zegt wat je moet doen en vooral, wat je niet moet doen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:50

BalouLovertJ schreef:
Daarom vraag ik dus om tips :)

Daarom de tip haal er iemand bij die er verstand van heeft. Niet alleen om het feit dat je dingen verkeerd kan aanleren maar ook voor je eigen veiligheid.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

flappiex1

Berichten: 130
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:51

Ik sluit me aan bij de anderen!
Ik ben ook 12 maar ik moet er niet aandenken eentje in te rijden! Na 3 jaar ervaring lijkt mij te weinig om een paard in te rijden

Flappie, Boris & Olaf <3

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:51

De beste tip is en blijft nog steeds goede begeleiding. Iemand moet jou kunnen helpen met het opstappen, longeren, er naast lopen of wat dan ook meer. Je kan dit echt niet alleen of met iemand die er weinig of geen verstand van heeft. Verder zien 2 paar ogen meer dan één, en vooral als dat eene paar er ook nog eens op zit ;)
Er is helemaal niemand die volledig alleen een paard inrijd, ga maar kijken bij trainingsstallen o.i.d. dan zul je zien dat er altijd iemand helpt.

What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:52

Iris82 schreef:
kiki1976 schreef:
Je bent 12, rijd pas 3 jaar (volgens je profiel). In mijn ogen heb je dan niet genoeg ervaring om een paard goed in te rijden.


Ik kom uit een boerendorpje en wij reden de pony's vroeger allemaal zelf in. *\o/*
Wie moest het anders doen?

Het allerbelangrijkste is wel dat je echt goede begeleiding krijgt TS.
Je moet echt iemand op de grond hebben die je mee kan helpen, die zegt wat je moet doen en vooral, wat je niet moet doen.

Als je m'n eerdere post had gelezen, dan kon je lezen dat ik haar geadviseerd hebt er iemand bij te halen die er verstand van heeft.
Want in mijn ogen ben je als 12 jarige met 3 jaar ervaring niet in staat om dit alleen te doen.

Maar terzijde, je moet het nooit in je eentje doen. Altijd een persoon erbij die er verstand van heeft. Die je kan helpen.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 17-11-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:52

Ben je nog maar 12?
Dan lijkt het me niet zo'n goed idee.
Je moet consequent zijn, goed kunnen aanvoelen wanneer het paard er klaar voor is en nog veel meer.
Hoeveel rij-ervaring heb je? Heb je een eigen/verzorg-pony gehad?
dit is echt werk voor iemand met ervaring, dus ik weet niet of je dit moet doen.
Haal er in ieder geval hulp bij.
Stel dat jij er alleen bent en er af ligt? Wat dan? Je durf er dan waarschijnlijk niet meer op en moet er iemand anders bijkomen. Veel verschillende mensen is ook niet goed voor zo'n jong paardje.

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:53

kiki1976 schreef:
Als je m'n eerdere post had gelezen, dan kon je lezen dat ik haar geadviseerd hebt er iemand bij te halen die er verstand van heeft.
Want in mijn ogen ben je als 12 jarige met 3 jaar ervaring niet in staat om dit alleen te doen.


Ik viel je ook niet aan of af, het was een aanvulling. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:54

Iris82 schreef:
kiki1976 schreef:
Als je m'n eerdere post had gelezen, dan kon je lezen dat ik haar geadviseerd hebt er iemand bij te halen die er verstand van heeft.
Want in mijn ogen ben je als 12 jarige met 3 jaar ervaring niet in staat om dit alleen te doen.


Ik viel je ook niet aan of af, het was een aanvulling. :)

Oh oke dan begreep ik je verkeerd :D

Want als je goed genoeg kan rijden en met goede begeleiding van iemand die er verstand van heeft kan het wel.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 17-11-13 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

dinniee
Berichten: 724
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: in het helal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:54

caresje schreef:
Goede begeleiding? Les?
Is dit wel verstandig?
Een 12 jarige een paard laten inrijden lijkt me nou niet echt verstandig.

ik heb dat ook gedaan op een welshje dus het kan wel

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile!

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:55

wat vinden je ouders er van dat je een paard wilt beleren?

hoe oud is het paard?
hoe groot is hij?
staat hij in een weiland met weinig luxe of op een pensionstal/manege waar veel mensen rond lopen?

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:55

Wat ik me ook afvraag, welke volwassene laat een kind van 12 een paard inrijden?

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

dinniee
Berichten: 724
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: in het helal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:57

Samblabla schreef:
Wat ik me ook afvraag, welke volwassene laat een kind van 12 een paard inrijden?

mijn ouders

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile!

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:58

Weet je TS, het ene paard kun je rondslingeren, een paar keer met een zadeltje aan komen en hop erop. En die zet geen stap verkeerd en sjokt zo rond. Mee naar buiten, kilometers maken enz.

Het andere paard reageert heel anders, lijkt soms rustig, is het niet, of is juist knettergek. Vooral diegenen die rustig lijken zijn degenen waar je voor uit moet kijken. Maar om de subtiele verschillen te zien, moet je ze heel goed kunnen lezen. En dat gaat gewoon nog niet als je 12 bent. Dat is niet erg, maar dat is gewoon een feit.

Daarom valt en staat alles met begeleiding. En niet je moeder die m wel even vast wil houden want dat doet ze op de manege ook, maar echt iemand met jarenlange ervaring.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers