Draag alsjeblieft een goede helm!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 10:07

Hoi Bokt,

Gisterenmiddag rond tien voor half vijf reed ik door Heemstede (Noord-Holland) met mijn scooter, ik reed zo'n 40 km/u. Naast de stoep, op de weg stonden auto's -fout- geparkeerd. Achter een van deze auto kwam een Skoda waar ik met 40 km/u op ben geklapt. Ik ben met mijn helm tegen de voorruit gevlogen, vervolgens via de motorkap een salto gemaakt en zes meter verder op de weg beland. Mijn scooter kwam tegen de bumper abrupt tot stilstand. Het eerste wat ik op de weg deed, zo ver ik me kan herinneren, was schreeuwen. Schreeuwen van de pijn. Het leek wel eeuwen te duren voordat de automobilist de auto uitkwam. Hij had bij de ambulance gezeten en heeft me nagekeken en vervolgens in zijn auto gezet. Omstanders hebben de politie gebeld en deze weer de ambulance.

Na tien minuten kwamen er twee stalvriendinnen aan, deze heb ik gevraagd foto's te maken van m'n scooter en ik kon wel huilen, helemaal Total Loss. Het werd steeds drukker, twee politiebusjes, steeds meer omstanders en er was iemand van de krant om foto's te maken. Inmiddels was mijn vader gearriveerd en ietsje later kwam mijn moeder ook aan. De politie heeft mij gevraagd het na te vertellen en mijn rijbewijs te laten zien. Het ambulance personeel was bang voor inwendige bloedingen en fracturen dus ik werd ingepakt op de brancard en meegenomen. Mama reed achter de ambulance aan en papa was met een bezem van de politie de restjes scooter aan het opvegen om het wegdek weer vrij te maken.

Met de ambulance werd ik overgebracht op het Spaarne Ziekenhuis Hoofddorp, de hele wachtkamer was vol maar omdat ik een spoed was mocht ik als eerst. Ik ben uit de brancard op een bed getild en in kamer vijf gezet. Ik moest mijn kleding uitdoen en kreeg een full-body check. Mijn benen lagen open en mijn vinger deed heel veel pijn. Een verpleegkundige heeft een (Roze!) infuus aangelegd en heeft vervolgens wat bloed afgenomen. Het was inmiddels half zes en ik werd opgehaald voor foto's. Eerst mijn rug, daarna bekken, knieën en tenslotte mijn hand. Na een uur vervelen, kwam de zuster weer wat bloed afnemen en daarna kreeg ik de uitslag. Niks gebroken, alleen het bandje in mijn wijsvinger verrekt en daar moet een spalk om heen. Voordat ik weg mocht moest ik in een potje plassen zodat ze konden kijken naar de urinewaardes en of ik geen inwendige bloedingen had. De verpleegkundige heeft mijn wonden schoongemaakt en afgeplakt, vinger gespalkt en het infuus verwijderd. Ik kreeg een kaart met daarop een afspraak om terug te komen voor mijn vinger. Mama heeft de auto boven gezet en ik ben door een super aardige mevrouw met de rolstoel erheen gebracht. Onderweg kwamen we nog een meisje en haar moeder tegen, ze had een hockeybal op haar arm gehad en vroeg zich af of ik die politiebusjes en ambulances had veroorzaakt, ja. Dat was ik.

Het was half acht toen ik thuis was, het ongeluk gebeurde om 16:20. Papa had een afspraak met de mensen gemaakt waar ik mee een aanrijding had en zij stonden om acht uur voor de deur. Ze hadden een kaart meegenomen met twintig euro met "nogmaals sorry voor het ongeluk". Ze waren blij om te horen dat ik helemaal oke was, niks had gebroken en ze willen alles vergoeden. Hieronder een selectie foto's van mijn scooter en de rest van het ongeluk. Ook staat er een linkje naar de krant!

Het ongeluk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn benen
Afbeelding
Hoe mijn scooter er nu uitziet
Afbeelding

Als je het artikel aanklikt, zie je op de foto een grote ster in de voorruit van de auto, of meer een soort spinnenweb. Deze is veroorzaakt door mijn helm, een Schubert C3. Als ik een fashion helm op had gehad, was dat glas in mijn gezicht gekomen en als ik een open helm had was het al helemaal niet vrolijk afgelopen. Ik koop zeker weer een nieuwe scooter en dat is zeker weten een brom. Na dit ongeluk ben ik echt gaan beseffen dat een helm niet zo maar is. Iedereen moet eigenlijk of een dichte helm op of een integraalhelm. Liever na een aanrijding niks aan me hoofd dan dat ik er "mooi" uitzie op de scooter.

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal ... de?lref=L3

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:12

Jeetje als je die scooter zo ziet ben je er goed van af gekomen :oo En stel je voor als je geen helm op had gehad of een ander soort helm...
Wel heel aardig van de mensen in de auto dat ze nog langs kwamen! Die zullen zich ook wel rot geschrokken zijn natuurlijk.

Baredawn

Berichten: 178
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:17

Jeetje, dat is inderdaad een beste klap geweest. Wat zal iedereen geschrokken zijn. Van harte beterschap in ieder geval.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:19

Gelukkig dat je er nog zo goed afgekomen bent :(:) . Het had veel erger gekund inderdaad. Wat een schrik. Een goede helm is inderdaad heel belangrijk.

Persoonlijk heb ik in mijn "scooter periode" ook altijd handschoenen gedragen. Ik kwam er achter dat die je handen toch wel goed beschermen nadat ik een ongeluk gehad had zonder handschoenen:D .
Ik ben ook eens van mijn scooter gereden door een automobilist die niet oplette. Omdat het mooi weer was had ik geen handschoenen aan en ben met mijn handpalmen over het asfalt gegleden.
Het gevolg was flinke brandwonden waar ik weken zoet mee geweest ben. De hele binnenkanten van mijn handen waren weg geschaafd.. Vanaf die tijd had ik zelfs in de zomer handschoenen aan ;) .

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:22

Zooo, wat _Tara_ zegt! Je bent er nog goed vanaf gekomen. Heel goed dat je je helm al droeg en dat je mensen wilt waarschuwen. +:)+

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:23

Ben jij er even goed vanaf gekomen zeg. _O_ Heel veel beterschap, de napijn zal nog wel komen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:29

Meid, at is een fikse klapper geweest en wat een beschermengel!
Goed dat je iedereen op de hoogte brengt van het dragen van een helm..en niet een fashionhelm idd.
Rustig aan!

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 10:32


Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:35

Jemig, wat heftig!
Ik ben blij dat je er zo goed vanaf bent gekomen. Nu blijkt maar weer dat een goede helm ontzettend belangrijk is.

Angelaa2
Berichten: 4226
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:11

Jeetje wat heftig zeg! Aantal jaren geleden zat ik ook altijd met een 'mooie' ahum integraal helm op mn scooter (nu heb ik een auto dus scooter is weg). Dan maar er niet uit zien, mn hoofd is belangrijker!
Had er toen een discussie over met iemand, die wilde per se geen integraal helm en een paar weken later werd ze aangereden door een auto (niet haar schuld) maar hele gezicht zat onder de schrammen en tand door dr lip (als ik het goed onthouden heb).. Toen dacht ik wel even van ; had nou maar geluisterd..
Maar super goed dat jij mensen aanraad om een integraal helm te dragen!

En gelukkig is het nog relatief goed afgelopen!

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:34

Pfoe zo te zien heb je geluk gehad zeg !!! :(:)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:35

Jee jij hebt echt geluk gehad!
Ik rij op de scooter altijd met mijn motorhelm en ook mijn motorpak trouwens, maar ik rij voor mn werk dus meerdere uren achter elkaar

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:37

gelukkig ben je er goed vanaf gekomen. Ik zie ook vaak motorrijden met korte mouwen en korte broek, dan wil ik er niet aan denken wat gebeurd als hun onderuit gaan over het asfalt. Midden zomer heb ik nog altijd mijn pak en handschoenen aan.

Kwam de auto van een uitrit af? Vergeet niet je helm en kleding dan op te geven aan de verzekering, ook dit krijg je dan vergoed

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:54

Je zult nu vast helemaal bont en blauw zijn!
Zonde van je scooter, maar ja die is vervangbaar net als alle andere spullen...

Ik (als ervaren motorrijder) zie nog altijd in de zomer heel veel mensen op de motor/scooter rijden in een t-shirtje, korte broek en slippers.
Vergeet niet dat asfalt is als een kaasschaaf. Dus draag s'zomers naarst je helm ook stevige kleding, minimaal een spijkerbroek.
Vergeet ook zeker je handschoenen niet! Kom je een motorrijder tegen zonder pink? Had hij geen handschoenen aan toen hij viel...

Nu is de helm die TS droeg een heel duur merk (Schubert) maar er zijn ook goedkopere goede en veilige merken.

o.a. Shark, Uvex, Scorpion exo, Nolan, HJC en Arai.

Koop nooit een tweedehands helm!!!! En zorg dat je helm een CE-keurmerk heeft. Heeft hij dat niet koop hem dan niet, hij is niet getest.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:10

Zo, wat heftig. Je hebt veel geluk gehad zeg! Dit benadrukt ook maar weer hoe belangrijk een helm is.
Veel beterschap gewenst :(:)

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 12:51

Ik draag zeker in de zomer een lange broek inclusief jasje en handschoenen!

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:00

Jeetje heftig hoor!
Ik draag ook altijd handschoenen op de scooter en kleren met lange mouwen ed.
Ben 1 keer gevallen en ondanks dat ik toen heel wat laagjes aan had toch wel wat pijn.
Heb wel een fashion helm, dus ga toch maar s nadenken of ik niet ook een integraal helm ga kopen..

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:26

Jeetje, wat een heftige ervaring! Zo te zien heb je echt een harde klap gemaakt. Je zal wel flink geschrokken zijn. Goed dat je een goede helm op had idd!

Veel beterschap!

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:49

Gelukkig had je een goede helm op!
Ook aardig van de bestuurder dat hij/zij meteen langs is gekomen in de avond!

Heel veel beterschap!

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:51

Saaaash schreef:
Ik draag zeker in de zomer een lange broek inclusief jasje en handschoenen!


Goed zo!

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:16

Je bent er goed van af gekomen, beterschap in ieder geval :(:)
Fijn dat je zo'n goede helm had en netjes dat de bestuurder 's avonds nog is langs gekomen.

jebuurmeisje

Berichten: 186
Geregistreerd: 28-02-09
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:18

wow! gelukkig ben je er goed van af gekomen!
Maar zo hee, meer dan €500,- voor een helm? :wow:
Ik ga er wel over nadenken om een integraalhelm aan te schaffen, ik heb inderdaad ook een fashionhelm..

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:28

Mijn stalgenoot is van de week ook met haar scooter onderuit gegaan, zij had haar schouder uit de kom. Gelukkig had ze ook haar helm op!

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:14

jebuurmeisje schreef:
wow! gelukkig ben je er goed van af gekomen!
Maar zo hee, meer dan €500,- voor een helm? :wow:
Ik ga er wel over nadenken om een integraalhelm aan te schaffen, ik heb inderdaad ook een fashionhelm..


Zoals ik al eerder gepost het is het merk helm wat TS had/heeft een zeer duur merk (maar wel extreem goed)
Er zijn veel goedkopere helmen op de markt maar voor minder dan 80,- is het vaak niet veel.
Zelf heb ik een helm van het merk Shark, om precies te zijn de Evoline 3 systeemhelm.
Op onderstaande link vind je een motorzaak die verschillende vestigingen heeft in NL.
http://www.motoport.nl/epages/Motoport. ... tID=679726

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Draag alsjeblieft een goede helm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:16

Jeetje heftig! maar goed dat je een helm op had!

Ik rijd op een snor, beetje opgevoerd, maar dus zonder helm. Maar mijn volgende scooter zal één met helm worden :) absoluut.