Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heb je last van je onderrug? (vul het antwoord in dat het meest bij jou situatie in de buurt komt)

1. Nee.
252 (45%)
2. Ja, ik heb bijna altijd pijn in mijn onderrug en de oorzaak is onbekend.
74 (13%)
3. Ja, ik heb bijna altijd pijn in mijn onderrug en de oorzaak is bekend maar heeft niets met paardrijden te maken.
78 (14%)
4. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik mij ernstig heb verwond (bijvoorbeeld een breuk).
31 (5%)
5. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik me licht heb verwond (bijvoorbeeld een blauwe plek) en ik word hiervoor behandeld.
12 (2%)
6. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik me licht heb verwond (bijvoorbeeld een blauwe plek) en ik word hiervoor niet behandeld.
14 (2%)
7. Ja, de pijn begint tijdens of vlak na het rijden en ik word hiervoor behandeld.
7 (1%)
8. Ja, de pijn begint tijdens of vlak na het rijden en ik word hiervoor niet behandeld.
35 (6%)
9. Anders, namelijk… (graag een pb of post).
46 (8%)

Totaal aantal stemmen: 549


C10

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Valencia (Spanje)

Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 09:13

Hallo!

Voor mijn studie fysiotherapie ben ik een scriptie aan het schrijven over lage rugpijn bij ruiters. Omdat de cijfers over het aantal ruiters met lage rugpijn ver uiteen lopen lijkt het me interessant zelf een poll te starten. Voor een realistisch beeld zijn er zo veel mogelijk stemmen nodig (ook van de mensen die geen last van hun onderrug hebben). Je leeftijd en discipline maken niets uit, de enige voorwaarde is dat je minstens 1 keer per week een uur paard rijdt. Door het invullen van de polls helpen jullie mij een zo goed mogelijk behandelingsplan te maken waarmee we ruiters in de toekomst hopelijk beter van hun pijn af kunnen helpen.

Let op: het gaat hier specifiek over lage rugpijn, dit gedeelte van de rug begint na de ribben.

Hartstikke bedankt voor het invullen!

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:28

Ingevuld! :)
Interessant onderwerp, zeker omdat ik hier momenteel mee bij de fysio loop.

C10

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Valencia (Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 09:38

Froukje1993 schreef:
Ingevuld! :)
Interessant onderwerp, zeker omdat ik hier momenteel mee bij de fysio loop.


Bedankt voor je stem! Het is inderdaad erg interessant, vooral ook omdat er nog maar erg weinig onderzoek naar gedaan is.

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:40

ik zal ook even stemmen heb altijd erg last van mijn onderrug

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:43

terrabeertje schreef:
ik zal ook even stemmen heb altijd erg last van mijn onderrug

ik heb trouwens 8gestemt maar ik heb het ook op andere momenten zoals fietsen enz en als ik lang hetzelfde zit... dus houd er rekening mee dat het niet alleen met paardrijden is
succes!

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:43

Hai, ik had vroeger vaak last van mijn onderrug na het rijden. Nu train ik elke dag mijn buikspieren waardoor deze mn rug compenseren en sinds mn buik getraind is heb ik nooit meer last van mn onderrug. Wellicht een goede tip voor alle ruiters met onderuit problemen.

Talonius

Berichten: 1393
Geregistreerd: 26-06-07

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:47

Wat Corien zegt helpt idd een hoop. Ik kom 's ochtends altijd met rugpijn mijn bed uit. Na een rondje lopen met de hond is het weer weg. Met rijden of mesten heb ik er dan ook geen last van. Ben na een flinke valpartij (in het hek gelanceerd samen met paard er tegenaan) wel meerdere keren bij de chiro geweest omdat 3 wervels regelmatig scheef staan.

sharonalover
Berichten: 2692
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: ergens op een plekje van de wereld

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:55

Ik heb op "anders" gestemd: Ik ben deze zomer van mijn paard gevallen en heb er toen best veel last van gehad. Ik heb ook ongeveer een week niet gereden door de pijn. Ik ben daarvoor behandeld (bij een manueel therapeut), en het gaat nu sinds een maandje behoorlijk goed. Ik had er niet alleen met het paardrijden last van, eigenlijk met alles. Momenteel heb ik geen pijn meer, ik hoop dat dit zo blijft.

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:12

Jammer dat er geen keuze optie is die bij mij past. Ik heb het soms met periodes en gaat ook weer over.

anneroxanne
Berichten: 150
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: in Wonderland

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:17

Ik heb "anders" gestemd want ik had ook veel last van mn onderrug, hiervoor ben ik ook naar de fysio geweest, het lag aan mn houding en volgens mij moesten ook mn spieren sterker worden. Nu heb ik er weinig tot geen last meer van.

Marina_Shana

Berichten: 159
Geregistreerd: 01-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:24

Ik heb ook bijna altijd last van mijn rug. Toen ik nog heel jong was had ik het ook af en toe al. Mijn moeder denkt dat ik vooral last heb van mn spieren omdat ik heel lang best klein ben gebleven en pas laat ineens heel hard ben gegroeid. Twee maand geleden had ik er heel erg last van, er zat zelfs een dikke bult en ik dacht dat er misschien een ontsteking zou zitten. Naar de huisarts geweest en die heeft geeneens gekeken of gevoeld en het ging zo van: hmm tja je komt wel vaak met dezelfde klacht ga maar een foto maken. Als ik bij een fysio ben geweest heb ik ook erg veel pijn en op de plekken waar ik dan behandeld ben, krijg ik ook bulten.

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:34

Ingevuld, nummer 5 en ik loop ermee bij de fysio

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:48

Gestemd op 3. Wil er wel even bij vermelden dat door een auto ongeluk mijn onderrug een zwakke plek is. Er zijn tijden dat ik totaal geen last heb. En periodes wel.

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:11

Ik heb gekozen voor optie 8. Ik word er nier voor behandeld. Wel heb ik een clinic gehad van sportpsycholoog en fysiotherapeut samen en hebben ze uitgelegd hoe ik kan voorkomen dat ik last van mijn rug krijg na het rijden, en andere inspanningen.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:14

Ik heb soms last van mijn onderrug s'avonds als mijn lichaam even rust heeft gehad. (na een hele dag vegen mesten, rijden enzo,)
(ene keer erger dan de andere keer)

C10

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Valencia (Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 11:39

terrabeertje schreef:
terrabeertje schreef:
ik zal ook even stemmen heb altijd erg last van mijn onderrug

ik heb trouwens 8gestemt maar ik heb het ook op andere momenten zoals fietsen enz en als ik lang hetzelfde zit... dus houd er rekening mee dat het niet alleen met paardrijden is
succes!


Het staat genoteerd. Bedankt voor het stemmen!

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:42

Ook ingevuld.

Lage rugpijn is me niet onbekend. Oorzaak weet ik niet (nog nooit naar laten kijken) maar het komt volgens mij niet door het paardrijden. Het komt en gaat ook met periodes. Zoals al eerder vermeld, je wordt er 's morgens mee wakker en naarmate je meer beweegt gaat het beter.
Tijdens paardrijden heb ik nooit rugpijn. Achteraf enkel in periodes dat m'n rug sowieso al loopt te zeuren.
Bij mij speelt ook mee dat ik op m'n werk soms veel van m'n rug moet vragen (gebogen staan, heffen en sleuren).

C10

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Valencia (Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 11:42

fliam schreef:
Jammer dat er geen keuze optie is die bij mij past. Ik heb het soms met periodes en gaat ook weer over.


Dan kan je op optie 9 klikken en noteer ik je toelichting.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:43

Optie 3 gestemd.
Komt bij mij door scheefstand vanuit de heup/bekken.
Maar volgens mijn fysio is paardrijden voor mij juist een goede sport, ivm trainen van buik en rugspieren. Heb met rijden ook nog nooit last gehad!

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:43

Ik heb anders ingevuld, omdat ik bijna nooit rugpijn voel, alleen als ik lang in verlichte zit heb gereden, dan begin ik mijn onderrug wel te voelen. Maar anders nooit last van eigenlijk.

Angie91
Berichten: 126
Geregistreerd: 11-10-09

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:02

Interessant onderwerp.
Ik heb voor optie 3 gekozen, heb altijd pijn in mijn onderrug maar het paardrijden heeft een positief effect op de pijn. De pijn wordt minder tijdens en na het rijden.

_Evanne

Berichten: 695
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:28

Hier nog iemand met last van de onderrug.

Tegenwoordig rij ik niet meer elke week, maar toen der tijd reed ik elke dag. In het weekend meerdere paarden. Ik ben toen vaak van het paard gevallen. De twee vallen die het meeste schade hebben aangericht zijn een val op het asfalt met paard boven op mij geweest en een val met mijn onderrug op de ijzeren voet van een hindernisstaander.
Daarna ben ik(op aandringen van anderen) een keer bij de dokter geweest en die heeft mij doorverwezen naar een fysio. Daar ben ik toen niet heen gegaan. Ik ben al eerder bij fysio's geweest voor verschillende dingen(meestal na val van een paard) en het heeft nooit geholpen, dus doe ik me ook de moeite niet meer om te gaan. Het hindert mij niet in het dagelijks leven. Alleen als ik zware dingen moet tillen(doe ik dus niet meer) of als een paard echt voor geen meter zit. Maar die paarden hebben vaak(niet altijd) ook wel wat aan hun rug, dus dat ik die dan niet rij is alleen maar beter voor beide.
Mocht ik er wel echt last van gaan krijgen, zal ik misschien wel ergens hulp ervoor zoeken. Zolang ik er verder geen last van heb, laat ik het voor wat het is.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:34

Ik heb twee hernia's gehad, waarvan de eerste op mijn 12-de waar ik ook aan geopereerd ben. Soms heb ik nog wel eens pijn in mijn onderrug. Maar dan eigenlijk bijna alleen als ik die een tijd of op een verkeerde manier belast heb. Of als ik weer in mijn feestweek zit.
Paardrijden werkt bij mij juist positief, daar word ik heerlijk los van. Vooral nu ik western rijd en bijbehorend zadel heb. Hierin kan ik beter mijn bekken kantelen.

pretparkpony

Berichten: 42
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:35

Gestemd! Succes met je scriptie!

DaphneC
Berichten: 51
Geregistreerd: 07-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:35

ik heb op nummer 9 gestemd bij mij komt de pijn waarschijnlijk omdat ik scoliose heb en 4 is op mij ook van toepassing na die val werd de pijn erger. ik word hier voor behandeld maar aan de scoliose valt niets meer te doen(niet ernstig genoeg om te opereren etc.)