Leerverzorging, hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 22:25

Ik was aan het zoeken naar een onderwerp over het verzorgen van laarzen en/of tuig van leer.
Ik heb jammer genoeg niks kunnen vinden, dus ik heb een topic geopend.
Mijn vragen zijn:

Welke producten gebruik je voor leder tuig/rijlaarzen?
En hoe bevallen deze producten?

ben benieuwd :D

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Re: Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:27

Je koopt gewoon ledervet.
Werkt goed en houdt het soepel

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:32

Ik gebruik regelmatig leerdoekjes van de Action, en daarnaast poets ik het eens in de maand eerst met lederzeep en eens in de maand met lederdressing of ledervet. Beetje afhankelijk van waar ik zin in heb, maar het wordt naast de lederdoekjes dus 2 keer in de maand behandeld met een ander lederproduct.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:33

Ik gebruik van Rapide de blanke olie. één keer in de week alles in de olie zetten en het blijft super mooi en zacht!
Trekt ook supersnel in

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:34

Ik doe mijn hoofdstellen, laarzen en leren peesbeschermers ook 1x in de week ontvetten ( met ledervet dus)

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:35

petrie laarzen :
- pertie boot cleaner , bevalt super maar prijzig voor de kwalieit
- petrie boot wax , bevalt super , goede prijs kwaliteits verhouding
- petrie boot cream , bevalt super , goede prijs kwaliteits verhouding

zadel :
- zadelzeep rapide , gewoon goed
- lederolie rapide , gewoon goed
( vooral géén ledervet , dat verstopt de porién van het leer ! )
- ledercréam blank eccelent ? bevalt echt super , betere kwalitiet dan dat je voor de prijs zou verwachten ( zwart geeft af , dus let op : beank pakken voor zadel ! )

hoofdstel :
- zadelzeep rapide , gewoon goed
- lederolie rapide , gewoon goed
- ledercream zwart ( eccelent ? ) bevalt echt super , betere kwalitiet dan dat je voor de prijs zou verwachten

springsingels :
- petrie boot wax , bevalt super , goede prijs kwalitiet verhouding
- petrie boot cleaner , bevalt super maar prijzig voor de kwalieit
- ledercream blank , bevalt echt super , betere kwalitiet dan dat je voor de prijs zou verwachten

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Re: Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 22:39

romyloverr, ik vraag me nu wel af hoe je weet/merkt dat ledervet de porien van het leer verstopt?
Aangezien veel mensen ledervet gebruiken verwacht ik dit niet..?
Angela, zijn de leerdoekjes bijzonder, dus zit er speciaal spul in het doekje of zijn het gewoon fijne doekjes om te gebruiken?

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:45

hoe het exact zit heb ik al eens ergens gescheven , ik ga die post even zoeken !
die weet daat heel veel van.
ldervet voed het deels , maar zet er ook een extra laagje op.
het voordeel is dat het mooi zaterdicht is omdat de
porien verstopt zijn , maar dat het wel niet goed is door het
leer.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:45

Ik maak het leer vaak schoon met een vochtige doek en behandel het af en toe met Stübben Hamanol.
Mijn laarzen poets ik met schoenpoets of vet ik in met vet speciaal voor schoenen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:47

De leerdoekjes zijn gemaakt voor gebruik op leer, ze reinigen goed en laten het leer niet uitdrogen terwijl ze reinigen. Af en toe in de olie is altijd nodig, dus ook naast het gebruik van deze doekjes.

Even een uitleg over hoe het werkt met lederolie/reinigingsproducten en andere oliën of reinigingsproducten uit een oud topic (geschreven door een andere bokker):
Sla olie gaat tussen de vezels van de huid zitten waardoor het leer wel soepel wordt maar ook veel zwakker.
Lederolie voedt de vezel en behoud de struktuur en daarmee de sterkte van het leer.

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 22:50

romyloverrr schreef:
hoe het exact zit heb ik al eens ergens gescheven , ik ga die post even zoeken !
die weet daat heel veel van.
ldervet voed het deels , maar zet er ook een extra laagje op.
het voordeel is dat het mooi zaterdicht is omdat de
porien verstopt zijn , maar dat het wel niet goed is door het
leer.


ben benieuwd :)

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 22:51

ambre schreef:
Ik maak het leer vaak schoon met een vochtige doek en behandel het af en toe met Stübben Hamanol.
Mijn laarzen poets ik met schoenpoets of vet ik in met vet speciaal voor schoenen.


welke schoenpoets gebruik je als ik vragen mag?

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 22:52

Angela schreef:
De leerdoekjes zijn gemaakt voor gebruik op leer, ze reinigen goed en laten het leer niet uitdrogen terwijl ze reinigen. Af en toe in de olie is altijd nodig, dus ook naast het gebruik van deze doekjes.

Even een uitleg over hoe het werkt met lederolie/reinigingsproducten en andere oliën of reinigingsproducten uit een oud topic (geschreven door een andere bokker):
Sla olie gaat tussen de vezels van de huid zitten waardoor het leer wel soepel wordt maar ook veel zwakker.
Lederolie voedt de vezel en behoud de struktuur en daarmee de sterkte van het leer.


interessant ! :D

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 22:55

ambre schreef:
Ik maak het leer vaak schoon met een vochtige doek en behandel het af en toe met Stübben Hamanol.
Mijn laarzen poets ik met schoenpoets of vet ik in met vet speciaal voor schoenen.


wat is stubben Hamanol?

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:57

Angela schreef:
Ik gebruik regelmatig leerdoekjes van de Action, en daarnaast poets ik het eens in de maand eerst met lederzeep en eens in de maand met lederdressing of ledervet. Beetje afhankelijk van waar ik zin in heb, maar het wordt naast de lederdoekjes dus 2 keer in de maand behandeld met een ander lederproduct.



Jaa ik ben dus toch niet de enige!! *\o/* Die doekjes bevallen super idd, erg handig.
Verder behandel ik alles eens in de zoveel tijd (te weinig eigenlijk, haha) met olie.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:58

romyloverrr schreef:
Je moet zeker geen vet gebruiken , als je alleen maar bij smeert gaat je leer 'stikken'. Dit zorgt ervoor dat het stinkt, maar ook dat er geen lucht meer aan komt.
Je kan het ook met je eigen huid vergelijken. Want dat is leder ook, een huid. Stel je smeert elke dag wel dagcreme maar je wast je nooit. Je huid gaat vettig worden, je bent gewoon vies. Daarom was je je ook, en dat zou je ook met je zadel moeten doen.
maar als je het vet smeert in kleine gaatjes krijg je dat niet meer uit , en blijft het dus
vies , en is vrijwel niet meer goed te krijgen.
heb je het toch gedaan , dan is het echt aan te raden het zadel heel goed met zadelzeep te wassen
en te proberen alle vet uit de porien komt , en het leder weer kan ademen

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 23:08

romyloverrr schreef:
romyloverrr schreef:
Je moet zeker geen vet gebruiken , als je alleen maar bij smeert gaat je leer 'stikken'. Dit zorgt ervoor dat het stinkt, maar ook dat er geen lucht meer aan komt.
Je kan het ook met je eigen huid vergelijken. Want dat is leder ook, een huid. Stel je smeert elke dag wel dagcreme maar je wast je nooit. Je huid gaat vettig worden, je bent gewoon vies. Daarom was je je ook, en dat zou je ook met je zadel moeten doen.
maar als je het vet smeert in kleine gaatjes krijg je dat niet meer uit , en blijft het dus
vies , en is vrijwel niet meer goed te krijgen.
heb je het toch gedaan , dan is het echt aan te raden het zadel heel goed met zadelzeep te wassen
en te proberen alle vet uit de porien komt , en het leder weer kan ademen


bedankt :) ik ga dus geen ledervet kopen :P

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:25

yasminlove1 schreef:
ambre schreef:
Ik maak het leer vaak schoon met een vochtige doek en behandel het af en toe met Stübben Hamanol.
Mijn laarzen poets ik met schoenpoets of vet ik in met vet speciaal voor schoenen.


wat is stubben Hamanol?


Heel fijn spul in een tube. :j
Soort vettige creme. Trekt er super in.

Ik gebruik ook wel Rapide lederdressing. Dat is dun/melkachtig maar werkt ook heel goed.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:45

Citaat:
Je moet zeker geen vet gebruiken , als je alleen maar bij smeert gaat je leer 'stikken'. Dit zorgt ervoor dat het stinkt, maar ook dat er geen lucht meer aan komt.
Je kan het ook met je eigen huid vergelijken. Want dat is leder ook, een huid. Stel je smeert elke dag wel dagcreme maar je wast je nooit. Je huid gaat vettig worden, je bent gewoon vies. Daarom was je je ook, en dat zou je ook met je zadel moeten doen.
maar als je het vet smeert in kleine gaatjes krijg je dat niet meer uit , en blijft het dus
vies , en is vrijwel niet meer goed te krijgen.
heb je het toch gedaan , dan is het echt aan te raden het zadel heel goed met zadelzeep te wassen
en te proberen alle vet uit de porien komt , en het leder weer kan ademen


Je hoort het leer ook eerst te reinigen met lederzeep, en daarna pas in te vetten. Het verhaal hierboven gaat dan ook niet op. Het is een combinatie van zeep (reiniging) en verzorging (olie of ander lederproduct)

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:21

Ledervet en olie zijn goed voor oud leer, leer wat droog is geworden.

Sowieso altijd eerste lederzeep, anders kunnen de andere producten niet werken. Daarna een lederbalsam, lederconditioner of ledercreme.

Schoenen poets ik met schoenpoets.

Ik heb nu de zeep en balsam van passier en die vind ik heel fijn. Je merkt duidelijk dat alles weer soepel wordt.

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Re: Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 12:38

heel erg bedankt! :D
En met wat doen jullie het bit schoonmaken?
Gewoon water of ook met speciaal spul?

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:41

Ik poets ze elke keer na gebruik met water, zo blijft het altijd proper. Ik heb ooit eens een tweedehands koperen bit gekocht, dat was gewoon zwart dus dat heb ik met metaalpoets gepoetst en dan gekookt zodat het product er zeker af was.

Maar gewoon zilverkleurige kan je het beste gewoon koken. Dan zijn ook alle bacteriën weg. (gewoon in een pannetje op het vuur zetten, en dan erna eventueel harde stukjes nog wegdoen)

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:44

UMayDream schreef:
Angela schreef:
Ik gebruik regelmatig leerdoekjes van de Action, en daarnaast poets ik het eens in de maand eerst met lederzeep en eens in de maand met lederdressing of ledervet. Beetje afhankelijk van waar ik zin in heb, maar het wordt naast de lederdoekjes dus 2 keer in de maand behandeld met een ander lederproduct.


Jaa ik ben dus toch niet de enige!! *\o/* Die doekjes bevallen super idd, erg handig.
Verder behandel ik alles eens in de zoveel tijd (te weinig eigenlijk, haha) met olie.


Volgens mij gebruikt half Bokt die dingen :+ Ik heb ze ook, vind ze super fijn. En net als Suzanne gebruik ik na het schoonmaken Rapide Lederdressing. Ook super spul :)

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:16

Haha kirsha, dat zou zomaar kunnen. Ik was in mijn omgeving iig nog niemand tegengekomen die ze ook gebruikte :P

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Leerverzorging, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:20

Ik maak het schoon met lederzeep, gewoon een hard blok. Invetten doe ik met ledergel en bij het hoofdstel soms met olie.