Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 22:10

Beste Bokkers,

Lugano krijgt plekjes op de linker kant van zijn kont.
Hij heeft vorig jaar een soort gelijk plekje onder zijn oog naast zijn bles gehad. Dit is toen niet verspreidt en ging automatisch weer weg.
Lugano is 20 jaar, al een dikke wintervacht die niet dof is.
Ook heeft hij er geen jeuk aan.

De plekjes op zijn kont beginnen wat uit te spreiden.
Waarschijnlijk komt 25 november de veearts enten, ik laat dan meteen hier naar kijken.

Is er toevallig iemand die dit herkent? (Ik heb gezocht op bokt, maar ik kwam voornamelijk topics zonder foto's tegen).

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed


Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:13

laat de huid los? Of lijkt het zo op de laatste foto?

Zoé van Palice (San Remo x Gribaldi) 2004 Z2 startg.
PrinceTino A.K. ( Kaiser Weltino x San Remo) 2020
Sinne d’ Alice A.K. ( Lord Diamond x San Remo) 2022


WildDreams

Berichten: 2422
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:13

Staat ie samen met een ander paard? Dan zouden het bijtwondjes (of in diet geval meer schraap-wondjes) kunnen zijn! Maar ze lijken wel erg klein...


WANDERLUST België - Frankrijk - Duitsland - Engeland - Spanje - Portugal - Slovenië - Italië - Kreta - Kroatië - Turkije - Egypte - Thailand - Zakynthos - Zuid-Afrika - eSwatini

Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 22:15

@ Tinkels. Het is een soort korstje, maar het bloed niet en zit ook niet stevig vast.

@ SharonZ. Nee, hij staat niet met andere paarden.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:17

dit is regenschurft denk ik. even een week lang om de dag "wassen" met Betadine shampoo.
beetje op een sponsje doen, inmasseren en beetje uitspoelen, ben je er met een week vanaf
lange wintervacht blijft langer nat, en dan kun je dit krijgen, heb je een deken om? kan zijn dat de deken daar een keer doorgelekt is en is gaan broeien

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:23

Ik kan de foto's niet goed genoeg beoordelen om er zeker van te zijn, maar het lijkt erg op wat mijn paard heeft.

Mijn paard krijgt elk jaar rond deze tijd (meestal net na het verharen) ook van dit soort plekjes, korstjes, ongeveer de grootte van een vingertop. Ik heb de veearts ook wel eens gevraagd wat het was, maar werd niet echt duidelijk. Zelf van alles geprobeerd: zou het van de deken/dekjes/hoofdstel etc. komen. Gewassen met betadine. Misschien was hij nat geworden in de regen? Maar nooit echt een duidelijke oorzaak gevonden. Dit voorjaar kreeg hij opeens ook aan het einde van het verharen zulke plekjes. Toen nogmaals aan de veearts gevraagd en die zei dat het ontstekingen waren van de haarzakjes. Waarom hij dat krijgt is niet helemaal duidelijk. Het verharen speelt in ieder geval een rol en ook zat het bij mijn paard vaak onder het tuig/zadel. Het wisselt erg, het ene jaar zit het op zijn hoofd en nu heeft hij het op dezelfde plek als jouw paard. Besmettelijk is het niet. Ik doe er eigenlijk weinig aan. Soms was ik 1 malig met betadine, maar als je te vaak wast blijven de plekjes opengaan. Na een week komen er meestal geen plekjes meer bij en geneest het vanzelf.

Edit: zie nu dat iemand zegt dat het regenschurft is. Dat lijkt er inderdaad op, maar dat is dit volgens mij niet. Mijn paard heeft ook geen regenschurft dat week ik zeker (werd eerst wel aan gedacht). Dit kun je beter niet dagelijks wassen, dan blijf je de wondjes open maken.
Hoe zit jouw paard in zijn vacht? Dik/dun? Staat hij onder een deken? Is hij een beetje stoffig? Mijn paard maakt onder de deken veel huidvet aan en wordt daardoor wat stoffig, misschien heeft dat er ook wel mee te maken, maar zonder deken krijgt hij het ook..

Edit 2: hier staan veel huidafwijkingen beschreven: http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... gen_paard/

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:35

De mijne heeft het iedere herfst. Vorig jaar is ze voor het eerst geschoren, toen was het over. Het pak haar op de kont was erg dik, dus wij denken dat het door warmte gekomen is.

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:08

Stalgenootje van mij haar paard had iets soortgelijks elk jaar (was een soort regenrot geloof ik), DA heeft haar geloof ik aangeraden om te scheren en te wassen met betadine, en daarna was het indd gewoon weg.

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:31

mijn pony heeft ook wat van dit soort plekjes op zijn kont.
bij hem komt het omdat het veel geregend heeft, en zijn deken iets is gaan lekker waardoor de huid wat te lang nat geweest is .
je noemt het ook wel regenschurft/rainrot
end at komt dan van een bacterie
zorg er voor dat je dier dus goed droog staat, en de korstjes pulk ik er zelf af en behandel dan na met een Betadine zalf of iets anders wat ontsmet.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:34

die van mij heeft dit ook rond de herfst, winter. Dierenarts zegt dat het talgbultjes zijn. Goed roskammen en dan gaat het na een tijdje weer weg.

Antares Z1 startgerechtigd
Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht
Picasso eindstad M1 met winst.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:35

Ik vind het wel op regenschurft of regenrot lijken...als je het zeker wilt weten kan je t beste toch even een DA laten kijken dan weet je zeker wat het is en welke behandeling nodig is

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

AnneMano

Berichten: 9
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:40

Het lijkt ook op de wondjes van mijn pony,(zover ik kan zien op de foto)die krijgt het ook altijd rond deze tijd. Gaat bij mij vanzelf weer weg *klopt af*. Dierenarts was laatst geweest voor inenting en die wist ook niet wat het was. Hij dacht dat het misschien kwam doordat hij het te warm onder de deken gehad zou hebben(het is raar weer) en daardoor een soort 'puistjes' ontstonden.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:13

AnneMano schreef:
Het lijkt ook op de wondjes van mijn pony,(zover ik kan zien op de foto)die krijgt het ook altijd rond deze tijd. Gaat bij mij vanzelf weer weg *klopt af*. Dierenarts was laatst geweest voor inenting en die wist ook niet wat het was. Hij dacht dat het misschien kwam doordat hij het te warm onder de deken gehad zou hebben(het is raar weer) en daardoor een soort 'puistjes' ontstonden.


Ja talgbultjes dus :)

Antares Z1 startgerechtigd
Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht
Picasso eindstad M1 met winst.

Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 12:41

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Hij heeft niet in de regen gestaan. Een keer een buitenritje in de regen gelopen... Het gekke is, gisteren leek het alweer een stuk minder te zijn...
Maandag komt de da. Mocht het er dan nog zitten laat ik hem uiteraard kijken.

@Heleen. Hij heeft een dikke vacht, wel een deken, niet stoffig.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:43

rainrot komt niet door regen hoor ;) Meer door de warmte onder de deken volgens mij.. en het vochtige weer type.
Het lijkt er wel erg op!

Zoé van Palice (San Remo x Gribaldi) 2004 Z2 startg.
PrinceTino A.K. ( Kaiser Weltino x San Remo) 2020
Sinne d’ Alice A.K. ( Lord Diamond x San Remo) 2022

Skundi08

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-12

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:06

Heeft het er misschien mee te maken dat de vacht gaat beginnen met het maken van een (dikke) wintervacht. Volgens mij kunnen er dan soms van die haarloze plekjes ontstaan, maar zeker durf ik het niet te zeggen

Schilderijen en tekeningen in opdracht :)
LIKE mijn facebookpagina om op de hoogte te blijven van mijn laatste werken ;)
https://www.facebook.com/DIERbaarpaintings

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:58

Dit lijkt op de plekjes die mijn paard ook in het najaar krijgt. Volgens mij is het geen rainrot, want dat zou pijn moeten doen en dat doet dit niet. Ik doe er niets aan. Gaar vanzelf over.

het leven is goed met een engels volbloed

Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 18:57

Iedereen hartelijk dank voor hun reactie.

Da is gisteren geweest. Ze denkt dat het een lichte vorm van rainrot is dat nu op zijn retour is. :)

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Mjelle_G

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-12-13
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:26

Mijn paard heeft deze bultjes ook. Het begon op precies dezelfde plek als op foto's van ts. Dierenarts is erbij geweest, het is absoluut geen rainrot. Da zei dat het ontstoken haarzakjes zijn, op het moment heeft mijn paard er heel veel, denk dat dit komt omdat hij een deken opheeft.

ik heb eerst behandeld met een zalf, deze werkte alleen niet, daarna heb ik niet meer behandeld. Hij heeft er ook verder geen last van.

Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wie herkent dit? Fotos van plekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-14 09:14

Wat raar. Waren de plekjes bij jouw paard pusserig? (hoe schrijf je dat? ;) ) .

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Mjelle_G

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-12-13
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:50

Nicje87 schreef:
Wat raar. Waren de plekjes bij jouw paard pusserig? (hoe schrijf je dat? ;) ) .


sommige wel, er komt dan meelachtig vocht uit, sommige plekjes zijn droog met een korstje. Als ik het korstje eraf pulk komt er haar mee en zit er een gaatje in de huid, klein rond gaatje.

behandelen met betadinezalf helpt niet, dit heeft namelijk maar een werking van 15 min.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan en 76 bezoekers