Hoe laat je spanning los?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 17:30

Stel: er gebeurt iets waar je spanning van krijgt, een bijna aanrijding bijv. Dan schiet je adrenaline omhoog, en die zakt vervolgens weer rustig weg... Theoretisch.
Bij mij nl niet.
Ik zou net les hebben met mijn paard, en omdat ie al wat frissig was en ik geen held ben mijn instructrice gevraagd m even voor te rijden
Zo gezegt zo gedaan.
Paard is idd fris en springt er een paar x bokkend tussenuit. Niks bijzonders voor een drie jarige.
Gevolg: mijn stress level schiet in het rood, en gaat er niet meer uit.
Gevolg daar weer van: zelf niet gereden :(
Ik heb dit niet alleen met de paarden, maar overal mee. Ik krijg spanning, en hou die spanning vervolgens vast.
Inmiddels zit ik al een uurtje thuis en nu gaat t pas zakken....
Hoe doe ik dit?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:31

yoga gaan doen

kleinvosjeJarig
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:32

Leer je ademhaling onder controle te krijgen. Door de neus in, diep inademen en rustig door de mond uitademen. Vaak zakt je bloeddruk daar al een heel end van!

NoName126
Berichten: 1001
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:33

Ik heb dat ook, ik ril dan vanbinnen heel erg, en krijg acuut buikpijn. Zelfs een bezoekje aan de wc helpt me er niet van af...
Ook krijg ik het dan koud, en echt ook koud zweten...
Zelfs als ik er later weer aan denk, krijg ik dit weer terug. Ik weet hoe je je voelt.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:34

Het klinkt misschien "groot", maar is haptotherapie niet wat voor jou? Dit klinkt als iets wat meer uitleg voor jezelf behoeft dan enkel ontspanningsoefeningen, ookal ben ik daar ook zeker voor.

Met haptotherapie leer je je eigen lichaam voelen en de blokkades of knopen in je geest de daarbij horen. Weten waar het vandaan komt, her her- en erkennen doet vaak al enorm veel.

Verder zouden ademhalingsoefeningen om jezelf weer even terug in je lichaam te halen geen slecht idee zijn.

NoName126
Berichten: 1001
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:34

kleinvosje schreef:
Leer je ademhaling onder controle te krijgen. Door de neus in, diep inademen en rustig door de mond uitademen. Vaak zakt je bloeddruk daar al een heel end van!


Dit zorgt er inderdaad voor dat ik niet direct begin te hyperventileren, want daar heb ik dus ook een handje van. Maar het onrustige gevoel en hierboven omschreven zaken gaan niet weg..

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:36

Ik lees even mee.. Heb precies hetzelfde probleem, maar tot nu toe ook nog geen oplossing gevonden.
Naast de spanning in het lichaam begin ik ook gigantisch te trillen in mijn benen en handen.. Weet niet of dat bij jou ook herkenbaar is ?

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:38

TeSs2411 schreef:
Ik lees even mee.. Heb precies hetzelfde probleem, maar tot nu toe ook nog geen oplossing gevonden.
Naast de spanning in het lichaam begin ik ook gigantisch te trillen in mijn benen en handen.. Weet niet of dat bij jou ook herkenbaar is ?


Haha ik ook!!

kleinvosjeJarig
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:40

Dat kan komen door hyperventilatie, dan krijgt je bloed/hersenen te weinig zuurstof en ga je trillen. Daarom is het zo belangrijk rustig en diep in te ademen!

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:43

Als je het antwoord op de vraag hebt gevonden mag je mij een pb sturen :D
Ik herken exact wat je schrijft, ik kan spanning ook niet meer afvoeren en loslaten. Het slaat zich ook op in mijn lijf met als gevolg dat ik last heb van hyperventileren en nog wat andere lichamelijke klachten.

Generaliseer je ook in je angsten? Bvb dat je ook op een ander paard onzeker wordt als je eigen jonkie gek heeft gedaan? Dat je meteen weer in die situatie zit en de angst je naar je keel springt? Dat heb ik namelijk ook erg, heel lastig :\
Ik start binnenkort met acupunctuur, ben erg benieuwd of t effect heeft.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:03

Ik volg ook. Heb niet meteen last van trillen of hyperventilatie, maar heb erge spanning in mijn schouders.
Ik heb op zich een braaf paardje maar wel 1-tje die makkelijk stress opbouwd en ook niet gemakkelijk weer ontspant en dan ook heeeeel sterk is.
En ik net hetzelfde, niet ideaal dus.
Zodanig dat ik mij dan doodschrik als ze per ongeluk struikeld ofzo... :') Heel stom

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:06

Een aantal praktische tips voor als je eenmaal gespannen bent:

- bewust diep in en uit ademen vanuit je buik
- als het mogelijk is: spring, schreeuw, stamp op de grond
- klopjes geven op het lichaamsdeel dat de spanning vasthoud (vaak de buik)
- scoor je spanning op een schaal van 0 tot 10: daarmee neem je afstand van je emoties

Een voorzorgsmaatregel is het volgende. Ga terug (dmv van je herinneringen) naar een moment dat je heel ontspannen en veilig was. Bijvoorbeeld op zaterdagochtend lekker onder de dekens in bed. Haal deze fijne herinnering helemaal boven en ga helemaal op in dat moment: zie de kleuren, ruik de geur, hoor de klanken, etc. Neem hier de tijd voor, zorg er voor dat je helemaal fijn voelt. Bedenk vervolgens een code voor jezelf om deze herinnering in jezelf te ankeren. Bij voorkeur een zinnetje + een gebaar. Bijv. dat je jezelf aantikt op je hand en zegt: "ik ben veilig". Stel nu dat je weer door een gebeurtenis gespannen raakt, dan gebruik je je code ('tik jezelf en zeg: ik ben veilig!'). Als je de herinnering goed verankert hebt, komt het ontspannen gevoel boven.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:06

In jezelf gaan geloven!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 18:22

Ik heb op het moment overal spanning.... Al stap ik op het braafste manege paard...
Met mijn hond naar de club, waarna ze gaan spelen, wat ik spannend vind...
Lekker met m'n paard bezig....
Een model voor Gelnagels...

Ik wil gewoon genieten van de dingen die ik heb en kan, maar ik hang een beetje in wat ik niet kan. Hierdoor heb ik het ook continu over wat niet kan of lukt, ipv wat ik wél kan.

Johanna: goeie :j vraag blijft dan: hoe?

Ik had voor vandaag het plan gevat: instructrice rijdt m los, en dan geef ik mezelf een schop en ga ik rijden ipv ohjee eng.....
En dan juist op dit moment naait ie er tussenuit waardoor het kansloos werd. Zucht....
En ik heb echt geen gevaarlijke pokkeknol onder m'n kont, beestje is mega braaf, maar wel goed voorwaarts.
Zelfde met mijn hond, super makkelijk dier, ík ben het probleem hier

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:27

Heb je al eens aan haptonomie gedacht?

Heeft mij in het verleden goed geholpen om meer rust in mezelf te vinden en meer vertrouwen te hebben dat alle dingen wel goed gaan komen/dat er een oplossing komt. Ik heb leren voelen en uit mijn hoofd leren komen. Op die manier kwam de rust vanzelf.

Bijvoorbeeld met autorijden had ik het heel erg, maar ook bij de paarden (zelfs als ik er naast wandel in het verkeer bijv.) Dat ik dan bang ben dat er een situatie komt waarin alles mis gaat wat er maar mis kan gaan.
Voelen, aarden, ademen... prima te leren met een paar sessies haptonomie :)

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:29

Ik heb er wel eens last van met buitenrijden en ga dan kinderliedjes zingen. Zo moet ik wel mijn ademhaling aanpassen omdat ik anders niet meer kan zingen en op de tekst letten en creatief aanpassen scheelt ook stress in je hoofd. In de bak heb ik er gelukkig geen last van. Voor diegene die er nog wel last van hebben, heel vervelend :(:) Succes!

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:43

LadyMadonna schreef:
Ik wil gewoon genieten van de dingen die ik heb en kan, maar ik hang een beetje in wat ik niet kan. Hierdoor heb ik het ook continu over wat niet kan of lukt, ipv wat ik wél kan.


Zeer herkenbaar :j
Ik ben zelf een enorme perfectionist en als gevolg daarvan een hopeloze controlfreak. Het liefst wil ik alles en iedereen om me heen controleren en beheersen om de situatie voor mezelf veilig te houden.
Wat je wellicht kan helpen is je eens verdiepen in RET (rationeel emotieve training/therapie). Hier heb ik tijdens mijn opleiding veel over geleerd en pas ik toe in mijn werken met cliënten.

RET gaat ervan uit dat niet situaties an sich ons spanning geven, maar onze gedachten over die situatie. Ik herinner me dat ik dit zogenaamde 4G model wel eens heb uitgelegd aan een andere bokker, dit ging over een heel andere vraag, maar ik quote mezelf even:

Mars schreef:
Lees eens iets over Rationeel Emotieve Therapie (RET). Deze theorie gaat ervan uit dat onze gedachten over een bepaalde situatie bepalen hoe we ons erover voelen en tot welk gedrag we vervolgens komen. De RET kent een zogenaamde 4G techniek om dit inzichtelijk te maken. De 4 G's staan voor Gebeurtenis Gedachten Gevoel en Gedrag. Wanneer je de G van Gedachten veranderd dan verander je daarmee ook de andere G's(behalve de gebeurtenis), alleen je gedachten hebben die kracht.

Voorbeeldje om dit beter uit te leggen:
Stel je loopt in de stad en ziet daar vriendin X aan komen lopen. Je groet haar, maar ze loopt je straal voorbij zonder iets te zeggen, wat denk je dan?
iemand die snel negatief redeneert zal geneigd zijn te denken: 'X is boos op me, waarschijnlijk heb ik iets verkeerd gedaan en wil ze nu niet meer met me praten'.

Als je dit in het schema van de 4G's plaats dan ziet dat er zo uit: (elementen gevoel en gedrag heb ik even vrij ingevuld)

Gebeurtenis: vriendin X loopt je straal voorbij zonder iets te zeggen
Gedachten: 'X is boos op me en wil niet met me praten'
Gevoel: afgewezen, verdrietig, onzeker, gespannen
Gedrag: onzeker worden over de vriendschap, huilen, onrustig

Terwijl, wanneer je je negatieve gedachte veranderd voor iets positiefs het gehele schema er anders uit ziet:

Gebeurtenis: vriendin X loopt je straal voorbij zonder iets te zeggen
Gedachten: 'die X, ze is zo in gedachten dat ze me niet zag, of loopt weer eens met haar mp3 speler in'
Gevoel: ontspanning, geruststelling
Gedrag: je kunt door met de orde van de dag zonder je zorgen te maken of X wellicht kwaad op je is.

Dit even in een notendop, tijdens mijn opleiding hebben we veel lesstof gehad over negatieve gedachten en hun invloed. :j

Probeer die 4 G's maar eens toe te passen als je de neiging hebt negatief te denken. Helpt vaak om te relatieveren en je gedachtenpatroon van negativiteit te doorbreken.


In de situatie zoals jij omschrijft zouden jouw 4G's er zo uit kunnen zien:

Gebeurtenis: je jonge paard doet gek bij de instructrice
Gedachte: 'o jee, dat doet hij straks ook bij mij, straks kletter ik er af'
Gevoel: spanning vliegt je naar je keel, je voelt het opbouwen in je lichaam
Gedrag: je vermijd de situatie en stapt niet op je paard

De kunst is nu om te gaan herkennen dat de G van gedachte ook de boosdoener is die maakt dat je spanning oproept. Probeer nu die boosdoener eens een positieve draai te geven, al is het maar in theorie om te oefenen voor jezelf:

Gebeurtenis: je jonge paard doet gek bij de instructrice
Gedachte (vervanging van negatieve gedachte): zo, hij heeft er zin in! Fijn dat de instructrice erbij is om ons te begeleiden :j
Gevoel: spanning loopt minder hoog op door realistische gedachte die niet uitsluitend negatief is, maar realistisch en passend bij de situatie
Gedrag: je stapt op je paard en laat de instructrice je helpen met rijden

Probeer eens in een situatie waarin de spanning je weer aanvliegt de 4G's onder elkaar te zetten (altijd in bovenstaande volgorde), al is het maar naderhand of op papier. Je noemt ook nog spanning bij het zetten van gelnagels op een model, kun je ook toepassen:

Gebeurtenis: een model komt bij je langs om een nieuwe set nagels te laten zetten
Gedachte: 'o jee, als ik nou maar geen fouten maak en als de klant maar tevreden is'
Gevoel: spanning, angst om te falen
Gedrag: (ik ken je niet goed, dus dit is een gokje) oppervlakkige ademhaling, zenuwachtig gedrag, prikkelbaar als het gevoel te lang aan houd

Probeer de G van gedachte nu eens te veranderen voor een positieve, realistische gedachte. Die zal maken dat ook gevoel en gedrag er anders uit gaan zien.

Bovenstaande is maar theorie, maar een omslag in je structurele denkpatroon kan je wel helpen om ook die vervelende spanning te hanteren. Nu overkomt de spanning je nog, spoelt als een golf over je heen. Met de 4G's heb je wel een wapen in handen om je bewust te worden van de invloed van je denken op je gevoel en gedrag en om er heel bewust een andere gedachte tegenover te zetten.
Dit is niet iets dat je in 2 weekjes de baas bent, dat vraagt tijd en inzet. En je kunt er ook in geholpen/begeleid worden :j

Tot slot, wellicht herkenbaar: een stukje over de Lage Frustratie Tolerantie, ook onderdeel van de RET:

http://www.ret-training.nl/?mod=news&pid=25
Citaat:
LFT staat voor Lage Frustratie Tolerantie en is een veel gebruikt begrip binnen de RET. In plaats van LFT wordt ook wel over 'angst voor ongemak' gesproken. Wat wordt ermee bedoeld?

Met Lage Frustratie Tolerantie wordt bedoeld wat we soms de neiging hebben om te snel te denken dat de dingen te moeilijk of te lastig voor ons zijn. We schatten als het ware ons eigen incasseringsvermogen te laag in, en roepen dan; 'Niet ook dat nog,...! Dat is de druppel, dit kan ik absoluut niet aan!' Of we blijven liever in onze bekende 'comfort zone' en willen door LFT niet al teveel risico's lopen. Soms eisen we, niet altijd heel bewust overigens, dat dingen gemakkelijker moeten gaan of dat bepaalde moeilijkheden niet op ons pad mogen komen. Ook het bekende ''korte lontje" komt voort uit een LFT houding; we vinden trage verkeersdeelnemers bijvoorbeeld soms werkelijk onverdragelijk! Andere voorbeelden van uitspraken die voortvloeien uit LFT zijn ‘Ik kan alleen maar aan het werk als ik zin of inspiratie heb’ of ‘Die spanning die ik ervaar is echt niet te verdragen’. Feit dat u dingen nog na kunt vertellen bewijst al het tegenover gestelde; u hebt de spanning verdragen. Al kan het wel moeilijk of zwaar zijn!

LFT staat ons vaak in de weg. Het helpt u niet om flexibel en produktief te reageren bij moeilijkheden, sterker nog, door een LFT houding maakt u vaak van 1 probleem 2 problemen! Immers, een lastige of saaie klus die moet worden gedaan, is voor niemand leuk. In plaats van eraan te beginnen, zodat het zo snel mogelijk achter de rug is, gaat u dralen en benadrukken hoe vervelend het karwei is. Resultaat; de klus moet nog steeds gedaan worden en u hebt bij uzelf een hoop extra onrust gecreeert. Datzelfde geldt voor het 'korte lontje' in het verkeer; veel mensen kunnen last hebben van trage verkeersdeelnemers of eindeloze files. Wanneer u zichzelf daarover ook nog eens extra gaat zitten opwinden (Het zou niet zo mogen zijn,...! Wat een ellende, hier kan ik niet tegen,..!), hebt u niet alleen vertraging maar ook een hoge bloeddruk! Tot slot, en niet onbelangrijk; LFT staat ons ook in de weg bij het veranderen van blokkerende emoties of niet produktief gedrag...Wanneer u middels een cursus of zelfhulpboek bij uzelf veranderingen probeert te bewerkstelligen, zult u merken dat veranderen met ups en downs gaat. Als u vervolgens bij tegenslagen de handdoek te gemakkelijk in de ring gooit, gooit u uw eigen glazen in. Veranderen heeft tijd nodig, het is belangrijk dat u uzelf die tijd gunt!
Laatst bijgewerkt door Mars op 15-11-13 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:45

Ik volg even mee, ik zit namelijk met hetzelfde probleem :(

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:32

Belangrijk voor mij: vooral erkennen dat het zo is - en dat het een volkomen acceptabele reactie is. Ik voel waar het gaat zitten en dat mijn ademhaling inderdaad sneller gaat en ik probeer te voelen welke spieren er precies gespannen zijn. En dat nog even zonder er iets aan te willen veranderen, alleen maar constateren.

Daarna probeer ik die dingen heel bewust om te gooien. Ademhaling laag, spieren ontspannen, teugels als ik op het paard zit, in 1 hand en losser terwijl ik de andere hand af laat hangen - westernstyle. In de auto neem ik heel bewust de tijd om er een streep onder te zetten: ok, het is gebeurd, ik neem een momentje en probeer daarna zoveel mogelijk 'in het nu' verder te gaan. (Desnoods met alle stappen van de rijlessen, paard- danwel auto-.)

De adrenaline blijft dan nog geruime tijd hoog hoor, maar dan kan ik in elk geval wel weer functioneren. Ik heb op die manier minimaal 2 maal een paard om de tuin geleid :)

Ook heb ik mezelf toestemming gegeven om te kiezen welke spanning ik het wel waard vind en niet. Dus ja, ik heb in een paar gevallen gewoon besloten om iets niet te doen. Doel van paardrijden is bv echt om te genieten, ik hoef van mezelf niet door de angst heen te rijden. (Ook omdat ik weet dat het vanzelf weer goedkomt, ik ken mezelf daar nu lang genoeg voor. Geef me wat tijd en ik krijg vanzelf wel zin om het te doen en mezelf uit te dagen. Het is maar net hoe dat voor jou geldt.)

Daarnaast: chocola of iets stevigs+zoet eten helpt vaak om de bloedsuikerschommeling op te vangen als er echt iets engs is geweest (rechtstreeks gevolg van de adrenalinestoot) en doet me weer wat aarden. Suiker voor het onmiddellijke effect, en iets stevigers (langzame koolhydraten, vet) zodat je na die suikerrush niet meteen weer een dip krijgt.

Verder een meer fysieke manier van benadering: schrikkerigheid en moeite met angst reguleren is verder nauw verbonden met je bijschildklier (cortisolproductie). Heel simpel gezegd komt het erop neer dat stress een adrenalinepiek geeft (snelle hartslag, hoge bloeddruk, gespannen spieren), en die effecten daarvan vervolgens weer gedempt worden met cortisol. Maar als je dat te vaak doet / hebt gedaan dan is je voorraad cortisol op en heeft je lichaam dus niet meer de mogelijkheid om je lichaam weer terug te doen keren naar de ontspannen staat.
Via de niet-helemaal-reguliere weg kun je dat ondersteunen, dat is wel te googlen. En natuurlijk als het mogelijk is gewoon in het algemeen meer ontspanning en de stress meer spreiden zodat je lichaam de mogelijkheid heeft te herstellen. (Maar ja, helaas heb je dat niet altijd in de hand.)

In het 4G-verhaal van Mars herken ik mezelf dan weer eigenlijk niet - angst is in veel gevallen een puur fysieke reactie, daar zit de hele stap 'gedachte' niet tussen. (En daar heb ik heel langdurig op gelet, maar die gedachte is er echt niet. Het heeft niets met 'oh je, als dit of dat' te maken. Het is puur de schrik die mij opjaagt en als ik weinig reserve heb gaat dat gewoon nauwelijks weer naar beneden.)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:48

Spanning los laten kan, als het om spieren gaat. Gewoon (zoals dat ook op yoga les gaat) maak een vuist, voel wat die vuist allemaal te weeg brengt - en laat los.
Nuttig spelletje.

Is de stress iets hoger, bedenk dan wat het is: de heftige energie uit je vecht/vlucht systeem. Ter plekke een rondje hollen is zo gek nog niet. Sterker nog: dat is DE manier om je vecht/vlucht systeem tot rust te brengen. (Nadenken over dingen kan geen kwaad, maar je vecht/vluchtsysteem trekt zich weinig tot niets aan van je gedachten. Zo zijn we als mensen ontworpen door hetzij Moeder Natuur hetzij de evolutie: overleven doen we op instinct, ook al vind je verstand dat dat niet aan de orde is.)

En te paard is het leuk als je er handig bent in spanning snel af laten vloeien: ik doe yogales om de vaardigheden op peil te houden en als het in het zadel aan de orde is "kauw ik kauwgom": een losse kaak kan snel doorwerken - en heeft ook een relatie met je heupgewrichten (= niet klemmen en knijpen).

Is dat nog net te weinig, kan wellicht emdr helpen: je vecht/ vluchtsysteem wordt daar minder overijverig van.

En nog even iets hippisch: hoe goed weet je wat te doen als een paard er vandoor gaat of gaat bokken? Ik heb laatst een cursus over rijden en de psoas spier gevolgd: wie haar psoas goed kan gebruiken zit sowieso beter en "dieper", ook bij bokkensprongen.
En hoe goed weet je wat te doen als je voelt dat een paard spanning aan het opbouwen is. ..? (Bijv. Dier op jou laten letten ipv op het monster. )

....and if the worst comes to the worst: weet je hoe te vallen zonder jezelf te beschaden?
Veel mensen krijgen hier weinig les over en ook dat maakt, dat je helaas TERECHT bang kunt zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:38

Wat mij heel erg heeft geholpen, en nog steeds, is reiki. Een jaar of 15 geleden heb ik de cursus gedaan. Ik ben nog steeds een stresskip af en toe, maar het is absoluut niet meer zo extreem als vroeger. Daarnaast maak ik ook bewust de keus, vind ik het de spanning waard? Iedereen op stal moedigt mij van tijd tot tijd aan om ook te gaan crossen met ons paard (mijn man doet dit wel), maar ik ben al heel blij dat ik sinds kort een sprongetje durf te maken. Van daaruit wil ik gewoon rustig het vertrouwen opbouwen en dan zie ik wel hoe ver we komen. Belangrijkste is dat ik er plezier in heb, en niet te ver over mijn grens ga. Klein stukje is soms nodig om een stapje verder te komen, maar ik weet van mezelf heel goed tot hoe ver ik wil gaan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 17:11

Reiki gaat m niet worden, is mij te zweverig.ik ga eens kijken of ik het op het moment dat het gebeurt in kaart kan brengen wát er nu eigenlijk gebeurt. Want het lijkt idd of mijn lichaam op slot slaat oid.

murness
Berichten: 526
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:30

Ik herken het helemaal. Als ik erg schrik dan schiet mijn rug op slot. Soms zelfs zo erg dat ik bijna niet kan lopen. Handig als je met een paard aan de hand loopt 8)7
Ik krijg mezelf tegenwoordig redelijk snel weer onder controle (voor mijn doen). Eigenlijk doordat ik eens heel bewust ben gaan nadenken waarvoor ik nu zo bang ben. Dat scheelt enorm, maar het zou fijn zijn om er helemaal vanaf te zijn en gewoon zorgeloos naast mijn paard mee te huppelen.

Ik las hierboven iets over RET. Op mijn werk hebben ze een aantal jaar geleden ook een RET-training gegeven. Gelukkig hoefde ik daar niet aan mee te doen, omdat ik nog maar pas in dienst was. Veel collega's huilend uit de trainingen zien komen. Veel onrust en ruzie binnen het bedrijf. Kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is van zo'n training. Geen RET voor mij :n

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 17:35

Waar ik bang voor ben is trouwens vrij simpel: dingen die ik niet kan controleren... Hmm, wat mars zegt dus ;)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:37

.....dat dat allerlei spieren zich aanspannen als je schrikt, geloof ik grif. (En daardoor wordt het moeilijk om allerlei bewegingen soepel uit te voeren. )

En controle willen hebben is volstrekt normaal. Mbt een fris paard komt dat er op neer van "weten wat te doen met de situatie". (Waar veel instructeurs helaas afhaken. Aan "houd hem bij je" heb je niets. .)