Nadelen/voordelen vlas of zaagsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Nadelen/voordelen vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 19:24

Hee,

Ik vroeg me af wat nou echt de voor en de nadelen van zaagsel en vlas. Dus zou graag wat ervaringen horen. Eten ze het veel op, wat als ze er veel van eten etc.

Gr.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Nadelen/voordelen vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:04

Ik heb beide gebruikt. Ze aten er allenbei niks van.

Bij zaagsel hadden we geregeld hoefzweren, het is ook duurder dan vlas, en er komt meer stof uit.
Het neemt wel goed vocht op.

Vlas is makkelijker uitmesten, het is goedkoper en neemt ook goed vocht op. Sindsdien ook geen hoefzweer meer gehad.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Nadelen/voordelen vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:22

Ik heb nog geen nadelen aan vlas gevonden. Alleen dat de eerste pakken voordat je een bodem hebt zo los zijn en het dan erg glad is. Maar mijn box blijft mooi droog, paard eet geen vlas (maar heeft ook altijd hooi), geen laat van hoefzweren en geen open hakken zoals bij het stro.
Geen ervaring met zaagsel.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Nadelen/voordelen vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:18

ik heb eerst op stro gestaan, en nu al weer een tijdje over op vlas. Vlas houd een stuk meer vocht vast, is vele malen goedkoper (als je het goed doet) en het ziet er, vindt ik altijd netjes uit, ook kwa stof valt het erg mee. Het enigste nadeel is echter dat het in het begin inderdaad even wat glad kan zijn, omdat de bodem dan nog niet gevormd is. Zaagsel geen ervaringen mee maar ik weet wel dat dit en vele malen stoffiger is (slecht voor de paardenlongen) en duurder is, maar neemt daar in tegen wel meer vocht op.