Onze zoektocht naar een hondje als gezin, spannend!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Onze zoektocht naar een hondje als gezin, spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 12:13

Wij zijn rustig aan begonnen aan de zoektocht naar een passende hond voor ons gezin.
We zijn nu 14 maanden zonder hond en missen het toch al wel een tijdje.

Echter, hebben we best wat 'eisen' als gezin met kinderen én katten.

We zijn een jong gezin met kinderen van 10 maanden en 9 jaar oud.
Hele lieve rustige kinderen en de oudste wilt ook graag met dieren werken later
áls hij geen profvoetballer kan worden :Y)

Wij wonen aan de rand van de woonwijk in een grote nieuwbouw hoekwoning met tuin en
vrijuitzicht op weilanden waar je via landpaden het buitengebied in gaat. Ook zijn er genoeg
weilanden, hondenuitlaatplaatsen en een meer met park in de buurt.
Verder zijn wij wel ondernemend en gaan graag in het weekend naar het bos e.d.

Wij willen graag een herplaatser en geen pup. Het liefst tussen de 1 en de 6 jaar.
Bijvoorbeeld een hond die de eigenaren financieel niet meer kunnen behouden of iets.
Ik kijk vooral op MP. Ook houd ik asiels in de gaten maar daar vind ik eigenlijk tot nu toe
geen hond die én met andere honden kan , én met kinderen én met katten.

Verder moet de hond dus in zoverre dat kan met kinderen kunnen. Uiteraard houden wij dit altijd
in de gaten maar het moet niet zo zijn dat de hond heel snel bijt. Wij houden signalen zoals grommen
wegkijken en liptrekken goed in de gaten.

De hond moet met katten kunnen kunnen of in ieder geval niet jagerig zijn op andere dieren.
Onze katten zijn honden al gewend en doen niets.

De hond moet toch wel aardig sociaal zijn aangezien ik vaak met mijn moeder ga wandelen.
Zij woont vlak bij aan de dijk met daarachter de uiterwaarden voor uren wandelplezier.
Haar hond is een hele sociale gecastreerde reu.

Daarnaast hebben wij de voorkeur voor een middel grote hond.

Aardig wat wensen dus, maar dit vinden wij erg belangrijk als gezin zijnde.
Mijn man werkt fulltime, en ik werk vanuit huis en ben dus veel thuis. Af en toe ga ik
bij klanten op gesprek en ben dan 1 a 2 uur van huis , maar werk verder vanuit huis en
ben eigen baas. Gemiddeld werk ik zo 2,5 uur per dag aan de eettafel 8-)
Ik heb dus tijd genoeg en het is zeker niet als er nog ergens aan gewerkt moet worden.
Zo vind ik het erg leuk om een cursus te volgen. Met onze vorige hond deed ik flyball en behendigheid.

We hebben nu contact met 2 mensen.
De 1 is helaas een grote hond maar voldoet verder aan alle eisen en wonen in de buurt.
Ik twijfel nu dus heel erg omdat ik eigenlijk echt graag een middelmaatje wil, ik vind dat een handzaam maatje zeg maar. Maarja het met kinderen kunnen etc is het allerbelangrijkste dus hoe zwaar weegt
de grootte voor ons? Ze wonen 20 minuten bij ons vandaan dus zou best kunnen kijken toch...?
Deze mensen hebben de hond pas kort en zijn 2e eigenaar. Hun dochter van 1,5 blijkt allergisch.
Vind dat altijd zo moeilijk die verhalen he, is het waar etc? Maar ik heb wel een goed gevoel bij deze mensen.

De ander komt uit het buitenland en zit sinds enkele maanden in een gastgezin in NL.
Zij voldoet op papier aan al onze eisen en is voor zij naar NL kwam nagekeken, geënt, gesteriliseerd en gecontroleerd op (veel voorkomende) aandoeningen etc.


Wij hebben overigens ervaring met honden, ik ben ermee opgegroeid en mijn moeder heeft met honden gewerkt (asiel en hondenpension) en we hebben zelf uiteraard ook al een hond gehad.
Alleen nu met zo'n kleine vind ik het toch weer spannend om een passende, 'volwassen' hond te zoeken.

Sorry voor het lange uitgebreide verhaal maar vindt het fijn het te delen en wellicht wat mentale steun te krijgen in onze zoektocht *\o/*

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend


Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Onze zoektocht naar een hondje als gezin, spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:29

is een pup geen optie? dan kan die meegroeien in het gezin :) vind het best eng, een volwassen hond met onbekende achtergrond met kinderen...

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Onze zoektocht naar een hondje als gezin, spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 12:40

De honden die wij op het oog hebben, leven nu ook met kinderen dus daar is wel wat over bekend.
Een pup is ook geen zekerheid. Bij mijn nicht zijn de kinderen zoveel gevallen door de onstuimigheid.
Mijn moeder haar laatste hond is ook een herplaatser en was destijds net 1 jaar. Is super gegaan.
We gaan ook zeker niet over 1 nacht ijs en willen zeker zijn van ons gevoel.
Zo hebben beide voor en nadelen. Maar ik zal het nog eens overwegen lifaya.

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:44

Goed dat je kijkt naar een volwassen hond.
Ik zou gaan voor een grote hond zoals maat golden retriever ofzo.
Grote honden zijn vaak wat gemoedzamer naar mijn ervaring.
Kleinere honden voelen zich snel in een hoekje gedrukt als er een kind aan komt gekropen/gelopen.
En met de kleinere honden moet je voorzichtig zijn kwa knuffelen terwijl met een leonberger die kunnen toch wat meer hebben :)


En een hondje uit het buitenland realiseer je wel dat in het begin mischien goed gaat maar het wel kan veranderen.
Honden die uit het buitenland komen zijn vrijheid gewent en niet in een huis.
Daar moet je ook mee om kunnen gaan


kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Onze zoektocht naar een hondje als gezin, spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:52

Elke rasvereniging heeft ook herplaatsers. Dus als je een bepaald ras leuk vind kan je daar ook eens kijken.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 12:53

Dat is ook wat mij een beetje tegen houdt AfricanLady bij een hond uit het buitenland.
Het kan hartstikke goed gaan natuurlijk maar je weet nooit wat ze mee gemaakt hebben en
wellicht komt hun ware karakter pas naar buiten als ze eenmaal gewend zijn en zichzelf kunnen zijn.
Daarom is het denk ik ook belangrijk om een hond meerdere keren te kunnen bezichtigen en wellicht eens mee naar huis kunnen nemen. Zo bood iemand dit aan voor een week maar ik had er toch geen goed gevoel bij. Zoals ik al zei hebben we geen haast en wil ik echt een weloverwogen beslissing maken.

De hond waar ik het in mijn OP over heb die groot is, is inderdaad ook een golden.

Kohtje bedankt voor de tip. Heb meerdere rassen die ik erg leuk vindt, zoals bijv een kooiker en een Nova scova duck tolling retriever. Maar ik ben eigenlijk niet specifiek naar een ras opzoek, het 'wensen'lijstje is het belangrijkste , en vaak zie ik op de foto al wel of we er een klik mee hebben of niet qua uitstraling van de hond. Maar ik zal eens kijken wat ik met je tip zal doen :)
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 16-11-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Onze zoektocht naar een hondje als gezin, spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:55

Goed dat je er zo overna denkt.

Een golden retriever is gewoon vind ik de perfecte gezinshond.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:52

Wel grappig, voor mij is een golden retriever 'middel groot'. Ik zou de grootte niet al te veel mee laten wegen. Uiteindelijk gaat het om het karakter van de hond. Welke kleur, grootte of ras het is maakt niet zoveel uit voor een gezinshond. Golden retrievers staan wel bekend als goede gezinshonden, zijn makkelijk te trainen en lekker actief maar binnen heel rustig.

Een zwerver overnemen zou ik wat meer bij aarzelen. Ze zijn toch gewend veel ruimte te hebben. Om dan in een huis met 2 kinderen, katten en jullie te zitten (plus bezoek wat af en toe langskomt) kan nogal een omschakeling zijn. Maar ook uit het buitenland komen hele makkelijke honden die met alles en iedereen overweg kunnen.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Onze zoektocht naar een hondje als gezin, spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:59


"Een draver, is gaver" :D


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Dennis, Emj_23, friezenfan2, laran, Lizz, marley93 en 139 bezoekers