Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 11:14

Gisteren had ik een aanrijding met een fietser. Er zijn geen gewonden gevallen en er is geen schade.
Ik heb met een paar mensen een discussie gehad wie er aansprakelijk is. De een zegt dat de fietser aansprakelijk is, de ander dat ik aansprakelijk ben. Zelf denk ik ook dat ik zelf aansprakelijk ben, maar dat de fietser schuld heeft.

Ik reed op een fietspad langs een provinciale weg zo'n 45 km/h. Geen fietsers in de buurt.

Opeens komt er een jongen van zo'n 15 jaar, van een fietspad van links, zonder naar rechts te kijken en met een noodgang 'mijn' fietspad opgevlogen. Hij moest naar links, dus dezelfde kant op als ik reed. Ik had geen tijd meer om te remmen, dus hij knalde tegen de zijkant van mijn scooter aan. Daarna stond ik wel meteen stil en de jongen viel van zijn fiets af, en stond erna gelijk weer op. Hij bood zijn excuses aan en ik vroeg of hij OK was, en keek even of mijn scooter schade had, wat dus niet het geval was.
Ik kon hem dus niet zien aankomen want er stonden allemaal bosjes voor. Hij had wel haaientanden en ik kwam van rechts, dus ik had duidelijk voorrang.

Ik weet dat als je een meerdere in het verkeer bent (dus op een gemotoriseerd voertuig zit) altijd aansprakelijk bent. Maar mijn vader zegt dat het onzin is omdat ik van rechts kom en dus voorrang had, en de fietser aansprakelijk is in dit geval.
Dan zeg ik weer dat hij wel schuld heeft, maar niet aansprakelijk is.

Wie heeft er nu gelijk? Ben wel erg benieuwd eigenlijk. Er waren wel meer dan genoeg getuigen trouwens.

Nogmaals er is niemand gewond geraakt en er is geen schade dus we hebben beide onze weg weer vervolgd.

Ik ben benieuwd :)

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:18

De fietser is fout. Maar als er schade was geweest maakt het hele verhaal niet uit. Je krijgt maar 50% van de schade vergoed omdat fietser beschermd voertuig is.

Ik heb precies zo een zelfde situatie mee gemaakt.
En had wel erge schade aan me scooter.
Kreeg van de verzekering 50% van de schade.
Alleen bij mij had de fietser letterlijk op papier gezet dat zij alle schade zou vergoeden.
Na een rechtszaak heb ik nog 25% gekregen dus nooit de 100%.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:19

Google maar even op artikel 185 wegenverkeerswet :j .

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 11:22

Ja daar heb ik al gekeken LDRD :) maar daarmee kom ik er ook niet echt uit. Ook omdat ze over overmacht spreken etc. Tja, ik kon het niet helpen, kon hem niet zien en door mijn snelheid kon ik ook niet meer remmen. Is dat dan ook overmacht?

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:25

Ga er maar vanuit dat over macht ZELDEN, ja met hoofdletters :D , wordt aangenomen.

De gemotoriseerde moet dan ten aanzien van zijn rijgedrag geen enkel verwijt te maken zijn, en het zoeken naar verwijten gaat heel ver, dat moet je vergelijken met spijkers op laag water zoeken :D .

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:04

Zou het niet nog uitmaken dat de fietser op jouw zijkant ingereden is?

Dat geeft toch best wel duidelijk aan dat hij tegen jou aanreed, en niet andersom :)

ano0uk
Berichten: 393
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:14

LDRD schreef:
Ga er maar vanuit dat over macht ZELDEN, ja met hoofdletters :D , wordt aangenomen.

De gemotoriseerde moet dan ten aanzien van zijn rijgedrag geen enkel verwijt te maken zijn, en het zoeken naar verwijten gaat heel ver, dat moet je vergelijken met spijkers op laag water zoeken :D .


Klopt helemaal. Ze kunnen bijvoorbeeld ook zeggen dat jij er op bedacht had moeten zijn dat een fietser zo'n actie uit ging halen (terwijl dat natuurlijk heeeel ver gezocht is).
Google ook maar eens op betriebsgefahr. Dat is het gevaar dat het gebruik van een motorrijtuig sowieso met zich meebrengt.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:17

Fietser is geen kind en niet gehandicapt, dus is schuldig en hij is aansprakelijk.

JackyBono
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Beek gem montferland

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:24

Fietser is altijd heilig in het verkeer ookal was hij of zij fout

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:28

In het verkeersrecht is een zwakkere verkeersdeelnemer altijd beschermt ongeacht de schuldvraag.

Dus qua aansprakelijkheid is de persoon die schade toebrengt aan een zwakkere verkeersdeelnemer altijd aansprakelijk. Enkel over het percentage zal dan getwist worden

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:29

JackyBono schreef:
Fietser is altijd heilig in het verkeer ookal was hij of zij fout

Ja? :')
Vorig jaar werd ik omver gereden door een auto, op het zebrapad. Raad eens wie de schade van de auto mocht betalen, ik hoor, er stond blijkbaar een bordje dat fietsers voorgang moesten geven aan auto's, fcking logica en ik kende toen ik 12 was dat verkeersbord niet eens. :+

De fietser is inderdaad in fout TS. :))

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:30

JackyBono schreef:
Fietser is altijd heilig in het verkeer ookal was hij of zij fout


zo zwart wit is het gelukkig niet.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:35

Ik had laatst ook een bizarre situatie, ik op scooter en er fietste 4 kinderen van ongeveer 14 jaar voor me die de héle weg in beslag namen. weken níet uit voor andere auto's, die moesten maar wachten. Ze gingen naar links, zonder handen uit te steken, en namen een korte bocht, waardoor ze dus aan de linkerkant van de weg = spookrijden, uit kwamen. Was ook een auto op die weg die gewoon rechtdoor ging en die kinderen gingen, zo zonder te kijken naar rechts zodat ze op de goede kant van de baan terecht kwamen en werden bijna onderschept door de auto die zich heel goed had ingezoomed op die achterlijke kinderen gelukkig :+ Als ik die kinderen had ingehaald dan had ik ook de kans gehad dat ik er 1 geschept had. Vind het eigenlijk in en in triest dat zij denken dat zij de koning op de weg zijn...

Ik denk inderdaad dat jij aansprakelijk bent ookal hebben zij dus schuld...

JackyBono
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-09-11
Woonplaats: Beek gem montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:36

Oficeel is fietse heilig.. ook al is hij schuldig.. paar x over gezien hiero..

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:21

JB dat is zeker niet officieel hoor.

PureSylk
Berichten: 2429
Geregistreerd: 01-05-09

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:31

Volgens mij rijdt TS te hard, en is de fietser dus zeker niet de enige met schuld.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:36

met een scooter mag je 45 km per uur :) je moet op de weg binnen de bebouwde kom maar buiten de bebouwde kom moet je op de fietspaden als ik het goed heb :) ik rijd op een snorscooter, die mogen éigenlijk maar 25 km per uur, en gezien ik dat een gevaarlijk langzame snelheid vind, heb ik hem wat laten opvoeren. Fietsers halen de raarste manouvres uit als je ze zo langzaam inhaalt...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:37

let er even op dat je mbt de voorrang een paar dingen door elkaar haalt.

Op een GELIJKWAARDIG kruispunt hebben bestuurders van rechts voorrang. Op een gelijkwaardig kruispunt staan geen verkeerstekens (stopstreep/haaientanden).

Bij een VOORRANGSKRUISPUNT moet de bestuurder die haaientanden voor zn neus heeft voorrang verlenen aan bestuurders van links en rechts.

Jij schrijft dat hij haaientanden heeft maar dat jij voorrang hebt omdat je van rechts komt. Je haalt hier dus 2 dingen door elkaar. In deze situatie had je wel degelijk voorrang maar probeer het wel goed te omschrijven dan.

Over schuld en aansprakelijkheid ga ik me niet uitlaten, daarvoor is het belangrijk om goed te weten wat er exact is gebeurd, er word hier ook een heleboel geroepen dus ik zou qua schuldvraag en aansprakelijkheid niet uitgaan van de mening van (de meeste) bokkers.

PureSylk
Berichten: 2429
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:42

lifaya schreef:
met een scooter mag je 45 km per uur :) je moet op de weg binnen de bebouwde kom maar buiten de bebouwde kom moet je op de fietspaden als ik het goed heb :) ik rijd op een snorscooter, die mogen éigenlijk maar 25 km per uur, en gezien ik dat een gevaarlijk langzame snelheid vind, heb ik hem wat laten opvoeren. Fietsers halen de raarste manouvres uit als je ze zo langzaam inhaalt...

En bij die verplichte fietspaden hoort dus ook een lagere maximumsnelheid :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:07

JackyBono schreef:
Oficeel is fietse heilig.. ook al is hij schuldig.. paar x over gezien hiero..


:')

Het verschilt echt per situatie wie schuldig is en wie niet. Als je zelf geen verstand hebt van dit soort recht kun je er beter geen uitsprake over doen. Gewoon precies aan de verzekering vertellen wat er is gebeurd en die zoeken het dan uit :j

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:01

DezeNaam schreef:
Ja? :')
Vorig jaar werd ik omver gereden door een auto, op het zebrapad. Raad eens wie de schade van de auto mocht betalen, ik hoor, er stond blijkbaar een bordje dat fietsers voorgang moesten geven aan auto's, fcking logica en ik kende toen ik 12 was dat verkeersbord niet eens. :+

De fietser is inderdaad in fout TS. :))


Dit is alleen al gezien je leeftijd destijds van 12 jaar en het feit dat je op een zebrapad liep onmogelijk :j .

Edit: ik zie het al je ben van Belgie, daar doe ik dan geen uitspraken over. Conform Nederlands recht zou het
in ieder geval onmogelijk zijn.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:11

In het geval van Nederlands recht...zou iemand met de fiets aan de hand dan wettelijk gezien voetganger of fietser (bestuurder) zijn?

En iemand die over het zebrapad fietst...zijn fiets voor auto's gooit met het idee beschermd te worden door het zebrapad.....hoe zit dat? Mag een fietser een zebrapad zo wel gebruiken :)

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:18

Of iemand met een fiets aan de hand loopt maakt voor de werking van artikel 185 WVW niets uit, het blijft een zwakkere verkeersdeelnemer.

Ook de fietser die op het zebrapad fietst wordt beschermd door dit artikel.
Dat het strafrechtelijk gezien niet mag is een andere kwestie, een bekeuring kan je er natuurlijk wel voor krijgen.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:48

Als fietser heb je geen voorrang op het zebrapad, alleen wanneer je loopt met fiets aan de hand. Heb ik bij mijn theorie iig geleerd. Qua aansprakelijkheid lijkt me LDRD's uitleg inderdaad kloppend.

Heb je ook nog van die leuke grapjassen die met een rotgang aan komen fietsen, van de fiets zo het zebrapad opspringen en daar over lopend verwachten dat ze voorrang krijgen.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:44

Volgens mij is het recent gewijzigd die wet over dat fietsers altijd beschermd zijn. Meende ik, hang me er niet aan op?
Zelf vond ik het altijd niet ok dat fietsers zomaar beschermd worden. Ken iemand die gooit zich express voor een auto.... heb tegen hem gezegd dat ik niet ga remmen voor hem als ie het bij mij probeert (tuurlijk doe ik het wel) met harde gezicht. Ik geloof dat ie wel wat is gaan nadenken..