Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 18:39

* http://www.bokt.nl / Persbericht


Het ministerie van Economisch Zaken wil graag meer inzicht in de zoönotische risico’s van het houden van paarden in de verschillende houderij vormen, zowel ten aanzien van het soort risico’s als ten aanzien van de grootte van die risico’s en de factoren die daarop van invloed zijn. Er is op dit moment behoefte aan meer kennis over dit onderwerp.

Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen. Voor meer informatie kijk hier.

Voor een eerste inventarisatie naar kennis en gedrag van mensen die met paarden in contact komen heeft Wageningen UR Livestock Research een korte enquête uitgezet.

Waarschijnlijk gaat het om laag percentage ziektegevallen, maar mensen kunnen ziek worden van een infectieziekte die een paard met zich mee draagt. In het project ‘Zoönotische risico’s gehouden paarden’ probeert men in kaart te brengen waar de risico’s zitten.

Een onderdeel van het project is dat EZ ook wil weten of men zich hier in de praktijk van bewust is, of men überhaupt iets van zoönosen weet en welke risico’s men in de praktijk loopt. Om daar meer inzicht in te krijgen is de online enquête uitgezet.


De vragenlijst is tot 25 november in te vullen. Kijk hier.

- Offline -


Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:13

Ingevuld. Lijkt mij wel erg kort. Uiteraard risico's, maar die zijn overal. Vreemd dat er bijvoorbeeld in de vragenlijst niets staat over (ernstige) allergie en bijwerkingen, of over dat men geen handschoenen draagt bij geneesmiddelen, of inademen van poeders enz. Risico's naar relatie paardenziekten lijkt mij jammer van het geld, risico's van werken, ja dat zouden ze eens meer moeten onderzoeken.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:30

Ingevuld, en inderdaad wat Dirkjohannes zei. Vond het niet 'genoeg' om er iets uit te kunnen halen, maargoed.

:¨·.·¨:
`·.
Friso&Andor

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:11

Andersom vind ik het vaak veel zorgwekkender; mensen die hun paarden ziek maken, al dan niet vol goede bedoelingen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:15

Vond het 2 jaar geleden wel frappant, al zou het niet overdraagbaar zijn, dat toen wij droes op stal hadden veel eigenaren flink verkouden waren waarvan een groot deel ook een keelontsteking had...

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

rkvdh

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:30

Ik vindt het inderdaad vreemd dat er niets over (ernstige) allergieën staat. Dit is volgens mij één van de meest voorkomende aandoeningen die voorkomt bij mensen die met paarden in aanraking komen.
Een erg kort vragenlijstje!
Werk al 45 jaar met paarden maar ben nog nooit ziek geworden van de verzorging, rijden of uitmesten!

>;)

Johnnydepony
Berichten: 1414
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:40

Hoezo vreemd dat er niets in staat over allergien of gebruik medicijnen. Dat heeft niets met zoonose te maken. Onderzoek gaat over infectieziekten die overdraagbaar zijn van paard op mens.

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:10

Dan wordt de kans op ziektes veel kleiner. Ringwormen valt er wel onder. Droes komt zelden voor.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:35

Ik heb hem ook ingevuld.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Umpiedumpie

Berichten: 683
Geregistreerd: 11-02-06
Woonplaats: Uithoorn

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:17

Ik mis totaal de link tussen de vragenlijst en het onderzoeksonderwerp

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:54

Umpiedumpie schreef:
Ik mis totaal de link tussen de vragenlijst en het onderzoeksonderwerp

Inderdaad - en ik hoop dat dit toch niet het begin is van allerlei gedoe, campagnes, controles, regeltjes....
Er zijn toch belangrijkere zaken in de wereld.

Johnnydepony
Berichten: 1414
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:59

Ik ga er van uit dat de insteek vh onderzoek is of mensen zich bewust zijn van ziektes die overdraagbaar zijn op mensen. In dat geval lijkt me de link duidrlijk. Of het nuttig is das dan wel een ander verhaal ja :+

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:06

Beetje vreemde vragenlijst.. En waarom gebruikt het ministerie van EZ een willekeurige gratis enquetewebsite? Lijkt mij ook wat vreemd...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:07

rkvdh schreef:
Ik vindt het inderdaad vreemd dat er niets over (ernstige) allergieën staat. Dit is volgens mij één van de meest voorkomende aandoeningen die voorkomt bij mensen die met paarden in aanraking komen.
Een erg kort vragenlijstje!
Werk al 45 jaar met paarden maar ben nog nooit ziek geworden van de verzorging, rijden of uitmesten!

>;)



Een allergie voor paarden is geen zoönose.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Ziek_door_dier/Zo%C3%B6nosen_op_een_rij#Paard

http://edepot.wur.nl/190324 (download)

Johnnydepony schreef:
Ik ga er van uit dat de insteek vh onderzoek is of mensen zich bewust zijn van ziektes die overdraagbaar zijn op mensen. In dat geval lijkt me de link duidrlijk. Of het nuttig is das dan wel een ander verhaal ja :+


Betere voorlichting kan zeker van belang zijn voor mensen met een verminderde weerstand. Mensen zijn zich er te weinig van bewust als men hobbymatig met dieren om gaat. Zodra eea professioneel wordt en men regelmatig met zieke dieren te maken heeft, is het wel zeker van belang dat men goed op de hoogte is van zoönosen.
Een zoönose kan voor de mens zeer vervelend zijn maar kan ook ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 16-11-13 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:17

Interessant onderzoek! Toch vraag ik mij af, welke zooönoses zijn er allemaal bij paard-mens? Ringworm is toch de enige die ik echt ken.
Wat natuurlijk een belangrijk punt is, is dat vergeleken met landbouwdieren, het aantal mensen die in aanraking komen met paarden veel hoger is.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:26

RianneH schreef:
Interessant onderzoek! Toch vraag ik mij af, welke zooönoses zijn er allemaal bij paard-mens? Ringworm is toch de enige die ik echt ken.
Wat natuurlijk een belangrijk punt is, is dat vergeleken met landbouwdieren, het aantal mensen die in aanraking komen met paarden veel hoger is.



Zie de links die ik net heb genoemd. ;)

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:39

Interessant, maar zie veel waarvan het paard niet de hoofdgastheer is. Dat maakt het al interessant, en natuurlijk een stuk moeilijker. Maar zeer interessant dit onderwerp, bacteriën, wormen, schimmels ;)
Ik denk dat in de praktijk het ook verstandig is juist de huisarts ook in dit onderzoek mee te nemen. Dat bij een bezoekje aan de huisarts vanwege een onduidelijke ziekte er gemeld wordt 'ik heb paarden' waardoor er anders gekeken gaat worden naar de persoon dan wanneer diegene geen contact heeft met dieren. Boeren pikt men er natuurlijk snel uit, maar paardeneigenaren minder (tenzij je in je uitmestkleren komt :P )

"Een draver, is gaver" :D

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:58

Sowieso als je iets mankeert wat niet snel voor komt. Alle dieren kunnen zoönosen overbrengen. In ziekenhuizen vraagt men niet voor niks of men met slachtvee, varkens, geiten ed in aanraking is geweest voor een operatie. En of men professioneel met dieren werkt (dierenartsen, overheidsinstanties die met dieren te maken hebben, hoefsmeden, slachters ed). Als je eens wist wat katten op de mens konden overbrengen. := En die zitten echt overal in als ze buiten komen, meer dan honden.

Umpiedumpie

Berichten: 683
Geregistreerd: 11-02-06
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:10

Johnnydepony schreef:
Ik ga er van uit dat de insteek vh onderzoek is of mensen zich bewust zijn van ziektes die overdraagbaar zijn op mensen. In dat geval lijkt me de link duidrlijk. Of het nuttig is das dan wel een ander verhaal ja :+


Het gaat mij over het wetenschappelijke niveau van dit onderzoek, daar twijfel ik aan.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:56

Ik begin me af te vragen of het ministerie hier wel iets mee te maken heeft.

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:21

Ik ben de Q-koorts nog niet vergeten! !!

Dus dat het ministerie iets doet mbt allerlei diersoorten en dus ook het paard: alleen maar groot gelijk.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Johnnydepony
Berichten: 1414
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:00

Umpiedumpie schreef:
Johnnydepony schreef:
Ik ga er van uit dat de insteek vh onderzoek is of mensen zich bewust zijn van ziektes die overdraagbaar zijn op mensen. In dat geval lijkt me de link duidrlijk. Of het nuttig is das dan wel een ander verhaal ja :+


Het gaat mij over het wetenschappelijke niveau van dit onderzoek, daar twijfel ik aan.


Ik ook, maar de vragenlijst is wel duidelijk gelieerd aan het onderzoeksonderwerp.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 07:59

Het is slechts een eerste selectievragenlijst, staat er ook bij.
Aangezien ik ook even ging twijfelen heb ik het opgezocht op de website van WageningenvUniversity & Research, die dit soort onderzoeken doen voor het ministerie. Het blijkt allemaal te kloppen hoor, dus we kunnen de lijst met een gerust hart invullen!

https://www.wageningenur.nl/nl/Onderzoe ... d-mens.htm

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Onderzoek naar relatie paardenziekten en gezondheid mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:56

Vragenlijst maakte weinig indruk op me, maar kans op een tegoedbon van Divoza maakt 't invullen weer goed. :j

♥♥♥ ๑۩۞۩๑ Chakra Mansolein ๑۩۞۩๑ ♥♥♥ Onze zwarte fluwelen schoonheid is gefokt door stoeterij Mansolein

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:09

Janneke2 schreef:
Ik ben de Q-koorts nog niet vergeten! !!

Dus dat het ministerie iets doet mbt allerlei diersoorten en dus ook het paard: alleen maar groot gelijk.

Als de UR van Wageningen dit onderzoek net zo goed doen als het onderzoek naar het houden van zoogdieren zal het onderzoek weinig voorstellen...

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Antonius, Biscuitje, DenB, Ellen_ov, FCSA, heidy_wilco, Johnie, mabellean, Marcella, meiske04, NicoleKelos, noordje, PotjeMayo, RedRoses, scrabbel, Zapje en 35 bezoekers