Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 08:48

De sombere dagen komen er weer aan en het wordt weer wat vaker binnen zitten met mijn kleine meid van 20 maanden oud.
Wie weet leuke dingen om in huis of buitens huis te doen met dit weer zodat niet alle dagen hetzelfde zijn?

Ben erg benieuwd, misschien kunnen we eens speelmiddagjes organiseren (0181 gebied) of andere leuke dingen?

alvast bedankt!

Barbara & Nova

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:06

HK > LZP

Anoniem

Re: Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:08

Ben je een beetje creatief aangelegd? Dan is dit een leuke site om eens op te kijken:

www.welke.nl --> ontdek ---> kinderen

Mila11
Berichten: 1003
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:09

Misschien kun heden knutselmiddag organiseren? Dan kun je op Welke.nl en Pinterest leuke DIY's vinden!

Mila11
Berichten: 1003
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:09

guuuusje schreef:
Ben je een beetje creatief aangelegd? Dan is dit een leuke site om eens op te kijken:

http://www.welke.nl --> ontdek ---> kinderen


Je was me net voor :')

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 09:53

Ze is 20 maanden dus ben bang dat dat nog niet echt gaat lukken.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:00

Is er geen binnenspeeltuin bij jullie in de buurt? Monkeytown? Ballorig?

ja wat doe ik allemaal: Vingerverven (op waterbasis)
samen kleien (de structuur in hun handen vinden ze prachtig
Ballon opblazen en over tikken
Voorlezen
Spelen met memorykaartjes ook al kan ze het spel nog niet vind ze de kaartjes wel heel interessant
samen muziek maken met potten en pannen en lepels
Kleuren
Verstoppertje in huis spelen.

Mijn dochter is 2,5 maar heb vorig jaar winter al overleefd op deze manier :P

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:02

Ook 2 jarige kunnen echt wel knutselen hoor, vinden ze juist vaak fantastisch,
Al is t met hun vingers iets verven op plakkertjes in de lijm drukken.
Je moet er wel echt naast zitten maar vaak echt leuke resultaten hoor.

Verder, uhm.. Verhaaltjes, liedjes, puzzels, dansen.
Parcours maken met kussens of iets zodat ze stapstenen hebben ( 2 peuters ooit eens een uur. 4 zich mee zien vermaken) verkleden. Koekjes bakken.
Bellen blazen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:04

Stempelen
Stickers plakken

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:10

Ergens naartoe met een ballenbad of er zelf een in huis halen.
Ik ga met de meiden naar http://www.dendeugeniet.be/ maar dat is niet in jouw buurt.
Viggo (14 maanden) speelt dan in het peuterdeel met de ballen en de wandpuzzels en schuimrubberen hobbel- en doorkruipdingen.

Thuis een tent maken met een groot laken vinden ze ook leuk (en veel leuker dan een kantenklaar tent uit de winkel)

Ik heb destijds met Gioya als peuter een tekening van een sneeuwpop geprint, het lijf ingesmeerd met pritt en daarop mocht ze dan wattenbolletjes plakken. Ze kunnen niet eens verkeerd plakken want daar zit geen lijm ;)
Hetzelfde kun je doen als je papieren figuurtjes hebt, Enya heeft een mooi zwart blad met felgekleurde sterretjes gemaakt en dat ziet er nog best mooi uit ook.
Wat ook leuk is is om samen kerstversieringen te maken, jij knipt ballen en harten enzo, gaatje erin met de perforator, lintje erdoor, pritt erop en de kleine lekker met glitterpoeder laten kliederen. Laten drogen en dan kun je een andere keer de andere kant laten beglitteren. (wordt wel een zootje maar daar is de stofzuiger goed voor)

Alle bewegingsliedjes zijn leuk (hoofd schouder knie en teen-systeem)
Nog leuker als je eerst samen met keukenpapierrol en rijst of gedroogde linzen oid een rammelaar maakt. Als je nog van die blikken hebt van de melkpoeder uit de babytijd, kun je daarmee een trommel maken, van te voren lekker schilderen en plakken en je bent zo een hele middag zoet.

Samen koken of bakken is ook leuk (kindje uiteraard de voorbereiding laten doen) of samen brooddeegfiguurtjes maken. In deze tijd samen pepernoten bakken? Beetje misvormde bolletjes maakt niet uit dan he :P

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:12

met glitterpoeder knoeien?
Uhh... :=

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:18

dat zie je over 2 jaar nog liggen inderdaad :P

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:19

Grote fles scheerschuim, op dienblad of tafel met zeil spuiten, en kliederen maar (verfschort om!!)
Wc rolletjes met opening in verf dopen en dan stempelen op papier
Kleien
Met de bal overrollen
Dansen en zingen (Jan huigen etc.)
Samen de badkamer schoonmaken (kleren uit bij kind!! ;))

Maar even op google neuzen en je hebt direct allemaal leuke (knutsel) activiteiten :)

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:28

opisop_shop schreef:
dat zie je over 2 jaar nog liggen inderdaad :P

Valt mee hoor, maar ik heb laminaat, met vloerbedekking is dat lastiger. Kind loopt er een tijdje beglitterd bij, maar ach, als dat het ergste is

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:37

koekjes bakken met een 2 jarige , mij toch altijd afgevraagd hoe jullie dat doen, en welke handelingen daarin toe zijn gestaan? Nou ben ik ook totaal geen kook en bak mens dus misschien ligt het aan het gebrek van inspiratie daarin?

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:47

.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:58

Liedjes zingen, dansen, verven, tekenen, plakken, kleien, koekjes bakken (lekker kneden, vormpjes maken)
Van bv een eierdoos een vlinder maken. Kunnen ze schilderen, plakken....
Als lekker relax momentje samen boekjes lezen.

Maar mijn kinderen vonden het ook helemaal geweldig als ze mochten helpen met de dagelijkse huishoudelijke dingen.
Afwassen (al hadden we een vaatwasser, maar met een paar plastic bekers zijn ze blij).
Stofzuigen, je moest die koppie's zien als ze zogenaamd de kamer aan het stofzuigen waren.... Oke je schiet niet op
Stond ik de was op te hangen, dan maakte hun een slinger van knijpers
Maar ook het eten geven van de honden, katten en vissen vonden ze erg leuk om mee te helpen.

Afhankelijk van het weer, gingen ze op hun fietsje/tractor of kinderwagen mee de hond uitlaten.
Onderweg takjes verzamelen, nootjes, kastanjes zoeken.

Nu konden mijn beide kids ook heel erg goed zelf spelen en dat hadden ze ook echt nodig. Gewoon even helemaal in hun eigen wereldje. En of dat nu met een pop, duplo etc was maakte niet uit. Tussendoor laten zien wat ze aan het maken/doen waren.
Nu weet ik dat dat niet in iedereens kind z'n aard zit, want er zijn er ook genoeg die nog geen 5 minuten zelf kunnen spelen. En dan word het wel eens lastig om dingen te verzinnen.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:58

Ojajoh schreef:
koekjes bakken met een 2 jarige , mij toch altijd afgevraagd hoe jullie dat doen, en welke handelingen daarin toe zijn gestaan? Nou ben ik ook totaal geen kook en bak mens dus misschien ligt het aan het gebrek van inspiratie daarin?

Zelf dingen afmeten en dan je kind het in de kom laten gooien, eitje aftikken en het kind laten breken (dat vinden die van mij het leukste behalve het deeg eten := ) , het kneedwerk met de hand laten doen en nog even nawerken met de mixer, vormpjes uitsteken of bolletjes laten draaien die je later zelf even bijwerkt als er echt niks uitkomt.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:58

ok die ei wordt m zeker niet hier :P ik heb een dochter die altijd net datgene doet wat het meeste bende geeft :+

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Aktiviteiten voor peuters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:02

jullie zijn geweldig! thanks

ik ga niet alle dingen proberen want ze is natuurlijk nog maar 20 maanden en probeert alles op te eten of onder te smeren. Verven en kleuren doen we al, ook verstoppen, boekjes lezen, zingen en dansen.
tegenover ons is een speeltuin, we hebben konijnen in ons tuinkasje en een berg zand in de voortuin dus doen wel van alles maar wilde graag wat nieuwe dingen....glitter ga ik maar niet proberen haha, niet zozeer voor de zooi maar ze jeukt ook gewoon even in haar ogen en das beetje eng met glitter.
koekjes bakken willen we zeker nog proberen maar ik ben ook niet zo'n echte kok haha.