Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:00

Ik huur dus een weiland voor een x bedrag per maand inclusief 1 stal en een container voor opslag, die er al stonden...
Uiteraard heb ik hier een contract voor moeten ondertekenen, met de meest gebruikelijke en ook een paar minder gebruikelijke zaken daarin vermeld.

1 Belangrijk punt hier is bv; De huurder is ook financieel verantwoordelijk voor het toebrengen van schade aan en om het perceel door huurder of paarden.

Hij is fijn... Nogal breed begrip in mijn boekje, heb ik ook keurig gemeld, maar ja, zonder ondertekening geen weiland, dus je moet wat...

Maar mijn vraag is nu eigenlijk; Wat als het andersom betreft? Dat dus huurder/paarden schade oplopen door en om het perceel?

En dan doel ik op als er bv een boom die over stallen hangt - niet word verwijderd of gezekerd na melding - uiteindelijk op de stallen valt, waar je paarden net in staan te schuilen?
Of dat nu met de herfst ineens blijkt, dat het achter de bomenrij, werkelijk waar bezaaid is met esdoorns en het blad en de zaden dus op heel je weiland beland? Wat dus samen met laaggelegen en natte wei, de veroorzaker is van Atypische Myopathie? wat bijna altijd dodelijk is?

Het moge duidelijk zijn, dat ik e.e.a. niet graag afwacht en dus voor wil zijn, maar zolang ik daar geen medewerking in krijg, of op de zeer korte termijn andere stalling vinden kan, ik met de welbekende rug tegen de muur sta.
Ik vraag mij dus af, heb ik als huurder ook rechten? O.a. het recht op een "veilige" weide, want daar betaal ik tenslotte toch ook voor? Of zie ik het weer helemaal verkeerd? En zijn we zoals gewoonlijk weer helemaal aan de goden overgeleverd?

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:03

Het ligt er aan hoe het beheer van de weide is geregeld.
Is de huurder of verhuurder verantwoordelijk (plaatsen/repareren omheining, beheer graszode etc.)

Maar als het nu al niet goed voelt, zou ik even verder zoeken.
Wel goed om je verdiepen in dit aspect.

Anoniem

Re: Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:11

dat is ook al zon goeie; omheining is geplaatst door verhuurder, maar verhuurder doet verder helemaal niets aan onderhoud, niet aan omheining of de rest van de wei, sterker nog; stel dat als ik het vele snoeiwerk niet zou doen aan bomen zijde, of het gras, allemaal buiten de omheining en daardoor er dus geen stroom meer op het draad zou staan, paarden gaan er doorheen, ben ik verantwoordelijk voor alle eventuele schade, ook aan de omheining dus...

Ik zoek ook verder, maar dit is niet zo 1,2 3 gerealiseerd en heel eerlijk gezegd had ik het graag anders gezien, je stopt er tenslotte zelf wel heel je ziel en zaligheid erin, om uiteindelijk buiten jouw schuld om diep in de ellende te kunnen komen, ik vraag mij gewoon af; waar heb ik recht op, als dit onverhoopt wel gebeurt...

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:25

Het zou wel in het contract moeten staan. Hier is het normaal dat je alleen het weiland huurt, maar zelf voor de omheining zorgt (en deze na afloop ook weer afbreekt, tenzij anders overeengekomen) en ook het onderhoud verzorgt aan de weide (bemesten, maaien, snoeien etc).

Type bomen, die stonden er al voor je ging huren, dus dat wordt denk ik zelf blad ruimen.

De boom die bijna omvalt, daar zou ik zeker nog een keer melding van maken, desnoods schriftelijk. Als het echt gevaarlijk is om je paarden in de container te stallen zou ik dat ook zeker niet meer doen. Maar er kan een goede reden zijn waarom deze nog niet gekapt is?

Schade is vooral dat de container bijv. niet volledig afgebroken wordt door je paard en de verhuurder daardoor kosten krijgt.

Anoniem

Re: Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 02:47

Dank voor je reactie Santos, maar dat was mijn vraag niet; Ik wil mijn rechten weten, als dus het omliggende terrein schade aan mijn paarden toebrengt, dmv bv een boom op het hoofd of dood in wei vinden door notabene verdekt opgestelde esdoorns die giftig zijn en in grote getalen de wei bevuilen. Terwijl dit dus al luid en duidelijk gemeld is, maar domweg word geweigerd er iets mee te doen.... Het is toch van de zotte dat ik goed geld betaal voor een weiland waar ik dus op niet 1 plekje mijn paarden veilig kan neerzetten? of ze vreten zich kapot aan de esdoorn zaden en bladen die over echt heel de wei liggen, van voor naar achter tot van links naar rechts! en veel! of ik zet ze op stal met het risico dat bij de eerste de beste storm die boom hun onthoofd, is toch bizar als je er over nadenkt?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:04

Je wilt dus weten of jij geld krijgt als jouw paard dood gaat van esdoorns waarvan jij weet dat ze er staan of van een boom die op de stal valt waarvan jij nu al denkt dat dat kan gebeuren? Maar je neemt dus wel bewust zelf dat risico? Met andere woorden, jammer van het paard maar ik wil wel recht hebben op m'n centen?

Het zijn beide punten waarvan je de risico's kent en dus zelf neemt door je paard daar neer te zetten.
Neem aan dat de verhuurder de esdoorns niet ongevraagd zomaar heeft gepland terwijl je daar jouw paard hebt staan en ook niet de boom naast de stal heeft gezet of deze half heeft omgezaagd.

Onderhoud van de omheining lijkt me iets wat je van te voren afspreekt. En dan nog, als jij jouw paard bewust in een wei zet met slechte omheining denk ik dat je qua rechten een stuk zwakker staat dan als een omheining in perfecte staat was toen je daar jouw paard neer zette en er door wat voor oorzaak dan ook schade ontstaat en de verhuurder dat niet verhelpt (tenzij afgesproken dat de omheining onder jouw verantwoordelijkheid valt uiteraard).

Heb je daar al langer een paard staan en lees je nu op bokt de risico's van de esdoorn dan kan je toch altijd kiezen om het paard te verhuizen? Je kent nu het risico en neemt dat bewust om het paard te laten staan. Hooguit zou je kunnen proberen om in overleg weg te kunnen zonder bv een maand opzegtermijn te betalen oid.
Nu verwachten dat een verhuurder daar per direct wat aan doet is natuurlijk een beetje zot. Je huurt de wei zoals hij was toen je deze ging huren. Verhuurder heeft de wei niet ineens onveilig gemaakt. Je had ook een andere wei kunnen kiezen om het paard te zetten.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:17

Jij bent gebruiker van het weiland en moet het dus terug afleveren zoals je het 'gekregen' hebt.
Jij bent houder van je paard en je bent aansprakelijk door wat hij kapot maakt of uithaalt.
Als er volgens jou mogelijke risico's zijn, zou ik deze schriftelijk melden.

Maar zoals hier boven staat, de verhuurder kan niet gesteld worden aansprakelijk voor een duidelijk zichtbaar risico. Risico aanvaarding noemt men dat.

Als er een boom te dicht op de stallen staat, waardoor je paard sterft, als jij dat had zien aankomen, had je je paard weg moeten halen als de verhuurder niets wilde ondernemen.

Verhuurder dient toch niet op de hoogte te zijn van welke plant/boom giftig is voor een paard. Daar dien jij rekening mee te houden.
Net hetzelfde als dat je de begroeing moet snoeien, als deze tegen je draad komt.

Daarnaast kan je het allemaal eens navragen bij je verzekeringen, maar standaard ben je niet verzekerd voor contractuele schade, waaronder deze zaken allemaal heel duidelijk vallen. Dus als je op eigen houtje hiervoor een zaak moet opstarten, gaat dat duurder zijn dan de eventuele 'vergoeding' die daar zou uitkomen. Om even de concrete en realistische kant van de zaak te bekijken.

Duidelijk op papier ga je hierover je rechten nooit vinden vrees ik.
Ik kan alleen maar spreken uit wat de ervaring mij leert in dit soort gevallen.

Anoniem

Re: Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:25

Dank je Kirr, hier was ik dus ook al bang voor...

En ik ben inderdaad pas gisteren achter de volledige omvang van mijn penibele situatie gekomen; de boom gaat niet worden weggehaald, omdat buren onderling het niet eens worden (buur 1 is eigenaar wei en buur 2 eigenaar bomen) en zag gisteren letterlijk de esdoorn zaden neerdalen op mijn wei, blijkt er dus achter de populieren een serieuze esdoorn haag over gehele lengte weide te zijn, dus nee, ik wist dit niet van de voren...

Houd voor mij dus in dat ik EN mijn paarden nergens meer op de wei kan plaatsen EN ze niet zonder gevaar in stal kan zetten, ivm dreiging van de boom, bij storm...

Ik had gehoopt dat als ik enige rechten had, ik hiermee enige aktie had kunnen bewerkstelligen, ipv vandaag dus met paarden aan de hand te staan zonder een andere optie om ze te plaatsen, juist omdat ik geen risico wil nemen met mijn dieren, zijn ze me veel te lief voor.

Wil jullie danken voor mijn schop terug in de realiteit, want MarijeR haar reactie geeft wel weer aan dat mensen alleen maar in eigen portemonnee denken en vooral van het slechte van de ander uitgaan...

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:54

Soms moet een mens de hand in eigen boezem steken.
Zoals ik het lees heb je een wei gehuurd die ongeschikt is voor paarden en wil je anderen daar de schuld van geven in plaats van jezelf. Je had de situatie ter plaatse beter moeten onderzoeken alvorens tot huur over te gaan.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:13

ten eerste: wat een vieze uithaal naar Marije R.

ten tweede: dat je het niet wist van de esdoorns kan gebeuren. Maar je had ook even goed om je heen kunnen kijken, het hele terrein en de omgeving af kunnen lopen om te kijken hoe het eruit zag. Die boom is vervelend, maar doe je niets aan. Zal eigenaar net zo vervelend vinden, want zijn stal ligt aan gort als ie omvalt (ik snap trouwens niet hoe het kan dat boom op grond eigenaar wei staat, maar van iemand anders is. Volgens mij kan dat helemaal niet en is de boom altijd van degene van wie de grond ook is, of staat de boom op het grondstuk van de buur? Volgens mij mag je dan het overhangende deel gewoon weghalen). Bladeren vegen en omheining bijhouden moet je natuurlijk gewoon zelf doen. Sowieso bij weides volgens mij, maar zelfs met een huurwoning dien je de tuin zelf te onderhouden en bladeren te vegen...die beste man gaat toch niet zijn weide verhuren en zelf alsnog al het werk doen...

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:17

Wat kan de verhuurder van de wei doen aan esdoorns? Jij huurt de grond maar het is neem ik aan excl verzorging ed. Dan is dit aan jou om weg te halen
Die boom, tja, lastig. Kan de verhuurder de gemeente niet inschakelen omdat daardoor een gevaarlijke situatie ontstaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:30

tuurlijk boras...
Heeft geen donder met geld of schuld geven te maken, maar juist in het proberen van vinden van oplossingen, zodat ik niet als een dief in de nacht zou moeten vertrekken, maar juist mijn plekje op veilige wijze had kunnen behouden...

En iedereen denkt geloof ik dat ik hier een slaatje uit probeer te slaan ofzo, terwijl ik juist alles wil voorkomen!
Again; buur 1 is huurbaas en eigenaar wei en buur 2 is eigenaar van bomen, staat niet 1 boom in de wei zelf.
Ik vraag ook helemaal niet of het blad weggehaald word. en ook niet of er iets aan de esdoorns gedaan word.
Het is op moment een en - en situatie; door de esdoorns is er risico met op wei zetten en op stal zetten is met een beetje straffe wind ook geen optie ivm dreiging boom.
Huurbaas en ikzelf hebben gesproken met eigenaar van bomen, maar bleek helaas nogal wat miscommunicatie tussen buren onderling te zijn, dus heeft geresulteerd in het niet kunnen/willen verwijderen van de genoemde boom, of het zekeren ervan. Bij mijn weten mag ik helemaal niet een boom -laten- verwijderen die van een ander is?

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:32

Dus omdat jij er nu staat moet de esdoornboom verdwijnen. Sorry, maar je wist voordat je er ging staan dat die er stond. Ben het dan ook helemaal eens met Boras. Je moet de schuld bij jezelf zoeken en niet bij anderen.

Anoniem

Re: Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:37

Dames... lezen is ook een vak hoor...

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:41

Ik denk dat het gewoon de vraag is waar je voor betaald.

Heb je getekend en betaald puur voor het gebruiksrecht van wei en stal?
Dan is het verder aan jou zelf wat je ermee doet, je eigen verantwoordelijkheid om er wel of geen paarden of andere dieren neer te zetten, en je eigen verantwoordelijkheid om de boel netjes bij te houden.

Zou je getekend hebben expliciet voor een goed verzorgde, veilige pensionplek voor je paard zeg maar, dan heb je reden om lelijk op je neus te kijken als achteraf blijkt dat de locatie helemaal niet geschikt blijkt te zijn voor de huisvesting van een paard en je meer zelf moet doen qua onderhoud dan dat de bedoeling was.

Het is maar net waar je voor tekent... in het ene geval onderhoudt de verhuurder de afrastering, wei, stal en alles. In de andere situatie moet je alles zelf onderhouden. Of moet je zelfs alles helemaal zelf plaatsen en dan zelf onderhouden. Het is maar net wat je afspreekt.

Ik kan me voorstellen dat mensen die een stuk weiland verhuren, dat doen omdat ze er zelf geen zin (meer) in hebben om er wat mee te doen. En dat ze het dus gewoon willen verhuren aan iemand die er blij mee is en zij er dan niet meer naar om hoeven te kijken, en dus ook geen zin hebben om bomen weg te halen enzo. Dat lijkt me dan ook hun goed recht.

Net zoals het het goed recht van de huurder is om dan iets anders te zoeken omdat het gehuurde zonder aanpassingen of onderhoud door eigenaar, niet voldoet aan de verwachtingen.

Het lijkt mij dus de vraag:

- wat verwacht jij van het gehuurde / de eigenaar
- wat biedt de eigenaar aan
- wat staat er in het contract


Het kan best zijn dat jij zaken verwacht die de eigenaar simpelweg niet aanbiedt :)

Dat jij verwacht dat zaken aangepast worden als jij dat nodig vindt, maar dat de eigenaar geen aanpassingen wil doen.

Daar zit op zich niemand fout, is ieders goed recht en beide standpunten zijn te begrijpen.
Maar dan is de conclusie dat jij niet de juiste huurder bent voor dit perceel / deze eigenaar. En andersom.

Het is overigens volgens mij nog helemaal niet zeker waar Atypische M. nu precies door veroorzaakt wordt, al lijkt de Esdoorn er wel wat mee te maken te hebben.

De situatie is nu zoals hij is, je had eerder ook al kunnen zien dat deze boom over de stal heen hing, en dat er Esdoorns vlakbij stonden lijkt mij.

Kun je de eigenaar van de wei dus niet echt kwalijk nemen.

Wat je nu kunt doen? Je paarden verplaatsen naar een ander perceel.
Of de wei (deels) schoonmaken.

En / of gewoon je paarden genoeg hooi voeren zodat ze geen behoefte hebben om bladeren / zaden te eten.

Je kan natuurlijk wel overleggen met de eigenaar hierover, of die coulant wil zijn op 1 of andere manier door je wellicht iets anders aan te bieden als hij nog meer land heeft?

Of door je zonder opzegtermijn weg te laten gaan.

Of een andere oplossing die je wellicht zelf kan bedenken? Maar hij kan ook moeilijk eigenhandig andermans boom / bomen om gaan kappen of zekeren als hij daar geen toestemming voor krijgt....

Dus wat zou hij volgens jou nu moeten doen dan?

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:58

Ik krijg helemaal niet het idee dat TS ergens een slaatje uit wilt slaan. Zoals ik het interperteer vind ze het een fijn plekje om te staan en zoekt ze oplossingen zodat ze niet weg hoeft.

Veiligheid van de paarden gaat natuurlijk voorop. Aan die esdoorns is helaas weinig te doen behalve de wei bladeren en zaadjes vrij houden. Als ik jou was zou ik nogmaals een gesprek aanknopen met de eigenaar van de boom, maar dan zonder jouw verhuurder. Heb zomaar een idee sat deze 2 niet zo lekker liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:59

Je hebt helemaal gelijk Pmarena. Maar zonder er hier verder over te gaan willen uitweiden (ga niet heel het contract hier plaatsen, vind ik een no go tegen over huurbaas) komt het er inderdaad op neer dat ik alleen huur en al het onderhoud voor mijn rekening neem, maar mag ik bv niet zomaar de stallen verplaatsen (wat mijn oplossing was, tegen het boom probleem), eerlijk gezegd ben ik dus ook uitgedokterd...

Dank je Bon_ita! En heb dat gesprek ook gehad met buurman, waaruit ook naar voren kwam, dat hij niet blij was met de situatie, beste man heeft nog gelijk ook...

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:09

Okee, dus het is echt zo dat je de grond huurt en dan zelf maar moet bekijken wat je ermee doet, zolang de eigenaar er geen last van heeft zeg maar.

Dan zou je toch in overleg wel op eigen kosten die stal kunnen verplaatsen wellicht?

Ik neem aan dat de verhuurder toch ook graag de boel wil kunnen blijven verhuren, en een stal die niet gebruikt kan worden helpt daar natuurlijk niet bij... zou voor hem dan alleen maar fijn zijn als zijn huurder die stal zelf wil verplaatsen.

Of ziet hij het probleem niet en denkt hij dat het wel meevalt met die boom qua omval-gevaar?
Of is het een stal waarbij het risico groot is dat die er niet van op zal knappen als die verzet wordt?

WIL je überhaupt nog daar blijven staan, of vind je de wei echt onbruikbaar nu je van die bomen af weet :)

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:10

ohjajoh6 schreef:
Wil jullie danken voor mijn schop terug in de realiteit, want MarijeR haar reactie geeft wel weer aan dat mensen alleen maar in eigen portemonnee denken en vooral van het slechte van de ander uitgaan...

Zo verbaast het jou dat mensen alleen aan hun eigen portemonnee denken, zo verbaast het mij dat er steeds meer mensen zijn die alles op een ander willen proberen te verhalen.

Wanneer er daadwerkelijk een boom omvalt, op de stal van de eigenaar van het stuk grond dat jij nu huurt, is er imo niet een persoon die daar beter van zal worden.
Stel dat er zoiets gebeurd op de plek waar mijn paard gestald staat en dat het toevallig mijn paard is die daar slachtoffer van is, zou ik daar heel erg hard van balen (zacht uitgedrukt), maar ik denk dat het voor degene van wie de stal is ook erg is. Zij zal zich schuldig voelen dat zoiets gebeurd (terwijl het een ongeluk zou zijn), zij moet haar stal weer opknappen en dan zou ik haar aansprakelijk willen stellen voor iets wat ook buiten haar macht om gebeurd is? :n Daarbij, stel dat ik dat zou willen doen, voor welk bedrag? Mijn paard is niet op geld waardeerbaar voor mij. Daarom stal ik mijn paard niet op een plek waarbij ik twijfels heb of hij daar wel veilig gestald is..

Als ik jou was, zou ik dus heel rap je paard verhuizen als jij het gevoel hebt dat jouw paard daar niet veilig staat...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:13

Als de hele wei geel zou zien van de JKK had je dan wel de wei gehuurd? Zeer waarschijnlijk niet.
Nu blijkt er een esdoorn haag langs een hele zijde van de wei te staan, die lijkt mij heel moeilijk te verstoppen dus die had je bij de aanvang van het huurcontract ook kunnen zien.
Dat je er nu achter komt dat het een risico is, daar kan de verhuurder toch niets aan doen?

Was je nou op een dag bij de wei gekomen en had de verhuurder ongevraagd een haag van taxus op de wei gezet omdat hij zo van wat groen houdt, ja dan brengt hij (misschien nog wel onbewust ook) je paarden in gevaar door de gehuurde wei te veranderen met iets wat zeer giftig is...

Het is aan jou de vraag of je dat risico wilt nemen of toch de paarden verhuisd. Lijkt me stug dat er in de omgeving niet ergens iets is waar je paarden tijdelijk even kan stallen tot je iets anders hebt gevonden. Meeste paarden mensen zijn wel bereid om elkaar te helpen als het voor korte duur is.
Leg de verhuurder op een vriendelijke manier uit wat je angst is over de wei en stallen en wie weet kan je dan ook wel zonder opzegtermijn weg. De verhuurder heeft tenslotte niets verkeerd gedaan.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:24

Niet alle bomen zijn even geschikt voor de paardenwei. Giftige bomen zijn o.a. de walnoot, kastanje, beuk, rode esdoorn en kersen- en pruimenboom. Het beste is om een paard simpelweg geen toegang te geven tot takken, bladeren en vruchten van deze bomen. Eikenbomen zijn eveneens mild giftig, vooral de bladeren en onrijpe, groene eikels. Losse bladeren van de rode esdoorn zijn zeer giftig en opname is meestal fataal. Van de beuk zijn vooral de nootjes giftig.

de groene esdoorn wordt niet vermeld op deze site als omgeschikt http://www.levendehave.nl/kennisbank/paarden/paardenwei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:37

pmarena schreef:
Okee, dus het is echt zo dat je de grond huurt en dan zelf maar moet bekijken wat je ermee doet, zolang de eigenaar er geen last van heeft zeg maar.

Dan zou je toch in overleg wel op eigen kosten die stal kunnen verplaatsen wellicht?

Ik neem aan dat de verhuurder toch ook graag de boel wil kunnen blijven verhuren, en een stal die niet gebruikt kan worden helpt daar natuurlijk niet bij... zou voor hem dan alleen maar fijn zijn als zijn huurder die stal zelf wil verplaatsen.

Of ziet hij het probleem niet en denkt hij dat het wel meevalt met die boom qua omval-gevaar?
Of is het een stal waarbij het risico groot is dat die er niet van op zal knappen als die verzet wordt?

WIL je überhaupt nog daar blijven staan, of vind je de wei echt onbruikbaar nu je van die bomen af weet :)


Ik denk dat verhuurder het probleem niet ziet, ik heb nog geen toestemming gehad of weigering wat verplaatsen betreft, zijn kleine week verder nu.
en het is niet helemaal bekijken wat je ermee doet, want eigenaar is de andere buurman en krijg nu wel het idee dat alles; stallen etc. zo ver mogelijk bij hem vandaan moeten staan... ik weet het ook echt effe niet meer hoor...

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Heeft een huurder van weiland ook rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:44

Sowieso maar even flink zoeken naar wat anders dan... zodat je de keuze hebt om weg te gaan en van daaruit met de huurder nog 1 keer in overleg kunt om serieus en heel duidelijk te kijken of er een oplossing mogelijk is. Zo niet dan ga je weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:47

MarijeR schreef:
Als de hele wei geel zou zien van de JKK had je dan wel de wei gehuurd? Zeer waarschijnlijk niet.
Nu blijkt er een esdoorn haag langs een hele zijde van de wei te staan, die lijkt mij heel moeilijk te verstoppen dus die had je bij de aanvang van het huurcontract ook kunnen zien.
Dat je er nu achter komt dat het een risico is, daar kan de verhuurder toch niets aan doen?

Was je nou op een dag bij de wei gekomen en had de verhuurder ongevraagd een haag van taxus op de wei gezet omdat hij zo van wat groen houdt, ja dan brengt hij (misschien nog wel onbewust ook) je paarden in gevaar door de gehuurde wei te veranderen met iets wat zeer giftig is...

Het is aan jou de vraag of je dat risico wilt nemen of toch de paarden verhuisd. Lijkt me stug dat er in de omgeving niet ergens iets is waar je paarden tijdelijk even kan stallen tot je iets anders hebt gevonden. Meeste paarden mensen zijn wel bereid om elkaar te helpen als het voor korte duur is.
Leg de verhuurder op een vriendelijke manier uit wat je angst is over de wei en stallen en wie weet kan je dan ook wel zonder opzegtermijn weg. De verhuurder heeft tenslotte niets verkeerd gedaan.



Verstopt was die zeker wel! Populieren die er voor staan hebben hun blad verloren, waardoor dus de esdoorns erachter ineens duidelijk zichtbaar zijn.

En voor de zoveelste keer! Ik beschuldig helemaal niemand! Ik wil juist ongelukken voorkomen en ben nog bereid dit zelf te regelen ook, maar heb dus geen vrijheid van handelen door bv stallen te verplaatsen e.d. en de huurbaas is onbekend met paardenn en ziet dus het gevaar niet. dus vroeg ik mij af of ik hem wellicht met andere middelen hem wel e.e.a. duidelijk kon maken .

Ik doe niet anders Pmarena, is niet zo gemakkelijk in deze omgeving, maar komt vast goed...

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:37

Wat een nachtmerrie, ik huur een vergelijkbare wei alleen dan zonder giftige of bijna omvallende bomen.

Weet je waar de wei eerder voor gebruikt werd TS? Werden er voordat jij 'm huurde ook paarden geweid? En van wie zijn de esdoorns?