inch maat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Picasso4ever
Berichten: 74
Geregistreerd: 04-10-13

inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 01:31

Hoi. Hoe bereken je de inch maat die je nodig hebt? Qua zitvlak zit volgens mij een enorm verschil...

Don't care what you think of me. I'm being just me, if you do't like, just piss off


Picasso4ever
Berichten: 74
Geregistreerd: 04-10-13

Re: inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 02:28

Want waar zit het verhaal van de inch-maat precies in? ik bedoel, de zadelmaker kan de onderkant breder of smaller maken enzo. Dus is het inch-gebeuren voor de paardenrug, of voor het zitvlees van de ruiter zeg maar?

Don't care what you think of me. I'm being just me, if you do't like, just piss off

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Re: inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 03:08

Inch geeft de maat voor jouw zitvlees aan ja :j Al kan natuurlijk niet op elk paard een 18" bijvoorbeeld, omdat het dan te lang wordt.

Picasso4ever
Berichten: 74
Geregistreerd: 04-10-13

Re: inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 08:20

ik ben vrij smal (broekmaat M zeg maar) moet ik dan een 17 of een 27,5? en is er nog verschil in het type zadel? Dat als je veelzijdigheid 17,5 hebt, dat je dressuurzadel bijvoorbeeld beter 17 kunt nemen omdat de zit je dan meer omsluit? Of stel ik nu een hele domme vraag? Ben heel blond, dus dat gebruik ik bij deze maar even als excuus

Don't care what you think of me. I'm being just me, if you do't like, just piss off

Picasso4ever
Berichten: 74
Geregistreerd: 04-10-13

Re: inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 09:17

in theorie pas ik wel op een 16 inch, maar dat zit voor geen meter; daar zit ik óp en niet ín. Het zadel van mijn vorige paard paste mij super, maar zie de inchmaat nergens staan. Was een Wintec 250...

Don't care what you think of me. I'm being just me, if you do't like, just piss off

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:42

Je zult er gewoon op moeten gaan zitten, ieder model zit weer anders.
Gemiddeld is 17,5 wel goed voor normale lengte, normaal postuur maar dat gaat niet altijd op.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:07

Let niet alleen op het zitvlak dat je nodig hebt, maar ook op de lengte van je benen. Ik heb bijvoorbeeld echt een 17,5 nodig omdat ik anders in de problemen kom met mijn knie en de kniewrong terwijl het voor het zitvlak niet direct nodig zou zijn.

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.


Picasso4ever
Berichten: 74
Geregistreerd: 04-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 06:36

Doubtless schreef:
Let niet alleen op het zitvlak dat je nodig hebt, maar ook op de lengte van je benen. Ik heb bijvoorbeeld echt een 17,5 nodig omdat ik anders in de problemen kom met mijn knie en de kniewrong terwijl het voor het zitvlak niet direct nodig zou zijn.


ik ben 1.67 niet mega groot...

Don't care what you think of me. I'm being just me, if you do't like, just piss off

QuintyKelly

Berichten: 656
Geregistreerd: 18-05-07

Re: inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:57

Ik denk dat je het beste een 17,5 inch kunt nemen. Ben ook 1,68 en van normaal postuur en pas ook goed in een 17,5. Plus je kan als het nodig is er misschien nog iets in groeien en als je voor een tweedehands zadel gaat dan heb je ook meer keuze als 17 inch.

*Beauty van de Haflingerhoeve
*Kelly

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:11

De inchmaat wordt gemeten vanaf de knop voor tot het midden van de achterboom.
Het is dus een diagonale maat die zeker anders valt bij een vlak zadel dan een zadel met een diepe zit.
Afbeelding
De lengte van je bovenbeen t/m de achtervlak is belangrijk. Maar het belangrijkste is gewoon voelen en uitproberen of een zadel lekker zit.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Re: inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:30

Vaak is het wel zo dat een zadel met een erg diepe zit 17,5 inch wat kleiner valt, dan bij een zadel met een vlakkere zit 17,5 inch.
Het moet inderdaad ook op je paard passen. Maar een 17,5 inch zadel van het ene merk is soms langer of korter dan een 17,5 inch van een ander merk. Dit verschilt dus weer.

Up to Date is een toppertje

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: inch maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:35

Hier staat een indicatie voor de zitmaat. http://www.hipica.nl/maattabel-zadel.php
Bij een zadel met een diepe zit zoals een dressuurzadel kan het inderdaad zijn dat je een hele of halve inchmaat groter nodig hebt.

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers