Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 11:19

Hallo,

Ik zit te denken om een cursus engels te gaan doen

Ik was eerder gewoon gemiddeld in engels meestal 7 en 8 als cijfers.
Nu met me werk moet ik soms ook engels praten, mailen of als er bezoekers komen uitleggen wat ik aan het doen ben.
Het lukt me gewoon niet.
Het lijkt wel of me engels helemaal weg is.
Ik kom niet op woorden en de opbouw van zinnen...

Op me vorige werk hadden ze me al een cursus laten doen gewoon intern (stelde niet heel veel voor) Dus heb er weinig van geleerd.
Het lukt me gewoon niet om zinnen normaal te zeggen of dingen uit te leggen.
Misschien ook een stukje faalangst want op school was ik ook nooit goed in spreekbeurten en presentaties. Dus in het engels uitleggen aan vreemde wat ik aan het doen ben vind ik ook niet leuk om te doen. En helemaal niet als ze ook nog eens vragen gaan stellen :+
Mails typ ik in google translate echt om te schamen.
Weet iemand waaraan dat kan liggen dat het ook niet blijft hangen?

Ik zit te denken te beginnen bij een beginners cursus van de LOI.
En kan ik daarna altijd een gevorderde cursus doen.
Ik heb op de basisschool beetje engels gehad en toen op de mavo en daarna ook nog op het mbo daarom vind ik het vreemd. De basis moet je dan wel weten maar het is gewoon weg denk ik.
En ik heb een jaar contract dus moet ook echt aan me engels gaan werken.

Groetjes


corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:44

Hihi ik heb een keer een thuisstudie Duits van hun besteld voor beginners en vond het nou niet bepaald beginners... Deed de map open en heb hem ook gelijk weer dichtgedaan en cursus terug gestuurd. Maar ik ben gewoon geen mens voor een thuisstudie...

Ik had met engels niet echt moeite maar was ook niet zo vloeiend, wat voor mij echt perfect heeft geholpen, 5 daagjes naar Londen en dan niet met vriendinnen ofzo maar ben echt naar een engels meisje toe gegaan dus dan praat je gewoon 5 dagen alleen maar engels, mijn gedachten waren na 2 dagen zelfs engels. Dat is echt de beste manier om een taal te leren! Op een gegeven moment sprak ik het zo goed dat ze in de pub vroegen of ik uit Amerika kwam haha.

Maarja, als je die mogelijkheid niet hebt is mijn tip natuurlijk een beetje nutteloos :P. Misschien een engelse chatvriendin zoeken :P.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:02

Met het LOI heb ik geen ervaringen, maar ik heb wel een cursus Engels op Malta gedaan. Deze duurde 4 weken en dat werkte echt prima. Vooral omdat je alles in het Engels moet doen :)

arabella2000
Berichten: 4149
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:56

Mijn engels is echt stukken beter geworden door veel (heel veel) boeken te lezen en series te kijken.
Zonder dat was ik nu gewoon super slecht in engels geweest.

[o]

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:58

Wat ook goed werkt is Engelse tijdschriften of boeken lezen en films kijken zonder ondertitel of in het Engels ondertiteld.

Of op een Engels paarden forum inloggen.

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:01

Voor zo'n thuiscursus moet je echt gemotiveerd zijn en discipline hebben, heb ik gemerkt. Ik ben voor mijn stage begonnen aan een cursus Zweeds, en ondanks dat het wel leuk was ben ik nooit verder gekomen dan de tweede les :+ Ik denk inderdaad ook dat je met veel Engels lezen en luisteren al een heel eind komt.

Fenore van Gipsy Spirit

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:04

Persoonlijk lijkt mij zo'n commerciele thuisstudie niks, omdat je geen interactie hebt met anderen in het engels.
Ik weet niet waar je woont, maar ieder dorp/stad heeft wel een plaatselijk clubje met (huis)vrouwen die hun engels willen bijspijkeren, onder leiding van een 'docent'. Dat lijkt mij persoonlijk zinvol om het spreken goed te oefenen. (En is vaak behoorlijk goedkoop)
En daarbij kan je natuurlijk engelse boeken lezen, films kijken zonder ondertiteling en er zijn vast honderden apps met engels oefeningen etc etc

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:07

Is het niet dat je bang bent om fouten te maken? En daardoor te veel gaat twijfelen aan de juiste opbouw?

Op de middelbare school heb ik 6 jaar Engels gehad op de havo. (Daarna ook nog op HBO en MBO niveau enkele jaren.) Nou verschrikkelijk, ik ben geslaagd met een 5,8. Ik vond het echt heel moeilijk, snapte er niets van. Maar ik was ook erg onzeker, presentaties waren een drama. Ik kwam ook niet uit mijn woorden.

Nog steeds weet ik niet hoe het met de Engelse regels zit qua grammatica. Maar ik communiceer gewoon in het Engels (ik woon in Denemarken, en spreek geen Deens), volgens mij begrijpen ze me heel goed. Dus misschien is het gewoon een kwestie van doen, gewoon spreken!

Overigens zou ik je mail niet op Google Translate intypen, daar is de grammatica ook een drama.

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:09

Wat mij veel geholpen heeft zijn engelse boeken lezen!
Maakt niet echt uit wat voor boeken.
Makkelijk is om een boek te pakken in het engels, wat je al eens in het nederlands hebt gelezen.

Mijn engels was altijd al erg goed doer vroeger veel tv te kijken (cartoon network enzo :') )

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 15:59

Wat fijn alle tips!
Engelse boeken lezen is misschien wel een idee.
Dat heb ik ook al jaren niet gedaan.
Ik snap dat je het in het buitenland het snelste leert maar die optie heb ik nu niet.
Engelse films kijken dan begrjp ik het vaak allemaal of als ik iets niet begrijp ga ik zitten denken wat zeiden ze nou? Met een boek kan je nog eens woorden opzoeken.
Misschien af en toe bbc kijken kan geen kwaad.

Sushilla88 ik denk dat je ook wel gelijk hebt. Ik dacht misschien met een cursus dan voel ik me wat meer zeker. Dat het daarna misschien beter gaat.

arabella2000
Berichten: 4149
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:39

en als je nu eens engelse films kijkt die je in het nl al helemaal kent?
Ik heb vroeger veel harry potter boeken gelezen en omdat ik die in het nederlands al zoveel gelezen had kon ik de engelse zonder moeite lezen. Veel woorden kon ik al gewoon omzetten (omdat ik dus het hele verhaal al kon).

Dat laat niet weg dat ik bij het lezen van een wetenschappelijk artikel toch echt nog mijn woordenboek/ vertaalprogramma/ wikipedia erbij moet pakken

[o]

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 19:27

Ik moet eerlijk zeggen dat ik laatste jaren geen films meer gekeken heb en alleen op vakantie boeken lees.
Ik werk fulltime en savonds bij de paarden en de weekenden zitten vaak vol.
Dus ik moet echt bewust een nog niet zo moeilijk boek kopen en gaan zitten en lezen.
Of toch een roman of thriller en met een woordenboek erbij wil ik ook best doen.
Als iemand dus een goed boek weet laat het gerust weten!
Ook als er iets leuks is op de engelse zenders.

Journaals kijken heeft dat zin?
Of praten ze heel vlug?

arabella2000
Berichten: 4149
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:34

goede boeken zijn lastig. Van welk soort boeken houdt jij?

fantasie? romans? thrillers?

ik vind de volgende series leuk:
-the ranger's apprentice (de grijze jager) + the brotherband (de broederband) van John flanagan
-rizzoli and Isles (naam schrijfster even kwijt) --> edit: Tess geritsen
- lord of the rings + the hobbit (vind ik wel best lastig om lanegre tijd te lezen)
- boeken van Dan Brown

en nog heel veel andere boeken :X

natuurlijk heeft journaals kijken zin. Veel nieuws ken je ook al van het nederlandse journaal en dat kijkt dus ook erg makkelijk

[o]

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:46

Oei, google translate geef echt slechte vertalingen, zeker als je er een hele zin doorheen gooit. Als mijn leerlingen iets moeten inleveren (in het Engels dus) pik ik de 'gogle-translaters' er zo tussenuit. Ik zou die dus niet meer gebruiken voor je mails.
Het journaal kijken is lastig als je Engels niet goed is. Gaat snel en je hoort vaak in getoonde filmpjes accenten.
Jouw probleem is, ook, dat je de woorden die gerelateerd zijn aan jouw werk niet kent. Kan je werkgever je niet een cursus aanbieden?

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 20:57

Ik denk dat het dan ook weer een standaard cursus wordt net als bij mijn vorige werkgever.
Ik had daar weinig aan omdat er ook aantal goede leerlingen ertussen zaten en dan wordt ik toch wat stil en de anderen zijn dan meer aan het woord en leer ik toch weer weinig.
En misschien dat ze wel de cursus willen betalen bij een vast contract.
maar mijn contract loopt in maart af en afwachten op hoeveel werk er dan nog is wordt mijn contract verlengd.
Ik ga dan denk ik maar beginnen met lezen en tv kijken wil het niet hiermee lukken ga ik toch een cursus bestellen bij de LOI.
Ik kan wel aan een collega een lijstje vragen met woorden van apparatuur enz maar ik zou toch zelf dingen moeten kunnen uitleggen en vragen kunnen beantwoorden.
Dan moet ik toch weer weten over de zinsopbouw en zekerder worden van mezelf.

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:59

Ik weet niet hoe je niveau sowieso is, maar mijn pubers geef ik als tip het kijken van jeugdfilms (Disney, harry Potter, tienerfilms) met Engelse ondertiteling.
Omdat de films simpel zijn begrijp en versta je ze altijd en door de ondertiteling mee te lezen doe je veel op qua zinsopbouw, woordenschat, uitspraak etc.

Weet alleen niet of je zin hebt om je tijd te steken in dit soort films :+

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 21:00

Fantasie boeken heb ik nooit gelezen daar kan ik dus niks overzeggen.
Romans en thrillers vind ik wel leuk.


arabella2000
Berichten: 4149
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:02

dat met die woordenlijst is inderdaad een goed idee.
Hebben jullie geen vakliteratuur? misschien kun je die met een woordenboek doorlezen...

of volg een cursus via coursera.org.

Dat is gratis en in het engels. Als je dan in cursus in jouwn vakgebied kiest heb je er ook nog wat aan en je vakengels verbeterd (je krijgt een certificaat, maar eigenlijk heb je daar natuurlijk niet zoveel aan omdat ze niet zeker zijn dat jij de persoon bent die je zegt)

Wel zou ik alleen voor professoren gaan die native engels spreken. Ik heb er 1 gehad uit duitsland en ik had bij die toch wel heel veel moeite met volgen (lag echt aan haar engels).

[o]

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 21:02

Dat is ook een goede tip Goof.
Op de zondagmiddag kan ik daar best tijd voor maken vooral nu het kouder wordt buiten.
Meelezen is inderdaad ook een goede tip!

Kan je op de engelse zenders bv met teletekst ook ondertiteling erbij zetten wat je soms ook hebt voor dove mensen in Nederland?

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 21:04

arabella2000 dankjewel voor je tip ik ga het eens opzoeken!

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:04

Toen ik naar Londen verhuisde, jaren geleden, heb ik mijn Engels geoefend op skype, met vrienden die ik op internet vond. Interpals is daar echt een hele goede site voor.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:05

Als ikjou was zou ik een bijles docent zoeken die eigen materiaal heeft. En dan elke week anderhalf uur les daar nemen. Hij of zij geeft dan gericht huiswerk mee en tijdens de les spreek je alleen Engels.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Erveringen engels praten en cursussen (LOI?)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:06

Je kunt ook eens kijken in het lerarentopic of daar een Engelse student zit die je wilt helpen?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:07

Als je Engels wilt praten, vergeet dan niet in het Engels te denken.
Als je eerst in het NL een zin bedenkt is die correct vertalen is heel lastig, omdat je woordenschat in het NL veel groter is dan in het Engels.

Probeer dus in het Engels te denken en het simpel te houden, je wordt vanzelf handiger.
En bedenk altijd, jij praat beter Engels dan de gemiddelde Engelstalige Nederlands praat!

Verder inderdaad je woordenschat vergroten door Engels te kijken op tv liefst zonder ondertitel, dus BBC of zo en Engelse boeken lezen en gewoon veel met mensen in het Engels praten.
Heb je kennissen of vrieden die aardig Engels kunnen, dan avondje Engels gaan praten samen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:10

Zoek een leuke serie uit en ga die volgen. Niet één keer in de week. Kies een serie die al is afgelopen, of al een paar seizoenen loopt. En ga die gewoon in je vrije tijd bekijken. Leuk én leerzaam :D

Ik ben altijd goed in Engels geweest, dus voor mij is het geen probleem. Ik erger me ook vaak aan de Nederlandse ondertiteling als ik TV kijk. Maar door veel Engels te luisteren, ga je het beter spreken, je raakt er beter in thuis en je hoeft niet meer na te denken over wat je zegt.

Ga géén ondertiteling lezen!!!! Dat helpt je niet, want je gaat je focussen op de ondertiteling en je hoort niet meer wat er wordt gezegd. Voordeel van een serie is dat je weet wat er aan de hand is omdat je ook beeld ziet. Dus is het makkelijker begrijpen. Snap je iets niet? Van de meeste populaire series staan complete afleveringen in quotes op internet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, SentiBot en 10 bezoekers