superirritant en druk op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lysanneex

Berichten: 96
Geregistreerd: 29-01-13

superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 21:51

de laatste tijd is m'n pony bij buitenritten echt heel druk en schrikachtig, hij schrikt echt van àlles, en als we even gaan draven gaat hij steeds harder en harder en krijg je hem nog net met alle moeite terug, gallop gaat zowat helemaal niet meer. Het is niet dat ik bang ben maar ik vind het buitenrijden steeds minder leuk zo, hij is heel gespannen de hele tijd en je voelt gewoon dat hij er elk moment vandoor kan schieten.
Het gekke is dat hier in de bak niks van terug is te zien, daar is die heel erg braaf en nog best sloom, heeft iemand tips ?

Dreams could be real, if you just believe.
I ♥ SANCHO


kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: België

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:09

is het als je alleen met hem gaat rijden of als er een ander paard bij is ?

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:10

ja idd is dat alleen of met een ander paard ? gebruik je bijvoobeelt een slof of martingaal op buitenrit ?

sinds 28-9-20 eigenaar van julius

Evita 16-03-1997 29-6-20 r,i,p **** Flower 23-04-2018 ~04-01-19*r.i.p

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:12

Buiten is natuurlijk alles spannend! Logisch dat jouw paardje dat gedrag vertoont, ze willen alles zien en horen allemaal vreemde dingen :) In de bak is een omheining waardoor hij zich automatisch meer voelt opgesloten en dus ook minder dat soort gedrag vertoont.

Het belangrijkste is is dat je zelf ontspannen blijft. Probeer de rust zelf te blijven, want die rust geef jij ook af op je pony!

Wat ik vaker deed als mijn pony te druk werd was eventjes afstappen en een stukje aan de hand lopen en tegen haar praten. Daar werd ze echt rustig van en dan stapte ik weer op :)

Buitenrijden is ook vaak een vorm van oefening! Mijn pony vertoonde precies hetzelfde gedrag als die van jou maar na gewoon vaak naar buiten gaan en eventjes door dat drammerige en spannende gedrag heen kijken werd het vanzelf minder. Nu rij ik met mijn pony aan een lang teugeltje buiten en is stap/draf/galop geen probleem meer.

Niet opgeven! Als je pony in de bak rustig is kan hij dat uiteindelijk ook buiten worden.

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:23

Als jouw paard buiten zo drammerig is , is het binnen ook zeer zeker niet in orde, mssn denk jij dat het in orde is en dat is dus het probleem.
Zoek dus eerder de fout bij jezelf, dan bij het paard.
Je zegt ik hou hem als het ware heel de tijd tegen buiten, het is net daardoor dat jij hem aan het leren bent om dus tegen te trekken, dit is gewoon een gevolg van verkeerd paardrijden.
Neem les , dus ook buiten les nemen zou ik zeggen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Lysanneex

Berichten: 96
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 16:15

kiara_xxx schreef:
is het als je alleen met hem gaat rijden of als er een ander paard bij is ?

Met een ander paard is het erger maar alleen doet hij het ook

Dreams could be real, if you just believe.
I ♥ SANCHO

Lysanneex

Berichten: 96
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 16:17

aeolusnr1 schreef:
Als jouw paard buiten zo drammerig is , is het binnen ook zeer zeker niet in orde, mssn denk jij dat het in orde is en dat is dus het probleem.
Zoek dus eerder de fout bij jezelf, dan bij het paard.
Je zegt ik hou hem als het ware heel de tijd tegen buiten, het is net daardoor dat jij hem aan het leren bent om dus tegen te trekken, dit is gewoon een gevolg van verkeerd paardrijden.
Neem les , dus ook buiten les nemen zou ik zeggen.


Nou les is niet nodig . Maar het vreemde is dat hij dit eerst totaal niet deed , ik probeer gewoon in te houden en als hij wat langzamer gaat weer los te laten , mee te geven en te belonen , mja

Dreams could be real, if you just believe.
I ♥ SANCHO

Lysanneex

Berichten: 96
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 16:18

M_hartje_M schreef:
Buiten is natuurlijk alles spannend! Logisch dat jouw paardje dat gedrag vertoont, ze willen alles zien en horen allemaal vreemde dingen :) In de bak is een omheining waardoor hij zich automatisch meer voelt opgesloten en dus ook minder dat soort gedrag vertoont.

Het belangrijkste is is dat je zelf ontspannen blijft. Probeer de rust zelf te blijven, want die rust geef jij ook af op je pony!

Wat ik vaker deed als mijn pony te druk werd was eventjes afstappen en een stukje aan de hand lopen en tegen haar praten. Daar werd ze echt rustig van en dan stapte ik weer op :)

Buitenrijden is ook vaak een vorm van oefening! Mijn pony vertoonde precies hetzelfde gedrag als die van jou maar na gewoon vaak naar buiten gaan en eventjes door dat drammerige en spannende gedrag heen kijken werd het vanzelf minder. Nu rij ik met mijn pony aan een lang teugeltje buiten en is stap/draf/galop geen probleem meer.

Niet opgeven! Als je pony in de bak rustig is kan hij dat uiteindelijk ook buiten worden.

Jaa bedankt voor je tips :))

Dreams could be real, if you just believe.
I ♥ SANCHO

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:18

Lysanneex schreef:
aeolusnr1 schreef:
Als jouw paard buiten zo drammerig is , is het binnen ook zeer zeker niet in orde, mssn denk jij dat het in orde is en dat is dus het probleem.
Zoek dus eerder de fout bij jezelf, dan bij het paard.
Je zegt ik hou hem als het ware heel de tijd tegen buiten, het is net daardoor dat jij hem aan het leren bent om dus tegen te trekken, dit is gewoon een gevolg van verkeerd paardrijden.
Neem les , dus ook buiten les nemen zou ik zeggen.


Nou les is niet nodig . Maar het vreemde is dat hij dit eerst totaal niet deed , ik probeer gewoon in te houden en als hij wat langzamer gaat weer los te laten , mee te geven en te belonen , mja

waarom zou les niet nodig zijn?

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

Lysanneex

Berichten: 96
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 16:23

Nou les is niet nodig . Maar het vreemde is dat hij dit eerst totaal niet deed , ik probeer gewoon in te houden en als hij wat langzamer gaat weer los te laten , mee te geven en te belonen , mja[/quote]
waarom zou les niet nodig zijn?[/quote]
Nou , ik heb al normale les, en ik zou niet weten wat je kan keren dan want het komt er toch eigenlijk gewoon op neer dat je rustig moet blijven enzo, en d'r gaan soms ook meisjes met me mee dje geven ook tips , en ja misschien kan ik wel een x vragen of m'n instructrice mee wil

Dreams could be real, if you just believe.
I ♥ SANCHO

Lysanneex

Berichten: 96
Geregistreerd: 29-01-13

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 16:23

Sorry dat quote ding gaat niet helemaal goed :s

Dreams could be real, if you just believe.
I ♥ SANCHO

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:28

Staat hij normaal altijd buiten en nu de winter begint op stal? En misschien kun je hem longeren voor je naar buiten gaat of eerst even in de bak rijden

Lysanneex

Berichten: 96
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 16:44

mingming schreef:
Staat hij normaal altijd buiten en nu de winter begint op stal? En misschien kun je hem longeren voor je naar buiten gaat of eerst even in de bak rijden

Ja , nouja hij staat nu ook wel buiten maar niet meer op de wei, ik zat trouwens ook te denken aan minder brok, hij staat nu op 1/2 brok en 1/4 müsli , maar aangezien hij zo langzaam is in de bak..

Dreams could be real, if you just believe.
I ♥ SANCHO

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:58

Ik zou gewoon eerst lekker veel gaan wandelen in het bos zodat hij/zij niet meer van al die 'spannende' dingen opkijkt en lekker kan ontspannen.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:04

Is ook oefening. Ik heb een pony die erg heet kan zijn als die een tijdje niet buiten heeft gereden, doe ik het vaker dan wordt het weer veel minder. En dat is met heel veel pony's zo.
Als hij iets echt eng vindt loop ik er vaak een stukje naast, daar wordt die vaak toch rustiger van. En mooi tegen hem praten, als jij zelf spanning heb, praat je dat ook lekker weg :P Als jij er gespannen op zit, wordt je pony namenlijk ook niet rustiger.
En anders iemand mee nemen? Iemand ernaast helpt vaak wel ..


bontebonte schreef:
ja idd is dat alleen of met een ander paard ? gebruik je bijvoobeelt een slof of martingaal op buitenrit ?

Slof of martingaal zou ik niet aan beginnen, los je niks mee op. Je 'verbergt' het probleem alleen maar.

When was the last time you did something for the first time?


pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:08

Gewoon veel naar buiten gaan, en rijden met je teugels in een boogje zodat je zelf heel duidelijk aangeeft dat het ontspanning is en geen touwtrek-wedstrijd :)

Veel wandelen aan een lang touwtje zodat ponylief (en jijzelf) het niet spannend meer vinden maar het doodgewoon wordt buiten.

En beestje lekker veel buiten laten lopen, zo min mogelijk ophokken op een kleine oppervlakte.
En niet te rijk voeren inderdaad.

Beter een PAVO-koek of natuurlijke VoerGezond brokjes dan al die zooi van biks en muesli....

Lysanneex

Berichten: 96
Geregistreerd: 29-01-13

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 19:25

Bedankt voor jullie tips ! ik ga de musli weghalen en wat vaker wandelen, en sws wat minder 'tegen' proberen te houden :)

Dreams could be real, if you just believe.
I ♥ SANCHO

finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:25

De mijne is op het moment ook meestal erg druk en schrikkerig buiten,ik rijd bijna altijd buiten dus daar ligt het niet aan,in de bak is hij ook rustig.
hij wil dolgraag keihard galopperen en doordat het overal erg glad en modderig is zit dat er niet in.
Denk dat het koude weer en de wind ook meespelen,hoe meer wind hoe drukker en schrikkeriger.
ik ga ondanks dat ik het ook dan niet zo fijn vind als hij zo heet is net zo goed naar buiten,anders word het nog erger. verder geen oplossing :(

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:50

ik heb wel een martingaal voor mijn pony en werkt heeel goed ,

sinds 28-9-20 eigenaar van julius

Evita 16-03-1997 29-6-20 r,i,p **** Flower 23-04-2018 ~04-01-19*r.i.p

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:03

Martingaal is enkel verdoezelen van het probleem....

Zou vaker naar buiten gaan en 'm laten zolang jij wel de controle behoud, wat je wel kan doen is kneepje in de teugel en los laten (dus niet trekken gewoon lichte ophoudingen maken). Door dat tegen trekken en doen krijg je enkel een paard die hard in de mond word om het zo te zeggen.

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:24

Paarden zijn van nature schrikdieren en ik denk dat jou paard gewoon heel erg opgewonden raakt van al die interessante buiten dingen.
Daarvan gaat hij steeds harder en omdat jij hem niet tegen kunt houden gaat hij denk ik ook met je spelen.
Ik denk dat het slim is om iemand een keertje mee te nemen die je paard aan de teugel vast kan houden als jij op zijn rug zit. Misschien is hij dan iets rustiger. Succes ermee, ik hoop dat het wat oplevert!

Rick0
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-06-13
Woonplaats: Enschede

Re: superirritant en druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:46

Ga lekker wandelen of na het rijden in de bak een stukje buiten uitstappen en breid dit telkens iets uit.
Als hij iets spannend vind laat hem kijken en als hij weer ontspant ga je weer verder alsof er niks is gebeurd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers