Timemanagement en plannen van werk

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 15:49

Ik zit momenteel overspannen thuis en door de bedrijfsarts ben ik doorgestuurd naar een psycholoog waar ik inmiddels een paar gesprekken mee heb gehad.. Mijn grootste probleem is dat ik altijd met 30 dingen tegelijk bezig ben, niks meteen afmaak en vaak wel 10x aan een to do lijst begin, die ik binnen het uur ook alweer kwijt ben op mijn bureau of aan de kant heb geschoven omdat er iets anders tussendoor komt...

Oftewel, timemanagement is het toverwoord.. :+ Het plannen kan ik als de beste, maar de uitvoering is vaak hopeloos..

Ik heb een vrij chaotische baan, waar veel ad hoc werk voorkomt, naast de vaste (dagelijkse/wekelijkse) zaken en ik heb heel erg te maken met pieken in mijn werk (einde maand). Heel lang kon ik altijd heel makkelijk schakelen en onthield ook alles. Wat ik dus het laatste jaar al merkte was dat ik meer dingen vergat, fouten maakte en steeds vaker het gevoel had er niet doorheen te komen. Mijn bureau is altijd een zooi met allerlei stapels waar nog vanalles mee gedaan moet worden (al is het maar simpel in mappen stoppen, het blijft liggen)

Dus wie heeft voor mij duidelijke tips en adviezen of bijvoorbeeld een boek of website waar ik veel aan zou kunnen hebben?


Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:55

Getting things done - methode al geprobeerd? Collega's van mij zijn hier echt mee geholpen, mede doordat je ook nadenkt over wat je wel en niet gaat doen (niet alles is immers prioriteit, ook al denk je dat vaak wel). Is een boek over, ook cursussen in te volgen.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:06

Cursusje Timemanagement? :)

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 16:12

Getting things done was idd het boek dat op Bol meteen naar voren kwam als best beoordeeld, dus die heb ik besteld! Ben benieuwd :)

Horse_xx

Berichten: 1718
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:15

Wat Suzanne al zei kan een cursusplannen je heel goed helpen.
Ook kun je misschien je bureau netjes opruimen en dingen goed sorteren zodat alles al wat minder chaotisch is en daardoor ben je ook minder chaotisch in je hoofd. Dingen plannen naar prioriteit is ook belangrijk en kan je ook helpen om je planning beter uit te voeren.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle. ~Winston Churchill

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 16:35

Zo'n cursus zou altijd nog een optie zijn, maar ik ga het eerst met het boek proberen.. Je zult het toch immers zelf toe moeten passen, als je maar wat handvaten hebt om mee aan de slag te gaan :)


Horse_xx

Berichten: 1718
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:15

Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik heb verder ook geen ervaring met een timemanagement cursus, maar hoor er wel vaak over. Heb even gegoogled op het boek en dat ziet er goed uit!

No hour of life is wasted that is spent in the saddle. ~Winston Churchill

xdniesje
Berichten: 2032
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:29

Ik lees ook maar mee. Een planning maken kan ik wel. Maar die veranderd minimaal elke dag! Schiet dus ook niet echt op..

Mri

Berichten: 15292
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:20

Ik plan mijn dag op een bepaalde manier in.
Smorgens ben ik het meest productief en scherp. Dan doe ik de dingen met de hoogste prio.
Klant afspraken plan ik direct na de lunch, dan heb ik een after lunch dip en ben ik niet erg productief.
Als ik bepaalde dingen echt moet doen en moet afmaken dan meld ik mn collega's dat ik niet gestoord kan worden voor *pak em beet* een uur.

Collega's heropvoeden werkt soms ook. Als ik een mail krijg met de vraag of ik iets wil doen, en ik kan niet uit de eerste alinea opmaken wat de bedoeling is stuur ik deze terug met "Onduidelijk" (klinkt kinderachtig, maar als het is totaal niet productief als ik eerst 10-20 mails moet doorlezen om te begrijpen wat de gemaakte afspraken zijn, 9 van de 10 keer merkt collega dan dat zij het beter zelf kan doen dan een samenvatting te moeten maken van de email _O- ).

Daarnaast clean desk policy. Laatste 10 minuten van de dag (of laatste uur van de dag beginnen met) je bureau opruimen/leeg werken.
Volgende dag begin je met een schone lei, frisse start en geen "ouwe zooi" op je bureau.
Omdat dat niet altijd haalbaar is heb ik "post bakjes" op mn bureau met "Vandaag" "deze week" "volgende week".

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 19:27

Mri, dat van die mail herken ik ook.. Als collega's er op een bepaald moment niet meer uitkomen (lees: ze moeten verder kijken dan hun neus lang is) mailen ze mij of ik er ff naar wil kijken. Dan moet ik idd eerst de hele mailconversatie doorspitten en het liefst ook nog allerlei bijlages voor ik kan zoeken naar een antwoord.. Een goede tip om te onthouden dus!
Ik ben ook te vaak geneigd om zelf mails af te handelen, die niet bij mijn werk horen.. Dan denk ik ach, kleine moeite, doe ik wel ff.. Maar op de een of andere manier haal je je er altijd veel meer werk mee op je hals.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:31

Heb je vaak te maken met collega's die met vragen aan je bureau staan die uiteindelijk toch niet zo dringend blijken te zijn? Dan voer een spreekuur in: eens of twee keer in de week van 10 tot 12 kunnen ze je bereiken. Dan heb je iig al de eerste schifting al gemaakt.

Verder heb ik geleerd dat als dingen "NU" en "METEEN" moeten en ik kom er achter dat degene deze vraag al drie maanden lang op zijn bureau heeft liggen (offerte voor het een of voor het ander) dan ga ik ook geen stap harder zetten. Kwestie van opvoeden. Van het verkopende personeel en van de klant :D

Je suis Charlie.

Ninus
Berichten: 1703
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:37

Ik zou eens gaan kijken naar een cursus van de jongens van Slimwerken :j Het is afgeleid van Getting things done en vanuit eigen ervaringen opgebouwd. Erg leuk en zinvol wat mij betreft!

Mri

Berichten: 15292
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:47

Relaxed schreef:
Mri, dat van die mail herken ik ook.. Als collega's er op een bepaald moment niet meer uitkomen (lees: ze moeten verder kijken dan hun neus lang is) mailen ze mij of ik er ff naar wil kijken. Dan moet ik idd eerst de hele mailconversatie doorspitten en het liefst ook nog allerlei bijlages voor ik kan zoeken naar een antwoord.. Een goede tip om te onthouden dus!
Ik ben ook te vaak geneigd om zelf mails af te handelen, die niet bij mijn werk horen.. Dan denk ik ach, kleine moeite, doe ik wel ff.. Maar op de een of andere manier haal je je er altijd veel meer werk mee op je hals.


Ik kreeg zelfs mails met: "can you help * naam klant* to proces his order?" (met deze klant in de CC)
Collega kreeg terug van mij: "wat moeten wij hiermee? klant moet net als iedereen via de site bestellen"
Waarop terug kwam:"ja, hij is een universiteit, ik weet niet wat hij wil, kan je even contact met hem opnemen?"

Ik heb het maar doorgestuurd naar mn manager, hier ga ik niet aan meewerken :n collega is in gesprek met klant, zij maakt afspraken met iemand en een ander moet dit oplossen.. :n zo werkt het niet.
Uit de mail conversatie bleek (als je heel goed las) dat zij 10% korting had aangeboden maar dat er nergens (door beide partijen niet) hier verder op in was gegaan.

Manager heeft dit terug gestuurd naar collega, en die heeft zelf een kortingscode aangemaakt voor haar klant.

Maar duidelijkheid in emails? nee, dat kan ze nog steeds niet.
Of gewoon al iets simpels als "kan je dit even printen voor me?" Dan krijgen ze terug: Geen bijlage.
Ik weiger gewoon pertinent om meer dan 1 email terug te lezen :)
En als dat eenmaal duidelijk is bij collega's dan krijg je veeeeeeeel minder van dat soort verzoeken. Probeer dat goed duidelijk te krijgen. En los het niet meer op voor je collega's/ Laat het ze in eerste instantie zelf uitzoeken. Vraag: hoe zou je het zelf oplossen? wat vind je er zelf van?
Dan moeten ze er A zelf over nadenken, zelf een oplossing aandragen.

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 19:55

Cassidy schreef:
Heb je vaak te maken met collega's die met vragen aan je bureau staan die uiteindelijk toch niet zo dringend blijken te zijn? Dan voer een spreekuur in: eens of twee keer in de week van 10 tot 12 kunnen ze je bereiken. Dan heb je iig al de eerste schifting al gemaakt.

Verder heb ik geleerd dat als dingen "NU" en "METEEN" moeten en ik kom er achter dat degene deze vraag al drie maanden lang op zijn bureau heeft liggen (offerte voor het een of voor het ander) dan ga ik ook geen stap harder zetten. Kwestie van opvoeden. Van het verkopende personeel en van de klant :D


Ja, zoiets had ik laatst ook al idd. Collega had altijd een bepaalde taak en moest in het voorjaar gebeuren over het afgesloten boekjaar (2012 dus nu) Hier was hij niet aan toegekomen, toen kwam de zomerperiode eraan en had hij inmiddels een andere functie. Toen hoorde het ineens bij onze taken en of we het ff voor eind volgende week wouden regelen. Ik heb dit een beetje op zijn beloop gelaten en voor zover ik weet is het nog niet gedaan aangezien ik inmiddels 4 weken thuis zit :+ Maar achteraf had ik meteen moeten aangeven dat dit zijn taak nog was, aangezien hij het had laten liggen. In dat soort dingen moet ik idd duidelijker gaan worden.

Tiggs

Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:45

Ik ben benieuwd naar het boek dat je besteld hebt. Je verhaal komt me erg bekend voor... laat je weten wat je ervan vond?

Time2Tri

Berichten: 6106
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:06

Mmm ik herken het ' mijn dagen zijn ook vaak te kort .
Gelukkig kan ik het wel afsluiten als ik naar huis ga .
Binnenkort heb ik een cursus time management , ben benieuwd .


Ironman2022-2023
Ironman 70.3 Valencia 2024
Ironman 70.3 Duisburg 2024

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:18

Ik heb het geluk dat ik goed 'nee' kan zeggen. Gewoon kan aangeven; Tot hier en niet verder. Ik kan maar een bepaald aantal werk aan en meer niet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

SaskiaB

Berichten: 3277
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:50

Ik had eerder dit jaar hetzelfde probleem en heb ook het 'gettings things done' boek gekocht en ben bij iemand langs geweest die er cursussen in geeft. Ook werk ik inmiddels met mijn takenlijst in outlook en een project is pas klaar als ik het heb gefactureerd.

Het gaat niet ineens vlekkeloos, maar het heeft mij wel geholpen. Ook vraag ik mezelf een aantal keer per dag af, of hetgeen wat ik op dat moment aan het doen ben, wel echt prioriteit heeft, of dat ik eigenlijk met iets anders bezig zou moeten zijn.

Edit: het boek moet je eigenlijk één keer gewoon lezen en één keer lezen en de oefeningen wel direct toepassen. Ik las het voor het eerst en zat vervolgens midden in de nacht na te denken over praktijkvoorbeelden vanuit mijn werk. En ik wil 's nachts slapen en niet met werk bezig zijn :D

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:08

Mri schreef:
Ik kreeg zelfs mails met: "can you help * naam klant* to proces his order?" (met deze klant in de CC)
Collega kreeg terug van mij: "wat moeten wij hiermee? klant moet net als iedereen via de site bestellen"
Waarop terug kwam:"ja, hij is een universiteit, ik weet niet wat hij wil, kan je even contact met hem opnemen?"


En daarom reageer ik nooit direct op mail :+ Je moet voorkomen dat je een zo'n lopende wikipedia/antwoordenbak wordt. Het is vaak makkelijker om iets aan iemand te vragen dan zelf na te denken. Als je dan ook nog antwoord, komt dat zelf nadenken nooit.

Ik had zelf geen geduld om het hele getting things done systeem op te zetten, maar ik werk wel met takenlijsten en mapjes in mijn email. En ik reageer niet direct op mail. Meestal alleen in de ochtend en in de middag beantwoord ik mails. Veel lost zich op zonder dat ik er tussen ga zitten :D

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Anoniem

Re: Timemanagement en plannen van werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:24

Ik wil niet met labeltjes gaan strooien (daar ben ik niet voor), maar dit zijn exact prolemen waar ADHD'ers vaak tegenaan lopen. Maar omdat je zegt te zijn doorverwezen naar een psycholoog... Vraag eens of de mogelijkheid bestaat om een vaardigheidstraining te volgen zoals deze normaal wordt aangeboden aan ADHD'ers. Het probleem is bij ADHD'ers en/of mensen met een burn-out vaak niet te verhelpen met een (overigens mooi) systeem als GTD; daar is meestal iets méér voor nodig. Zo'n vaardigheidstraining gaat over plannen, organiseren, structureren, prioriteren en is voor mij persoonlijk super nuttig gebleken. Zonder die training weet ik vrijwel zeker dat ik zelf was blijven aanklooien en binnen no time weer verdronken zou zijn geraakt.

SaskiaB

Berichten: 3277
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:27

Nouks: mag ik vragen welke vaardigheidstraining jij hebt gevolgd en waar?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 6 bezoekers