deken vraagje (vast stomme vraag)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 20:15

misschien een stomme vraag, ik zoek een deken voor mijn 30 jarige fjord ruin'

wat kan ik het beste nemen?

winterdeken of outdoor deken en wat is het verschil?

Anoniem

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:16

En de Winterdeken en de outdoor deken zijn allebei waterdicht en ook beide verkrijgbaar in verschillende diktes; 200, 300, 400 grams vullingen, zo even uit mijn hoofd zijn er niet echt verschillen hoor...

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:20

volgendsmij zijn winterdeken en outdoor deken eigenlijk hetzelfde toch? alleen is een winterdeken volgendsmij nog net wat dikker ook voor als het vriest enzo

jabbie
Berichten: 466
Geregistreerd: 20-03-11

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:23

outdoordeken is waterdicht, en in verschillende diktes verkrijgbaar. Winterdeken kan outdoordeken zijn maar kan ook een staldeken zijn, en die zijn vaak niet waterdicht. Ligt er dus aan hoe je jou fjord houdt en waaraan je de voorkeur geeft. Met outdoor deken kunnen ze ook prima overdag wei op en 's avonds op stal. Ik doe dit bij mijn paarden ook, en wissel geen dekens als ze dan binnen staan (ligt wel aan klimaat op stal overigens of dit wel/niet nodig is)

Verow19
Berichten: 32
Geregistreerd: 05-10-13

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:25

Ligt er ook geheel aan hoe je je paard houdt, wat voor deken je nodig hebt.
Op stal is het meestal warmer dan als je paard alleen maar buiten staat bijvoorbeeld :D

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 00:05

ja is puur om hem warm te houden hij valt altijd al heel erg af in de winter
hij komt overdag buiten van 09:00 tot 19:00 ofzo soms later.
liever 1 deken die hij op kan houden

cashlee

Berichten: 472
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Wijchen

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:10

Stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel.
Tenminste zo heb ik het geleerd ;-)
Als ik jou was zou ik voor een goede waterdichte deken gaan, een outdoor dus.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:13

In waterdichte deken zijn vaak beter bestemd tegen langdurige regen.
Vaak word de waterdichtheid aan gegeven in waterzuilen.

Waterzuilen:
De waterzuil is een maateenheid om de dichtheid van technische weefsels zoals bijvoorbeeld functionele- en regenkleding aan te geven. Hierbij wordt met behulp van de waterzuil (meetcylinder die met water wordt gevuld) de hoeveelheid water aangegeven, die op het weefsel kan worden gegoten, voordat het vocht erdoorheen komt. Daarbij komen 1.000 mm waterzuilen overeen met een druk van 1kg/ dm³. Vanaf een bepaalde vastgestelde waarde (regenkleding 1.300 mm) geldt het weefsel als waterdicht.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:16


Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:12

SecretLIN schreef:
ja is puur om hem warm te houden hij valt altijd al heel erg af in de winter
hij komt overdag buiten van 09:00 tot 19:00 ofzo soms later.
liever 1 deken die hij op kan houden


Als je liever niet wilt wisselen zou ik uit kijken naar een Bucas deken. Die hebben modellen waarbij je paard het deken op kan bij +10° maar ook bij -20°. Ze zijn prijzig maar je krijgt er ook wel wat voor.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:17

Staldekens worden volgens mij ook onder winterdekens gerekend, maar die dienen dus enkel voor in stal. Outdoor is dus waterdicht en daarmee kunnen ze ook gerust de wei op :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 13:28

Laulitz schreef:
SecretLIN schreef:
ja is puur om hem warm te houden hij valt altijd al heel erg af in de winter
hij komt overdag buiten van 09:00 tot 19:00 ofzo soms later.
liever 1 deken die hij op kan houden


Als je liever niet wilt wisselen zou ik uit kijken naar een Bucas deken. Die hebben modellen waarbij je paard het deken op kan bij +10° maar ook bij -20°. Ze zijn prijzig maar je krijgt er ook wel wat voor.



nou ja bedoel als hij op stal hem af moet kan dat wel maar niet dat ik meerdere dekens moet gaan gebruiken
heb ze aan huis staan dus op en af doen is geen probleem

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:30

Zou toch eens kijken voor zo'n Bucas! Ik heb ze ook en ze zijn echt ideaal. Je kunt even op marktplaats of boktmarkt kijken of je ze ziet voor een leuk prijsje als je ze te duur vind (dat zijn ze namelijk). Je moet dan de smartex (medium) of power turnout hebben. De extra is net wat te denk ik en de rain zou misschien wat dun zijn.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 13:32

ik ga eens speuren heb nog even de tijd :)

tja wie had dat gedacht haha ik op zoek naar dekens ben altijd van mening dat een dier een vacht niet voor niets heeft :P

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:36

nee maar op die leeftijd mag je ze best een handje helpen toch ik zou voor een goede waterdichte gaan burcas vind ik pers te duur (weet niet of hij alleen staat of in groep en of hij sloopt) anders zijn er ook genoeg andere merken die betaalbaarder zijn en ook goed hun werk doen

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:37

biancaroze schreef:
outdoordeken is waterdicht, en in verschillende diktes verkrijgbaar. Winterdeken kan outdoordeken zijn maar kan ook een staldeken zijn, en die zijn vaak niet waterdicht. Ligt er dus aan hoe je jou fjord houdt en waaraan je de voorkeur geeft. Met outdoor deken kunnen ze ook prima overdag wei op en 's avonds op stal. Ik doe dit bij mijn paarden ook, en wissel geen dekens als ze dan binnen staan (ligt wel aan klimaat op stal overigens of dit wel/niet nodig is)



Ik hoef nooit speciaal te wisselen met de dekens als het binnenstaat, want het is er evenkoud als buiten, ideaal.

Wel beschutting en lekker op stro en uit de regen maar wel met lekker veel frisse lucht en lekker naar buiten kunnen kijken.

Ik kijk dus enkel naar het weertype en temperatuur of mijn paard een dunnere of dikkere deken op moet.

Altijd Outdoordekens van 0 grams tot toveel grams als maar nodig is.

Wel heel makkelijk hoef je ook niet te wisselen naar een waterdichte of een staldeken.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:14

Als je standaard een Outdoor deken kiest ("winterdekens" kunnen net zo goed niet waterdichte staldekens zijn!) weet je inderdaad in elk geval zeker dat je niet hoeft te wisselen, want die zijn (als het enige kwaliteit is) regendicht.
En ze zijn er van 0 grams (ongevoerd) tot welke diktevoering dan ook, de duurdere merken zijn aanpasbaar qua voeringsdikte.
Voor de warmte is het wellicht niet nodig als je paard een fikse wintervacht aanmaakt, en kun je met een 0 grams regendeken wel uitkomen, maar het is meestal de combinatie regen/harde wind/op leeftijd dat hard kan aankomen.
Niet ieder paard is daar even "robuust" in, niets op tegen om een oudje "de winter door te helpen".

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 17:14

snorkel1986 schreef:
nee maar op die leeftijd mag je ze best een handje helpen toch ik zou voor een goede waterdichte gaan burcas vind ik pers te duur (weet niet of hij alleen staat of in groep en of hij sloopt) anders zijn er ook genoeg andere merken die betaalbaarder zijn en ook goed hun werk doen



hij staat samen met mijn merrie in de wei, op stal naast elkaar ..
mijn merrie is geen sloper en hij zelf ook niet

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 17:15

hij heeft een mega wintervacht maar hij valt enorm af in de winter

iloveiwan

Berichten: 1995
Geregistreerd: 08-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:18

Laulitz schreef:
SecretLIN schreef:
ja is puur om hem warm te houden hij valt altijd al heel erg af in de winter
hij komt overdag buiten van 09:00 tot 19:00 ofzo soms later.
liever 1 deken die hij op kan houden


Als je liever niet wilt wisselen zou ik uit kijken naar een Bucas deken. Die hebben modellen waarbij je paard het deken op kan bij +10° maar ook bij -20°. Ze zijn prijzig maar je krijgt er ook wel wat voor.


Klopt, hele fijne dekens! :j

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:05

SecretLIN schreef:
hij heeft een mega wintervacht maar hij valt enorm af in de winter


Ik heb er hier ook zo eentje staan hoor, wouden haar ook zonder deken doen maar ze gaf zelf aan dat ze dat niet prettig vond (vroeger stond ze id winter 's nachts op stal, bij ons niet). Tja dekentje aan en paardlief was weer gelukkig. Terwijl de andere (bijna even oud) liever geen deken aan heeft, tja elk paard anders denk ik dan!

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:33

Ik zou niet voor een 0 grams gaan, ik heb gemerkt dat dat ideale dekens zijn voor eind zomer wanner het regent. Mijn paard kreeg het koud doordat er geen vulling in zit.

Ik zou voor de winter echt een dikkere deken nemen, zoals je beschrijft heeft hij ondanks de dikke vacht last van de kou. Heb zelf ook goede ervaringen met Bucas, echt een uitkomst!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 11:54

nou ik zie hem nooit rillen ofzo weet dus niet of hij er echt last van heeft maar meer omdat hij zo afvalt in de winter

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:05

SecretLIN schreef:
nou ik zie hem nooit rillen ofzo weet dus niet of hij er echt last van heeft maar meer omdat hij zo afvalt in de winter


Hoeveel voer wordt hij gevoerd? Een paard houdt zich voornamelijk warm door ruwvoer (hooi,..) dus zorgen dat dat er voldoende is. Daarnaast kun je er wel kilo's krachtvoer in gaan steken maar dat is ook niet goed voor de maag dus als een deken wel helpt, gewoon op doen!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: deken vraagje (vast stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 13:28

Hij staat nu weer even lekker op de wei
hooi kan hij niet meer eten want hij heeft geen kiezen meer.
hij krijgt nu een paar keer per dag slobber en nu nog zoveel mogelijk gras op de wei