Biaggi aan het werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Biaggi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 21:24

Hooi Bokkers,

Ik heb sinds ongeveer 2 maandjes een nieuw bijrijpaard genaamd Biaggi. Aangezien ik altijd bijrijpony's heb had wilde ik toch de overgang maken naar een paard. Aangezien ik vrij lang ben zit ik me zelf al snel in de weg op grote E - pony's. Ik heb al eens eerder een topic van hem geopend!

Paspoortje
Biaggi is een grote ruin van 1,76, Biaggi is een spring gefokte KWPN vader "Tygo" (Numero Uno x Purioso x Rigoletto)
Ik ga binnen kort beginnen met lessen aangezien ik toch hulp nodig heb met een aantal dingen, misschien dat jullie bokkers mij ook wat tips kunnen geven. Die volgen straks wel met de foto's :)

Maar nu wat foto's

1. Ik en Biaggi
Afbeelding

2. Tja uhm paarden...
Afbeelding

3. En voor dat ik ga rijden altijd eerst even in de longeer cirkel of de bak
Afbeelding

4. Tuut
Afbeelding

5. Springpaard :')
Afbeelding

6. Grooooot paard
Afbeelding

7. ...
Afbeelding

Graag even lezen voordat je rij commentaar gaat geven
Hier nu aan aantal rij foto's. Het probleem met biaggi is dat hij veels te diep loopt en daardoor op de voorhand gaat lopen. Hier zou ik graag aan willen werken zodat hij niet meer te diep loopt en gewoon niet op de voorhand gaat lopen, ik krijg hierdoor ook vaak een te lange teugel aangezien hij steeds te diep gaat lopen. Daarom wil ik les, mocht iemand verder nog tips hebben hoor ik het graag. Verder moet ik zelf nog veel aan me handen werken tijdens het rijden.

8. --
Afbeelding

9. --
Afbeelding

10. Hier een goed beeld dat hij te diep loopt en daarom krijg ik een lange teugel dus minder contact
Afbeelding

11. --
Afbeelding

12. --
Afbeelding

13. --
Afbeelding

14. Af sluiter !!
Afbeelding

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Re: Biaggi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:30

Als hij zoveel op de voorhand loopt, misschien wat meer overgangen rijden, dan maak je hem wat actiever, zodat hij zijn achterhand wat meer gebruikt :) Neem je ook les? Want een lesgever kan hierin natuurlijk beter helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:39

Wat een leuk paard.

Voor de lengte, hij kropt zich idd behoorlijk op ja.

Ga voor de lengte je paard actiever laten stappen waardoor hij zelf wat uit moet schuiven met zijn hals. Blijf zelf wel goed terug zitten en vang hem ook wat op met je zit dat hij niet te hard gaat lopen, maar echt goed actief wordt. Blijf stabiel met je hand, het kan zijn dat hij zo opkropt omdat hij de ruiterhand niet vertrouwd, houd je hand dus mooi verend met de paardenmond. Ga niet terugwerken met je hand of 'spelen', blijf een stabiele basis voor de mond. Ook als hij wilt gaan zakken, steek dan niet te gauw je hand weg, maar schuif rustig uit. Werk verder met stelling en buiging op de volte, maak hem soepel in zijn lijf, op foto 12 kantelt hij zijn hoofd maar is hij niet correct in stelling. Houdt goed contact met je buitenteugel, neem je binnenteugel opzij naar binnen, niet teveel terug of omhoog werken, houd je binnenbeen eraan en begrens met je buitenbeen.
Neem hier de tijd voor, want een paard was zo lang zo heeft gelopen weet vaak niet beter.
En les is niet onverstandig want dit is een geval waarbij je goed moet voelen wat je wanneer moet doen.

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Re: Biaggi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:16

Oeps sorry, ik had over het lessen heen gelezen :o
Mijn excuses. Goed dat je lessen gaat nemen!

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Biaggi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:04

Wat een leuk paard Naomi! :D Ik zie al een aantal dingen die me wel aanstaan, de carrot stick en de flexride beugels! Altijd fijn!

Voor wat betreft het opkroppen denk ik dat je heel veel kunt met de tips van Jolien! Waar ga je eigenlijk lessen? Weer in Bronneger? Dan kom ik een keertje kijken :Y)

_Esther

Berichten: 2139
Geregistreerd: 15-09-07

Re: Biaggi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:08

Heel leuk om zo'n 'allround' fotoreeks te zien :D
Doen jullie goed samen!

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: Biaggi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 12:17

Bedankt voor de reacties!

@Joolien, Hier heb ik heel veel aan ik zal hier zeker gebruik van maken. Bedankt!! :D
@Evelyn, Ik ga eerst wat privé lessen volgen en dan misschien nog wel in Bronneger lessen. Maar je mag altijd nog een keer komen kijken haha.

Talonius

Berichten: 1393
Geregistreerd: 26-06-07

Re: Biaggi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:59

Leuk om een tygo tegen te komen op bokt. Paard lijkt idd in een houding te lopen welke hij prettig vindt en niet waar jij hem actief naartoe kunt rijden. Veel schakelen en soepel maken. Dit is iets wat je echt samen met instructie moet oplossen. Mijn tygo dame vindt simpel laag en rond ook heel fijn, maar wanneer ze in de oprichting moet en van achter er goed onder, dan komt het tygo karakter naar boven. Het zijn echt dieren die je moet blijven rijden, als je maar een fractie te laat bent met je hulp, dan nemen ze zelf teveel initiatief.

Succes ermee. De combinatie is iig heel erg leuk om te zien!!

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:57

Talonius schreef:
Mijn tygo dame vindt simpel laag en rond ook heel fijn, maar wanneer ze in de oprichting moet en van achter er goed onder, dan komt het tygo karakter naar boven. Het zijn echt dieren die je moet blijven rijden, als je maar een fractie te laat bent met je hulp, dan nemen ze zelf teveel initiatief.

Succes ermee. De combinatie is iig heel erg leuk om te zien!!


Zeker weten! Tygo's zijn echt niet de makkelijkste met dressuur... Komen wel fijne springpaarden van :).

Leuke combinatie! Ik zou zeggen, vooral veel gaan schakelen, goed actief maken en eraan blijven rijden zodat ze je hand op gaat zoeken. Kun je in stap heel goed oefenen, het met je zit naar voren rijden en je hand iets sluiten, dan gaan ze vanzelf al iets meer in de hand lopen :).

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Biaggi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:59

actie vanuit achteren, denk dat, dat al veel oplost. overgangen

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: Biaggi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:49

Biaggiiiii!! :D :D yeah!!
nou ze mogen maar blij met jou zijn hoor! en jij hebt het goed getroffen!! :D

over je rij probleempje zou ik zeggen activeren van achteren. laat die voorkant maar lekker even de voorkant zijn. je hebt het al goed opgelost door een langere teugel te geven. probeer alleen dat die er meer met zn achterhand onder komt dus, overgangen, schijn overgangen, balkjes lopen maar vooral goed schakelen. en dan met goed schakelen bedoel ik, goed je benen erbij houden en biaggi sluiten zodat hij zn achterhand wel mee moet nemen.
succes!!

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: Biaggi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 23:36

Super bedankt voor de reactie's allemaal! Ik heb hier veel aan :D